Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25

Úvod · Pravidlá · Prednášky · Softvér · Testovač
· Kontaktujte nás pomocou e-mailovej adresy E-prg.png (bude odpovedať ten z nás, kto má príslušnú otázku na starosti alebo kto má práve čas).
· Prosíme študentov, aby si pravidelne čítali e-maily na @uniba.sk adrese alebo aby si tieto emaily preposielali na adresu, ktorú pravidelne čítajú.


Prednáška 21: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(31 medziľahlých úprav od jedného ďalšieho používateľa nie je zobrazených)
Riadok 1: Riadok 1:
 
== Oznamy ==
 
== Oznamy ==
  
Plán prednášok a cvičení na zvyšok semestra:
+
* Tretiu domácu úlohu odovzdávajte do zajtra 22:00.
* Dnes informácia o skúškach, [[Zimný semester, skúška|detaily skúšky z programovania]], pokračujeme v učive o stromoch
 
* Tento piatok 10.12. cez cvičenia [[semestrálny test]].
 
* V pondelok 13.12. bude bežná prednáška, pokračujú stromy.
 
* V stredu 15.12. dokončíme stromy, potom nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++ (táto nepovinná časť učiva nebude vyžadovaná na skúške, ale môžete ju použiť).
 
* V utorok 14.12. v rámci cvičení tréning na skúšku.
 
** Už dnes po prednáške sa na testovači objavia tréningové príklady na skúšku. Za niektoré budete môcť získať bonusový bod, ak ich vyriešite do 12.1. (ako tréning sa dajú riešiť aj neskôr). V utorok na cvičeniach pribudne ešte jeden tréningový príklad za 4 body. Ak prídete na cvičenia a odovzdáte na konci aspoň rozumne rozrobenú verziu programu, získate jeden bonusový bod, aj keď ho nestihnete dokončiť.
 
* V piatok 17.12. od 12:00 predtermín skúšky, doplnkové cvičenia nebudú
 
  
== Sylaby predmetu ==
+
Prednášky
=== Základy ===
+
* V stredu v prvej polovici prednášky informácie k skúške a rady k skúškovému všeobecne, potom doberieme posledné učivo
 +
* Budúci pondelok nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++
 +
* Budúcu stredu 13.12. o 18:10 [[Zimný semester, semestrálny test|semestrálny test]]
  
'''Konštrukcie jazyka C'''
+
Cvičenia
* premenné typov <tt>int</tt>, <tt>double</tt>, <tt>char</tt>, <tt>bool</tt>, konverzie medzi nimi
+
* Zajtra bude rozcvička na papieri, potom pokračujte riešením úloh na testovači
* podmienky (<tt>if</tt>, <tt>else</tt>, <tt>switch</tt>), cykly (<tt>for</tt>, <tt>while</tt>)
+
* Piatkové cvičenia nepovinné, avšak odporúčame účasť, ak chcete pomôcť s príkladmi alebo máte otázky
* funkcie (a parametre funkcií - odovzdávanie hodnotou, referenciou, smerníkom)
+
* Budúci utorok v rámci cvičení tréning na skúšku
<syntaxhighlight lang="C++">
+
* Na testovači už je niekoľko tréningových príkladov, za niektoré môžete dostať aj bonusový bod do cvičení, ešte dva príklady pribudnú neskôr
void f1(int x){}                                //hodnotou
+
* V piatok 15.12. od 13:10 predtermín skúšky, cvičenia nebudú
void f2(int &x){}                                //referenciou
 
void f3(int* x){}                                //smerníkom
 
void f(int a[], int n){}                        //polia bez & (ostanú zmeny)
 
void kresli(Turtle &t){}                        //korytnačky, SVGdraw a pod. s &
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
'''Polia, reťazce''' (char[])
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int A[4]={3, 6, 8, 10};
 
int B[4];             
 
B[0]=3; B[1]=6; B[2]=8; B[3]=10;
 
 
 
char C[100] = "pes";
 
char D[100] = {'p', 'e', 's', 0};
 
</syntaxhighlight>
 
* funkcie strlen, strcpy, strcmp, strcat
 
 
 
'''Súbory, spracovanie vstupu'''
 
* cin, cout alebo printf, scanf
 
* fopen, fclose, feof
 
* fprintf, fscanf
 
* getc, putc, ungetc, fgets, fputs
 
* spracovanie súboru po znakoch, po riadkoch, po číslach alebo slovách
 
 
 
'''Smerníky, dynamicky alokovaná pamäť, dvojrozmerné polia'''
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int i;    // „klasická“ celočíselná premenná
 
int *p;  // ukazovateľ na celočíselnú premennú
 
 
 
p = &i;        // spravne
 
p = &(i + 3);  // zle i+3 nie je premenna
 
p = &15;        // zle konstanta nema adresu
 
i = *p;        // spravne ak p bol inicializovany
 
 
 
int * cislo = new int;  // alokovanie jednej premennej
 
*cislo = 50;
 
..
 
delete cislo;
 
 
 
int a[4];
 
int *b = a;  // a,b su teraz takmer rovnocenne premenne
 
 
 
int *A = new int[n]; // alokovanie 1D pola danej dlzky
 
..
 
delete[] A;
 
 
 
int **a;      // alokovanie 2D matice
 
a = new int *[n];
 
for (int i = 0; i < n; i++) a[i] = new int[m];
 
..
 
for (int i = 0; i < n; i++) delete[] a[i];
 
delete[] a;
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
=== Abstraktné dátové typy ===
 
 
 
Abstraktný dátový typ '''dynamické pole''' (rastúce pole)
 
* operácie init, add, get, set, length
 
 
 
Abstraktný dátový typ '''množina''' (set)
 
* operácie init, find, insert, remove
 
* implementácie pomocou
 
** neutriedeného poľa
 
** utriedeného poľa
 
** spájaných zoznamov
 
** binárnych vyhľadávacích stromov
 
** hašovacej tabuľky
 
** lexikografického stromu (ak kľúč je reťazec)
 
  
 
<!--
 
<!--
Abstraktný dátový typ '''slovník''' (asociatívne pole, map)
+
Začneme dokončením učiva z [[Prednáška 20#Ak.C3.A1_m.C3.B4.C5.BEe_by.C5.A5_v.C3.BD.C5.A1ka_bin.C3.A1rneho_stromu.3F |predchádzajúcej prednášky]]
* kľúče a ďalšie dáta
 
* operácie init, insert, find, remove (hľadáme podľa kľúča)
 
* implementácie podobné ako množina
 
 
-->
 
-->
  
Abstraktné dátové typy '''rad a zásobník'''
+
== Opakovanie: aritmetický výraz ako strom ==
* operácie pre rad (frontu, queue): init, isEmpty, enqueue, dequeue, peek
 
