Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25

Úvod · Pravidlá · Prednášky · Softvér · Testovač
· Kontaktujte nás pomocou e-mailovej adresy E-prg.png (bude odpovedať ten z nás, kto má príslušnú otázku na starosti alebo kto má práve čas).
· Prosíme študentov, aby si pravidelne čítali e-maily na @uniba.sk adrese alebo aby si tieto emaily preposielali na adresu, ktorú pravidelne čítajú.


Prednáška 17: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(38 medziľahlých úprav od 2 ďalších používateľov nie je zobrazených)
Riadok 1: Riadok 1:
== Binárne súbory ==
+
== Oznamy ==
 +
* Domácu úlohu 3 odovzdávajte do 6. decembra, 22:00.
 +
* Zajtrajšia rozcvička bude zo súborov, pozrite si prednášky z minulého týždňa.
 +
* Piatkové cvičenia sú povinné pre tých, ktorí nevyriešia v utorok počas cvičení úspešne rozcvičku.
  
Textové súbory sú v praxi často nepostačujúcim formátom na ukladanie dát. Ich nevýhody sú napríklad nasledujúce:
+
== Abstraktný dátový typ ==
* Aj číselné dáta sú v textovom súbore uložené ako postupnosti znakov, čoho dôsledkom je plytvanie pamäťou a pomalé čítanie a zápis (v dôsledku nutnosti konvertovať reťazce na čísla a opačne).
 
* Pri zápise reálnych čísel môže dochádzať k strate presnosti.
 
* Pri zápise štruktúr alebo polí je nutné vymyslieť formát ich textovej reprezentácie a naprogramovať funkcie realizujúce ich načítanie a zápis.
 
* ...
 
  
Alternatívnym riešením je použitie binárnych súborov, do ktorých sa namiesto textovej reprezentácie dát ukladá priamo postupnosť bytov zodpovedajúca reprezentácii týchto dát v pamäti počítača.
+
''Abstraktný dátový typ'' (ADT) je abstrakcia dátovej štruktúry nezávislá od samotnej implementácie.  
Napríklad 4-bytová premenná typu <tt>int</tt> s hodnotou <tt>2000000000</tt> sa tak v binárnom súbore reprezentuje 4 bytmi, kým v textovom súbore by bol nutný jeden byte pre každý znak (čiže dohromady 10 bytov) a pravdepodobne aj nejaký oddeľovač od ďalších dát, čomu zodpovedá minimálne jeden ďalší byte.
+
* Býva zadaný pomocou množiny operácií (hlavičiek funkcií), ktoré poskytuje
 +
* Jeden abstraktný dátový typ môže byť implementovaný pomocou viacerých dátových štruktúr.  
  
Binárne súbory teda poskytujú vo všeobecnosti pamäťovo aj časovo efektívnejší spôsob ukladania dát. Nevýhodou tohto prístupu však je, že typicky ''nie je prenositeľný medzi rôznymi architektúrami, operačnými systémami, či kompilátormi''. Napísať program, ktorý na ľubovoľnom systéme vytvorí rovnaký binárny súbor, je pomerne zložité &ndash; typicky sa na tento účel používajú špecializované knižnice.
+
Témou [[Prednáška 14|prednášky 14]] bol napríklad abstraktný dátový typ ''dynamická množina'', ktorý poskytuje tri základné operácie:
 +
* Zistenie či prvok patrí do množiny (<tt>contains</tt>).
 +
* Pridanie prvku do množiny (<tt>add</tt>).
 +
* Odobranie prvky z množiny (<tt>remove</tt>).
 +
Videli sme implementácie pomocou neutriedeného poľa, utriedeného poľa, spájaného zoznamu, priameho adresovania a hašovania (pre jednoduchosť bez operácie <tt>remove</tt>).  
  
Na tomto predmete budeme pracovať len s textovými súbormi. V nasledujúcom sa však pre úplnosť v krátkosti zameriame aj na základy práce s binárnymi súbormi.
+
Podobne za ADT môžeme považovať dynamické pole s operáciami <tt>add</tt>, <tt>length</tt>, <tt>get</tt> a <tt>set</tt>.
  
=== Funkcia <tt>fwrite</tt> ===
+
Výhodou abstraktných dátových typov je oddelenie implementácie dátovej štruktúry od programu, ktorý ju používa.
 +
* Napríklad program pracujúci s dynamickou množinou prostredníctvom funkcií <tt>contains</tt>, <tt>add</tt> a <tt>remove</tt> možno rovnako dobre použiť pri implementácii množiny pomocou neutriedených polí, ako pri jeho implementácii pomocou hašovania.
  
Funkcia
+
== Rad a zásobník ==
<syntaxhighlight lang="C++">
 
size_t fwrite(const void *p, size_t size, size_t count, FILE *f);
 
</syntaxhighlight>
 
zapíše do súboru, na ktorý ukazuje smerník <tt>f</tt>, presne <tt>count</tt> pamäťových úsekov veľkosti <tt>size</tt> bytov, nachádzajúcich sa v pamäti od adresy <tt>p</tt>. Výstupom je potom počet reálne zapísaných úsekov. V hlavičke funkcie <tt>fwrite</tt> sa vyskytujú dva nové prvky:
 
* Typ <tt>size_t</tt> je celočíselný typ, ktorý sa používa na meranie veľkosti pamäte (každý index poľa je napríklad určite tohto typu). Je definovaný vo viacerých knižniciach, napríklad aj v <tt>cstdio</tt> a je prakticky ekvivalentný nezáporným celým číslam.
 
* Smerník na <tt>void</tt> je špeciálny smerníkový typ, ktorý slúži ako vyjadrenie toho, že argumentom môže byť smerník ľubovoľného typu.
 
 
 
Aby bolo možné použiť túto funkciu, musí byť súbor <tt>f</tt> otvorený na zápis v móde <tt>wb</tt> (<tt>b</tt> tu znamená binárny súbor).
 
  
''Príklad:'' nasledujúci program vytvorí pole pozostávajúce z druhých odmocnín čísel <tt>0</tt> až <tt>99</tt> a toto pole uloží do binárneho súboru <tt>binarny.dat</tt>. Využíva pritom operátor <tt>sizeof</tt>, ktorý vracia veľkosť reprezentácie daného typu v bytoch.
+
Témou dnešnej prednášky sú dva nové abstraktné dátové typy, zásobník a rad.
 +
* Rad aj zásobník udržiavajú postupnosť nejakých prvkov.  
 +
* Typicky ide o úlohy alebo dáta čakajúce na spracovanie.
 +
* Obidva poskytujú funkciu, ktorá vkladá nový prvok.
 +
* Druhou základnou funkciou je výber jedného prvku, pričom rad sa od zásobníka líši tým, ktorý prvok sa vyberá.
  
