Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25

Úvod · Pravidlá · Prednášky · Softvér · Testovač
· Kontaktujte nás pomocou e-mailovej adresy E-prg.png (bude odpovedať ten z nás, kto má príslušnú otázku na starosti alebo kto má práve čas).
· Prosíme študentov, aby si pravidelne čítali e-maily na @uniba.sk adrese alebo aby si tieto emaily preposielali na adresu, ktorú pravidelne čítajú.


Prednáška 23: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Vytvorená stránka „==Oznamy== Koniec semestra: * '''Dnešná prednáška''': informácia o skúškach, detaily skúšky z programovania, opakovanie, vaše ot…“)
 
Riadok 1: Riadok 1:
==Oznamy==
+
== Nepreberané črty jazykov C a C++ ==
Koniec semestra:
 
* '''Dnešná prednáška''': informácia o skúškach, [[Zimný semester, skúška|detaily skúšky z programovania]], opakovanie, vaše otázky
 
* '''Doplnkové cvičenia tento piatok:''' ako obvykle, bonusová rozcvička nebude
 
* '''Pondelok prednáška:''' nepreberané črty C resp. C++. Nebudeme skúšať, ale môžu sa zísť (môžete použiť aj na skúške). Dohadovanie termínu opravnej písomky.
 
* '''Budúcu stredu prednáška nebude'''
 
* '''Cvičenia budúci utorok''': už dnes po prednáške sa na testovači objavia tréningové príklady na skúšku. Za niektoré budete môcť získať bonusový bod, ak ich vyriešite do 6.1. (ako tréning sa dajú riešiť aj neskôr). V utorok na cvičeniach pribudne ešte jeden tréningový príklad za 4 body. Ak prídete na cvičenia a odovzdáte na konci aspoň rozumne rozrobenú verziu programu, získate jeden bonusový bod, aj keď ho nestihnete dokončiť.
 
<!-- ** Ak ste na cvičeniach používali vlastný počítač alebo webové prostredia, odporúčame vám vyskúšať si aspoň teraz prácu v linuxovom prostredí v učebni, aby ste vedeli, čo môžete použiť na skúške. -->
 
** Ak ste na programovaní používali webové prostredia, nainštalujte si a vyskúšajte nejaký softvér, ktorý pobeží priamo na vašom počítači.
 
** Dobrým nápadom je naučiť sa používať aj program [[Valgrind]] alebo alternatívy, ktorý vám na skúške môže pomôcť nájsť chýbajúce odalokovanie alebo chybu, pre ktorú váš program padá.
 
* '''Namiesto piatkových cvičení budúci týždeň bude predtermín skúšky'''.
 
  
<!--
+
Dnešná prednáška bude venovaná (pomerne plytkému) prehľadu rôznych čŕt jazykov C a C++, ktoré sa počas semestra nepreberali. Tento prehľad by mal poslúžiť ako pomôcka pri štúdiu existujúcich programov, resp. ako inšpirácia pre ďalšie samoštúdium.
* Pred skúškou si '''skontrolujte body''' na testovači. Prípadné reklamácie pošlite na prog@.... Na/po skúške už reklamácie bodov z cvičení a domácich úloh nebudeme riešiť. -->
 
* Ak ste namiesto úloh robili '''rýchlostné programovanie''', nezabudnite do 18.12. odovzdať zoznam príkladov vyriešených v C alebo C++ podľa pokynov na testovači.
 
  
Iné
+
Znalosť materiálu z tejto prednášky ''nebude'' vyžadovaná na skúške. Rovnako ''nie je'' odporúčané na skúške tento materiál využívať bez dôkladného samostatného oboznámenia sa s ním.  
* Do konca skúškového môžete vypĺňať študentskú '''anketu''': https://anketa.uniba.sk/fmph/ (ešte nebola spustená) Tešíme sa na konštruktívne návrhy, ktoré nám pomôžu zlepšiť predmet do budúcnosti.
 
* Ak by ste cez skúškové obdobie mali záujem o konzultácie pred opravným testom alebo pred skúškou, dajte nám vedieť.
 
  
== Sylaby predmetu ==
+
Táto prednáška nepokrýva objektovo-orientované programovanie v jazyku C++. Objektovo-orientované programovanie (v jazyku Java) bude hlavnou náplňou druhého semestra programovania.
=== Základy ===
 
  
'''Konštrukcie jazyka C'''
+
== Rozdiely medzi jazykmi C a C++ ==
* premenné typov <tt>int</tt>, <tt>double</tt>, <tt>char</tt>, <tt>bool</tt>, konverzie medzi nimi
+
 
* podmienky (<tt>if</tt>, <tt>else</tt>, <tt>switch</tt>), cykly (<tt>for</tt>, <tt>while</tt>)
+
Jazyk C vznikol okolo roku 1972 na podporu vývoja operačného systému Unix; jazyk C++ okolo roku 1985. Programy v jazyku C sú väčšinou súčasne aj korektnými programami v jazyku C++ (ide ale o isté zjednodušenie). Obidva tieto jazyky existujú vo viacerých štandardoch, v ktorých sa postupne pridávali nové črty.
* funkcie (a parametre funkcií - odovzdávanie hodnotou, referenciou, smerníkom)
+
 
 +
V priebehu semestra sme programovali v jazyku C++. Veľká časť konštrukcií, ktoré sme v programoch využívali, však pochádza už z jazyka C. Výnimkami sú však napríklad nasledujúce črty jazyka C++, ktoré v jazyku C nie sú k dispozícii:
 +
* V jazyku C nie je možné predávanie parametrov funkcií referenciou. Namiesto toho je potrebné používať smerníky.
 +
* V jazyku C nefungujú operátory <tt>new</tt> a <tt>delete</tt>. Namiesto nich treba použiť funkcie popísané nižšie.
 +
* Na používanie typu <tt>bool</tt> a konštánt <tt>true</tt> a <tt>false</tt> je potrebná knižnica <tt>stdbool</tt> (t. j. <tt>#include <stdbool.h></tt>). Zabudovaný booleovský typ má názov <tt>_Bool</tt> a nadobúda hodnoty <tt>0</tt> a <tt>1</tt>.
 +
* Štandardnými knižnicami jazyka C sú spomedzi štandardných knižníc jazyka C++ v zásade tie začínajúce písmenom <tt>c</tt>, napríklad <tt>cstdio</tt>. Namiesto <tt>#include <cstdio></tt> potom v C píšeme <tt>#include <stdio.h></tt>.
 +
** V jazyku C špeciálne nie je možné používať knižnicu <tt>iostream</tt> a v nej definované štandardné vstupno-výstupné prúdy <tt>cin</tt> a <tt>cout</tt>.
 +
* V jazyku C je potrebné pri deklarácii premennej typu <tt>struct struktura</tt> písať aj kľúčové slovo <tt>struct</tt>.
 +
* V starších verziách jazyka C nefungujú mnohé konštrukcie jazyka C++, ktoré sme bežne používali &ndash; napríklad komentáre vo forme <tt>//</tt>, deklarácie premenných inde ako na začiatku funkcie, atď.
 +
 