* operácie pre zásobník (stack): init, isEmpty, push, pop
 
* implementácie: v poli alebo v spájanom zozname
 
* využitie: ukladanie dát na spracovanie, odstránenie rekurzie
 
* kontrola zátvoriek a vyhodnocovanie výrazov pomocou zásobníka
 
  
 +
[[Image:PROG-P21-aritm.png|thumb|right|Strom pre výraz <tt>(65 – 3 * 5)/(2 + 3)</tt>]]
  
=== Dátové štruktúry ===
+
Uzol takéhoto stromu môžeme reprezentovať nasledujúcou štruktúrou:
[[Image:PROG-list.png|right|200px]]'''Spájané zoznamy'''
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
struct node {
 
    int data;
 
    item* next;
 
};
 
struct linkedList {
 
    item* first;
 
};
 
void insertFirst(linkedList &z, int d){
 
    /* do zoznamu z vlozi na zaciatok novy prvok s datami d */
 
    item* p = new item;  // vytvoríme nový prvok
 
    p->data = d;          // naplníme dáta
 
    p->next = z.first;    // prvok bude prvým prvkom zoznamu (ukazuje na doterajší začiatok)
 
    z.first = p;          // tento prvok je novým začiatkom
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
  
[[Image:PROG-P21-aritm.png|thumb|right|Strom pre výraz (65 – 3*5)/(2 + 3)]]'''Binárne stromy'''
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
struct node {
+
struct treeNode {
     /* vrchol stromu  */
+
     // číselná hodnota (len v listoch)
     dataType data;
+
     double val;
    node * left;  /* lavy syn */
 
    node * right; /* pravy syn */
 
};
 
  
node * createNode(dataType data, node *left, node *right) {
+
    // operátor vo vnútorných uzloch, pre listy medzera
    node *v = new node;
+
     char op;
    v->data = data;
 
     v->left = left;
 
    v->right = right;
 
    return v;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
* prehľadávanie inorder, preorder, postorder
 
* použitie na uloženie aritmetických výrazov
 
  
[[Image:P22-BST.png|200px|right]]'''Binárne vyhľadávacie stromy'''
+
     // smerníky na podstromy
* vrcholy vľavo od koreňa menší kľúč, vpravo od koreňa väčší
+
     treeNode * left, * right;
* insert, find, remove v čase závisiacom od hĺbky stromu
 
 
 
[[Image:trie.jpg|right]]'''Lexikografické stromy'''
 
* ukladajú množinu reťazcov
 
* nie sú binárne: vrchol môže mať veľa synov
 
* insert, find, remove v čase závisiacom od dĺžky kľúča, ale nie od počtu kľúčov, ktoré už sú v strome
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
struct node {
 
     /* vrchol lexikografickeho stromu  */
 
     char data; // pismeno ulozene v tomto vrchole
 
    bool isWord; // je tento vrchol koncom slova?
 
    node* next[Abeceda]; // pole smernikov na deti   
 
 
};
 
};
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
 +
* Vnútorné uzly stromu zodpovedajú operátorom
 +
* Listy zodpovedajú číselným hodnotám
  
'''Hašovanie'''
+
Videli sme
* hašovacia tabuľka veľkosti ''m''
+
* Štruktúru <tt>treeNode</tt>
* kľúč ''k'' premietneme nejakou funkciou na index v poli (0,...,m-1}
+
* Vytvorenie stromu z postfixového výrazu (podobné na vyhodnocovanie, využíva sa zásobník hotových podstromov)
* každé políčko hašovacej tabuľky spájaný zoznam prvkov, ktoré sa tam zahašovali
+
* Vyhodnotenie výrazu, výpis v postfixovej, prefixovej a infixovej forme, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduché rekurzívne funkcie)
* v ideálnom prípade sa prvky rozhodia pomerne rovnomerne, zoznamy krátke, rýchle hľadanie, vkladenie, mazanie
 
* v najhoršom prípade všetky prvky v jednom zozname, pomalé hľadanie a mazanie
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int hash(int k, int m){ // veľmi jednoduchá hašovacia funkcia, v praxi väčšinou zložitejšie
 
    return abs(k) % m;
 
}
 
struct node {
 
    int item;
 
    node* next;
 
};
 
  
struct set {
 
    node** data;
 
    int m;
 
};
 
</syntaxhighlight>
 
 
=== Algoritmy ===
 
  
'''Rekurzia'''
+
Zaoberali sme sa aj všeobecnými binárnymi stromami, videli sme
* Rekurzívne funkcie
+
* Terminológiu
* Vykresľovanie fraktálov
+
* Štruktúru <tt>node</tt>
* Prehľadávanie s návratom (backtracking)
+
* Výpis v poradí preorder, inorder, postorder, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduchá rekurzia, podobne ako pre výrazy)
* Vyfarbovanie
+
* Hĺbka vrchola a výška stromu
* Prehľadávanie stromov
 
 
 
'''Triedenia'''
 
* nerekurzívne: Bubblesort, Selectionsort, Insertsort
 
* rekurzívne: Mergesort, Quicksort
 
* súvisiace algoritmy: binárne vyhľadávanie
 
 
 
'''Matematické úlohy'''
 
* Euklidov algoritmus, Eratostenovo sito
 
* Práca s aritmetickými výrazmi: vyhodnocovanie postfixovej formy, prevod z infixovej do postfixovej, reprezentácia vo forme stromu
 
  
 +
Dokončime teraz [[Prednáška_20#Pr.C3.ADklad:_pln.C3.A9_bin.C3.A1rne_stromy|cvičenie z minulej prednášky]].
  
 
== Binárne vyhľadávacie stromy ==
 
== Binárne vyhľadávacie stromy ==
  
 
[[Image:P22-BST.png|200px|right|thumb|Príklad binárneho vyhľadávacieho stromu.]]
 
[[Image:P22-BST.png|200px|right|thumb|Príklad binárneho vyhľadávacieho stromu.]]
Stromy sa v informatike často používajú. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré slúžia na ukladanie množiny prvkov. Prvky množiny teda nemáme v poli, ani v spájanom zozname, ale vo vrcholoch binárneho stromu.
+
Stromy sa v informatike používajú na veľa účelov. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré môžu slúžiť na implementovanie abstraktného dátového typu dynamická množina, ktorý sme videli na [[Prednáška 14#Dynamick.C3.A1_mno.C5.BEina_2|prednáške 14]]. Prvky množiny nebudeme ukladať  do poľa, ani v spájaného zoznamu, ale do vrcholoch binárneho stromu.
* V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0,1 alebo 2 deti
+
* V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0, 1 alebo 2 deti
* V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu <tt>int</tt>)
+
* V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu <tt>int</tt>), tieto dáta niekedy voláme aj kľúč
 
* Pre každý vrchol ''v'' stromu platí:
 
* Pre každý vrchol ''v'' stromu platí:
 
** Každý vrchol v ľavom podstrome ''v'' má hodnotu <tt>data</tt> menšiu ako vrchol ''v''
 
** Každý vrchol v ľavom podstrome ''v'' má hodnotu <tt>data</tt> menšiu ako vrchol ''v''
Riadok 211: Riadok 66:
 
* Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané
 
* Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané
 
* Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov
 
* Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov
 
  
 
''Cvičenie'': nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi ''1, 2, 3''.
 