 +
Prvky radu a zásobníka môžu byť ľubovoľného typu. Namiesto konkrétneho typu (ako napríklad <tt>int</tt> alebo <tt>char</tt>) dnes budeme pracovať so všeobecným typom, ktorý nazveme <tt>dataType</tt>. Za ten možno dosadiť ľubovoľný konkrétny typ. Napríklad <tt>int</tt> dosadíme za <tt>dataType</tt> takto:
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
#include <cstdio>
+
typedef int dataType;
#include <cmath>
 
using namespace std;
 
 
 
int main(void) {
 
    double a[100];
 
    FILE *f;
 
   
 
    for (int i = 0; i <= 99; i++) {
 
        a[i] = sqrt(i);
 
    }
 
   
 
    f = fopen("binarny.dat", "wb");
 
    fwrite(a, sizeof(double), 100, f);
 
    fclose(f);
 
   
 
    return 0;
 
}
 
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
 +
* Pri využití tohto prístupu tak napríklad bude možné získať z radu prvkov typu <tt>int</tt> rad prvkov typu <tt>char</tt> zmenou v jedinom riadku programu.
 +
* Taká istá úprava by sa dala spraviť aj pri ADT množina a dynamické pole.
  
=== Funkcia <tt>fread</tt> ===
 
Funkcia
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
size_t fread(void *p, size_t size, size_t count, FILE *f);
 
</syntaxhighlight>
 
zo súboru, na ktorý ukazuje smerník <tt>f</tt>, prečíta <tt>count</tt> položiek veľkosti <tt>size</tt> a uloží ich do pamäte od adresy <tt>p</tt>.
 
  
Ak by sme napríklad chceli overiť, že piatym reálnym číslom uloženým v súbore vytvorenom pomocou programu z predchádzajúceho príkladu je skutočne číslo 2, môžeme napríklad do poľa <tt>a</tt> uložiť prvých 5 položiek zo súboru <tt>binarny.dat</tt> a skontrolovať prvok <tt>a[4]</tt>:
+
===Rad (queue)===
  
<syntaxhighlight lang="C++">
+
Niekedy sa nazýva aj front(a).
#include <cstdio>
 
using namespace std;
 
  
int main(void) {
+
* Z radu sa zakaždým vyberie ten jeho prvok, ktorý doň bol vložený ako prvý spomedzi jeho aktuálnych prvkov.
    FILE *f;
+
* Možno ho tak pripodobniť k radu pri pokladni v obchode.  
    double a[5];
+
* Takáto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou FIFO, podľa ''first in, first out''.
 
 
    f = fopen("binarny.dat", "rb");
 
    fread(a, sizeof(double), 5, f);
 
    fclose(f);
 
    printf("%f\n", a[4]);
 
   
 
    return 0;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
Nasledujúce alternatívne riešenie je o niečo pamäťovo efektívnejšie:
 
  
 +
Abstraktný dátový typ pre rad poskytuje tieto operácie (kde <tt>queue</tt> je názov štruktúry reprezentujúcej rad):
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
#include <cstdio>
+
/* Inicializuje prázdny rad */
using namespace std;
 
 
 
int main(void) {
 
    FILE *f;
 
    double *x = new double;
 
 
 
    f = fopen("binarny.dat", "rb");
 
    for (int i = 0; i <= 4; i++) {
 
        fread(x, sizeof(double), 1, f);
 
    }
 
    fclose(f);
 
    printf("%f\n", *x);
 
    delete x;
 
                   
 
    return 0;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
== Práca so súbormi prostredníctvom knižnice <tt>fstream</tt> ==
 
 
 
So súbormi sme pracovali prostredníctvom knižnice <tt>cstdio</tt>, ktorá je štandardnou knižnicou jazyka C. Druhou možnosťou, ktorú tu iba telegraficky spomenieme, je využitie knižnice <tt>fstream</tt>. Tá je štandardnou knižnicou jazyka C++ a umožňuje so súbormi pracovať podobne ako s konzolou prostredníctvom knižnice <tt>iostream</tt>.
 
 
 
Základy tohto prístupu demonštrujeme na príklade programu, ktorý zo súboru <tt>vstup.txt</tt> prečíta prirodzené číslo <tt>N</tt> a následne <tt>N</tt> ďalších čísel. Tieto čísla potom v obrátenom poradí a oddelené medzerami vypíše do súboru <tt>vystup.txt</tt>.
 
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <fstream>
 
using namespace std;
 
 
 
const int maxN = 100;
 
 
 
int main(void) {
 
    ifstream input;
 
    ofstream output;
 
   
 
    int N;
 
    int a[maxN];
 
   
 
    input.open("vstup.txt");
 
    input >> N;
 
    for (int i = 0; i <= N-1; i++) {
 
        input >> a[i];
 
    }
 
    input.close();
 
   
 
    output.open("vystup.txt");
 
    for (int i = N-1; i >= 0; i--) {
 
        output << a[i] << " ";
 
    }
 
    output.close();
 
 
    return 0;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
== Abstraktný dátový typ ==
 
 
 
''Abstraktné dátové typy'' (ADT) sú abstrakciami dátových štruktúr nezávislými od samotnej implementácie. Zvyčajne bývajú dané prostredníctvom množiny operácií (hlavičiek funkcií), ktoré daný abstraktný dátový typ poskytuje na prácu s dátami používateľovi. Témou [[Prednáška 14|14. prednášky]] bol napríklad abstraktný dátový typ ''dynamická množina'', ktorý poskytuje tri základné operácie:
 
* Zistenie príslušnosti prvku do množiny (<tt>contains</tt>).
 
* Pridanie prvku do množiny (<tt>add</tt>).
 
* Odobranie prvky z množiny (<tt>remove</tt>).
 
 
 
Jeden abstraktný dátový typ môže byť implementovaný pomocou viacerých dátových štruktúr. Na [[Prednáška 14|14. prednáške]] bol napríklad abstraktný dátový typ ''dynamická množina'' (presnejšie jeho operácie <tt>contains</tt> a <tt>add</tt>) implementovaný pomocou neutriedeného poľa, utriedeného poľa, spájaného zoznamu, priameho adresovania a hešovania.
 
 
 
Výhodou abstraktných dátových typov je predovšetkým oddelenie implementácie dátovej štruktúry od programu, ktorý ju používa. Napríklad program pracujúci s dynamickou množinou prostredníctvom funkcií <tt>contains</tt>, <tt>add</tt> a <tt>remove</tt> možno rovnako dobre použiť pri implementácii množiny pomocou neutriedených polí, ako pri jeho implementácii pomocou hešovania.
 
 
 
Témou dnešnej prednášky budú dva nové abstraktné dátové typy: ''zásobník'' (angl. ''stack'') a ''rad'' alebo ''front'' (angl. ''queue'').
 
 
 
== Rad a zásobník ==
 
 
 
''Rad'' (často aj ''front''; angl. ''queue'') a ''zásobník'' (angl. ''stack'') sú jednoduché abstraktné dátové typy umožňujúce udržiavať postupnosť nejakých prvkov (typicky môže ísť o úlohy alebo dáta čakajúce na spracovanie). Rad aj zásobník poskytujú funkciu umožňujúcu ''vložiť'' do nich používateľom zadaný prvok. Druhou základnou funkciou poskytovanou oboma týmito abstraktnými dátovými typmi je ''výber'' jedného prvku z radu resp. zo zásobníka. Rad sa od zásobníka líši najmä správaním tejto druhej operácie.
 
 
 
===Rad===
 
 
 
Z radu sa zakaždým vyberie ten jeho prvok, ktorý doň bol vložený ako prvý spomedzi jeho aktuálnych prvkov &ndash; možno ho tak pripodobniť k radu pri pokladni v obchode. Takáto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou FIFO, podľa ''first in, first out''.
 
