Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Zimný semester, pravidlá: Rozdiel medzi revíziami
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Riadok 73: | Riadok 73: | ||
'''Domáce úlohy pre pokročilých''' | '''Domáce úlohy pre pokročilých''' | ||
* Pokročilí programátori môžu namiesto bežných domácich úloh získať body za úlohy vyriešené na predmete [https://people.ksp.sk/~acm/ Rýchlostné programovanie (1)] | * Pokročilí programátori môžu namiesto bežných domácich úloh získať body za úlohy vyriešené na predmete [https://people.ksp.sk/~acm/ Rýchlostné programovanie (1)] | ||
− | * Rýchlostné programovanie je určené na precvičenie programovania, algoritmov a hlavne ako príprava na programátorské súťaže. Úlohy na tomto predmete vyžadujú aj znalosti nepreberané na prednáškach z | + | * Rýchlostné programovanie je určené na precvičenie programovania, algoritmov a hlavne ako príprava na programátorské súťaže. Úlohy na tomto predmete vyžadujú aj znalosti nepreberané na prednáškach z Programovania. |
− | + | * Tie isté úlohy môžete použiť aj do hodnotenia Programovania aj Rýchlostného. | |
− | * Do hodnotenia Programovania (1) môžete započítať iba | + | * Do hodnotenia Programovania (1) môžete započítať iba tie úlohy z Rýchlostného, ktoré vyriešite v '''jazyku C alebo C++''' a počas semestra, t.j. '''najneskôr 16.12.2016.''' |
− | |||
* Aby ste mohli namiesto bežných úloh robiť pokročilé, potrebujete povolenie od vyučujúcich. Všetci, čo napíšu test pre pokročilých aspoň na 50%, toto povolenie automaticky majú. Ostatní kontaktujte vyučujúce emailom a popíšte svoje programátorské skúsenosti. | * Aby ste mohli namiesto bežných úloh robiť pokročilé, potrebujete povolenie od vyučujúcich. Všetci, čo napíšu test pre pokročilých aspoň na 50%, toto povolenie automaticky majú. Ostatní kontaktujte vyučujúce emailom a popíšte svoje programátorské skúsenosti. | ||
− | * Body z bežných DÚ a z | + | * Ak chcete namiesto úloh použiť Rýchlostné (a máte povolenie), najneskôr 30.9. odovzdajte na našom testovači do špeciálnej úlohy Rychlostne textový súbor, ktorý bude obsahovať vašu prezývku používanú na serveri Rýchlostného programovania. |
− | + | * Potom najneskôr 16.12.2016 odovzdajte novú verziu tohto súboru, ktorá bude obsahovať vašu prezývku a zoznam všetkých príkladov z Rýchlostného, ktoré chcete započítať ako DÚ na Programovaní. Musia to byť len príklady vyriešené jazyku C alebo C++. Pri každom príklade napíšte, koľko za neho máte bodov na Rýchlostnom (1 alebo 2). | |
+ | * Body z Rýchlostného sa prepočítajú na body z DÚ nasledovne: | ||
+ | ** Rýchlostné aspoň 6 bodov: 50% bodov z DÚ, t.j. 10% do celkového hodnotenia predmetu | ||
+ | ** Rýchlostné aspoň 8 bodov: 100% bodov z DÚ, t.j. 20% do celkového hodnotenia predmetu | ||
+ | ** Rýchlostné aspoň 12 bodov: 105% bodov z DÚ, t.j. 21% do celkového hodnotenia predmetu | ||
+ | ** Rýchlostné aspoň 16 bodov: 110% bodov z DÚ, t.j. 22% do celkového hodnotenia predmetu | ||
+ | * Body z bežných DÚ a z Rýchlostného programovania nie je možné sčítať. Ak do 16.12. neodovzdáte zoznam príkladov, započítame vám body z odovzdaných domácich úloh. Ak odovzdáte neprázdny zoznam príkladov, použijeme ten. | ||
==Nepreberané črty jazykov C a C++== | ==Nepreberané črty jazykov C a C++== |
Verzia zo dňa a času 10:13, 14. september 2016
Obsah
Známkovanie
- 20% známky je na základe rozcvičiek, ktoré sa píšu na cvičeniach
- 20% známky je za domáce úlohy
- 30% známky je za záverečný písomný test
- 30% známky je za praktickú skúšku pri počítači
Pozor, body získavané za jednotlivé príklady nezodpovedajú priamo percentám záverečnej známky. Body za každú formu známkovania sa preváhujú tak, aby maximálny získateľný počet zodpovedal váham uvedených vyššie. Úlohy označené ako bonusové sa nerátajú do maximálneho počtu získateľných bodov v danej aktivite.