 +
== Nepreberané črty jazyka C (použiteľné aj v C++) ==
 +
 
 +
=== Enumerované typy ===
 +
 
 +
Enumerované typy pozostávajú z vymenovania niekoľkých hodnôt, ktoré sa stanú celočíselnými konštantami. To je občas užitočné na sprehľadnenie zdrojového kódu.
 +
 
 +
''Príklad'':
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <iostream>
 +
using namespace std;
 +
 
 +
int main(void) {
 +
    enum farba {biela, modra, cervena, zelena, cierna};  // definicia enumerovaneho typu farba
 +
    farba f = biela;                                    // definicia premennej typu farba   
 +
    f = zelena;                                          // priradenie do premennej typu farba 
 +
    cout << f << endl;                                  // vypise 3
 +
    return 0;
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 
 +
=== Zložený typ (<tt>union</tt>) ===
 +
 
 +
Zložený typ umožňuje na jednom mieste pamäte uchovávať hodnotu, ktorá môže byť viacerých dátových typov (narozdiel od štruktúr však vždy ide o práve jednu hodnotu). Definuje sa podobne ako štruktúra, avšak s použitím kľúčového slova <tt>union</tt> namiesto <tt>struct</tt>.
 +
 
 +
''Príklad'':
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <iostream>
 +
#include <cstring>
 +
using namespace std;
 +
 
 +
union zlozenyTyp {
 +
    int n;
 +
    char s[100];
 +
};
 +
 
 +
int main() {
 +
    zlozenyTyp z;
 +
    z.n = 10;
 +
    cout << z.n << endl;  // vypise 10
 +
    strcpy(z.s, "abcd");
 +
    cout << z.s << endl;  // vypise abcd
 +
    cout << z.n << endl;  // vypise nejaky nezmysel
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 
 +
Napríklad pri aritmetických stromoch by použitie zloženého typu umožnilo ušetriť trochu pamäte tým, že by sme si v každom uzle pamätali ''buď'' jeho hodnotu, ''alebo'' operátor, pričom typ uzla by sme rozlišovali podľa toho, či sú smerníky na oboch synov rovné <tt>NULL</tt>.
 +
 
 +
===Operátory===
 +
Okrem operátorov, ktoré sme používali, existuje niekoľko ďalších, ako napríklad nasledujúce:
 +
* ''Bitové operátory'' pracujú s celým číslom ako s poľom bitov (vhodnejšie sú <tt>unsigned</tt> typy):
 +
** <tt><<</tt> a <tt>>></tt> posúvajú bity doľava a doprava, zodpovedajú násobeniu a deleniu mocninami dvojky.
 +
** <tt>&</tt> (''and'' po bitoch), | (''or'' po bitoch), ^ (''xor'' po bitoch), ~ (negácia po bitoch).
 +
* ''Ternárny operátor'' <tt>?</tt> s použitím <tt>(podmienka)?(hodnota pre true):(hodnota pre false)</tt>, napríklad <tt>cout << x << " je " << ((x%2==0) ? "parne" : "neparne") << endl;</tt>
 +
 
 +
===Cyklus <tt>do-while</tt>===
 +
 
 +
Cyklus <tt>do-while</tt> je obdobou cyklu <tt>while</tt> s vyhodnocovaním podmienky na konci iterácie. Nasledujúce dva spôsoby písania cyklu sú viac-menej ekvivalentné:
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
void f1(int x){}                                 //hodnotou
+
do {  
void f2(int &x){}                                //referenciou
+
    prikazy;
void f3(int* x){}                                //smerníkom
+
} while(podmienka);
void f(int a[], int n){}                        //polia bez & (ostanú zmeny)
+
 
void kresli(Turtle &t){}                         //korytnačky, SVGdraw a pod. s &
+
while (true) {
 +
    prikazy;
 +
    if (!podmienka) break;
 +
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
'''Polia, reťazce''' (char[])
+
===Makrá a konštanty===
 +
Konštantu možno zadefinovať napríklad aj takto:
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#define MAXN 100
 +
</syntaxhighlight>
 +
Narozdiel od konštanty s definíciou
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
int A[4]={3, 6, 8, 10};  
+
const int maxN = 100;
int B[4];             
+
</syntaxhighlight>
B[0]=3; B[1]=6; B[2]=8; B[3]=10;
+
sa tu konštantná premenná <tt>MAXN</tt> reálne nevytvára (nevyhradzuje sa pre ňu pamäťové miesto); všetky výskyty <tt>MAXN</tt> sú preprocesorom kompilátora nahradené &bdquo;ešte v zdrojovom kóde&rdquo; konštantou <tt>100</tt>.
  
char C[100] = "pes";
+
Okrem konštánt možno definovať aj zložitejšie makrá s parametrami:
char D[100] = {'p', 'e', 's', 0};
+
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
/* Definicia makra: */
 +
#define MIN(X,Y) ((X) < (Y) ? (X) : (Y))
 +
 
 +
/* Priklad pouzitia: */
 +
cout << MIN(a*a, b+5);
 +
 
 +
/* Preprocesor vykona substituciu za MIN, ktorou dostane: */
 +
cout << ((a*a) < (b+5) ? (a*a) : (b+5));
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
* funkcie strlen, strcpy, strcmp, strcat
+
* Bez dostatočného množstva zátvoriek by pri použití makra <tt>MIN</tt> mohlo dôjsť k &bdquo;interakcii s okolím&rdquo;.
 +
* Vo všeobecnosti je odporúčané vyvarovať sa použitia makier.
 +
 
 +
=== Delenie programu na súbory ===
 +
Väčšie programy je zvyčajne žiadúce rozdeliť na viacero zdrojových súborov. Často sa tiež môže zísť vytvorenie vlastnej knižnice.
 +
 
