Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Letný semester, prednáška č. 2: Rozdiel medzi revíziami
Riadok 35: | Riadok 35: | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
− | ''Príklad'': | + | ''Príklad'': časť triedy reprezentujúcej zásobník implementovaný pomocou poľa (čo je v Jave značne suboptimálne riešenie) by mohla vyzerať napríklad nasledovne. |
+ | <syntaxhighlight lang="java"> | ||
+ | public class MyStack { | ||
+ | int data[]; | ||
+ | int pocet; | ||
+ | |||
+ | int pop() { | ||
+ | pocet--; | ||
+ | return data[pocet]; | ||
+ | } | ||
+ | // Dalsie metody (napr. push) ... | ||
+ | } | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
+ | Ak si opäť odmyslíme vytvorenie samotného zásobníka, môžeme so zásobníkom typu <tt>MyStack</tt> pracovať napríklad takto: | ||
<syntaxhighlight lang="java"> | <syntaxhighlight lang="java"> | ||
+ | MyStack stack; | ||
+ | |||
+ | // Sem pride vytvorenie zasobnika a napriklad niekolko prikazov push | ||
+ | int x = s.pop(); | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
− | < | + | Neskôr uvidíme, že medzi štandardnými triedami jazyka Java možno nájsť aj množstvo dátových štruktúr a medzi nimi aj triedu <tt>Stack</tt> pre zásobníky. Príklad vyššie je teda iba ilustračný a tvorbe tried podobného druhu je vo všeobecnosti lepšie sa vyvarovať. |
+ | |||
+ | ''Príklad'': v Jave sú všetky typy okrem primitívnych triedami a ich inštancie sú teda objektmi. S výnimkou veľmi špecifického prípadu polí (o ktorom si viac povieme neskôr) pôjde o triedy a objekty v podobe, v akej si ich predstavíme na tejto prednáške. | ||
+ | |||
+ | === Referencie na objekty === | ||
=== Konštruktory a inicializácia objektov === | === Konštruktory a inicializácia objektov === | ||
− | |||
=== Kľúčové slovo <tt>this</tt> === | === Kľúčové slovo <tt>this</tt> === |
Verzia zo dňa a času 19:39, 18. február 2021
Obsah
Oznamy
- Na test pre pokročilých sa v prípade záujmu treba prihlásiť do utorka 23. februára, 11:30.
- Prvú bonusovú úlohu treba odovzdať do stredy 24. februára, 11:30.
Základné koncepty objektovo orientovaného programovania
Objekty a triedy
Dvoma najzákladnejšími konceptmi objektovo orientovaného programovania (OOP) sú triedy a objekty.
- Trieda (angl. class) je typ, ktorý podobne ako struct v C/C++ môže združovať údaje rôznych typov. Okrem toho ale obvykle obsahuje aj definície metód na manipuláciu s týmito údajmi.
- Objekt (angl. object) je inštancia triedy – obsahuje teda už nejakú konkrétnu sadu údajov vyhovujúcu definícii triedy, na ktorú možno aplikovať metódy triedy.
- Triedu teda možno chápať ako „vzor”, podľa ktorého sa vytvárajú objekty.
Príklad: nasledujúca trieda Fraction reprezentuje jeden zlomok. Obsahuje dve premenné numerator a denominator zodpovedajúce čitateľu a menovateľu zlomku a metódu na vyhodnotenie zlomku.
public class Fraction {
int numerator;
int denominator;
double evaluate() {
return (double) numerator / denominator;
}
}
Inštanciami tejto triedy, t.j. objektmi typu Fraction, sú konkrétne realizácie triedy Fraction (napr. zlomok s čitateľom 2 a menovateľom 3). O spôsobe ich vytvorenia si povieme o chvíľu. Avšak v prípade, že už máme nejakú inštanciu fraction triedy Fraction vytvorenú, môžeme hodnotu zlomku vypísať napríklad nasledovne:
Fraction fraction;
// Sem pride vytvorenie instancie triedy Fraction a jej priradenie do premennej fraction.
System.out.println(fraction.evaluate());
Príklad: časť triedy reprezentujúcej zásobník implementovaný pomocou poľa (čo je v Jave značne suboptimálne riešenie) by mohla vyzerať napríklad nasledovne.
public class MyStack {
int data[];
int pocet;
int pop() {
pocet--;
return data[pocet];
}
// Dalsie metody (napr. push) ...
}
Ak si opäť odmyslíme vytvorenie samotného zásobníka, môžeme so zásobníkom typu MyStack pracovať napríklad takto:
MyStack stack;
// Sem pride vytvorenie zasobnika a napriklad niekolko prikazov push
int x = s.pop();
Neskôr uvidíme, že medzi štandardnými triedami jazyka Java možno nájsť aj množstvo dátových štruktúr a medzi nimi aj triedu Stack pre zásobníky. Príklad vyššie je teda iba ilustračný a tvorbe tried podobného druhu je vo všeobecnosti lepšie sa vyvarovať.
Príklad: v Jave sú všetky typy okrem primitívnych triedami a ich inštancie sú teda objektmi. S výnimkou veľmi špecifického prípadu polí (o ktorom si viac povieme neskôr) pôjde o triedy a objekty v podobe, v akej si ich predstavíme na tejto prednáške.