Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25

Úvod · Pravidlá · Prednášky · Softvér · Testovač
· Kontaktujte nás pomocou e-mailovej adresy E-prg.png (bude odpovedať ten z nás, kto má príslušnú otázku na starosti alebo kto má práve čas).
· Prosíme študentov, aby si pravidelne čítali e-maily na @uniba.sk adrese alebo aby si tieto emaily preposielali na adresu, ktorú pravidelne čítajú.


Zimný semester, skúška: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(8 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 5: Riadok 5:
 
==Termíny, prihlasovanie==
 
==Termíny, prihlasovanie==
  
Boli zverejnené predbežné termíny skúšok
 
* Piatok 16.12. 13:10 v H6 a H3
 
* Pondelok 9.1. 13:00 v H6 a H3
 
* Utorok 17.1. 13:00 v H6 a H3, hlavne 1. opravný termín
 
* Pondelok 30.1. 13:00 v H6, hlavne 2. opravný termín
 
  
'''Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie.''' Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.
+
Termíny skúšok
 +
* Piatok 15.12. 13:10 predtermín
 +
* Piatok 12.1. 9:00
 +
* Piatok 19.1. 9:00
 +
* Piatok 26.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín
 +
* Piatok 9.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín
 +
Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.
  
 
Prihlasovanie
 
Prihlasovanie
* Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od stredy 30.11. 20:00  
+
* Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od stredy 29.11. 20:00  
 
* Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
 
* Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
 
* Opravnú písomku môžete na tomto predmete písať aj po skúške.
 
* Opravnú písomku môžete na tomto predmete písať aj po skúške.
* Celkovo budú iba uvedené štyri termíny. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.
+
* Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.
  
 
Špeciálne pravidlá pre predtermín
 
Špeciálne pravidlá pre predtermín
* Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 16.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
+
* Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 15.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
  
 
==Praktická skúška==
 
==Praktická skúška==
  
* 2 hodiny práca pri počítači, online alebo v halách H3, H6, podľa aktuálnych opatrení
+
* 2 hodiny práca pri počítači <!-- v halách H3, H6-->
 
* Za určitých okolností môže byť čas '''predĺžený''' o 30 minút, viď pravidlá nižšie
 
* Za určitých okolností môže byť čas '''predĺžený''' o 30 minút, viď pravidlá nižšie
 
* Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní  / kostre / vstupoch je chyba.
 
* Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní  / kostre / vstupoch je chyba.
Riadok 31: Riadok 32:
 
* Nebudeme používať SVGdraw
 
* Nebudeme používať SVGdraw
 
* Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
 
* Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
* Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti. Príkazy, ktoré si nepamätáte, si napíšte na "ťahák".
+
* Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
 
+
* Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach.
===Pravidlá pre skúšku online===
+
* Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača.
 
+
* Okrem testovača nebude k dispozícii internet.
* Počas skúšky máte byť pripojení cez MS Teams pre prípad oznamov, mikrofón a kameru nechajte vypnuté.
+
* Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke.
* Ak máte otázku, zdvihnite ruku, podobne ako cez cvičenia, spojíme sa s vami súkromným hovorom
+
* Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia.
* Počas skúšky vás môžeme kontaktovať súkromným hovorom, počas ktorého máte zapnúť kameru, na požiadanie zdieľať obrazovku a ukázať nám, aké programy pri práci používate.
+
* Môžete použiť Kate, valgrind, Netbeans, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť.
 
+
** Nemôžete použiť online prostredia.
Povolené pomôcky
+
* Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
* Papier a písacie potreby (ak máte tlačiareň, môžete si aj vytlačiť zadanie)
+
* Prineste si aj preukaz študenta.
* Ľubovoľné papierové materiály (poznámky, knihy)
+
* Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
* Stránka predmetu (poznámky z prednášok)
+
* Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program).
* Testovač na sťahovanie zadaní a poskytnutých súborov, odovzdávanie riešení
+
* Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam"
* MS Teams na komunikáciu s vyučujúcimi
 
* Bežné programátorské prostredie na vašom počítači: editory (napr. Kate), kompilátory (napr. gcc), debuggery, valgrind/Dr.Memory, integrované nástroje ako Netbeans, Eclipse, Code::Blocks, CLion, Dev-C++, Microsoft Visual Studio a pod.
 