 
 
Prvky radu môžu byť ľubovoľného typu. Namiesto konkrétneho typu (ako napríklad <tt>int</tt> alebo <tt>char</tt>) tak budeme pracovať so všeobecným typom, ktorý nazveme <tt>dataType</tt>. Za ten možno dosadiť ľubovoľný konkrétny typ &ndash; napríklad <tt>int</tt> dosadíme za <tt>dataType</tt> takto:
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
typedef int dataType;
 
</syntaxhighlight>
 
Pri využití tohto prístupu tak napríklad bude možné získať z radu prvkov typu <tt>int</tt> rad prvkov typu <tt>char</tt> zmenou v jedinom riadku programu.
 
 
 
Abstraktný dátový typ pre rad môže poskytovať napríklad tieto operácie (kde <tt>queue</tt> je názov štruktúry reprezentujúcej rad):
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
/* Inicializuje prazdny rad */
 
 
void init(queue &q);
 
void init(queue &q);
  
/* Zisti, ci je rad prazdny */
+
/* Zistí, či je rad prázdny */
 
bool isEmpty(queue &q);
 
bool isEmpty(queue &q);
  
/* Prida prvok item na koniec radu */
+
/* Pridá prvok item na koniec radu */
 
void enqueue(queue &q, dataType item);
 
void enqueue(queue &q, dataType item);
  
/* Odoberie prvok zo zaciatku radu a vrati jeho hodnotu */
+
/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
 
dataType dequeue(queue &q);
 
dataType dequeue(queue &q);
  
/* Vrati prvok zo zaciatku radu, ale necha ho v rade */
+
/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho v rade */
 
dataType peek(queue &q);
 
dataType peek(queue &q);
  
/* Uvolni pamat */
+
/* Uvoľní pamäť */
 
void destroy(queue &q);
 
void destroy(queue &q);
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
===Zásobník===
+
===Zásobník (stack)===
  
Zo zásobníka sa naopak zakaždým vyberie ten prvok, ktorý doň bol vložený ako posledný. Táto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou LIFO, podľa ''last in, first out''.  
+
* Zo zásobníka sa naopak zakaždým vyberie ten prvok, ktorý doň bol vložený ako posledný.  
 +
* Môžeme si ho predstaviť ako stĺpec tanierov, kde umyté taniere dávame na vrch stĺpca a tiež z vrchu aj berieme taniere na použitie.
 +
* Táto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou LIFO, podľa ''last in, first out''.  
  
Abstraktný dátový typ pre zásobník tak môže poskytovať napríklad nasledujúce operácie (<tt>stack</tt> je názov štruktúry reprezentujúcej zásobník a opäť pracujeme s prvkami všeobecného typu <tt>dataType</tt>):
+
Abstraktný dátový typ pre zásobník poskytuje tieto operácie (<tt>stack</tt> je názov štruktúry reprezentujúcej zásobník):
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/* Inicializuje prazdny zasobnik */
+
/* Inicializuje prázdny zásobník */
 
void init(stack &s);
 
void init(stack &s);
  
/* Zisti, ci je zasobnik prazdny */
+
/* Zistí, či je zásobník prázdny */
 
bool isEmpty(stack &s);
 
bool isEmpty(stack &s);
  
/* Prida prvok item na vrch zasobnika */
+
/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
 
void push(stack &s, dataType item);
 
void push(stack &s, dataType item);
  
/* Odoberie prvok z vrchu zasobnika a vrati jeho hodnotu */
+
/* Odoberie prvok z vrchu zásobníka a vráti jeho hodnotu */
 
dataType pop(stack &s);
 
dataType pop(stack &s);
  
/* Vrati prvok na vrchu zasobnika, ale necha ho v zasobniku */
+
/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho v zásobníku */
 
dataType peek(stack &s);
 
dataType peek(stack &s);
  
/* Uvolni pamat */
+
/* Uvoľní pamäť */
 
void destroy(stack &s);
 
void destroy(stack &s);
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
Riadok 216: Riadok 103:
  
  
/* Sem pride definicia struktury queue a vsetkych potrebnych funkcii. */
+
/* Sem príde definícia štruktúry queue a potrebných funkcií. */
  
  
int main(void) {
+
int main() {
 
     queue q;
 
     queue q;
 
     init(q);
 
     init(q);
Riadok 225: Riadok 112:
 
     enqueue(q, 2);
 
     enqueue(q, 2);
 
     enqueue(q, 3);
 
     enqueue(q, 3);
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypise 1
+
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 1
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypise 2
+
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 2
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypise 3
+
     cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 3
 
     destroy(q);
 
     destroy(q);
    return 0;
 
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
Riadok 240: Riadok 126:
 
typedef int dataType;
 
typedef int dataType;
  
 +
/* Sem príde definícia štruktúry stack a potrebných funkcií. */
  
/* Sem pride definicia struktury stack a vsetkych potrebnych funkcii. */
+
int main() {
 
 
 
 
int main(void) {
 
 
     stack s;
 
     stack s;
 
     init(s);
 
     init(s);
Riadok 250: Riadok 134:
 
     push(s, 2);
 
     push(s, 2);
 
     push(s, 3);
 
     push(s, 3);
     cout << pop(s) << endl;  // Vypise 3
+
     cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 3
     cout << pop(s) << endl;  // Vypise 2
+
     cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 2
     cout << pop(s) << endl;  // Vypise 1
+
     cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 1
 
     destroy(s);
 
     destroy(s);
    return 0;
 
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
 +
 +
 +
Poznámka:
 +
* V objektovo-orientovanom programovaní (budúci semester) sa namiesto napr. <tt>push(s,10)</tt> píše niečo ako <tt>s.push(10)</tt>
  
 
==Implementácia zásobníka a radu==
 
==Implementácia zásobníka a radu==
  
 
===Zásobník pomocou poľa===
 
===Zásobník pomocou poľa===
 
+
* Na úvod implementujeme zásobník pomocou poľa <tt>items</tt>, ktoré budeme alokovať na fixnú dĺžku <tt>maxN</tt> (ešte lepšie by bolo použiť dynamické pole).  
Na úvod implementujeme zásobník pomocou poľa <tt>items</tt>, ktoré budeme alokovať na fixnú dĺžku <tt>maxN</tt> (rovnako dobre by sme však mohli použiť aj dynamické pole). Spodok zásobníka pritom bude v tomto poli uložený na pozícii <tt>0</tt> a jeho vrch na pozícii <tt>top</tt>. V prípade, že je zásobník prázdny, bude hodnota premennej <tt>top</tt> rovná <tt>-1</tt>.
+
* Spodok zásobníka pritom bude v tomto poli uložený na pozícii <tt>0</tt> a jeho vrch na pozícii <tt>top</tt>.  
 +
* Keď je zásobník prázdny, bude v premennej <tt>top</tt> hodnota <tt>-1</tt>.
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <cassert>
 
#include <cassert>
  
// ...
+
typedef int dataType;
 
 
 
const int maxN = 1000;
 
const int maxN = 1000;
  
 
struct stack {
 
struct stack {
     dataType *items; // Alokujeme na pole reprezentujuce jednotlive prvky zasobnika.
+
    // Alokované pole prvkov zásobníka
     int top;        // Index vrchu zasobnika v poli items. Ak je zasobnik prazdny, ma hodnotu -1.
+
     dataType *items;  
 +
     // Index vrchu zasobníka v poli items, -1 ak prázdny
 +
    int top;       
 