''Cvičenie'': nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi ''1, 2, 3''.
Riadok 225: Riadok 79:
 
struct node {
 
struct node {
 
     /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu  */
 
     /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu  */
     int data;      /* hodnota */
+
     int data;      /* hodnota uložená vo vrchole */
 
     node * parent;  /* rodič vrchola, NULL v koreni */
 
     node * parent;  /* rodič vrchola, NULL v koreni */
 
     node * left;    /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
 
     node * left;    /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
Riadok 231: Riadok 85:
 
};
 
};
  
/* Samotná štruktúra binárneho vyhľadávacieho stromu (obal pre používateľa). */
+
/* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */
struct binarySearchTree {
+
struct set {
 
     node *root;  /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
 
     node *root;  /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
 
};
 
};
Riadok 239: Riadok 93:
 
Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu
 
Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/** Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
+
/* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
void init(binarySearchTree &t) {  
+
void init(set &s) {
     t.root = NULL;
+
     s.root = NULL;
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
Riadok 247: Riadok 101:
 
=== Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu ===
 
=== Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu ===
  
Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle <tt>*root</tt> realizujeme funkciou <tt>destroy</tt>, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Používateľovi navyše dáme k dispozícii aj &bdquo;baliacu&rdquo; funkciu <tt>bstDestroy</tt>, ktorá zlikviduje binárny vyhľadávací strom <tt>t</tt> tak, že zavolá funkciu <tt>destroy</tt> na jeho koreň.
+
Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle <tt>root</tt> realizujeme funkciou <tt>destroy</tt>, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Používateľovi navyše dáme k dispozícii aj funkciu <tt>destroy</tt>, ktorá dostane množinu implementovanú ako strom a tento strom zlikviduje.
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
Riadok 259: Riadok 113:
 
}
 
}
  
 
+
/* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť). */
// ...
+
void destroy(set &s) {
 
+
     destroy(s.root);
 
 
/* Zlikviduje strom t (uvolni pamat). */
 
void bstDestroy(binarySearchTree &t) {
 
     destroy(t.root);
 
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
Riadok 271: Riadok 121:
 
=== Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome ===
 
=== Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome ===
  
Nasledujúca funkcia <tt>findNode</tt> sa pokúsi v podstrome zakorenenom v uzle <tt>*root</tt> vyhľadať uzol, ktorého kľúč je rovný <tt>key</tt>. Ak existuje aspoň jeden taký uzol, vráti smerník na niektorý z nich (to je užitočné najmä v prípade, keď sú kľúče po dvoch rôzne). V opačnom prípade vráti <tt>NULL</tt>.
+
Funkcia <tt>findNode</tt> v podstrome s koreňom <tt>root</tt> hľadá uzol, ktorého položka dáta obsahuje hľadaný kľúč <tt>key</tt>. Vráti takýto uzol alebo NULL ak neexistuje
 +
* Najskôr porovná hľadaný kľúč s dátami v koreni
 +
** Ak sa rovnajú, končíme (našli sme, čo hľadáme)
 +
** Ak je hľadaná hodnota menšia ako dáta v koreni, musí byť v ľavom podstrome, ak je väčšia v pravom
 +
* V príslušnom podstrome sa rozhodujeme podľa tých istých pravidiel
 +
* Keď narazíme na prázdny podstrom, dáta sa v strome nenachádzajú
 +
* Dá sa zapísať rekurzívne alebo cyklom, lebo vždy ideme iba do jedného podstromu
  
Pri hľadaní uzla s hodnotou <tt>key</tt> bude funkcia <tt>findNode</tt> využívať definujúcu vlastnosť binárnych vyhľadávacích stromov: ak je hľadaná hodnota kľúča <tt>key</tt> menšia, než kľúč koreňa podstromu <tt>*root</tt>, pokračuje v hľadaní v jeho ľavom podstrome; ak je naopak väčšia, pokračuje v hľadaní v jeho pravom podstrome. Ak je kľúč koreňa <tt>*root</tt> rovný <tt>key</tt>, ide o hľadaný uzol a smerník naň tak možno ihneď vrátiť na výstupe.
+
Funkcia <tt>contains</tt> zavolá funkciu <tt>findNode</tt> pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu <tt>t</tt> a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom <tt>key</tt>.
  
Používateľovi pritom opäť poskytneme aj &bdquo;baliacu&rdquo; funkciu <tt>bstFind</tt>, ktorá zavolá funkciu <tt>findNode</tt> pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu <tt>t</tt> a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom <tt>key</tt>.
+
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
/* Ak v strome s korenom root existuje uzol s klucom key,  
 +
* vrati ho na vystupe. Inak vrati NULL. */
 +
node * findNode(node *root, int key) {
 +
    node * v = root;
 +
    while (v != NULL && v->data != key) {
 +
        if (key < v->data) {
 +
            v = v->left;
 +
        } else {
 +
            v = v->right;
 +
        }
 +
    }
 +
    return v;
 +
}
  
<syntaxhighlight lang="C++">
+
/* Rekurzívna verzia */
/* Ak v strome s korenom *root existuje uzol s klucom key, vrati ho na vystupe. Inak vrati NULL. */
+
node *findNodeR(node *root, int key) {
node *findNode(node *root, int key) {
+
     if (root == NULL || key == root->data) {
     if (root == NULL || root->key == key) {
 
 
         return root;
 
         return root;
     } else if (key < root->key) {
+
     } else if (key < root->data) {
         return findNode(root->left, key);
+
         return findNodeR(root->left, key);
     } else {
+
     } else { // key > root->data
         return findNode(root->right, key);
+
         return findNodeR(root->right, key);
 
     }
 
     }
 
}
 
}
  
 
+
/* Zisti, ci strom reprezentujuci mnozinu s
// ...
+
* obsahuje uzol s klucom key. */
 
+
bool contains(set &s, int key) {
 
+
     return findNode(s.root, key) != NULL;
/* Zisti, ci strom t obsahuje uzol s klucom key. */
 
bool bstFind(binarySearchTree &t, int key) {
 
     return findNode(t.root, key) != NULL;
 
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu. Poznamenajme ešte, že funkciu <tt>findNode</tt> je možné realizovať aj nerekurzívne, napríklad takto:
+
Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu.
  
