Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Letný semester, prednáška č. 5: Rozdiel medzi revíziami
Riadok 20: | Riadok 20: | ||
* Metóda <tt>Iterator<E> iterator()</tt> vráti tzv. ''iterátor'', ktorý možno použiť na postupné prechádzanie cez všetky prvky daného zoskupenia. Ide tu o dôležitý koncept, pri ktorom sa ešte bližšie pristavíme nižšie. | * Metóda <tt>Iterator<E> iterator()</tt> vráti tzv. ''iterátor'', ktorý možno použiť na postupné prechádzanie cez všetky prvky daného zoskupenia. Ide tu o dôležitý koncept, pri ktorom sa ešte bližšie pristavíme nižšie. | ||
− | Je ešte potrebné ujasniť si, čo napríklad pri metóde <tt>contains</tt> znamená, že zoskupenie ''obsahuje'' objekt <tt>o</tt>, prípadne kedy sa pri metóde <tt>remove</tt> nejaký objekt považuje za ''výskyt'' jej argumentu. V obdivoch prípadoch sa na porovnávanie objektov používa metóda <tt>equals</tt>, ktorá porovná dva objekty na rovnosť. S touto metódou sme sa už stretli napríklad pri reťazcoch alebo pri „baliacich” triedach. Ide však o metódu, ktorá je podobne ako <tt>toString</tt> definovaná už v triede <tt>Object</tt> – jej východzou implementáciou je porovnávanie referencií pomocou operátora <tt>==</tt> a v iných triedach môže byť prekrytá prirodzenejšou implementáciou. Programátor tejto implementácie by pritom mal zabezpečiť, aby išlo o reláciu ekvivalencie (reflexívnu, symetrickú a súčasne tranzitívnu reláciu). | + | Je ešte potrebné ujasniť si, čo napríklad pri metóde <tt>contains</tt> znamená, že zoskupenie ''obsahuje'' objekt <tt>o</tt>, prípadne kedy sa pri metóde <tt>remove</tt> nejaký objekt považuje za ''výskyt'' jej argumentu. V obdivoch prípadoch sa na porovnávanie objektov používa metóda <tt>equals</tt>, ktorá porovná dva objekty na rovnosť. S touto metódou sme sa už stretli napríklad pri reťazcoch alebo pri „baliacich” triedach. Ide však o metódu, ktorá je podobne ako <tt>toString</tt> definovaná už v triede <tt>Object</tt> – jej východzou implementáciou je porovnávanie referencií pomocou operátora <tt>==</tt> – a v iných triedach môže byť prekrytá prirodzenejšou implementáciou. Programátor tejto implementácie by pritom mal zabezpečiť, aby išlo o reláciu ekvivalencie (reflexívnu, symetrickú a súčasne tranzitívnu reláciu). |
''Príklad'': nasledujúca trieda reprezentuje bod v rovine, pričom dva body sa považujú za rovné kedykoľvek sa rovnajú obidve ich súradnice. | ''Príklad'': nasledujúca trieda reprezentuje bod v rovine, pričom dva body sa považujú za rovné kedykoľvek sa rovnajú obidve ich súradnice. |
Verzia zo dňa a času 15:19, 11. marec 2021
Oznamy
- Dnes po prednáške bude zverejnené zadanie druhej domácej úlohy, ktorú bude potrebné odovzdať do pondelka 29. marca, 9:00 (čiže do začiatku siedmej prednášky).
- Na stredajších cvičeniach bude – okrem niekoľkých nebodovaných úloh zameraných na látku z tejto a minulej prednášky – zverejnené aj zadanie druhej bonusovej úlohy s odovzdávaním do stredy 24. marca, 11:30 (čiže najneskôr do začiatku šiestych cvičení).
Java Collections
Detailnejšie teraz preskúmame štandardné dátové štruktúry implementované v balíku java.util a známe pod súhrnným názvom Java Collections. Na nasledujúcom obrázku je znázornený diagram najdôležitejších tried a rozhraní, ktoré sú súčasťou Java Collections. Plná šípka v tomto diagrame reprezentuje dedenie (aj medzi rozhraniami) a prerušovaná čiara reprezentuje rozhranie implementované triedou.