};
 
};
  
/* Inicializuje prazdny zasobnik */
+
/* Inicializuje prázdny zásobník */
 
void init(stack &s) {
 
void init(stack &s) {
 
     s.items = new dataType[maxN];
 
     s.items = new dataType[maxN];
Riadok 282: Riadok 171:
 
}
 
}
  
/* Zisti, ci je zasobnik prazdny */
+
/* Zistí, či je zásobník prázdny */
 
bool isEmpty(stack &s) {
 
bool isEmpty(stack &s) {
 
     return s.top == -1;
 
     return s.top == -1;
 
}
 
}
  
/* Prida prvok item na vrch zasobnika */
+
/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
 
void push(stack &s, dataType item) {
 
void push(stack &s, dataType item) {
 
     assert(s.top <= maxN - 2);
 
     assert(s.top <= maxN - 2);
Riadok 294: Riadok 183:
 
}  
 
}  
  
/* Odoberie prvok z vrchu zasobnika a vrati jeho hodnotu */
+
/* Odoberie prvok z vrchu zasobníka a vráti jeho hodnotu */
 
dataType pop(stack &s) {
 
dataType pop(stack &s) {
 
     assert(!isEmpty(s));
 
     assert(!isEmpty(s));
Riadok 301: Riadok 190:
 
}
 
}
  
/* Vrati prvok na vrchu zasobnika, ale necha ho v zasobniku */           
+
/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho tam */           
 
dataType peek(stack &s) {
 
dataType peek(stack &s) {
 
     assert(!isEmpty(s));
 
     assert(!isEmpty(s));
Riadok 307: Riadok 196:
 
}
 
}
  
/* Uvolni pamat */
+
/* Uvoľní pamäť */
 
void destroy(stack &s) {
 
void destroy(stack &s) {
 
     delete[] s.items;
 
     delete[] s.items;
Riadok 315: Riadok 204:
 
===Rad pomocou poľa===
 
===Rad pomocou poľa===
  
Rad sa od zásobníka líši tým, že prvky sa z neho vyberajú z opačnej strany, než sa doň vkladajú. Keby sa teda prvý prvok radu udržiaval na pozícii <tt>0</tt>, museli by sa po každom výbere prvku tie zvyšné posunúť o jednu pozíciu &bdquo;doľava&rdquo;, čo je časovo neefektívne. Rad teda implementujeme tak, aby jeho začiatok mohol byť na ľubovoľnej pozícii <tt>first</tt> poľa <tt>items</tt>. Pole <tt>items</tt> pritom budeme chápať ako cyklické &ndash; prvky s indexom menším ako <tt>first</tt> pritom budeme interpretovať ako nasledujúce za posledným prvkom poľa.   
+
* Rad sa od zásobníka líši tým, že prvky sa z neho vyberajú z opačnej strany, než sa doň vkladajú.  
 +
* Keby sa prvý prvok radu udržiaval na pozícii <tt>0</tt>, museli by sa po každom výbere prvku tie zvyšné posunúť o jednu pozíciu doľava, čo je časovo neefektívne.  
 +
* Rad teda implementujeme tak, aby jeho začiatok mohol byť na ľubovoľnej pozícii <tt>first</tt> poľa <tt>items</tt>.  
 +
* Pole <tt>items</tt> pritom budeme chápať ako cyklické. Prvky s indexom menším ako <tt>first</tt> budeme chápať ako nasledujúce za posledným prvkom poľa.   
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <cassert>
 
#include <cassert>
  
// ...
+
typedef int dataType;
  
 
const int maxN = 1000;
 
const int maxN = 1000;
  
 
struct queue {
 
struct queue {
     dataType *items; // Alokujeme na pole reprezentujuce jednotlive prvky radu.
+
     dataType *items; // Alokované pole obsahujúce prvky radu
     int first;      // Index prveho prvku radu v poli items.
+
     int first;      // Index prvého prvku radu v poli items
     int count;      // Pocet prvkov v rade.
+
     int count;      // Počet prvkov v rade
 
};
 
};
  
/* Inicializuje prazdny rad */
+
/* Inicializuje prázdny rad */
 
void init(queue &q) {
 
void init(queue &q) {
 
     q.items = new dataType[maxN];
 
     q.items = new dataType[maxN];
Riadok 337: Riadok 229:
 
}
 
}
  
/* Zisti, ci je rad prazdny */
+
/* Zistí, či je rad prázdny */
 
bool isEmpty(queue &q) {
 
bool isEmpty(queue &q) {
 
     return q.count == 0;
 
     return q.count == 0;
 
}
 
}
  
/* Prida prvok item na koniec radu */
+
/* Pridá prvok item na koniec radu */
 
void enqueue(queue &q, dataType item) {
 
void enqueue(queue &q, dataType item) {
 
     assert(q.count < maxN);
 
     assert(q.count < maxN);
Riadok 350: Riadok 242:
 
}  
 
}  
  
/* Odoberie prvok zo zaciatku radu a vrati jeho hodnotu */
+
/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
 
dataType dequeue(queue &q) {
 
dataType dequeue(queue &q) {
 
     assert(!isEmpty(q));
 
     assert(!isEmpty(q));
Riadok 359: Riadok 251:
 
}
 
}
  
/* Vrati prvok zo zaciatku radu, ale necha ho v rade */
+
/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho tam */
 
dataType peek(queue &q) {
 
dataType peek(queue &q) {
 
     assert(!isEmpty(q));
 
     assert(!isEmpty(q));
Riadok 365: Riadok 257:
 
}         
 
}         
  
/* Uvolni pamat */
+
/* Uvoľní pamäť */
 
void destroy(queue &q) {
 
void destroy(queue &q) {
 
     delete[] q.items;
 
     delete[] q.items;
Riadok 373: Riadok 265:
 
===Zásobník pomocou spájaného zoznamu===
 
===Zásobník pomocou spájaného zoznamu===
  
Zásobník teraz interpretujeme pomocou spájaného zoznamu. Narozdiel od implementácie pomocou poľa bude výhodnejšie uchovávať vrch zásobníka ako ''prvý'' prvok zoznamu (pri jednosmerne spájaných zoznamoch je totiž jednoduchšie vkladať a odoberať prvky na jeho začiatku).   
+
* Zásobník teraz implementujeme pomocou spájaného zoznamu.  
 +
* Na rozdiel od implementácie pomocou poľa bude výhodnejšie uchovávať vrch zásobníka ako ''prvý'' prvok zoznamu.
 +
* Pri jednosmerne spájaných zoznamoch je totiž jednoduchšie vkladať a odoberať prvky na jeho začiatku.   
  
Výhoda tohto prístupu oproti implementácii pomocou poľa bude spočívať predovšetkým v tom, že maximálny počet prvkov v zásobníku nebude obmedzený konštantou <tt>maxN</tt>. Podobný efekt síce možno docieliť použitím dynamického poľa, jeho realokácia je však časovo neefektívna.
+
* Výhoda tohto prístupu oproti implementácii pomocou poľa je v tom, že maximálny počet prvkov v zásobníku nebude obmedzený konštantou <tt>maxN</tt>. Podobný efekt je možné docieliť aj pomocou dynamického poľa, tam však dochádza k realokácii.
 