<syntaxhighlight lang="C++">
 
node *findNode(node *root, int key) {
 
    node *v = root;
 
    while (v != NULL && v->key != key) {
 
        if (key < v->key) {
 
            v = v->left;
 
        } else {
 
            v = v->right;
 
        }
 
    }
 
    return v;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
  
 
=== Vkladanie do binárneho vyhľadávacieho stromu ===
 
=== Vkladanie do binárneho vyhľadávacieho stromu ===
  
Nasledujúca funkcia <tt>insertNode</tt> vloží uzol <tt>*v</tt> na správne miesto podstromu zakoreneného v <tt>*root</tt> ako jeho list. Postupuje pritom rekurzívne: ak zistí, že uzol <tt>*v</tt> má kľúč menší, než <tt>*root</tt>, pokúsi sa ho vložiť do ľavého podstromu uzla <tt>*root</tt>; v opačnom prípade sa ho pokúsi vložiť do pravého podstromu.
+
Nasledujúca funkcia <tt>insertNode</tt> vloží uzol <tt>*v</tt> na správne miesto podstromu zakoreneného v <tt>*root</tt> ako jeho list.  
 
+
* Predpokladáme, že prvok v strome nie je.
Používateľovi následne poskytneme &bdquo;baliacu&rdquo; funkciu <tt>bstInsert</tt>, ktorá vytvorí uzol s daným kľúčom <tt>key</tt> a pomocou funkcie <tt>insertNode</tt> ho vloží do binárneho vyhľadávacieho stromu <tt>t</tt>.
+
* Putujeme po strome podobne ako pri vyhľadávaní prvku, až kým nenarazíme na nulový smerník.
 +
** Na tomto mieste by mal byť nový prvok, takže ho tam pridáme ako nový list
 +
** Uvádzame rekurzívnu verziu, ale dá sa aj cyklom, podobne ako pri hľadaní
 +
* Funkcia <tt>add</tt> vytvorí uzol s daným kľúčom <tt>key</tt> a pomocou funkcie <tt>insertNode</tt> ho vloží do binárneho vyhľadávacieho stromu.
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/* Vlozi uzol *v na spravne miesto podstromu zakoreneneho v *root */
+
/* Vloží uzol v na správne miesto podstromu zakoreneného v root */
 
void insertNode(node *root, node *v) {
 
void insertNode(node *root, node *v) {
 
     assert(root != NULL && v != NULL);
 
     assert(root != NULL && v != NULL);
     if (v->key < root->key) {
+
     if (v->data < root->data) {
 
         if (root->left == NULL) {
 
         if (root->left == NULL) {
 
             root->left = v;
 
             root->left = v;
Riadok 342: Riadok 197:
 
}
 
}
  
 
+
/* Vloží do stromu pre mnozinu s nový uzol s kľúčom key. */
// ...
+
void add(set &s, int key) {
 
 
 
 
/* Vlozi do stromu t novy uzol s klucom key. */
 
void bstInsert(binarySearchTree &t, int key) {
 
 
     node *v = new node;
 
     node *v = new node;
     v->key = key;
+
     v->data = key;
 
     v->left = NULL;
 
     v->left = NULL;
 
     v->right = NULL;
 
     v->right = NULL;
 
     v->parent = NULL;
 
     v->parent = NULL;
     if (t.root == NULL) {
+
     if (s.root == NULL) {
         t.root = v;
+
         // specialny pripad, ked vkladame prvy uzol
 +
        s.root = v;
 
     } else {
 
     } else {
         insertNode(t.root, v);
+
         insertNode(s.root, v);
 
     }
 
     }
 
}
 
}
Riadok 363: Riadok 215:
 
Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu.
 
Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu.
  
''Cvičenie č. 1'': napíšte nerekurzívny variant funkcie <tt>insertNode</tt>.
+
'''Cvičenia'''
 +
* Ako bude vyzerať strom po nasledujúcej postupnosti operácií?
 +
<pre>
 +
    set s;
 +
    init(s);
 +
    add(s, 2);
 +
    add(s, 5);
 +
    add(s, 3);
 +
    add(s, 10);
 +
    add(s, 7); 
 +
</pre>
 +
* Napíšte nerekurzívny variant funkcie <tt>insertNode</tt>.
 +
* Do funkcie doplňte <tt>assert</tt>, ktorý deteguje prípad, že vkladaná hodnota sa už v strome nachádza.
 +
* Napíšte funkciu <tt>treeSort</tt>, ktorá z poľa celých čísel <tt>a</tt> pomocou volaní funkcie <tt>add</tt> vytvorí binárny vyhľadávací strom a následne pomocou prehľadávania tohto stromu v poradí ''inorder'' pole <tt>a</tt> utriedi.
  
''Cvičenie č. 2'': napíšte funkciu <tt>treeSort</tt>, ktorá z poľa celých čísel <tt>a</tt> pomocou volaní funkcie <tt>bstInsert</tt> vytvorí binárny vyhľadávací strom a následne pomocou prehľadávania tohto stromu v poradí ''inorder'' pole <tt>a</tt> utriedi.
+
===Minimum a následník===
 +
Uvedieme teraz dve funkcie, ktoré sa zídu pri mazaní prvku zo stromu, ale môžu sa zísť aj inokedy.
  
=== Minimálny uzol ===
+
Prvá funkcia <tt>minNode</tt> nájde vo vyhľadávacom strome uzol, v ktorom je uložená najmenšia hodnota.
 
+
* Všetky prvky menšie ako koreň sú v ľavom podstrome, bude tam zrejme aj minimum.
Nasledujúca funkcia <tt>minNode</tt> nájde v podstrome zakorenenom v <tt>*root</tt> uzol s minimálnym kľúčom. Je pritom založená na skutočnosti, že všetky uzly tohto podstromu s kľúčom menším ako <tt>root->key</tt> sa musia nachádzať v ľavom podstrome uzla <tt>*root</tt>.
+
* Tá istá úvaha platí pre koreň ľavého podstromu.
 
+
* Ideme teda doľava kým sa dá, posledný vrchol vrátime (list alebo vrchol, ktorý má iba pravé dieťa).
&bdquo;Obalom&rdquo; pre používateľa bude funkcia <tt>bstMin</tt>, ktorá pomocou funkcie <tt>minNode</tt> nájde minimálny kľúč v danom binárnom vyhľadávacom strome <tt>t</tt>.
+
* Nie je treba teda prechádzať celý strom a nemusíme sa ani pozerať na položku data v uzloch.
 +
* Dá sa napísať cyklom aj rekurzívne.
 +
* Obalom pre používateľa bude funkcia <tt>min</tt>, ktorá pomocou funkcie <tt>minNode</tt> nájde minimálny kľúč v danej množine.
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/* Vrati (niektory) uzol s minimalnou hodnotou key v podstrome s korenom *root. */
+
/* Vrati uzol s minimalnou hodnotou data v podstrome s korenom v. */
node *minNode(node *root) {
+
node *minNode(node *v) {
     assert(root != NULL);
+
     assert(v != NULL);
     if (root->left != NULL) {
+
     while (v->left != NULL) {
         return minNode(root->left);
+
         v = v->left;
    } else {
 
        return root;
 
 
     }
 
     }
 +
    return v;
 
}
 
}
  
 
+
/* Vrati minimalnu hodnotu v mnozine s. */
// ...
+
int min(set &s) {
 
+
     assert(s.root != NULL);
 
+
     return minNode(s.root)->data;  
/* Vrati minimalny kluc uzla v strome t. */
 
int bstMin(binarySearchTree &t) {
 
     assert(t.root != NULL);
 
     return minNode(t.root)->key;  
 
 
}  
 
}  
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
''Cvičenie'': napíšte nerekurzívny variant funkcie <tt>minNode</tt>.
+
''Cvičenia'':  
<!--=== Príklad programu pracujúceho s binárnymi vyhľadávacími stromami ===
+
* Napíšte rekurzívny variant funkcie <tt>minNode</tt>.
 
