Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Letný semester, prednáška č. 2: Rozdiel medzi revíziami
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Riadok 29: | Riadok 29: | ||
<!-- co je a co nie je objekt --> | <!-- co je a co nie je objekt --> | ||
+ | |||
+ | === Konštruktory a inicializácia objektov === | ||
=== Referencie na objekty === | === Referencie na objekty === | ||
− | |||
− | |||
=== Kľúčové slovo <tt>this</tt> === | === Kľúčové slovo <tt>this</tt> === |
Verzia zo dňa a času 19:02, 18. február 2021
Obsah
Oznamy
- Na test pre pokročilých sa v prípade záujmu treba prihlásiť do utorka 23. februára, 11:30.
- Prvú bonusovú úlohu treba odovzdať do stredy 24. februára, 11:30.
Základné koncepty objektovo orientovaného programovania
Objekty a triedy
Dvoma najzákladnejšími konceptmi objektovo orientovaného programovania (OOP) sú triedy a objekty.
- Trieda (angl. class) je typ, ktorý podobne ako struct v C/C++ môže združovať údaje rôznych typov. Okrem toho ale obvykle obsahuje aj definície metód na manipuláciu s týmito údajmi.
- Objekt (angl. object) je inštancia triedy – obsahuje teda už nejakú konkrétnu sadu údajov vyhovujúcu definícii triedy, na ktorú možno aplikovať metódy triedy.
- Triedu teda možno chápať ako „vzor”, podľa ktorého sa vytvárajú objekty.
Príklad: nasledujúca trieda Fraction reprezentuje jeden zlomok. Obsahuje dve premenné numerator a denominator zodpovedajúce čitateľu a menovateľu zlomku a metódu na vyhodnotenie zlomku.
public class Fraction {
int numerator;
int denominator;
double evaluate() {
return (double) numerator / denominator;
}
}
Inštanciami tejto triedy, t.j. objektmi typu Fraction sú konkrétne realizácie triedy Fraction (napr. zlomok s čitateľom 2 a menovateľom 3). O spôsobe ich vytvorenia si povieme o chvíľu.