   
 
   
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <cassert>
 
#include <cassert>
  
// ...
+
typedef int dataType;
  
 
struct node {
 
struct node {
Riadok 388: Riadok 282:
  
 
struct stack {
 
struct stack {
     node *top; // Smernik na vrch zasobnika (zaciatok spajaneho zoznamu). Ak je zasobnik prazdny, ma hodnotu NULL.
+
     // smerník na vrch zásobnika (začiatok zoznamu)
 +
    // ak je zásobník prázdny, hodnota NULL.
 +
    node *top;
 
};
 
};
  
/* Inicializuje prazdny zasobnik */
+
/* Inicializuje prázdny zásobnik */
 
void init(stack &s) {
 
void init(stack &s) {
 
     s.top = NULL;
 
     s.top = NULL;
 
}
 
}
  
/* Zisti, ci je zasobnik prazdny */
+
/* Zistí, či je zásobník prázdny */
 
bool isEmpty(stack &s) {
 
bool isEmpty(stack &s) {
 
     return s.top == NULL;
 
     return s.top == NULL;
 
}
 
}
  
/* Prida prvok item na vrch zasobnika */
+
/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
 
void push(stack &s, dataType item) {
 
void push(stack &s, dataType item) {
 
     node *tmp = new node;
 
     node *tmp = new node;
Riadok 409: Riadok 305:
 
}  
 
}  
  
/* Odoberie prvok z vrchu zasobnika a vrati jeho hodnotu */
+
/* Odoberie prvok z vrchu zásobníka a vráti jeho hodnotu */
 
dataType pop(stack &s) {
 
dataType pop(stack &s) {
 
     assert(!isEmpty(s));
 
     assert(!isEmpty(s));
Riadok 419: Riadok 315:
 
}
 
}
  
/* Vrati prvok na vrchu zasobnika, ale necha ho v zasobniku */           
+
/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho tam */           
 
dataType peek(stack &s) {
 
dataType peek(stack &s) {
 
     assert(!isEmpty(s));
 
     assert(!isEmpty(s));
Riadok 425: Riadok 321:
 
}
 
}
  
/* Uvolni pamat */
+
/* Uvoľní pamäť */
 
void destroy(stack &s) {
 
void destroy(stack &s) {
 
     while (!isEmpty(s)) {
 
     while (!isEmpty(s)) {
Riadok 432: Riadok 328:
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
 +
 +
===Rad pomocou spájaného zoznamu===
 +
 +
* Pri implementácii radu pomocou spájaného zoznamu rozšírime spájané zoznamy zo [[Prednáška_14#Sp.C3.A1jan.C3.A9_zoznamy|14. prednášky]] o smerník <tt>last</tt> na posledný prvok zoznamu.
 +
* Bude tak možné efektívne vkladať prvky na koniec zoznamu, ako aj odoberať prvky zo začiatku zoznamu.
 +
* Výhodou oproti implementácii radu pomocou poľa je, podobne ako pri zásobníkoch, eliminácia obmedzenia na maximálny počet prvkov v rade.
 +
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <cassert>
 +
 +
typedef int dataType;
 +
 +
struct node {
 +
    dataType data;
 +
    node *next;
 +
};
 +
 +
struct queue {
 +
    // Smerník na prvý uzol
 +
    // Ak je rad prázdny, hodnota NULL
 +
    node *first;
 +
    // Smerník na posledný uzol.
 +
    // Ak je rad prázdny, hodnota NULL
 +
    node *last; 
 +
};
 +
 +
/* Inicializuje prázdny rad */
 +
void init(queue &q) {
 +
    q.first = NULL;
 +
    q.last = NULL;
 +
}
 +
 +
/* Zistí, či je rad prázdny */
 +
bool isEmpty(queue &q) {
 +
    return q.first == NULL;
 +
}
 +
 +
/* Pridá prvok item na koniec radu */
 +
void enqueue(queue &q, dataType item) {
 +
    node *tmp = new node;
 +
    tmp->data = item;
 +
    tmp->next = NULL;
 +
    if (isEmpty(q)) {
 +
        q.first = tmp;
 +
        q.last = tmp;
 +
    } else {
 +
        q.last->next = tmp;
 +
        q.last = tmp;
 +
    }
 +
}
 +
 +
/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
 +
dataType dequeue(queue &q) {
 +
    assert(!isEmpty(q));
 +
    dataType result = q.first->data;
 +
    node *tmp = q.first->next;
 +
    delete q.first;
 +
    if (tmp == NULL) {
 +
        q.first = NULL;
 +
        q.last = NULL;
 +
    } else {
 +
        q.first = tmp;
 +
    }
 +
    return result;
 +
}
 +
 +
/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho tam */
 +
dataType peek(queue &q) {
 +
    assert(!isEmpty(q));
 +
    return q.first->data;
 +
}       
 +
 +
/* Uvoľní pamäť */
 +
void destroy(queue &q) {
 +
    while (!isEmpty(q)) {
 +
        dequeue(q);
 +
    }
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 +
== Použitie zásobníka a radu ==
 +
Zásobník aj rad často uchovávajú dáta určené na spracovanie, zoznamy úloh, atď. Rad sa zvyčajne používa v prípadoch, keď je žiadúce zachovať ich poradie. Typicky môže ísť o situácie, keď jeden proces generuje úlohy spracúvané iným procesom, napríklad:
 +
* Textový procesor pripravuje strany na tlač a vkladá ich do radu, z ktorého ich tlačiareň (resp. jej ovládač) postupne vyberá.
 +
* Sekvenčne vykonávané výpočtové úlohy čakajú v rade na spustenie.
 +
* Zákazníci čakajú na zákazníckej linke na voľného operátora.
 +
* Pasažieri na standby čakajú na voľné miesto v lietadle.
 +
 +
Zásobník sa zvyčajne používa v situáciách, keď na poradí spracúvania nezáleží, alebo keď je žiadúce vstupné poradie obrátiť. Najvýznamnejší príklad situácie druhého typu je nasledujúci:
 +
* Operačný systém ukladá lokálne premenné volaných funkcií na tzv. ''zásobníku volaní'' (angl. ''call stack''), čo umožňuje používanie rekurzie.
 +
* Rekurzívne programy sa dajú prepísať na nerekurzívne pomocou &bdquo;ručne vytvoreného&rdquo; zásobníka (neskôr si ukážeme nerekurzívnu verziu triedenia ''Quick Sort'').
 +
 +
=== Príklad: kontrola uzátvorkovania ===
 +
 +
Ako jednoduchý príklad na použitie zásobníka uvažujme nasledujúci problém: na vstupe je daný reťazec pozostávajúci (okrem prípadných ďalších znakov, ktoré budeme ignorovať) zo zátvoriek <tt>(,),[,],{,}</tt>. Úlohou je zistiť, či je tento reťazec dobre uzátvorkovaný. To znamená, že:
 +
* Pre každú uzatváraciu zátvorku musí byť posledná dosiaľ neuzavretá otváracia zátvorka rovnakého typu, pričom musí existovať aspoň jedna dosiaľ neuzavretá zátvorka.
 +
* Každá otváracia zátvorka musí byť niekedy neskôr uzavretá.
 +
 +
Príklady očakávaného vstupu a výstupu:
 +
<pre>
 +
()
 +
Retazec je dobre uzatvorkovany
 +
 +
nejaky text bez zatvoriek
 +
Retazec je dobre uzatvorkovany
 +
 +
[((({}[])[]))]()
 +
Retazec je dobre uzatvorkovany
 +
 +
[[#))
 +
Retazec nie je dobre uzatvorkovany
 +
 +
())(
 +
Retazec nie je dobre uzatvorkovany
 +
 +
((
 +
Retazec nie je dobre uzatvorkovany
 +
 +
((cokolvek
 +
Retazec nie je dobre uzatvorkovany
 +
</pre>
 +
 +
* Nasledujúci program postupne prechádza cez vstupný reťazec, pričom pre každú otváraciu zátvorku si na zásobník pridá uzatváraciu zátvorku rovnakého typu.
 +
* Ak narazí na uzatváraciu zátvorku, výraz môže byť dobre uzátvorkovaný len v prípade, že je na zásobníku aspoň jedna zátvorka, pričom zátvorka na vrchu zásobníka sa zhoduje so zátvorkou na vstupe.
 +
* V prípade úspešného prechodu cez celý vstup je reťazec dobre uzátvorkovaný práve vtedy, keď na zásobníku nezostala žiadna zátvorka.
 +
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <iostream>
 +
#include <cassert>
 +
using namespace std;
 +
 +
typedef char dataType;
 +
 +
/* Sem pride definicia struktury stack a vsetkych potrebnych funkcii. */
 +
 +
int main() {
 +
    char vyraz[100];
 +
    cin.getline(vyraz, 100);
 +
   