+
* Ako by bolo treba funkciu zmeniť, aby hľadala maximum?
Nasledujúci program realizuje základné operácie s binárnymi vyhľadávacími stromami podľa príkazov zadávaných používateľom na konzolu.
 
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <cstdio>
 
using namespace std;
 
 
 
 
 
// ...
 
 
 
 
 
int main(void) {
 
    binarySearchTree t;
 
    bstInit(t);
 
    char command[20];
 
    int key;
 
    while (true) {
 
        scanf("%19s", command);
 
        if (strcmp(command, "insert") == 0) {
 
            scanf("%d", &key);
 
            bstInsert(t, key);
 
        }
 
        if (strcmp(command, "find") == 0) {
 
            scanf("%d", &key);
 
            bool b = bstFind(t, key);
 
            if (b) {
 
                printf("YES\n");
 
            } else {
 
                printf("NO\n");
 
            }
 
        }
 
        if (strcmp(command, "min") == 0) {
 
            printf("%d\n", bstMin(t));
 
        }
 
        if (strcmp(command, "exit") == 0) {
 
            break;
 
        }
 
    }
 
    bstDestroy(t);                   
 
    return 0;
 
}
 
</syntaxhighlight>-->
 
  
=== Následník uzla ===
 
  
Funkcia <tt>successorNode</tt> nájde pre daný uzol <tt>*v</tt> jeho ''následníka'' (angl. ''successor'') v binárnom vyhľadávacom strome &ndash; čiže uzol, ktorý vo vzostupnom poradí podľa kľúčov nasleduje bezprostredne za uzlom <tt>*v</tt>. Je pritom založená na nasledujúcich pozorovaniach:
+
Funkcia <tt>successorNode</tt> nájde pre daný uzol <tt>v</tt> jeho ''následníka'' (angl. ''successor'') v binárnom vyhľadávacom strome, čiže uzol, ktorý vo vzostupnom poradí podľa kľúčov nasleduje bezprostredne za uzlom <tt>v</tt>.  
* Ak má uzol <tt>*v</tt> pravého syna, následník uzla <tt>*v</tt> musí byť v jeho pravom podstrome &ndash; konkrétne pôjde o minimálny uzol z tohto podstromu.
+
* Ak má uzol <tt>v</tt> pravé dieťa, následník uzla <tt>v</tt> bude vrchol s minimálnou hodnotou data v pravom podstrome
* V opačnom prípade môže byť následníkom uzla <tt>*v</tt> jeho otec (ak <tt>*v</tt> je jeho ľavý syn). Ak je <tt>*v</tt> pravým synom svojho otca, môže to byť aj jeho starý otec (ak je otec uzla <tt>*v</tt> ľavým synom tohto starého otca), atď. Vo všeobecnosti teda ide o najbližšieho predka uzla <tt>*v</tt> takého, že <tt>*v</tt> patrí do jeho ľavého podstromu.
+
* V opačnom prípade môže byť následníkom uzla <tt>v</tt> jeho rodič, ak <tt>v</tt> je jeho ľavé dieťa.  
* V strome existuje práve jeden uzol bez následníka (jeden spomedzi najväčších prvkov).
+
* Ak je <tt>v</tt> pravým dieťaťom svojho rodiča, môže to byť jeho prarodič (ak je rodič uzla <tt>v</tt> ľavým dieťaťom tohto prarodiča), atď.  
 +
* Vo všeobecnosti teda ide o najbližšieho predka uzla <tt>v</tt> takého, že <tt>v</tt> patrí do jeho ľavého podstromu.
 +
* V strome existuje práve jeden uzol bez následníka (najväčší prvok).
 +
** Ako presne sa bude funkcia nižšie pre tento prvok správať?
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/* Vrati uzol, ktory vo vzostupnom poradi uzlov podla klucov nasleduje za *v. Ak taky uzol neexistuje, vrati NULL. */
+
/* Vrati uzol, ktory vo vzostupnom poradi uzlov podla  
 +
* klucov nasleduje za v.  
 +
* Ak taky uzol neexistuje, vrati NULL. */
 
node *successorNode(node *v) {
 
node *successorNode(node *v) {
 
     assert(v != NULL);
 
     assert(v != NULL);
Riadok 463: Riadok 289:
 
=== Mazanie z binárneho vyhľadávacieho stromu ===
 
=== Mazanie z binárneho vyhľadávacieho stromu ===
  
Nasledujúca funkcia <tt>bstRemove</tt> zmaže z binárneho vyhľadávacieho stromu <tt>t</tt> práve jeden uzol s kľúčom <tt>key</tt> (ak sa taký uzol v strome vyskytuje). Pracuje tak, že najprv pomocou funkcie <tt>findNode</tt> nájde uzol <tt>*v</tt> s kľúčom <tt>key</tt>. V prípade úspechu zistí počet synov uzla <tt>*v</tt>. Ak totiž <tt>*v</tt> nemá žiadneho syna alebo má len jedného syna, možno ho zo stromu <tt>t</tt> zmazať jednoducho tak, že sa prípadný syn uzla <tt>*v</tt> stane synom otca uzla <tt>*v</tt>. V prípade, že má <tt>*v</tt> dvoch synov je však zrejmé, že jeho následník sa musí nachádzať v jeho neprázdnom pravom podstrome. Tento následník  <tt>*rm</tt> navyše nemôže mať ľavého syna. Odstránenie kľúča <tt>key</tt> je teda možné realizovať tak, že sa kľúč uzla <tt>*rm</tt> presunie do uzla <tt>*v</tt> a následne sa odstráni uzol <tt>*rm</tt> tak, ako je popísané vyššie.
+
Nasledujúca funkcia <tt>remove</tt> zmaže z binárneho vyhľadávacieho stromu uzol s kľúčom <tt>key</tt> (ak sa taký uzol v strome vyskytuje).  
 +
 
 +
* Najprv pomocou funkcie <tt>findNode</tt> nájde uzol <tt>v</tt> s kľúčom <tt>key</tt>.
 +
* Ak je ''v'' list, jednoducho ho zmažeme.
 +
* Ak má ''v'' jedno dieťa, toto dieťa prevesíme priamo pod rodiča ''v'' a ''v'' zmažeme.
 +
* Ak má ''v'' dve deti, nájdeme nasledovníka ''v'', t.j. minimum v pravom podstrome ''v''.
 +
* Tento nasledovník nemá ľavé dieťa, vieme ho teda zmazať.
 +
* Jeho údaje presunieme do vrcholu ''v''.
 +
* Tiež treba dať pozor na mazanie koreňa.
  