Stupnica
- Na úspešné absolvovanie predmetu je potrebné splniť nasledovné tri podmienky:
- Získať aspoň 50% bodov v celkovom hodnotení
- Získať aspoň 50% zo záverečného písomného testu
- Na skúške úspešne odovzdať aspoň jeden z dvoch príkladov
- Ak niektorú z týchto troch podmienok nesplníte, dostávate známku Fx.
- V prípade úspešného absolvovania predmetu získate známku podľa bodov v celkovom hodnotení takto:
- A: 90% a viac, B:80...89%, C: 70...79%, D: 60...69%, E: 50...59%
Rozcvičky
- Rozcvičky sú krátke testy (cca 15 minút), ktoré sa píšu na začiatku (takmer) každého hlavného cvičenia. Za každú rozcvičku môžete získať najviac 5 bodov.
- Pri rozcvičke môžete použiť ľubovoľné písomné materiály (poznámky, knihy,...), nie však počítače a iné elektronické pomôcky. Počas rozcvičky nie je možné zdieľať materiály so spolužiakmi.
- Niektoré rozcvičky môžu byť počítači, pričom odovzdávate program v rovnakom systéme ako domáce úlohy. Pri rozcvičkách pri počítači je zakázané komunikovať alebo zdieľať súbory so spolužiakmi či inými osobami.
- Na doplnkovom cvičení môže byť zadaná nepovinná opravná rozcvička, body z ktorej nahrádzajú body z predchádzajúcej už obodovanej rozcvičky. Na opravnej rozcvičke ale môžete získať najviac 4 body z 5, aj keď ju máte úplne dobre.
- Ak bude počas semestra celkovo N rozcvičiek, do výslednej známky sa vám zaráta iba N-2 najlepších, t.j. dve rozcvičky, na ktorých ste získali najmenej bodov (alebo ste sa ich ani nezúčastnili) sa vám škrtajú.
Domáce úlohy
- Domáce úlohy budú vypisované takmer každý týždeň. Maximálny počet bodov za domácu úlohu bude uvedený v zadaní a bude sa pohybovať spravidla v rozsahu 10-20 bodov podľa náročnosti úlohy.
- Domáce úlohy treba odovzdať elektronicky pomocou odovzdávacieho systému do termínu určeného v zadaní. Neskoršie odovzdané úlohy nebudú akceptované.
- Niektoré týždne budú vypísané aj špeciálne bonusové domáce úlohy, za ktoré môžete získať body navyše alebo dohnať body stratené na iných domácich úlohách. Bonusové úlohy sú však náročnejšie. Body za bonusovú úlohu môžete dostať iba ak máte základnú časť úlohy správne.
- Program, ktorý odovzdáte ako domácu úlohu by mal byť skompilovateľný a spustiteľný v prostredí používanom na cvičeniach. Budeme kontrolovať správnosť celkovej myšlienky, správnosť implementácie ale body môžete stratiť aj za neprehľadný štýl.
- Odovzdávací systém spustí vašu úlohu na jednoduchých vstupoch a dá vám vedieť, či došlo pri behu programu k nejakej chybe. Počas opravovania váš program môžeme testovať aj na ďalších vstupoch. Dajte pozor na všetky pokyny uvedené v zadaní (presný formát vstupu a výstupu, mená súborov a podobne).
- Ak váš program nebeží správne na testovacích vstupoch, určite nedostanete plný počet bodov, môžete však dostať čiastočné body, ak myšlienka vášho programu je správna.