 +
Kompilátory, ako napríklad <tt>g++</tt>, spravidla umožňujú skompilovať viacero zdrojových súborov naraz. Pri volaní <tt>g++</tt> z príkazového riadku môžeme písať napríklad
 +
<pre>
 +
g++ -o program subor1.cpp subor2.cpp subor3.cpp
 +
</pre>
 +
Takéto volanie ale môže byť úspešné len za dvoch podmienok:
 +
* Funkciu <tt>main</tt> musí obsahovať ''práve jeden'' z kompilovaných zdrojových súborov.
 +
* Ak sa v niektorom súbore <tt>suborA.cpp</tt> využíva funkcia <tt>f</tt> z iného súboru <tt>suborB.cpp</tt>, musí byť funkcia <tt>f</tt> v súbore <tt>suborA.cpp</tt> ''zadeklarovaná'' (t. j. uvedie sa hlavička funkcie <tt>f</tt> nasledovaná bodkočiarkou, bez samotného tela &ndash; čiže definície &ndash; funkcie <tt>f</tt>).
 +
 
 +
V súbore <tt>lib.cpp</tt> môžeme mať napríklad definície dvoch funkcií <tt>f</tt> a <tt>g</tt>:
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
/* Subor lib.cpp */
 +
 
 +
int f(int n) {
 +
    return n + 1;
 +
}
  
'''Súbory, spracovanie vstupu'''
+
int g(int n) {
* cin, cout alebo printf, scanf
+
    return n*2;
* fopen, fclose, feof
+
}
* fprintf, fscanf
+
</syntaxhighlight>
* getc, putc, ungetc, fgets, fputs
 
* spracovanie súboru po znakoch, po riadkoch, po číslach alebo slovách
 
  
'''Smerníky, dynamicky alokovaná pamäť, dvojrozmerné polia'''
+
Môžeme teraz do súboru <tt>prog.cpp</tt> napísať program, ktorý tieto funkcie deklaruje a následne využíva:
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
int i;   // „klasická“ celočíselná premenná
+
/* Subor prog.cpp */
int *p;   // ukazovateľ na celočíselnú premennú
+
 
 +
#include <iostream>
 +
using namespace std;
 +
 
 +
int f(int n);
 +
int g(int n);
 +
 
 +
int main(void) {
 +
    int n;
 +
    cin >> n;
 +
    cout << f(n) << " " << g(n) << endl;
 +
    return 0;
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 
 +
Program potom možno skompilovať volaním
 +
<pre>
 +
g++ -o prog prog.cpp lib.cpp
 +
</pre>
  
p = &i;        // spravne
+
Manuálne deklarovanie všetkých funkcií môže byť obzvlášť pri veľkých knižniciach a programoch pozostávajúcich z veľkého množstva súborov ťažkopádne. Typickým riešením je preto presunutie všetkých deklarácií do špeciálneho ''hlavičkového súboru'' (angl. ''header file''), v našom prípade napríklad <tt>lib.h</tt>. Direktíva <tt>#include "lib.h"</tt> potom prekopíruje do súboru, ktorý ju obsahuje, kompletný obsah súboru <tt>lib.h</tt>, čím sa vlastne deklarujú všetky funkcie z knižnice <tt>lib.cpp</tt>.
p = &(i + 3);  // zle i+3 nie je premenna
 
p = &15;        // zle konstanta nema adresu
 
i = *p;        // spravne ak p bol inicializovany
 
  
int * cislo = new int;  // alokovanie jednej premennej
+
Pre náš príklad vyššie tak teraz máme 3 súbory. Súbor <tt>lib.cpp</tt> je rovnaký ako vyššie, súbor <tt>lib.h</tt> obsahuje
*cislo = 50;
+
<syntaxhighlight lang="C++">
..
+
/* Subor lib.h */
delete cislo;
 
  
int a[4];
+
int f(int n);
int *b = a;  // a,b su teraz takmer rovnocenne premenne
+
int g(int n);
 +
</syntaxhighlight>
 +
a súbor <tt>prog.cpp</tt> obsahuje
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
/* Subor prog.cpp */
  
int *A = new int[n]; // alokovanie 1D pola danej dlzky
+
#include "lib.h"
..
+
#include <iostream>
delete[] A;
+
using namespace std;
  
int **a;      // alokovanie 2D matice
+
int main(void) {
a = new int *[n];
+
    int n;
for (int i = 0; i < n; i++) a[i] = new int[m];
+
    cin >> n;
..
+
    cout << f(n) << " " << g(n) << endl;
for (int i = 0; i < n; i++) delete[] a[i];
+
    return 0;
delete[] a;
+
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
=== Abstraktné dátové typy ===
+
Program skompilujeme rovnako ako vyššie:
 +
<pre>
 +
g++ -o prog prog.cpp lib.cpp
 +
</pre>
  
Abstraktný dátový typ '''dynamické pole''' (rastúce pole)
+
Rozdiel medzi direktívami <tt>#include "lib.h"</tt> a <tt>#include <lib.h></tt> spočíva v tom, že kým v prvom prípade sa hlavičkový súbor hľadá najprv v aktuálnom adresári, v druhom prípade sa prehľadávajú iba adresáre, ktoré sú na danom systéme predvolené (typicky ide o adresáre obsahujúce hlavičky štandardných knižníc).
* operácie init, add, get, set, length
 
  
Abstraktný dátový typ '''množina''' (set)
+
===Zopár užitočných funkcií===
* operácie init, find, insert, remove
 
* implementácie pomocou
 
** neutriedeného poľa
 
** utriedeného poľa
 
** spájaných zoznamov
 
** binárnych vyhľadávacích stromov
 
** hešovacej tabuľky
 
** lexikografického stromu (ak kľúč je reťazec)
 
  
<!--
+
'''Alokácia pamäte'''
Abstraktný dátový typ '''slovník''' (asociatívne pole, map)
+
* V jazyku C nie sú definované operátory <tt>new</tt> a <tt>delete</tt>, resp. <tt>new[]</tt> a <tt>delete[]</tt>.
* kľúče a ďalšie dáta
+
* Pamäť sa alokuje funkciou <tt>malloc</tt>, ktorá alokuje kus pamäte s daným počtom bajtov.
* operácie init, insert, find, remove (hľadáme podľa kľúča)
+
** V prípade neúspechu vráti <tt>NULL</tt>.
* implementácie podobné ako množina
+
** V prípade úspechu vráti smerník na <tt>void</tt>, ktorý je následne nutné pretypovať.
 +
* Uvoľnenie pamäte realizuje funkcia <tt>free</tt>.
 +
* Pri výpočte veľkosti potrebnej pamäte sa zvyčajne používa operátor <tt>sizeof</tt>.
 +
 
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <cstdlib>  // resp. #include <stdlib.h> v C
 +
 