 
 
Zakázané pomôcky
 
* Iné webstránky okrem vyššie uvedených
 
* Komunikovanie s inými osobami než vyučujúcimi
 
* Zdieľanie svojho kódu s inými osobami (ručne alebo prostredníctvom funkcií programátorského prostredia)
 
* Webové programátorské prostredia
 
 
 
Odovzdávanie riešenia
 
* Počas skúšky máte povinnosť každých cca 15 minút odovzdať na testovač program, na ktorom práve pracujete, aj keď ešte nie je hotový
 
* Bude to prebiehať tak, že vždy po 15 minútach vás upozorníme cez MS Teams. Ak ste počas posledných 5 minút pred upozornením program odovzdali, nemusíte robiť nič. Ak nie, mali by ste program odovzdať v najbližších 5 minútach.
 
* Ak práve nemáte rozpísaný program (čítate zadanie / rozmýšľate), napíšte niečo typu "rozmyslam" do okienka na odovzdanie programu a odošlite.
 
 
 
===Pravidlá pre skúšku v hale===
 
* Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach
 
* Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača
 
* Okrem testovača nebude k dispozícii internet
 
* Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke
 
* Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia
 
* Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program)
 
* Môžete použiť Kate, valgrind, Netbeans, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť
 
* Môžete si priniesť a používať ľubovoľné papierové materiály, nesmiete ich však počas skúšky zdieľať so spolužiakmi. Môže sa hodiť aj pero na poznámky.
 
  
 
== Príklady ==
 
== Príklady ==
Riadok 87: Riadok 65:
  
 
Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na [http://prog.dcs.fmph.uniba.sk/ testovači], môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.
 
Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na [http://prog.dcs.fmph.uniba.sk/ testovači], môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.
 +
 +
'''Techniky hľadania chýb'''
 +
 +
Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje.
 +
* Pozrite si rady k hľadaniu chýb na [[Prednáška_5#H.C4.BEadanie_ch.C3.BDb_v_programe|prednáške 5]] a návod na použitie programu [[Valgrind]].
  
 
==Hodnotenie==
 
==Hodnotenie==
Riadok 105: Riadok 88:
 
* Dovolíme vám však predĺžiť čas skúšky o najviac 30 minút.
 
* Dovolíme vám však predĺžiť čas skúšky o najviac 30 minút.
 
* Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku '''body iba z jedného príkladu'''. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr)
 
* Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku '''body iba z jedného príkladu'''. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr)
 
==Ústna skúška==
 
* Po skúške vyučujúci skontrolujú vaše programy a potom sa konajú ústne skúšky cez MS Teams
 
* Na ústnu skúšku môžu ísť iba študenti, ktorí úspešne absolvovali praktickú skúšku aj písomku a majú po ústnej skúške šancu získať známku.
 
* Ak je praktická skúška doobeda, ústne skúšky budú cca 13:00-19:00. Na tento čas si teda neplánujte iné dôležité termíny. Ak máte v rámci tohto času nejaké vážne prekážky k absolvovaniu ústnej skúšky, upovedomte o tom vyučujúcich vopred pred skúškou.
 
* Vyučujúci po skúške zverejnia približný rozpis časov ústnych skúšok. V čase uvedenom v rozpise by ste mali byť pripojení na MS Teams, budeme vás kontaktovať súkromným hovorom. Sledujte oznamy na MS Teams, kde zverejníme prípadné zmeny rozpisu, ktoré si vyžiada situácia.
 
* Ak by nebolo možné všetkých študentov vyskúšať ústne v deň skúšky, s niektorými si dohodneme termín na iný deň.
 
* Ústna skúška nie je potrebná, ak študent úspešne absolvuje v prezenčnej forme test pre pokročilých (aspoň 50% bodov), semestrálny test alebo praktickú skúšku. Týmto študentom sa semestrálny test započíta s vyššou váhou.
 
 
Obsah ústnej skúšky
 
* Prejdeme cez bodovanie vášho programu a prípadné komentáre
 
* Budeme sa pýtať otázky k vašim odovzdaným programom zo skúšky. Otázky môžu byť napríklad:
 
** Vysvetlite niektorú konkrétnu časť vášho kódu
 
** Navrhnite, ako by ste kód zmenili alebo rozšírili, aby sa správanie programu zmenilo predpísaným spôsobom
 
** Popíšte, čo by spôsobila určitá konkrétna zmena v programe
 
* Okrem programov zo skúšky môžeme podobne diskutovať aj o programoch, ktoré ste odovzdali na cvičeniach 8 až 12.
 