- Ak váš program beží správne na testovacích vstupoch, nemáte zaručený plný počet bodov, lebo váš program stále môže obsahovať chybu, ktorú tieto vstupy neodhalili.
- Testovacie vstupy sú teda pomôcka, ktorá vám pomôže odhaliť aspoň niektoré problémy vášho programu.
Záverečný písomný test
- Záverečný test bude trvať 90 minút a bude obsahovať úlohy podobné tým, ktoré sa riešili na cvičeniach.
- Riadny termín testu sa bude konať v koncom semestra, opravný termín počas skúškového obdobia.
- Pri teste nemôžete používať žiadne pomocné materiály (písomné ani elektronické) okrem povoleného ťaháku v rozsahu jedného listu formátu A4 s ľubovoľným obsahom na oboch stranách.
Skúška
- Na skúške budete riešiť 2 úlohy pri počítači v celkovom trvaní 2 hodiny.
- Na skúške nemôžete používať žiadne pomocné materiály okrem povoleného ťaháku v rozsahu jedného listu formátu A4 s ľubovoľným obsahom na oboch stranách. Nebude k dispozícii ani internet. Budete používať rovnaké programátorské prostredie ako na cvičeniach.
- Na skúške budú úlohy automaticky testované podobne ako domáce úlohy. Aspoň jedna úloha musí správne prejsť cez všetky testy, inak má študent z daného termínu skúšky známku Fx.
- Po skončení skúšky sa koná krátky ústny pohovor s vyučujúcimi, počas ktorého prediskutujeme programy, ktoré ste odovzdali a uzavrieme vašu známku.
- Bližšie informácie o skúške poskytneme koncom semestra.
Opravné termíny
- Záverečný test má jeden opravný termín (je súčasťou priebežného hodnotenia)
- Ak sa zúčastníte opravného termínu, strácate body z predchádzajúceho termínu, aj keby ste na opravnom získali menej bodov.
- Opakovanie skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
- Ak po skúške pri počítači máte nárok na známu E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi pred zapísaním známky do indexu.
- Ak po skúške pri počítači ešte opravujete písomku, je potrebné prísť uzavrieť a zapísať známku v termíne určenom vyučujúcimi.
- Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.
Opisovanie
- Máte povolené sa so spolužiakmi a ďalšími osobami rozprávať o domácich úlohách a stratégiách na ich riešenie. Kód, ktorý odovzdáte, musí však byť vaša samostatná práca. Je zakázané opisovať kód z literatúry alebo z internetu (s výnimkou webstránky predmetu) a ukazovať svoj kód spolužiakom. Domáce úlohy môžu byť kontrolované softvérom na detekciu plagiarizmu.
- Počas rozcvičiek, testov a skúšok môžete používať iba povolené pomôcky a nesmiete komunikovať so žiadnymi osobami okrem vyučujúcich.
- Ak nájdeme prípady opisovania, všetci zúčastnení študenti získajú za príslušnú domácu úlohu -5 bodov (aj študenti, ktorí dali spolužiakom odpísať). Opakované alebo obzvlášť závažné prípady opisovania alebo porušovania pravidiel predmetu budú podstúpené na riešenie disciplinárnej komisii fakulty.
Neprítomnosť
- Účasť na hlavných cvičeniach veľmi silne doporučujeme a v prípade neprítomnosti stratíte body za rocvičky.
- V prípade kratšieho ochorenia alebo iných problémov môžete využiť možnosť, že dve najhoršie rozcvičky sa škrtajú.
- V prípade dlhšieho ochorenia (aspoň dva týždne alebo opakovaná neprítomnosť) alebo iných závažných prekážok sa príďte poradiť s prednášajúcimi o možných riešeniach. Treba tak spraviť čím skôr, nie až spätne cez skúškové. Prineste si potvrdenku od lekára.
Možnosti pre pokročilých programátorov
- Študenti, ktorí už ovládajú väčšiu časť učiva na tento semester, majú možnosť získať známku zmysluplnejším spôsobom, ako písaním ľahkých rozcvičiek a domácich úloh.
Test pre pokročilých
- V druhom týždni semestra sa bude konať nepovinný test pre pokročilých. Príklady na ňom budú podobné ako na záverečnom teste.