 +
/* vytvorime pole 100 int-ov */
 +
int *a = (int *)malloc(sizeof(int) * 100);
 +
/* odalokujeme pole a */
 +
free(a);
 +
</syntaxhighlight>
 +
 
 +
'''Triedenie'''
 +
* Funkcia <tt>qsort</tt> z knižnice <tt>stdlib.h</tt>.
 +
* Dostane pole, počet jeho prvkov, veľkosť každého prvku a funkciu, ktorá porovná dva prvky.
 +
** Funkciu teda posielame ako parameter.
 +
** Táto porovnávacia funkcia dostane dva smerníky typu <tt>void *</tt> (na dva prvky poľa).
 +
** Vráti záporné číslo, ak prvý prvok je menší, nulu, ak sú rovnaké a kladné číslo, ak je prvý väčší.
 +
* Ak si napíšeme porovnávaciu funkciu, môžeme triediť prvky hocijakého typu.
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
int compare(const void *a, const void *b) {
 +
    return (*(int*)a - *(int*)b);
 +
}
 +
int a[] = {5, 3, 2, 4, 1};
 +
qsort(a, 5, sizeof(int), compare);
 +
</syntaxhighlight>
 +
* Existuje napríklad aj funkcia <tt>bsearch</tt> na binárne vyhľadávanie v utriedenom poli.
 +
<!-- === Konštantné argumenty ===
 +
* V príklade vyššie máme funkciu s hlavičkou <tt>int compare(const void *a, const void *b)</tt>.
 +
* Argumentom typu <tt>const void *a</tt> programátor &bdquo;sľubuje&rdquo;, že nebude meniť obsah pamäte, na ktorú ukazuje smerník <tt>a</tt>.
 +
* Napríklad pre funkciu <tt>void f(const int *a) {*a = 5;}</tt> teda kompilátor vyhlási chybu.
 +
* Ak by sme naopak pri triedení chceli použiť funkciu s hlavičkou <tt>int compare(void *a, void *b)</tt>, kompilátor tiež vyhlási chybu, lebo <tt>qsort</tt> očakáva <tt>const void *</tt> a nie <tt>void *</tt>.
 +
* Za dobrú prax sa považuje používanie <tt>const</tt> na všetky parametre typu smerník alebo referencia, ktoré funkcia nepotrebuje meniť.
 
-->
 
-->
  
Abstraktné dátové typy '''rad a zásobník'''
+
== Nepreberané črty jazyka C++ ==
* operácie pre rad (frontu, queue): init, isEmpty, enqueue, dequeue, peek
+
===Generické funkcie===
* operácie pre zásobník (stack): init, isEmpty, push, pop
+
Občas sa zíde napísať algoritmus, ktorý by mohol pracovať na dátach rôznych typov.
* implementácie: v poli alebo v spájanom zozname
+
Napríklad triediť môžeme celé alebo desatinné čísla, reťazce, zložitejšie štruktúry s určitým kľúčom a pod.
* využitie: ukladanie dát na spracovanie, odstránenie rekurzie
+
 
* kontrola zátvoriek a vyhodnocovanie výrazov pomocou zásobníka
+
V C++ sa dajú písať takzvané ''generické funkcie'', ktoré možno &bdquo;parametrizovať&rdquo; podľa typu:
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
#include <iostream>
 +
using namespace std;
  
 +
template <typename T>
 +
T vratPrvok(T *a, int k) {
 +
    T result = a[k];
 +
    return result;
 +
}
 +
 +
int main() {
 +
    int a[5] = {1,2,3,4,5};
 +
    cout << vratPrvok(a, 1) << endl;  // vypise 2
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
* Viac v letnom semestri.
 +
 +
===Preťaženie operátorov===
 +
Pre novovytvorené typy je možné štadardným operátorom jazyka C++ priradiť novú sémantiku pomocou tzv. ''preťaženia''.
 +
Napríklad v nasledujúcom príklade definujeme operátor <tt><</tt> na menách, ktorý najprv porovnáva podľa priezviska a následne podľa krstného mena.
  
=== Dátové štruktúry ===
 
[[Image:PROG-list.png|right|200px]]'''Spájané zoznamy'''
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
struct node {
+
struct meno {
     int data;
+
     char *krstne, *priezvisko;
    item* next;
 
 
};
 
};
struct linkedList {
+
 
    item* first;
+
bool operator < (const meno &x, const meno &y) {
};
+
     return strcmp(x.priezvisko, y.priezvisko) < 0
void insertFirst(linkedList &z, int d){
+
            || strcmp(x.priezvisko, y.priezvisko) == 0
     /* do zoznamu z vlozi na zaciatok novy prvok s datami d */
+
            && strcmp(x.krstne, y.krstne) < 0;
    item* p = new item;  // vytvoríme nový prvok
 
    p->data = d;          // naplníme dáta
 
    p->next = z.first;    // prvok bude prvým prvkom zoznamu (ukazuje na doterajší začiatok)
 
    z.first = p;         // tento prvok je novým začiatkom
 
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
 +
* Podobne môžeme zadefinovať napríklad operátory <tt>+</tt> a <tt>*</tt> pre štruktúry reprezentujúce polynómy alebo komplexné čísla...
 +
* <tt>cout << "Hello"</tt> používa preťažený operátor <tt><<</tt> pre výstupný prúd na ľavej strane a reťazec na pravej strane.
 +
 +
===Reťazce typu <tt>string</tt>===
 +
 +
* V C++ je možné okrem klasických C-čkových reťazcov použiť aj typ <tt>string</tt> z C++.
 +
* Jeho použitie je elegantnejšie, sám si určuje potrebnú veľkosť pamäte.
 +
* Reťazce tohto typu sú objekty, do funkcií ich odovzdávame väčšinou referenciou.
 +
* K jednotlivým znakom pristupujeme pomocou <tt>[]</tt> (ako u polí) alebo pomocou metódy <tt>at</tt>.
  