* Počas ústnej skúšky budeme pokiaľ možno zdieľať diskutovaný kód v okne viditeľnom všetkým zúčastneným stranám
 
* Jedným z cieľov ústnej skúšky je preveriť, či dobre rozumiete učivu a programom, ktoré ste v rámci predmetu odovzdali a či je teda pravdepodobné, že sú vašou vlastnou prácou. Ak vaše odpovede nebudú uspokojivé, neudelíme vám z ústnej skúšky polovicu bodov a teda nemôžete predmet úspešne ukončiť.
 
  
 
==Opravné termíny==
 
==Opravné termíny==
* Opakovanie praktickej aj ústnej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
+
* Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
 
* Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
 
* Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
 
* Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.
 
* Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.

Aktuálna revízia z 12:44, 27. november 2023


Odporúčame tiež si preštudovať pravidlá predmetu.

Termíny, prihlasovanie

Termíny skúšok

  • Piatok 15.12. 13:10 predtermín
  • Piatok 12.1. 9:00
  • Piatok 19.1. 9:00
  • Piatok 26.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín
  • Piatok 9.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín

Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.

Prihlasovanie

  • Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od stredy 29.11. 20:00
  • Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
  • Opravnú písomku môžete na tomto predmete písať aj po skúške.
  • Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.

Špeciálne pravidlá pre predtermín

  • Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 15.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).

Praktická skúška

  • 2 hodiny práca pri počítači
  • Za určitých okolností môže byť čas predĺžený o 30 minút, viď pravidlá nižšie
  • Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní / kostre / vstupoch je chyba.

Ďalšie detaily

  • Nebudeme používať SVGdraw
  • Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
  • Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
  • Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach.
  • Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača.
  • Okrem testovača nebude k dispozícii internet.
  • Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke.
  • Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia.
  • Môžete použiť Kate, valgrind, Netbeans, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť.
    • Nemôžete použiť online prostredia.
  • Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
  • Prineste si aj preukaz študenta.
  • Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
  • Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program).
  • Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam"

Príklady

Na skúške budete riešiť dva príklady za rovnaký počet bodov

Prvý príklad

  • V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok.
  • V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup.
  • Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez new, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. string, vector). Alokovanú pamäť odalokujte.
  • Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť.

Druhý príklad

  • V druhom príklade dostanete kostru programu, pričom vašou úlohou bude doprogramovať niektoré funkcie.
  • V tomto príklade môžete mať v zadaní predpísaný spôsob, ako máte niektoré časti naprogramovať.
  • Budú sa vyžadovať aj zložitejšie časti učiva, ako napríklad zoznamy, stromy a rekurzia.


Ukážkové príklady

Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na testovači, môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.

Techniky hľadania chýb

Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje.

Hodnotenie

Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači

  • Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna)
  • Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod.
  • Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili.

Bodové hodnotenie

  • V prvom rade budeme hodnotiť správnosť myšlienky vášho programu. Predtým, ako začnete programovať, si dobre prečítajte zadanie a rozmyslite, ako budete úlohu riešiť.
  • Ďalej je veľmi dôležité, aby sa program dal skompilovať (v štandardnom prostredí) a aby správne fungoval na všetkých vstupoch spĺňajúcich podmienky v zadaní.
  • V druhej úlohe budeme jednotlivé funkcie hodnotiť zvlášť, takže môžete získať čiastočné body, ak ste niekoľko funkcií napísali správne.
  • Na hodnotenie môže mať menší vplyv aj úprava a štýl programu (komentáre, mená premenných, odsadzovanie, členenie dlhšieho programu na funkcie,...)
  • Na tejto skúške nezáleží na rýchlosti vášho programu (pokiaľ zbehne v časovom limite, ktorý však nie je prísny). Radšej napíšte jednoduchý, prehľadný a hlavne správny pomalší program, než rýchlejší, ale zbytočne zložitý, či nesprávny.

Predĺženie času

  • Ak v riadnom čase 2 hodiny nemáte na testovači OK ani z jedného príkladu, zo skúšky by ste mali dostať Fx.
  • Dovolíme vám však predĺžiť čas skúšky o najviac 30 minút.
  • Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku body iba z jedného príkladu. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr)

Opravné termíny

  • Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
  • Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
  • Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.