11:00-11:40 Odborné prednášky
Andrej Ferko: Kde je geometria, tam je hmota | (miestnosť C) | abstrakt
Ponajprv ukážeme, že bez geometrie, zhmotnenej na čipoch, by sotva mohli existovat počítače. Potom spoločne zbúrame niekoľko intuitívnych predstáv, napr. o celočíselnej dimenzii. A na záver skúsime spoločne rozmýšlať nad trojuholníkmi a trianguláciami, bez ktorých by zas ledva mohli existovať oskarové animované filmy, či témy bakaláriek od spoločnosti Vectary... od ktorej premietneme aj najnovší film v réžii Stanislava Griguša.
Kde je hmota, tam je geometria. (Johannes Kepler)
Ladislav Moravský: Plazma a jej využitie v detekcii prchavých látok | (miestnosť B) | abstrakt
Prednáška zahŕňa definíciu plazmy jej výskyt v prírode a jej generáciu v laboratórnych podmienkach pomocou elektrických výbojov. Predstavíme rôzne elektrické výboje, ich parametre, konštrukciu a využitie na priemyselné aplikácie. Budeme sa tiež venovať využitiu plazmy pri iónovej pohyblivostnej spektrometrii.
Rastislav Kráľovič: Cesta za horizont, alebo ako vieme, že sa niečo nedá | (miestnosť A) | abstrakt
Budeme sa snažiť hľadať hranice informatiky a odpovedať na jednoduchú
otázku: dá sa naprogramovať všetko?
Pri hľadaní odpovede sa budeme musieť zamyslieť nad tým,
ako sa vlastne môžme presvedčiť o tom, že sa niečo nedá. Cesta nás zavedie
k pojmom
ako syntax a sémantika jazyka. Ukážeme si, ako súvisí programovanie s
matematikou a
holičom, ktorý holí všetkých, ktorí sa neholia sami.
11:45-12:30 Odborné prednášky
Zbyněk Kubáček: Ako čítať učebnicu matematiky | (miestnosť C) | abstrakt
Čítanie matematickej učebnice má niektoré zvláštnosti: občas treba čítať odzadu dopredu, niektoré strany sa čítajú oveľa častejšie, ako tie ostatné, a niektoré sa vôbec nemajú čítať, hoci ich obsah je veľmi dôležitý. Navyše, niekedy majú slová iný význam, než si človek myslí. Na to všetko čitateľ po nejakej dobe – ak ju v zdraví prežije – príde aj sám, lepšie je však byť na tieto zvláštnosti pripravený.
Peter Markoš: Metamateriály | (miestnosť B) | abstrakt
TBA
Milan Ftáčnik: Dokážu neurónové siete vidieť lepšie ako človek? | (miestnosť A) | abstrakt
Je počítačové videnie ľahká alebo ťažká úloha? Jadrom videnia je klasifikácia objektu, t.j. zaradenie neznámeho objektu do niektorej známej triedy objektov, napr. zaradenie neznámeho písmena do správnej triedy písmen abecedy. Ukážeme klasický prístup k riešeniu tejto úlohy cez príznakové metódy. Ukážeme aj aktuálny prístup cez hlboké neurónové siete, ktorý dosahuje na veľkej množine obrazov lepšie výsledky ako človek. Zdôvodníme, prečo odpoveď na položenú otázku v názve prednášky nie je jednoznačná.