[[Image:PROG-P21-aritm.png|thumb|right|Strom pre výraz (65 – 3*5)/(2 + 3)]]'''Binárne stromy'''
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
struct node {
+
#include <string>
     /* vrchol stromu  */
+
#include <iostream>
     dataType data;
+
using namespace std;
     node * left; /* lavy syn */
+
 
     node * right; /* pravy syn */
+
int main() {
};
+
    char cstr[100] = "Ahoj\n";
 +
    string str = "Ako sa mas?\n";
 +
    string str2;
 +
 
 +
     /* Do str mozno pomocou operatora = korektne priradit konstantne retazce,
 +
      C-ckove retazce (polia znakov), aj ine premenne typu string. */
 +
     str2 = "Ahoj\n";
 +
     str2 = cstr;
 +
    str2 = str;
 +
 
 +
    /* Meranie dlzky retazca: */
 +
     cout << "Dlzka je: " << str.length() << endl;
 +
 
 +
    /* Funguje porovnanie pomocou ==, !=, <, ...
 +
    * (bud dvoch C++ stringov, alebo C++ stringu a C stringu)
 +
    * Pomocou operatora + mozno realizovat zretazenie. */
 +
    str2 = cstr + str;
 +
    str2.push_back('X');  // prida jeden symbol na koniec retazca
 +
    str2.push_back('\n');
 +
    cout << str2 << endl;
  
node * createNode(dataType data, node *left, node *right) {
+
    if (str < str2) {
    node *v = new node;
+
        cout << "Prvy je mensi" << endl;
     v->data = data;
+
     } else if (str == str2) {
     v->left = left;
+
        cout << "Rovnaju sa" << endl;
    v->right = right;
+
     } else {
     return v;
+
        cout << "Druhy je mensi" << endl;
 +
     }
 
}
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
* prehľadávanie inorder, preorder, postorder
 
* použitie na uloženie aritmetických výrazov
 
  
[[Image:P22-BST.png|200px|right]]'''Binárne vyhľadávacie stromy'''
+
* Pomocou metódy <tt>c_str()</tt> možno získať z reťazca typu <tt>string</tt> premennú typu <tt>const char*</tt>.
* vrcholy vľavo od koreňa menší kľúč, vpravo od koreňa väčší
 
* insert, find, remove v čase závisiacom od hĺbky stromu
 
  
[[Image:trie.jpg|right]]'''Lexikografické stromy'''
+
===Dátová štruktúra <tt>vector</tt>===
* ukladajú množinu reťazcov
+
 
* nie sú binárne: vrchol môže mať veľa synov
+
Súčasťou štandardnej knižnice jazyka C++ je viacero rôznych [http://www.cplusplus.com/reference/stl/ dátových štruktúr]. Ide pritom o generické štruktúry, ktoré môžu uchovávať dáta rôznych typov (čo je o poznanie elegantnejšie riešenie, ako to naše s <tt>dataType</tt>; v jednom programe napríklad môžeme mať štruktúry uchovávajúce rôzne typy).
* insert, find, remove v čase závisiacom od dĺžky kľúča, ale nie od počtu kľúčov, ktoré už sú v strome
+
 
 +
Na tomto mieste spomeňme dátovú štruktúru <tt>vector</tt> [http://www.cplusplus.com/reference/vector/vector/]:
 +
* O niečo podarenejšia verzia dynamických polí z prednášky.
 +
* Deklarovať ho možno jedným z nasledujúcich spôsobov:
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
struct node {
+
vector<int> a;       // vytvori pole celych cisel
    /* vrchol lexikografickeho stromu  */
+
vector<int> a(10);   // vytvori pole 10 celych cisel, ktore vsetky nastavi na vychodziu hodnotu
    char data; // pismeno ulozene v tomto vrchole
+
vector<int> a(5,1); // vytvori pole 5 celych cisel, ktore nastavi na 1
    bool isWord; // je tento vrchol koncom slova?
 
    node* next[Abeceda]; // pole smernikov na deti   
 
};
 
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
 +
* Prístup k prvkom <tt>vector</tt>-u je možný dvoma spôsobmi:
 +
** Klasicky pomocou <tt>a[index]</tt> &ndash; podobne ako pri poliach sa ale v takom prípade nekontroluje rozsah.
 +
** Alternatívne možno použiť <tt>a.at(index)</tt> &ndash; v prípade indexu mimo rozsahu program hneď spadne (presnejšie vyhodí výnimku) a nenarobí chaos v pamäti.
 +
* V obidvoch prípadoch môžeme aj priraďovať: <tt>a[index] = value; a.at(index) = value;</tt>
  
 +
* Ďalšie metódy na prácu s <tt>vector</tt>-mi:
 +
** <tt>a.push_back(x)</tt> vloží hodnotu <tt>x</tt> ako nový prvok na koniec poľa, podľa potreby pritom pole realokuje a pod.
 +
** <tt>a.size()</tt> vráti počet prvkov v poli.
 +
** <tt>a.resize(n)</tt> alebo <tt>a.resize(n, value)</tt> zmení počet prvkov v poli na <tt>n</tt>, pričom buď zahodí nadbytočné prvky alebo pridá nové &ndash; tie budú mať hodnotu <tt>value</tt> alebo východziu hodnotu.
  
'''Hešovanie'''
 
* hešovacia tabuľka veľkosti ''m''
 
* kľúč ''k'' premietneme nejakou funkciou na index v poli (0,...,m-1}
 
* každé políčko hešovacej tabuľky spájaný zoznam prvkov, ktoré sa tam zahešovali
 
* v ideálnom prípade sa prvky rozhodia pomerne rovnomerne, zoznamy krátke, rýchle hľadanie, vkladenie, mazanie
 
* v najhoršom prípade všetky prvky v jednom zozname, pomalé hľadanie a mazanie
 
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
<syntaxhighlight lang="C++">
int hash(int k, int m){ // veľmi jednoduchá hešovacia funkcia, v praxi väčšinou zložitejšie
+
#include <vector>
     return abs(k) % m;
+
#include <iostream>
 +
using namespace std;
 +
 
 +
int main() {
 +
    vector<int> a;
 +
    for (int i = 0; i <= 10; i++) {
 +
        a.push_back(i);
 +
    }
 +
     for (int i = 0; i < a.size(); i++) {
 +
        cout << a[i] << endl; // alebo a.at(i)
 +
    }
 
}
 
}
struct node {
+
</syntaxhighlight>
    int item;
+
 
    node* next;
+
Algoritmus na '''triedenie''':
};
+
* V knižnici <tt><algorithm></tt>
 +
<syntaxhighlight lang="C++">
 +
//triedime normalne pole
 +
int A[6] = {1, 4, 2, 8, 5, 7};
 +
sort(A, A + 6);
 +
 
 +
//triedime vektor
 +
vector <int> A;
 +
sort(A.begin(), A.end());
  
struct set {
+
//triedime podla nasej porovnavacej funkcie, napr. podla absolutnej hodnoty
     node** data;
+
struct cmp {
    int m;
+
     bool operator()(int x, int y) { return abs(x) < abs(y); }
 
};
 
};
 +
cmp c;
 +
sort(A.begin(), A.end(), c);
 