 +
    stack s;
 +
    init(s);
 +
   
 +
    bool dobre = true;
 +
   
 +
    for (int i = 0; vyraz[i] != 0; i++) {
 +
        switch (vyraz[i]) {
 +
            case '(':
 +
                push(s, ')');
 +
                break;
 +
            case '[':
 +
                push(s, ']');
 +
                break;
 +
            case '{':
 +
                push(s, '}');
 +
                break;
 +
            case ')':
 +
            case ']':
 +
            case '}':
 +
                if (isEmpty(s)) {
 +
                    dobre = false;
 +
                } else {
 +
                    char c = pop(s);
 +
                    if (c != vyraz[i]) {
 +
                        dobre = false;
 +
                    }
 +
                }
 +
                break;
 +
        }
 +
    }
 +
   
 +
    dobre = dobre && isEmpty(s);
 +
       
 +
    destroy(s);
 +
   
 +
    if (dobre) {
 +
        cout << "Retazec je dobre uzatvorkovany." << endl;
 +
    } else {
 +
        cout << "Retazec nie je dobre uzatvorkovany." << endl;
 +
    }
 +
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 +
''Cvičenie:'' Prepíšte program na kontrolu zátvoriek do rekurzívnej podoby. Použite pritom iba premenné typu <tt>char</tt>; špeciálne nepoužívajte žiadne polia. Reťazec načítavajte pomocou funkcií <tt>getc</tt> a <tt>ungetc</tt>. Môžete predpokladať, že je ukončený koncom riadku.
 +
 +
 +
==Zhrnutie==
 +
* Videli sme abstraktné dátové štruktúry zásobník a rad, ktoré vedia uchovávať postupnosť prvkov a pridávať a uberať prvky podľa určitých pravidiel.
 +
* Implementovali sme ich pomocou polí aj spájaných zoznamov. Implementácie všetkých funkcií sú rýchle a jednoduché (okrem <tt>destroy</tt> pre neprázdnu štruktúru).
 +
* Implementácia radu pomocou poľa používa pekný trik s cyklickým poľom.
 +
* Na budúcej prednáške vďaka zásobníku a radu prerobíme niektoré rekurzívne programy na nerekurzívne.
 +
 +
Ak zostáva čas, ukážeme si ešte jeden [[Prednáška_18#Vyfarbovanie_s.C3.BAvisl.C3.BDch_oblast.C3.AD|rekurzívny program]], viac na budúcej prednáške.

Aktuálna revízia z 19:51, 24. november 2024

Oznamy

  • Domácu úlohu 3 odovzdávajte do 6. decembra, 22:00.
  • Zajtrajšia rozcvička bude zo súborov, pozrite si prednášky z minulého týždňa.
  • Piatkové cvičenia sú povinné pre tých, ktorí nevyriešia v utorok počas cvičení úspešne rozcvičku.

Abstraktný dátový typ

Abstraktný dátový typ (ADT) je abstrakcia dátovej štruktúry nezávislá od samotnej implementácie.

  • Býva zadaný pomocou množiny operácií (hlavičiek funkcií), ktoré poskytuje
  • Jeden abstraktný dátový typ môže byť implementovaný pomocou viacerých dátových štruktúr.

Témou prednášky 14 bol napríklad abstraktný dátový typ dynamická množina, ktorý poskytuje tri základné operácie:

  • Zistenie či prvok patrí do množiny (contains).
  • Pridanie prvku do množiny (add).
  • Odobranie prvky z množiny (remove).

Videli sme implementácie pomocou neutriedeného poľa, utriedeného poľa, spájaného zoznamu, priameho adresovania a hašovania (pre jednoduchosť bez operácie remove).

Podobne za ADT môžeme považovať dynamické pole s operáciami add, length, get a set.

Výhodou abstraktných dátových typov je oddelenie implementácie dátovej štruktúry od programu, ktorý ju používa.

  • Napríklad program pracujúci s dynamickou množinou prostredníctvom funkcií contains, add a remove možno rovnako dobre použiť pri implementácii množiny pomocou neutriedených polí, ako pri jeho implementácii pomocou hašovania.

Rad a zásobník

Témou dnešnej prednášky sú dva nové abstraktné dátové typy, zásobník a rad.

  • Rad aj zásobník udržiavajú postupnosť nejakých prvkov.
  • Typicky ide o úlohy alebo dáta čakajúce na spracovanie.
  • Obidva poskytujú funkciu, ktorá vkladá nový prvok.
  • Druhou základnou funkciou je výber jedného prvku, pričom rad sa od zásobníka líši tým, ktorý prvok sa vyberá.

Prvky radu a zásobníka môžu byť ľubovoľného typu. Namiesto konkrétneho typu (ako napríklad int alebo char) dnes budeme pracovať so všeobecným typom, ktorý nazveme dataType. Za ten možno dosadiť ľubovoľný konkrétny typ. Napríklad int dosadíme za dataType takto:

typedef int dataType;
  • Pri využití tohto prístupu tak napríklad bude možné získať z radu prvkov typu int rad prvkov typu char zmenou v jedinom riadku programu.
  • Taká istá úprava by sa dala spraviť aj pri ADT množina a dynamické pole.


Rad (queue)

Niekedy sa nazýva aj front(a).

  • Z radu sa zakaždým vyberie ten jeho prvok, ktorý doň bol vložený ako prvý spomedzi jeho aktuálnych prvkov.
  • Možno ho tak pripodobniť k radu pri pokladni v obchode.
  • Takáto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou FIFO, podľa first in, first out.