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
/* Zmaze zo stromu t prave jeden uzol s klucom key (ak tam taky je). */
+
/* Zmaze zo stromu pre mnozinu s uzol s klucom key, ak tam taky je. */
void bstRemove(binarySearchTree &t, int key) {
+
void remove(set &s, int key) {
     node *v = findNode(t.root, key);                  // Najde uzol v s hodnotou, ktoru treba vymazat.
+
    // Najde uzol s hodnotou, ktoru treba vymazat.
 +
     node *v = findNode(s.root, key);                   
 
     if (v == NULL) {
 
     if (v == NULL) {
 +
        // pozadovany uzol neexistuje
 
         return;
 
         return;
 
     }
 
     }
 
      
 
      
     node *rm;                                          // Najde uzol *rm stromu t, ktory sa napokon realne zmaze.   
+
     // Najde uzol *rm, ktory sa napokon realne zmaze.   
 +
    node *rm;                                         
 
     if (v->left == NULL || v->right == NULL) {         
 
     if (v->left == NULL || v->right == NULL) {         
 
         rm = v;
 
         rm = v;
 
     } else  {
 
     } else  {
 
         rm = successorNode(v);
 
         rm = successorNode(v);
 +
        // Presunie kluc uzla *rm do uzla *v.
 +
        v->data = rm->data;
 
     }
 
     }
 
+
 
     if (rm != v) {                                    // Ak rm != v, presunie kluc uzla *rm do uzla *v.
+
     // ak ma uzol rm dieta, jeho rodicom bude rodic rm
        v->key = rm->key;
+
     node *child;                                    
    }
 
   
 
     node *child;                                       // Zmaze uzol *rm a uvolni pamat alokovanu pre tento uzol.
 
 
     if (rm->left != NULL) {
 
     if (rm->left != NULL) {
 
         child = rm->left;
 
         child = rm->left;
 
     } else {
 
     } else {
 
         child = rm->right;
 
         child = rm->right;
     }                  
+
     }
 
     if (child != NULL) {
 
     if (child != NULL) {
 
         child->parent = rm->parent;
 
         child->parent = rm->parent;
 
     }
 
     }
 
     if (rm->parent == NULL) {
 
     if (rm->parent == NULL) {
         t.root = child;
+
         s.root = child;
 
     } else if (rm == rm->parent->left) {
 
     } else if (rm == rm->parent->left) {
 
         rm->parent->left = child;     
 
         rm->parent->left = child;     
Riadok 500: Riadok 336:
 
         rm->parent->right = child;
 
         rm->parent->right = child;
 
     }
 
     }
 +
    // rm uz nie je v strome, uvolnime jeho pamat
 
     delete rm;
 
     delete rm;
 
}
 
}
Riadok 506: Riadok 343:
 
=== Zložitosť jednotlivých operácií ===
 
=== Zložitosť jednotlivých operácií ===
  
* Časová zložitosť operácií <tt>bstFind(t)</tt>, <tt>bstInsert(t)</tt> aj <tt>bstRemove(t)</tt> je úmerná hodnote ''height(<tt>t</tt>)'', čo je výška stromu <tt>t</tt>.  
+
* Časová zložitosť operácií <tt>contains</tt>, <tt>add</tt> aj <tt>remove</tt> je úmerná výške stromu, ktorú označíme <tt>h</tt>.  
* Minule sme ukázali, že pre výšku ''h'' stromu s ''n'' vrcholmi je log<sub>2</sub>''(n+1)-1 &le; h &le; n-1''.
+
* Minule sme ukázali, že pre strom s ''n'' uzlami máme log<sub>2</sub>''(n+1)-1 &le; h &le; n-1''.
 
* Zložitosť uvedených operácií je teda v najhoršom prípade lineárna od počtu uzlov stromu (tento prípad nastane, ak prvky vkladáme od najmenšieho po najväčší alebo naopak).
 
* Zložitosť uvedených operácií je teda v najhoršom prípade lineárna od počtu uzlov stromu (tento prípad nastane, ak prvky vkladáme od najmenšieho po najväčší alebo naopak).
* Dá sa však ukázať, že v priemernom prípade je ich zložitosť rádovo logaritmická od počtu uzlov.
+
* Dá sa však ukázať, že ak sa prvky vkladajú v náhodnom poradí, výška stromu bude v priemere logaritmická od počtu uzlov.
 
* Na predmete ''Algoritmy a dátové štruktúry'' (druhý ročník) sa tieto tvrdenia dokazujú poriadne a preberajú sa tam aj varianty vyhľadávacích stromov, pre ktoré je zložitosť uvedených operácií logaritmická aj v najhoršom prípade.
 
* Na predmete ''Algoritmy a dátové štruktúry'' (druhý ročník) sa tieto tvrdenia dokazujú poriadne a preberajú sa tam aj varianty vyhľadávacích stromov, pre ktoré je zložitosť uvedených operácií logaritmická aj v najhoršom prípade.
 
=== Príklad programu pracujúceho s binárnymi vyhľadávacími stromami ===
 
 
Nasledujúci program realizuje základné operácie s binárnymi vyhľadávacími stromami podľa príkazov zadávaných používateľom na konzolu.
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
#include <cstdio>
 
#include <cstring>
 
#include <cassert>
 
using namespace std;
 
 
 
// ...
 
 
 
int main(void) {
 
    binarySearchTree t;
 
    bstInit(t);
 
    char command[20];
 
    int key;
 
    while (true) {
 
        scanf("%19s", command);
 
        if (strcmp(command, "insert") == 0) {
 
            scanf("%d", &key);
 
            bstInsert(t, key);
 
        }
 
        if (strcmp(command, "remove") == 0) {
 
            scanf("%d", &key);
 
            bstRemove(t, key);
 
        }
 
        if (strcmp(command, "find") == 0) {
 
            scanf("%d", &key);
 
            bool b = bstFind(t, key);
 
            if (b) {
 
                printf("YES\n");
 
            } else {
 
                printf("NO\n");
 
            }
 
        }
 
        if (strcmp(command, "min") == 0) {
 
            printf("%d\n", bstMin(t));
 
        }
 
        if (strcmp(command, "exit") == 0) {
 
            break;
 
        }
 
    }
 
    bstDestroy(t);                   
 
    return 0;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 

Aktuálna revízia z 09:20, 4. december 2023

Oznamy

  • Tretiu domácu úlohu odovzdávajte do zajtra 22:00.