</syntaxhighlight>
 
</syntaxhighlight>
  
=== Algoritmy ===
+
===Range-based for loop===
 +
* Špeciálny cyklus cez prvky vektora a pod.
 +
** nepotrebujeme zavádzať premennú pre index
 +
** podobný for cyklus uvidíte podrobnejšie v Jave
  
'''Rekurzia'''
+
<syntaxhighlight lang="C++">
* Rekurzívne funkcie
+
#include <iostream>
* Vykresľovanie fraktálov
+
#include <vector>
* Prehľadávanie s návratom (backtracking)
+
using namespace std;
* Vyfarbovanie
 
* Prehľadávanie stromov
 
  
'''Triedenia'''
+
void vypis(const vector<int> &a) {
* nerekurzívne: Bubblesort, Selectionsort, Insertsort
+
  // vypise vsetky prvky vektora a
* rekurzívne: Mergesort, Quicksort
+
  for (const int &value : a) {
* súvisiace algoritmy: binárne vyhľadávanie
+
    cout << value << ' ';
 +
  }
 +
  cout << '\n'
 +
}
  
'''Matematické úlohy'''
+
int main() {
* Euklidov algoritmus, Eratostenovo sito
+
  vector<int> a;
* Práca s aritmetickými výrazmi: vyhodnocovanie postfixovej formy, prevod z infixovej do postfixovej, reprezentácia vo forme stromu
+
 
 +
  // do vektora a vlozi prvky 0,..,5
 +
  for(int value : {0,1,2,3,4,5}) {
 +
    a.push_back(value);
 +
  }
 +
 
 +
  vypis(a);  // vypise 0 1 2 3 4 5
 +
 +
  // zvysi kazdy prvok vektora o 1
 +
  for (int &value : a) {
 +
    value++;
 +
  }
 +
 
 +
  vypis(a); // vypise 1 2 3 4 5 6
 +
}
 +
</syntaxhighlight>

Verzia zo dňa a času 08:09, 15. december 2021

Nepreberané črty jazykov C a C++

Dnešná prednáška bude venovaná (pomerne plytkému) prehľadu rôznych čŕt jazykov C a C++, ktoré sa počas semestra nepreberali. Tento prehľad by mal poslúžiť ako pomôcka pri štúdiu existujúcich programov, resp. ako inšpirácia pre ďalšie samoštúdium.

Znalosť materiálu z tejto prednášky nebude vyžadovaná na skúške. Rovnako nie je odporúčané na skúške tento materiál využívať bez dôkladného samostatného oboznámenia sa s ním.

Táto prednáška nepokrýva objektovo-orientované programovanie v jazyku C++. Objektovo-orientované programovanie (v jazyku Java) bude hlavnou náplňou druhého semestra programovania.

Rozdiely medzi jazykmi C a C++

Jazyk C vznikol okolo roku 1972 na podporu vývoja operačného systému Unix; jazyk C++ okolo roku 1985. Programy v jazyku C sú väčšinou súčasne aj korektnými programami v jazyku C++ (ide ale o isté zjednodušenie). Obidva tieto jazyky existujú vo viacerých štandardoch, v ktorých sa postupne pridávali nové črty.

V priebehu semestra sme programovali v jazyku C++. Veľká časť konštrukcií, ktoré sme v programoch využívali, však pochádza už z jazyka C. Výnimkami sú však napríklad nasledujúce črty jazyka C++, ktoré v jazyku C nie sú k dispozícii:

  • V jazyku C nie je možné predávanie parametrov funkcií referenciou. Namiesto toho je potrebné používať smerníky.
  • V jazyku C nefungujú operátory new a delete. Namiesto nich treba použiť funkcie popísané nižšie.
  • Na používanie typu bool a konštánt true a false je potrebná knižnica stdbool (t. j. #include <stdbool.h>). Zabudovaný booleovský typ má názov _Bool a nadobúda hodnoty 0 a 1.
  • Štandardnými knižnicami jazyka C sú spomedzi štandardných knižníc jazyka C++ v zásade tie začínajúce písmenom c, napríklad cstdio. Namiesto #include <cstdio> potom v C píšeme #include <stdio.h>.
    • V jazyku C špeciálne nie je možné používať knižnicu iostream a v nej definované štandardné vstupno-výstupné prúdy cin a cout.
  • V jazyku C je potrebné pri deklarácii premennej typu struct struktura písať aj kľúčové slovo struct.
  • V starších verziách jazyka C nefungujú mnohé konštrukcie jazyka C++, ktoré sme bežne používali – napríklad komentáre vo forme //, deklarácie premenných inde ako na začiatku funkcie, atď.

Nepreberané črty jazyka C (použiteľné aj v C++)

Enumerované typy

Enumerované typy pozostávajú z vymenovania niekoľkých hodnôt, ktoré sa stanú celočíselnými konštantami. To je občas užitočné na sprehľadnenie zdrojového kódu.

Príklad:

#include <iostream>
using namespace std;

int main(void) {
    enum farba {biela, modra, cervena, zelena, cierna};  // definicia enumerovaneho typu farba
    farba f = biela;                                     // definicia premennej typu farba     
    f = zelena;                                          // priradenie do premennej typu farba  
    cout << f << endl;                                   // vypise 3
    return 0;
}

Zložený typ (union)

Zložený typ umožňuje na jednom mieste pamäte uchovávať hodnotu, ktorá môže byť viacerých dátových typov (narozdiel od štruktúr však vždy ide o práve jednu hodnotu). Definuje sa podobne ako štruktúra, avšak s použitím kľúčového slova union namiesto struct.

Príklad:

#include <iostream>
#include <cstring>
using namespace std;

union zlozenyTyp {
    int n;
    char s[100];
};

int main() {
    zlozenyTyp z;
    z.n = 10;
    cout << z.n << endl;  // vypise 10
    strcpy(z.s, "abcd");
    cout << z.s << endl;  // vypise abcd
    cout << z.n << endl;  // vypise nejaky nezmysel
}

Napríklad pri aritmetických stromoch by použitie zloženého typu umožnilo ušetriť trochu pamäte tým, že by sme si v každom uzle pamätali buď jeho hodnotu, alebo operátor, pričom typ uzla by sme rozlišovali podľa toho, či sú smerníky na oboch synov rovné NULL.