Abstraktný dátový typ pre rad poskytuje tieto operácie (kde queue je názov štruktúry reprezentujúcej rad):

/* Inicializuje prázdny rad */
void init(queue &q);

/* Zistí, či je rad prázdny */
bool isEmpty(queue &q);

/* Pridá prvok item na koniec radu */
void enqueue(queue &q, dataType item);

/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
dataType dequeue(queue &q);

/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho v rade */
dataType peek(queue &q);

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(queue &q);

Zásobník (stack)

  • Zo zásobníka sa naopak zakaždým vyberie ten prvok, ktorý doň bol vložený ako posledný.
  • Môžeme si ho predstaviť ako stĺpec tanierov, kde umyté taniere dávame na vrch stĺpca a tiež z vrchu aj berieme taniere na použitie.
  • Táto metóda manipulácie s dátami sa v angličtine označuje skratkou LIFO, podľa last in, first out.

Abstraktný dátový typ pre zásobník poskytuje tieto operácie (stack je názov štruktúry reprezentujúcej zásobník):

/* Inicializuje prázdny zásobník */
void init(stack &s);

/* Zistí, či je zásobník prázdny */
bool isEmpty(stack &s);

/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
void push(stack &s, dataType item);

/* Odoberie prvok z vrchu zásobníka a vráti jeho hodnotu */
dataType pop(stack &s);

/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho v zásobníku */
dataType peek(stack &s);

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(stack &s);

Programy využívajúce rad a zásobník

Bez ohľadu na samotnú implementáciu vyššie uvedených funkcií vieme písať programy, ktoré ich využívajú. Napríklad nasledujúci program pracuje s radom:

#include <iostream>
using namespace std;

typedef int dataType;


/* Sem príde definícia štruktúry queue a potrebných funkcií. */


int main() {
    queue q;
    init(q);
    enqueue(q, 1);
    enqueue(q, 2);
    enqueue(q, 3);
    cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 1
    cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 2
    cout << dequeue(q) << endl;  // Vypíše 3
    destroy(q);
}

Podobne nasledujúci program pracuje so zásobníkom:

#include <iostream>
using namespace std;

typedef int dataType;

/* Sem príde definícia štruktúry stack a potrebných funkcií. */

int main() {
    stack s;
    init(s);
    push(s, 1);
    push(s, 2);
    push(s, 3);
    cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 3
    cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 2
    cout << pop(s) << endl;  // Vypíše 1
    destroy(s);
}


Poznámka:

  • V objektovo-orientovanom programovaní (budúci semester) sa namiesto napr. push(s,10) píše niečo ako s.push(10)

Implementácia zásobníka a radu

Zásobník pomocou poľa

  • Na úvod implementujeme zásobník pomocou poľa items, ktoré budeme alokovať na fixnú dĺžku maxN (ešte lepšie by bolo použiť dynamické pole).
  • Spodok zásobníka pritom bude v tomto poli uložený na pozícii 0 a jeho vrch na pozícii top.
  • Keď je zásobník prázdny, bude v premennej top hodnota -1.
#include <cassert>

typedef int dataType;
const int maxN = 1000;

struct stack {
    // Alokované pole prvkov zásobníka
    dataType *items; 
    // Index vrchu zasobníka v poli items, -1 ak prázdny
    int top;         
};

/* Inicializuje prázdny zásobník */
void init(stack &s) {
    s.items = new dataType[maxN];
    s.top = -1; 
}

/* Zistí, či je zásobník prázdny */
bool isEmpty(stack &s) {
    return s.top == -1;
}

/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
void push(stack &s, dataType item) {
    assert(s.top <= maxN - 2);
    s.top++;
    s.items[s.top] = item;
} 

/* Odoberie prvok z vrchu zasobníka a vráti jeho hodnotu */
dataType pop(stack &s) {
    assert(!isEmpty(s));
    s.top--;
    return s.items[s.top + 1];
}

/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho tam */          
dataType peek(stack &s) {
    assert(!isEmpty(s));
    return s.items[s.top];
}

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(stack &s) {
    delete[] s.items;
}

Rad pomocou poľa

  • Rad sa od zásobníka líši tým, že prvky sa z neho vyberajú z opačnej strany, než sa doň vkladajú.
  • Keby sa prvý prvok radu udržiaval na pozícii 0, museli by sa po každom výbere prvku tie zvyšné posunúť o jednu pozíciu doľava, čo je časovo neefektívne.
  • Rad teda implementujeme tak, aby jeho začiatok mohol byť na ľubovoľnej pozícii first poľa items.
  • Pole items pritom budeme chápať ako cyklické. Prvky s indexom menším ako first budeme chápať ako nasledujúce za posledným prvkom poľa.
#include <cassert>

typedef int dataType;

const int maxN = 1000;

struct queue {
    dataType *items; // Alokované pole obsahujúce prvky radu
    int first;       // Index prvého prvku radu v poli items
    int count;       // Počet prvkov v rade
};

/* Inicializuje prázdny rad */
void init(queue &q) {
    q.items = new dataType[maxN];
    q.first = 0;
    q.count = 0;
}

/* Zistí, či je rad prázdny */
bool isEmpty(queue &q) {
    return q.count == 0;
}

/* Pridá prvok item na koniec radu */
void enqueue(queue &q, dataType item) {
    assert(q.count < maxN);
    int index = (q.first + q.count) % maxN;
    q.items[index] = item;
    q.count++;
} 

/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
dataType dequeue(queue &q) {
    assert(!isEmpty(q));
    dataType result = q.items[q.first];
    q.first = (q.first + 1) % maxN;
    q.count--;
    return result;
}

/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho tam */
dataType peek(queue &q) {
    assert(!isEmpty(q));
    return q.items[q.first];
}         

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(queue &q) {
    delete[] q.items;
}

Zásobník pomocou spájaného zoznamu

  • Zásobník teraz implementujeme pomocou spájaného zoznamu.
  • Na rozdiel od implementácie pomocou poľa bude výhodnejšie uchovávať vrch zásobníka ako prvý prvok zoznamu.
  • Pri jednosmerne spájaných zoznamoch je totiž jednoduchšie vkladať a odoberať prvky na jeho začiatku.
  • Výhoda tohto prístupu oproti implementácii pomocou poľa je v tom, že maximálny počet prvkov v zásobníku nebude obmedzený konštantou maxN. Podobný efekt je možné docieliť aj pomocou dynamického poľa, tam však dochádza k realokácii.
#include <cassert>

typedef int dataType;

struct node {
    dataType data;
    node *next;
};

struct stack {
    // smerník na vrch zásobnika (začiatok zoznamu)
    // ak je zásobník prázdny, hodnota NULL.
    node *top; 
};

/* Inicializuje prázdny zásobnik */
void init(stack &s) {
    s.top = NULL;
}

/* Zistí, či je zásobník prázdny */
bool isEmpty(stack &s) {
    return s.top == NULL;
}

/* Pridá prvok item na vrch zásobníka */
void push(stack &s, dataType item) {
    node *tmp = new node;
    tmp->data = item;
    tmp->next = s.top;
    s.top = tmp;  
} 

/* Odoberie prvok z vrchu zásobníka a vráti jeho hodnotu */
dataType pop(stack &s) {
    assert(!isEmpty(s));
    dataType result = s.top->data;
    node *tmp = s.top->next;
    delete s.top;
    s.top = tmp;
    return result;
}

/* Vráti prvok na vrchu zásobníka, ale nechá ho tam */          
dataType peek(stack &s) {
    assert(!isEmpty(s));
    return s.top->data;
}

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(stack &s) {
    while (!isEmpty(s)) {
        pop(s);
    }
}