Prednášky

  • V stredu v prvej polovici prednášky informácie k skúške a rady k skúškovému všeobecne, potom doberieme posledné učivo
  • Budúci pondelok nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++
  • Budúcu stredu 13.12. o 18:10 semestrálny test

Cvičenia

  • Zajtra bude rozcvička na papieri, potom pokračujte riešením úloh na testovači
  • Piatkové cvičenia nepovinné, avšak odporúčame účasť, ak chcete pomôcť s príkladmi alebo máte otázky
  • Budúci utorok v rámci cvičení tréning na skúšku
  • Na testovači už je niekoľko tréningových príkladov, za niektoré môžete dostať aj bonusový bod do cvičení, ešte dva príklady pribudnú neskôr
  • V piatok 15.12. od 13:10 predtermín skúšky, cvičenia nebudú


Opakovanie: aritmetický výraz ako strom

Strom pre výraz (65 – 3 * 5)/(2 + 3)

Uzol takéhoto stromu môžeme reprezentovať nasledujúcou štruktúrou:

struct treeNode {
    // číselná hodnota (len v listoch)
    double val;

    // operátor vo vnútorných uzloch, pre listy medzera
    char op;

    // smerníky na podstromy
    treeNode * left, * right;
};
  • Vnútorné uzly stromu zodpovedajú operátorom
  • Listy zodpovedajú číselným hodnotám

Videli sme

  • Štruktúru treeNode
  • Vytvorenie stromu z postfixového výrazu (podobné na vyhodnocovanie, využíva sa zásobník hotových podstromov)
  • Vyhodnotenie výrazu, výpis v postfixovej, prefixovej a infixovej forme, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduché rekurzívne funkcie)


Zaoberali sme sa aj všeobecnými binárnymi stromami, videli sme

  • Terminológiu
  • Štruktúru node
  • Výpis v poradí preorder, inorder, postorder, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduchá rekurzia, podobne ako pre výrazy)
  • Hĺbka vrchola a výška stromu

Dokončime teraz cvičenie z minulej prednášky.

Binárne vyhľadávacie stromy

Príklad binárneho vyhľadávacieho stromu.

Stromy sa v informatike používajú na veľa účelov. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré môžu slúžiť na implementovanie abstraktného dátového typu dynamická množina, ktorý sme videli na prednáške 14. Prvky množiny nebudeme ukladať do poľa, ani v spájaného zoznamu, ale do vrcholoch binárneho stromu.

  • V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0, 1 alebo 2 deti
  • V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu int), tieto dáta niekedy voláme aj kľúč
  • Pre každý vrchol v stromu platí:
    • Každý vrchol v ľavom podstrome v má hodnotu data menšiu ako vrchol v
    • Každý vrchol v pravom podstrome v má hodnotu data väčšiu ako vrchol v
  • Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané
  • Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov

Cvičenie: nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi 1, 2, 3.

Definícia dátových štruktúr

Vrchol typu node

  • Položka data typu int
  • Smerník na ľavé a pravé dieťa
  • Na niektoré úlohy (napr. mazanie vrcholu) sa hodí aj smerník na rodiča (ten má hodnotu NULL v koreni)

Celý strom je štruktúra obsahujúca iba smerník na koreň

  • Pre prázdny strom je to NULL.
struct node {
    /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu  */
    int data;       /* hodnota uložená vo vrchole */
    node * parent;  /* rodič vrchola, NULL v koreni */
    node * left;    /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
    node * right;   /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */
};

/* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */
struct set {
    node *root;  /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
};

Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu

/* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
void init(set &s) {
    s.root = NULL;
}

Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu

Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle root realizujeme funkciou destroy, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Používateľovi navyše dáme k dispozícii aj funkciu destroy, ktorá dostane množinu implementovanú ako strom a tento strom zlikviduje.

/* Uvolni pamat pre podstrom s korenom *root. */
void destroy(node *root) {
    if (root != NULL) {
        destroy(root->left);
        destroy(root->right);
        delete root;
    }
}

/* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť). */
void destroy(set &s) {
    destroy(s.root);
}

Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome

Funkcia findNode v podstrome s koreňom root hľadá uzol, ktorého položka dáta obsahuje hľadaný kľúč key. Vráti takýto uzol alebo NULL ak neexistuje

  • Najskôr porovná hľadaný kľúč s dátami v koreni
    • Ak sa rovnajú, končíme (našli sme, čo hľadáme)
    • Ak je hľadaná hodnota menšia ako dáta v koreni, musí byť v ľavom podstrome, ak je väčšia v pravom
  • V príslušnom podstrome sa rozhodujeme podľa tých istých pravidiel
  • Keď narazíme na prázdny podstrom, dáta sa v strome nenachádzajú
  • Dá sa zapísať rekurzívne alebo cyklom, lebo vždy ideme iba do jedného podstromu

Funkcia contains zavolá funkciu findNode pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu t a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom key.

/* Ak v strome s korenom root existuje uzol s klucom key, 
 * vrati ho na vystupe. Inak vrati NULL. */
node * findNode(node *root, int key) {
    node * v = root;
    while (v != NULL && v->data != key) {
        if (key < v->data) {
            v = v->left;
        } else {
            v = v->right;
        }
    }
    return v;
}

/* Rekurzívna verzia */
node *findNodeR(node *root, int key) {
    if (root == NULL || key == root->data) {
        return root;
    } else if (key < root->data) {
        return findNodeR(root->left, key);
    } else {  // key > root->data
        return findNodeR(root->right, key);
    }
}

/* Zisti, ci strom reprezentujuci mnozinu s 
 * obsahuje uzol s klucom key. */
bool contains(set &s, int key) {
    return findNode(s.root, key) != NULL;
}

Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu.


Vkladanie do binárneho vyhľadávacieho stromu

Nasledujúca funkcia insertNode vloží uzol *v na správne miesto podstromu zakoreneného v *root ako jeho list.

  • Predpokladáme, že prvok v strome nie je.
  • Putujeme po strome podobne ako pri vyhľadávaní prvku, až kým nenarazíme na nulový smerník.
    • Na tomto mieste by mal byť nový prvok, takže ho tam pridáme ako nový list
    • Uvádzame rekurzívnu verziu, ale dá sa aj cyklom, podobne ako pri hľadaní
  • Funkcia add vytvorí uzol s daným kľúčom key a pomocou funkcie insertNode ho vloží do binárneho vyhľadávacieho stromu.
/* Vloží uzol v na správne miesto podstromu zakoreneného v root */
void insertNode(node *root, node *v) {
    assert(root != NULL && v != NULL);
    if (v->data < root->data) {
        if (root->left == NULL) {
            root->left = v;
            v->parent = root;
        } else {
            insertNode(root->left, v);
        }
    } else {
        if (root->right == NULL) {
            root->right = v;
            v->parent = root;
        } else {
            insertNode(root->right, v);
        }
    }
}

/* Vloží do stromu pre mnozinu s nový uzol s kľúčom key. */
void add(set &s, int key) {
    node *v = new node;
    v->data = key;
    v->left = NULL;
    v->right = NULL;
    v->parent = NULL;
    if (s.root == NULL) {
        // specialny pripad, ked vkladame prvy uzol
        s.root = v;
    } else {
        insertNode(s.root, v);
    }
}

Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu.