Operátory

Okrem operátorov, ktoré sme používali, existuje niekoľko ďalších, ako napríklad nasledujúce:

  • Bitové operátory pracujú s celým číslom ako s poľom bitov (vhodnejšie sú unsigned typy):
    • << a >> posúvajú bity doľava a doprava, zodpovedajú násobeniu a deleniu mocninami dvojky.
    • & (and po bitoch), | (or po bitoch), ^ (xor po bitoch), ~ (negácia po bitoch).
  • Ternárny operátor ? s použitím (podmienka)?(hodnota pre true):(hodnota pre false), napríklad cout << x << " je " << ((x%2==0) ? "parne" : "neparne") << endl;

Cyklus do-while

Cyklus do-while je obdobou cyklu while s vyhodnocovaním podmienky na konci iterácie. Nasledujúce dva spôsoby písania cyklu sú viac-menej ekvivalentné:

do { 
    prikazy;
} while(podmienka);

while (true) {
    prikazy;
    if (!podmienka) break;
}

Makrá a konštanty

Konštantu možno zadefinovať napríklad aj takto:

#define MAXN 100

Narozdiel od konštanty s definíciou

const int maxN = 100;

sa tu konštantná premenná MAXN reálne nevytvára (nevyhradzuje sa pre ňu pamäťové miesto); všetky výskyty MAXN sú preprocesorom kompilátora nahradené „ešte v zdrojovom kóde” konštantou 100.

Okrem konštánt možno definovať aj zložitejšie makrá s parametrami:

/* Definicia makra: */
#define MIN(X,Y) ((X) < (Y) ? (X) : (Y))

/* Priklad pouzitia: */
cout << MIN(a*a, b+5);

/* Preprocesor vykona substituciu za MIN, ktorou dostane: */
cout << ((a*a) < (b+5) ? (a*a) : (b+5));
  • Bez dostatočného množstva zátvoriek by pri použití makra MIN mohlo dôjsť k „interakcii s okolím”.
  • Vo všeobecnosti je odporúčané vyvarovať sa použitia makier.

Delenie programu na súbory

Väčšie programy je zvyčajne žiadúce rozdeliť na viacero zdrojových súborov. Často sa tiež môže zísť vytvorenie vlastnej knižnice.

Kompilátory, ako napríklad g++, spravidla umožňujú skompilovať viacero zdrojových súborov naraz. Pri volaní g++ z príkazového riadku môžeme písať napríklad

g++ -o program subor1.cpp subor2.cpp subor3.cpp

Takéto volanie ale môže byť úspešné len za dvoch podmienok:

  • Funkciu main musí obsahovať práve jeden z kompilovaných zdrojových súborov.
  • Ak sa v niektorom súbore suborA.cpp využíva funkcia f z iného súboru suborB.cpp, musí byť funkcia f v súbore suborA.cpp zadeklarovaná (t. j. uvedie sa hlavička funkcie f nasledovaná bodkočiarkou, bez samotného tela – čiže definície – funkcie f).

V súbore lib.cpp môžeme mať napríklad definície dvoch funkcií f a g:

/* Subor lib.cpp */

int f(int n) {
    return n + 1;
}

int g(int n) {
    return n*2;
}

Môžeme teraz do súboru prog.cpp napísať program, ktorý tieto funkcie deklaruje a následne využíva:

/* Subor prog.cpp */

#include <iostream>
using namespace std;

int f(int n);
int g(int n);

int main(void) {
    int n;
    cin >> n;
    cout << f(n) << " " << g(n) << endl;
    return 0;
}

Program potom možno skompilovať volaním

g++ -o prog prog.cpp lib.cpp

Manuálne deklarovanie všetkých funkcií môže byť obzvlášť pri veľkých knižniciach a programoch pozostávajúcich z veľkého množstva súborov ťažkopádne. Typickým riešením je preto presunutie všetkých deklarácií do špeciálneho hlavičkového súboru (angl. header file), v našom prípade napríklad lib.h. Direktíva #include "lib.h" potom prekopíruje do súboru, ktorý ju obsahuje, kompletný obsah súboru lib.h, čím sa vlastne deklarujú všetky funkcie z knižnice lib.cpp.

Pre náš príklad vyššie tak teraz máme 3 súbory. Súbor lib.cpp je rovnaký ako vyššie, súbor lib.h obsahuje

/* Subor lib.h */

int f(int n);
int g(int n);

a súbor prog.cpp obsahuje

/* Subor prog.cpp */

#include "lib.h"
#include <iostream>
using namespace std;

int main(void) {
    int n;
    cin >> n;
    cout << f(n) << " " << g(n) << endl;
    return 0;
}

Program skompilujeme rovnako ako vyššie:

g++ -o prog prog.cpp lib.cpp

Rozdiel medzi direktívami #include "lib.h" a #include <lib.h> spočíva v tom, že kým v prvom prípade sa hlavičkový súbor hľadá najprv v aktuálnom adresári, v druhom prípade sa prehľadávajú iba adresáre, ktoré sú na danom systéme predvolené (typicky ide o adresáre obsahujúce hlavičky štandardných knižníc).

Zopár užitočných funkcií

Alokácia pamäte

  • V jazyku C nie sú definované operátory new a delete, resp. new[] a delete[].
  • Pamäť sa alokuje funkciou malloc, ktorá alokuje kus pamäte s daným počtom bajtov.
    • V prípade neúspechu vráti NULL.
    • V prípade úspechu vráti smerník na void, ktorý je následne nutné pretypovať.
  • Uvoľnenie pamäte realizuje funkcia free.
  • Pri výpočte veľkosti potrebnej pamäte sa zvyčajne používa operátor sizeof.
#include <cstdlib>   // resp. #include <stdlib.h> v C

/* vytvorime pole 100 int-ov */
int *a = (int *)malloc(sizeof(int) * 100);
/* odalokujeme pole a */
free(a);

Triedenie

  • Funkcia qsort z knižnice stdlib.h.
  • Dostane pole, počet jeho prvkov, veľkosť každého prvku a funkciu, ktorá porovná dva prvky.
    • Funkciu teda posielame ako parameter.
    • Táto porovnávacia funkcia dostane dva smerníky typu void * (na dva prvky poľa).
    • Vráti záporné číslo, ak prvý prvok je menší, nulu, ak sú rovnaké a kladné číslo, ak je prvý väčší.
  • Ak si napíšeme porovnávaciu funkciu, môžeme triediť prvky hocijakého typu.
int compare(const void *a, const void *b) {
    return (*(int*)a - *(int*)b);
}
int a[] = {5, 3, 2, 4, 1};
qsort(a, 5, sizeof(int), compare);
  • Existuje napríklad aj funkcia bsearch na binárne vyhľadávanie v utriedenom poli.