Rad pomocou spájaného zoznamu

  • Pri implementácii radu pomocou spájaného zoznamu rozšírime spájané zoznamy zo 14. prednášky o smerník last na posledný prvok zoznamu.
  • Bude tak možné efektívne vkladať prvky na koniec zoznamu, ako aj odoberať prvky zo začiatku zoznamu.
  • Výhodou oproti implementácii radu pomocou poľa je, podobne ako pri zásobníkoch, eliminácia obmedzenia na maximálny počet prvkov v rade.
#include <cassert>

typedef int dataType;

struct node {
    dataType data;
    node *next;
};

struct queue {
    // Smerník na prvý uzol
    // Ak je rad prázdny, hodnota NULL
    node *first; 
    // Smerník na posledný uzol. 
    // Ak je rad prázdny, hodnota NULL
    node *last;  
};

/* Inicializuje prázdny rad */
void init(queue &q) {
    q.first = NULL;
    q.last = NULL;
}

/* Zistí, či je rad prázdny */
bool isEmpty(queue &q) {
    return q.first == NULL;
}

/* Pridá prvok item na koniec radu */
void enqueue(queue &q, dataType item) {
    node *tmp = new node;
    tmp->data = item;
    tmp->next = NULL;
    if (isEmpty(q)) {
        q.first = tmp;
        q.last = tmp;
    } else {
        q.last->next = tmp;
        q.last = tmp;
    }
} 

/* Odoberie prvok zo začiatku radu a vráti jeho hodnotu */
dataType dequeue(queue &q) {
    assert(!isEmpty(q));
    dataType result = q.first->data;
    node *tmp = q.first->next;
    delete q.first;
    if (tmp == NULL) {
        q.first = NULL; 
        q.last = NULL;
    } else {
        q.first = tmp;
    } 
    return result;
}

/* Vráti prvok zo začiatku radu, ale nechá ho tam */
dataType peek(queue &q) {
    assert(!isEmpty(q));
    return q.first->data;
}         

/* Uvoľní pamäť */
void destroy(queue &q) {
    while (!isEmpty(q)) {
        dequeue(q);
    }
}

Použitie zásobníka a radu

Zásobník aj rad často uchovávajú dáta určené na spracovanie, zoznamy úloh, atď. Rad sa zvyčajne používa v prípadoch, keď je žiadúce zachovať ich poradie. Typicky môže ísť o situácie, keď jeden proces generuje úlohy spracúvané iným procesom, napríklad:

  • Textový procesor pripravuje strany na tlač a vkladá ich do radu, z ktorého ich tlačiareň (resp. jej ovládač) postupne vyberá.
  • Sekvenčne vykonávané výpočtové úlohy čakajú v rade na spustenie.
  • Zákazníci čakajú na zákazníckej linke na voľného operátora.
  • Pasažieri na standby čakajú na voľné miesto v lietadle.

Zásobník sa zvyčajne používa v situáciách, keď na poradí spracúvania nezáleží, alebo keď je žiadúce vstupné poradie obrátiť. Najvýznamnejší príklad situácie druhého typu je nasledujúci:

  • Operačný systém ukladá lokálne premenné volaných funkcií na tzv. zásobníku volaní (angl. call stack), čo umožňuje používanie rekurzie.
  • Rekurzívne programy sa dajú prepísať na nerekurzívne pomocou „ručne vytvoreného” zásobníka (neskôr si ukážeme nerekurzívnu verziu triedenia Quick Sort).

Príklad: kontrola uzátvorkovania

Ako jednoduchý príklad na použitie zásobníka uvažujme nasledujúci problém: na vstupe je daný reťazec pozostávajúci (okrem prípadných ďalších znakov, ktoré budeme ignorovať) zo zátvoriek (,),[,],{,}. Úlohou je zistiť, či je tento reťazec dobre uzátvorkovaný. To znamená, že:

  • Pre každú uzatváraciu zátvorku musí byť posledná dosiaľ neuzavretá otváracia zátvorka rovnakého typu, pričom musí existovať aspoň jedna dosiaľ neuzavretá zátvorka.
  • Každá otváracia zátvorka musí byť niekedy neskôr uzavretá.

Príklady očakávaného vstupu a výstupu:

()
Retazec je dobre uzatvorkovany

nejaky text bez zatvoriek
Retazec je dobre uzatvorkovany

[((({}[])[]))]()
Retazec je dobre uzatvorkovany

[[#))
Retazec nie je dobre uzatvorkovany

())(
Retazec nie je dobre uzatvorkovany

((
Retazec nie je dobre uzatvorkovany

((cokolvek
Retazec nie je dobre uzatvorkovany
  • Nasledujúci program postupne prechádza cez vstupný reťazec, pričom pre každú otváraciu zátvorku si na zásobník pridá uzatváraciu zátvorku rovnakého typu.
  • Ak narazí na uzatváraciu zátvorku, výraz môže byť dobre uzátvorkovaný len v prípade, že je na zásobníku aspoň jedna zátvorka, pričom zátvorka na vrchu zásobníka sa zhoduje so zátvorkou na vstupe.
  • V prípade úspešného prechodu cez celý vstup je reťazec dobre uzátvorkovaný práve vtedy, keď na zásobníku nezostala žiadna zátvorka.
#include <iostream>
#include <cassert>
using namespace std;

typedef char dataType;

/* Sem pride definicia struktury stack a vsetkych potrebnych funkcii. */

int main() {
    char vyraz[100];
    cin.getline(vyraz, 100);
    
    stack s;
    init(s);
    
    bool dobre = true;
    
    for (int i = 0; vyraz[i] != 0; i++) {
        switch (vyraz[i]) {
            case '(':
                push(s, ')');
                break;
            case '[':
                push(s, ']');
                break;
            case '{':
                push(s, '}');
                break;
            case ')':
            case ']':
            case '}':
                if (isEmpty(s)) {
                    dobre = false;
                } else {
                    char c = pop(s);
                    if (c != vyraz[i]) {
                        dobre = false;
                    }
                }
                break;
        }
    }
    
    dobre = dobre && isEmpty(s);
        
    destroy(s);
    
    if (dobre) {
        cout << "Retazec je dobre uzatvorkovany." << endl;
    } else {
        cout << "Retazec nie je dobre uzatvorkovany." << endl;
    }

}

Cvičenie: Prepíšte program na kontrolu zátvoriek do rekurzívnej podoby. Použite pritom iba premenné typu char; špeciálne nepoužívajte žiadne polia. Reťazec načítavajte pomocou funkcií getc a ungetc. Môžete predpokladať, že je ukončený koncom riadku.


Zhrnutie

  • Videli sme abstraktné dátové štruktúry zásobník a rad, ktoré vedia uchovávať postupnosť prvkov a pridávať a uberať prvky podľa určitých pravidiel.
  • Implementovali sme ich pomocou polí aj spájaných zoznamov. Implementácie všetkých funkcií sú rýchle a jednoduché (okrem destroy pre neprázdnu štruktúru).
  • Implementácia radu pomocou poľa používa pekný trik s cyklickým poľom.
  • Na budúcej prednáške vďaka zásobníku a radu prerobíme niektoré rekurzívne programy na nerekurzívne.

Ak zostáva čas, ukážeme si ešte jeden rekurzívny program, viac na budúcej prednáške.