Cvičenia

  • Ako bude vyzerať strom po nasledujúcej postupnosti operácií?
    set s;
    init(s);
    add(s, 2);
    add(s, 5);
    add(s, 3);
    add(s, 10);
    add(s, 7);  
  • Napíšte nerekurzívny variant funkcie insertNode.
  • Do funkcie doplňte assert, ktorý deteguje prípad, že vkladaná hodnota sa už v strome nachádza.
  • Napíšte funkciu treeSort, ktorá z poľa celých čísel a pomocou volaní funkcie add vytvorí binárny vyhľadávací strom a následne pomocou prehľadávania tohto stromu v poradí inorder pole a utriedi.

Minimum a následník

Uvedieme teraz dve funkcie, ktoré sa zídu pri mazaní prvku zo stromu, ale môžu sa zísť aj inokedy.

Prvá funkcia minNode nájde vo vyhľadávacom strome uzol, v ktorom je uložená najmenšia hodnota.

  • Všetky prvky menšie ako koreň sú v ľavom podstrome, bude tam zrejme aj minimum.
  • Tá istá úvaha platí pre koreň ľavého podstromu.
  • Ideme teda doľava kým sa dá, posledný vrchol vrátime (list alebo vrchol, ktorý má iba pravé dieťa).
  • Nie je treba teda prechádzať celý strom a nemusíme sa ani pozerať na položku data v uzloch.
  • Dá sa napísať cyklom aj rekurzívne.
  • Obalom pre používateľa bude funkcia min, ktorá pomocou funkcie minNode nájde minimálny kľúč v danej množine.
/* Vrati uzol s minimalnou hodnotou data v podstrome s korenom v. */
node *minNode(node *v) {
    assert(v != NULL);
    while (v->left != NULL) {
        v = v->left;
    }
    return v;
}

/* Vrati minimalnu hodnotu v mnozine s. */
int min(set &s) {
    assert(s.root != NULL);
    return minNode(s.root)->data; 
}

Cvičenia:

  • Napíšte rekurzívny variant funkcie minNode.
  • Ako by bolo treba funkciu zmeniť, aby hľadala maximum?


Funkcia successorNode nájde pre daný uzol v jeho následníka (angl. successor) v binárnom vyhľadávacom strome, čiže uzol, ktorý vo vzostupnom poradí podľa kľúčov nasleduje bezprostredne za uzlom v.

  • Ak má uzol v pravé dieťa, následník uzla v bude vrchol s minimálnou hodnotou data v pravom podstrome
  • V opačnom prípade môže byť následníkom uzla v jeho rodič, ak v je jeho ľavé dieťa.
  • Ak je v pravým dieťaťom svojho rodiča, môže to byť jeho prarodič (ak je rodič uzla v ľavým dieťaťom tohto prarodiča), atď.
  • Vo všeobecnosti teda ide o najbližšieho predka uzla v takého, že v patrí do jeho ľavého podstromu.
  • V strome existuje práve jeden uzol bez následníka (najväčší prvok).
    • Ako presne sa bude funkcia nižšie pre tento prvok správať?
/* Vrati uzol, ktory vo vzostupnom poradi uzlov podla 
 * klucov nasleduje za v. 
 * Ak taky uzol neexistuje, vrati NULL. */
node *successorNode(node *v) {
    assert(v != NULL);
    if (v->right != NULL) {
        return minNode(v->right);
    }
    while (v->parent != NULL && v == v->parent->right) {
        v = v->parent;
    }
    return v->parent;
}

Mazanie z binárneho vyhľadávacieho stromu

Nasledujúca funkcia remove zmaže z binárneho vyhľadávacieho stromu uzol s kľúčom key (ak sa taký uzol v strome vyskytuje).

  • Najprv pomocou funkcie findNode nájde uzol v s kľúčom key.
  • Ak je v list, jednoducho ho zmažeme.
  • Ak má v jedno dieťa, toto dieťa prevesíme priamo pod rodiča v a v zmažeme.
  • Ak má v dve deti, nájdeme nasledovníka v, t.j. minimum v pravom podstrome v.
  • Tento nasledovník nemá ľavé dieťa, vieme ho teda zmazať.
  • Jeho údaje presunieme do vrcholu v.
  • Tiež treba dať pozor na mazanie koreňa.
/* Zmaze zo stromu pre mnozinu s uzol s klucom key, ak tam taky je. */
void remove(set &s, int key) {
    // Najde uzol s hodnotou, ktoru treba vymazat.
    node *v = findNode(s.root, key);                   
    if (v == NULL) {
        // pozadovany uzol neexistuje
        return;
    }
    
    // Najde uzol *rm, ktory sa napokon realne zmaze.   
    node *rm;                                          
    if (v->left == NULL || v->right == NULL) {         
        rm = v;
    } else  {
        rm = successorNode(v);
        // Presunie kluc uzla *rm do uzla *v. 
        v->data = rm->data;
    }

    // ak ma uzol rm dieta, jeho rodicom bude rodic rm
    node *child;                                      
    if (rm->left != NULL) {
        child = rm->left;
    } else {
        child = rm->right;
    }
    if (child != NULL) {
        child->parent = rm->parent;
    }
    if (rm->parent == NULL) {
        s.root = child;
    } else if (rm == rm->parent->left) {
        rm->parent->left = child;    
    } else if (rm == rm->parent->right) {
        rm->parent->right = child;
    }
    // rm uz nie je v strome, uvolnime jeho pamat
    delete rm;
}

Zložitosť jednotlivých operácií

  • Časová zložitosť operácií contains, add aj remove je úmerná výške stromu, ktorú označíme h.
  • Minule sme ukázali, že pre strom s n uzlami máme log2(n+1)-1 ≤ h ≤ n-1.
  • Zložitosť uvedených operácií je teda v najhoršom prípade lineárna od počtu uzlov stromu (tento prípad nastane, ak prvky vkladáme od najmenšieho po najväčší alebo naopak).
  • Dá sa však ukázať, že ak sa prvky vkladajú v náhodnom poradí, výška stromu bude v priemere logaritmická od počtu uzlov.
  • Na predmete Algoritmy a dátové štruktúry (druhý ročník) sa tieto tvrdenia dokazujú poriadne a preberajú sa tam aj varianty vyhľadávacích stromov, pre ktoré je zložitosť uvedených operácií logaritmická aj v najhoršom prípade.