Nepreberané črty jazyka C++

Generické funkcie

Občas sa zíde napísať algoritmus, ktorý by mohol pracovať na dátach rôznych typov. Napríklad triediť môžeme celé alebo desatinné čísla, reťazce, zložitejšie štruktúry s určitým kľúčom a pod.

V C++ sa dajú písať takzvané generické funkcie, ktoré možno „parametrizovať” podľa typu:

#include <iostream>
using namespace std;

template <typename T> 
T vratPrvok(T *a, int k) {
    T result = a[k];
    return result;
} 

int main() {
    int a[5] = {1,2,3,4,5};
    cout << vratPrvok(a, 1) << endl;  // vypise 2
}
  • Viac v letnom semestri.

Preťaženie operátorov

Pre novovytvorené typy je možné štadardným operátorom jazyka C++ priradiť novú sémantiku pomocou tzv. preťaženia. Napríklad v nasledujúcom príklade definujeme operátor < na menách, ktorý najprv porovnáva podľa priezviska a následne podľa krstného mena.

struct meno {
    char *krstne, *priezvisko;
};

bool operator < (const meno &x, const meno &y) {
    return strcmp(x.priezvisko, y.priezvisko) < 0
            || strcmp(x.priezvisko, y.priezvisko) == 0
            && strcmp(x.krstne, y.krstne) < 0;
}
  • Podobne môžeme zadefinovať napríklad operátory + a * pre štruktúry reprezentujúce polynómy alebo komplexné čísla...
  • cout << "Hello" používa preťažený operátor << pre výstupný prúd na ľavej strane a reťazec na pravej strane.

Reťazce typu string

  • V C++ je možné okrem klasických C-čkových reťazcov použiť aj typ string z C++.
  • Jeho použitie je elegantnejšie, sám si určuje potrebnú veľkosť pamäte.
  • Reťazce tohto typu sú objekty, do funkcií ich odovzdávame väčšinou referenciou.
  • K jednotlivým znakom pristupujeme pomocou [] (ako u polí) alebo pomocou metódy at.
#include <string>
#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
    char cstr[100] = "Ahoj\n";
    string str = "Ako sa mas?\n";
    string str2;

    /* Do str mozno pomocou operatora = korektne priradit konstantne retazce,
       C-ckove retazce (polia znakov), aj ine premenne typu string. */
    str2 = "Ahoj\n";
    str2 = cstr;
    str2 = str;

    /* Meranie dlzky retazca: */
    cout << "Dlzka je: " << str.length() << endl;

    /* Funguje porovnanie pomocou ==, !=, <, ...
     * (bud dvoch C++ stringov, alebo C++ stringu a C stringu)
     * Pomocou operatora + mozno realizovat zretazenie. */
    str2 = cstr + str;
    str2.push_back('X');   // prida jeden symbol na koniec retazca
    str2.push_back('\n');
    cout << str2 << endl;

    if (str < str2) {
        cout << "Prvy je mensi" << endl;
    } else if (str == str2) {
        cout << "Rovnaju sa" << endl;
    } else {
        cout << "Druhy je mensi" << endl;
    }
}
  • Pomocou metódy c_str() možno získať z reťazca typu string premennú typu const char*.

Dátová štruktúra vector

Súčasťou štandardnej knižnice jazyka C++ je viacero rôznych dátových štruktúr. Ide pritom o generické štruktúry, ktoré môžu uchovávať dáta rôznych typov (čo je o poznanie elegantnejšie riešenie, ako to naše s dataType; v jednom programe napríklad môžeme mať štruktúry uchovávajúce rôzne typy).

Na tomto mieste spomeňme dátovú štruktúru vector [1]:

  • O niečo podarenejšia verzia dynamických polí z prednášky.
  • Deklarovať ho možno jedným z nasledujúcich spôsobov:
vector<int> a;       // vytvori pole celych cisel
vector<int> a(10);   // vytvori pole 10 celych cisel, ktore vsetky nastavi na vychodziu hodnotu
vector<int> a(5,1);  // vytvori pole 5 celych cisel, ktore nastavi na 1
  • Prístup k prvkom vector-u je možný dvoma spôsobmi:
    • Klasicky pomocou a[index] – podobne ako pri poliach sa ale v takom prípade nekontroluje rozsah.
    • Alternatívne možno použiť a.at(index) – v prípade indexu mimo rozsahu program hneď spadne (presnejšie vyhodí výnimku) a nenarobí chaos v pamäti.
  • V obidvoch prípadoch môžeme aj priraďovať: a[index] = value; a.at(index) = value;
  • Ďalšie metódy na prácu s vector-mi:
    • a.push_back(x) vloží hodnotu x ako nový prvok na koniec poľa, podľa potreby pritom pole realokuje a pod.
    • a.size() vráti počet prvkov v poli.
    • a.resize(n) alebo a.resize(n, value) zmení počet prvkov v poli na n, pričom buď zahodí nadbytočné prvky alebo pridá nové – tie budú mať hodnotu value alebo východziu hodnotu.
#include <vector>
#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
    vector<int> a;
    for (int i = 0; i <= 10; i++) {
        a.push_back(i);
    }
    for (int i = 0; i < a.size(); i++) {
        cout << a[i] << endl;  // alebo a.at(i)
    }
}

Algoritmus na triedenie:

  • V knižnici <algorithm>
//triedime normalne pole
int A[6] = {1, 4, 2, 8, 5, 7};
sort(A, A + 6);

//triedime vektor
vector <int> A;
sort(A.begin(), A.end());

//triedime podla nasej porovnavacej funkcie, napr. podla absolutnej hodnoty
struct cmp {
    bool operator()(int x, int y) { return abs(x) < abs(y); }
};
cmp c;
sort(A.begin(), A.end(), c);

Range-based for loop

  • Špeciálny cyklus cez prvky vektora a pod.
    • nepotrebujeme zavádzať premennú pre index
    • podobný for cyklus uvidíte podrobnejšie v Jave
#include <iostream>
#include <vector>
using namespace std; 

void vypis(const vector<int> &a) {
  // vypise vsetky prvky vektora a
  for (const int &value : a) { 
    cout << value << ' ';
  }
  cout << '\n';  
}

int main() {
  vector<int> a;

  // do vektora a vlozi prvky 0,..,5
  for(int value : {0,1,2,3,4,5}) {
    a.push_back(value);
  }

  vypis(a);  // vypise 0 1 2 3 4 5
 
  // zvysi kazdy prvok vektora o 1
  for (int &value : a) { 
    value++;
  }

  vypis(a); // vypise 1 2 3 4 5 6
}