Rozhranie Collection
Veľká časť tried pre dátové štruktúry, ktoré sú súčasťou Java Collections – presnejšie triedy reprezentujúce zoskupenia objektov nejakého typu E – implementuje generické rozhranie Collection<E>. Metódy tohto rozhrania sú tak napríklad poskytované implementáciami zoznamov, či množín. Medzi najdôležitejšie spomedzi metód deklarovaných v rozhraní Collection<E> patria nasledujúce:
- Metóda boolean contains(Object o) vráti true práve vtedy, keď dané zoskupenie objektov obsahuje objekt o.
- Metóda boolean add(E e) pridá inštanciu e typu E do zoskupenia objektov a vráti booleovskú hodnotu podľa toho, či po vykonaní tejto operácie bolo dané zoskupenie zmenené (napríklad u zoznamov by to tak malo byť vždy; naopak množina sa nezmení v prípade, že je do nej pridaný prvok, ktorý už obsahuje). Pri jednotlivých implementáciách rozhrania Collection<E> môže byť správanie tejto metódy bližšie určené: napríklad u zoznamov sa typicky pridáva na koniec. Táto metóda je označená ako nepovinná, čo znamená, že niektoré implementácie rozhrania Collection<E> ju môžu implementovať iba ako vyhodenie výnimky typu UnsupportedOperationException.
- Metóda boolean remove(Object o) odoberie zo zoskupenia jeden výskyt argumentu o. Opäť ide o nepovinnú metódu, ktorej správanie môže byť v jednotlivých implementáciách rozhrania bližšie špecifikované.
- Metóda int size() vráti veľkosť daného zoskupenia objektov.
- Metóda boolean isEmpty() zistí, či je dané zoskupenie objektov prázdne.
- Metóda Iterator<E> iterator() vráti tzv. iterátor, ktorý možno použiť na postupné prechádzanie cez všetky prvky daného zoskupenia. Ide tu o dôležitý koncept, pri ktorom sa ešte bližšie pristavíme nižšie.
Je ešte potrebné ujasniť si, čo napríklad pri metóde contains znamená, že zoskupenie obsahuje objekt o, prípadne kedy sa pri metóde remove nejaký objekt považuje za výskyt jej argumentu. V obdivoch prípadoch sa na porovnávanie objektov používa metóda equals, ktorá porovná dva objekty na rovnosť. S touto metódou sme sa už stretli napríklad pri reťazcoch alebo pri „baliacich” triedach. Ide však o metódu, ktorá je podobne ako toString definovaná už v triede Object – jej východzou implementáciou je porovnávanie referencií pomocou operátora == – a v iných triedach môže byť prekrytá prirodzenejšou implementáciou. Programátor tejto implementácie by pritom mal zabezpečiť, aby išlo o reláciu ekvivalencie (reflexívnu, symetrickú a súčasne tranzitívnu reláciu).
Príklad: nasledujúca trieda reprezentuje bod v rovine, pričom dva body sa považujú za rovné kedykoľvek sa rovnajú obidve ich súradnice.
public class Point {
private double x, y;
public Point(double x, double y) {
this.x = x;
this.y = y;
}
public double getX() {
return x;
}
public double getY() {
return y;
}
@Override
public final boolean equals(Object o) {
if (o instanceof Point) {
return ((Point) o).x == x && ((Point) o).y == y;
} else {
return false;
}
}
}
public class Trieda {
public static void main(String[] args) {
Point p1 = new Point(1, 2);
Point p2 = new Point(1, 2);
System.out.println(p1 == p2); // false
System.out.println(p1.equals(p2)); // true
}
}
Metódu equals sme tu označili ako finálnu, pretože inak by jej prekrytia v prípadných podtriedach triedy Point ľahko porušili požiadavku symetrie (existujú tu ale aj iné prístupy).