- Ak na test prídete a napíšete ho na menej ako 50%, nezískate žiadne výhody (ako keby ste na test ani neprišli).
- V opačnom prípade za každých celých získaných 10% získavate plný počet bodov z jednej rozcvičky. Napr. ak ste získali 59% z testu, dostanete plný počet bodov z prvých 5 rozcvičiek po opravení testu. Tieto body nie je možné presúvať na iné termíny rozcvičiek.
- Navyše si môžete body z testu pre pokročilých nechať uznať ako body zo záverečného testu. Máte však aj možnosť písať záverečný test so spolužiakmi.
Domáce úlohy pre pokročilých
- Pokročilí programátori môžu namiesto bežných domácich úloh získať body za úlohy vyriešené na predmete Rýchlostné programovanie (1)
- Rýchlostné programovanie je určené na precvičenie programovania, algoritmov a hlavne ako príprava na programátorské súťaže. Úlohy na tomto predmete vyžadujú aj znalosti nepreberané na prednáškach z Programovania.
- Tie isté úlohy môžete použiť aj do hodnotenia Programovania aj Rýchlostného.
- Do hodnotenia Programovania (1) môžete započítať iba tie úlohy z Rýchlostného, ktoré vyriešite v jazyku C alebo C++ a počas semestra, t.j. najneskôr 16.12.2016.
- Aby ste mohli namiesto bežných úloh robiť pokročilé, potrebujete povolenie od vyučujúcich. Všetci, čo napíšu test pre pokročilých aspoň na 50%, toto povolenie automaticky majú. Ostatní kontaktujte vyučujúce emailom a popíšte svoje programátorské skúsenosti.
- Ak chcete namiesto úloh použiť Rýchlostné (a máte povolenie), najneskôr 30.9. odovzdajte na našom testovači do špeciálnej úlohy Rychlostne textový súbor, ktorý bude obsahovať vašu prezývku používanú na serveri Rýchlostného programovania.
- Potom najneskôr 16.12.2016 odovzdajte novú verziu tohto súboru, ktorá bude obsahovať vašu prezývku a zoznam všetkých príkladov z Rýchlostného, ktoré chcete započítať ako DÚ na Programovaní. Musia to byť len príklady vyriešené jazyku C alebo C++. Pri každom príklade napíšte, koľko za neho máte bodov na Rýchlostnom (1 alebo 2).
- Body z Rýchlostného sa prepočítajú na body z DÚ nasledovne:
- Rýchlostné aspoň 6 bodov: 50% bodov z DÚ, t.j. 10% do celkového hodnotenia predmetu
- Rýchlostné aspoň 8 bodov: 100% bodov z DÚ, t.j. 20% do celkového hodnotenia predmetu
- Rýchlostné aspoň 12 bodov: 105% bodov z DÚ, t.j. 21% do celkového hodnotenia predmetu
- Rýchlostné aspoň 16 bodov: 110% bodov z DÚ, t.j. 22% do celkového hodnotenia predmetu
- Body z bežných DÚ a z Rýchlostného programovania nie je možné sčítať. Ak do 16.12. neodovzdáte zoznam príkladov, započítame vám body z odovzdaných domácich úloh. Ak odovzdáte neprázdny zoznam príkladov, použijeme ten.
Nepreberané črty jazykov C a C++
- Z jazykov C a C++ uvidíme len malú časť.
- Preberané črty týchto jazykov je potrebné ovládať, pre vlastnú potrebu si však môžete v literatúre doštudovať aj ďalšie užitočné príkazy, knižnice a konštrukty.
- Ak je v zadaní uvedené, aké prostriedky máte použiť, držte sa týchto pokynov.
- V opačnom prípade môžete použiť aj nepreberané črty. Aby ste sa vyhli problémom pri opravovaní, je vhodné ich doplniť vysvetľujúcim komentárom.
- Vždy používajte len štandardné súčasti jazykov C a C++ , nie špeciálne knižnice. (Výnimkou sú samozrejme knižnice poskytnuté vyučujúcimi).
- Vaše programy by mali fungovať v prostredí používanom v učebni bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.