Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Prednáška 1
Pozrite si úvod k predmetu a pravidlá.
Obsah
Oznamy
- Ak nemáte predmet zapísaný v AIS, zapíšte si ho pokiaľ možno už dnes do 14:00, aby sme pre vás pripravili konto na cvičenia.
- Zajtra budú hlavné cvičenia s prvými bodovanými príkladmi.
- Dve skupiny 9:50 a 14:50, zaradenie do skupiny ste dostali emailom. Treba prísť na určenú skupinu.
- Oboznámenie sa s prostredím, s testovačom, riešenie jednoduchých príkladov k prvej prednáške.
- Budete potrebovať prihlasovacie meno a heslo do AIS2 na prihlásenie na počítač v učebni.
- Budete potrebovať aj heslo na náš testovač, ktoré vám pošleme dnes večer.
- Aspoň na úvod cvičenia odporúčame prísť aj pokročilým.
- Môžete si priniesť a používať aj vlastný počítač.
- Ak z vážnych príčin nemôžete prísť, kontaktujte nás a dohodneme náhradné riešenie.
- Na cvičení alebo aj skôr prosím vyplňte anonymnú anketu.
- V stredu druhá prednáška.
- Tento piatok sú doplnkové cvičenia pre všetkých nepovinné.
- Ak si neviete C++ nainštalovať na notebook, prineste ho na doplnkové cvičenia niektorý piatok, skúsime pomôcť.
- Do stredy obeda sa v prípade záujmu prihláste na test pre pokročilých.
- Test pre pokročilých bude v piatok počas doplnkových cvičení v I-H3.
Programátorské prostredie
- Na tomto predmete budeme programovať v jazyku C++, budeme však z neho používať len malú časť.
- Cvičenia a skúšky budú v operačnom systéme Linux, ukážeme vám ako používať editor Kate.
- Môžete používať aj iné programátorské prostredia, ale
- odovzdané programy musia správne pracovať na testovači.
- počas skúšky budete mať k dispozícii len to, čo beží v učebniach v Linuxe,
- viac informácií na stránke o alternatívach ku Kate.
- Potrebné nástroje si môžete nainštalovať zadarmo aj na vašom počítači alebo môžete mimo rozvrhu používať školské učebne.
Prvý program
- Tradične sa v učebniciach programovania ako prvý uvádza program, ktorý iba vypíše na obrazovku text "Hello world!". Tu je v jazyku C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Hello world!" << endl;
}
- Samotný text je vypísaný príkazom cout << "Hello world!" << endl;
- Všimnite si, že text Hello world! sme dali do úvodzoviek, čím poukazujeme na to, že to nie sú príkazy programovacieho jazyka, ale text, s ktorým treba niečo robiť.
- Za príkaz sme dali bodkočiarku, ktorá ho ukončuje.
- O vypisovaní si povieme viac neskôr, ale už teraz môžete vypisovať rôzne texty tým, že zmeníte text medzi úvodzovkami.
- Riadok int main() { označuje začiatok programu, program ide až po ukončovaciu zloženú zátvorku }
- Jazyk C++ sám o sebe neobsahuje príkazy na vypisovanie (cout <<...). Na to potrebujeme použiť knižnicu: súbor príkazov, ktoré niekto už naprogramoval a my ich len používame. Prvé dva riadky programu nám umožnia používať štandardnú knižnicu iostream, ktorá je súčasťou C++ a ktorá obsahuje príkazy na vypisovanie.
Spúšťanie programu
- Na to, aby sme náš program mohli spustiť na počítači, potrebujeme ho najskôr skompilovať, t.j. preložiť do spustiteľného strojového kódu.
- Ako na to, nájdete v návode na prácu s editorom Kate
Ďalší jednoduchý program
- Podobným spôsobom môžeme vypísať aj iný text. Napríklad dnešný dátum:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Dnes je 23.9.2024." << endl;
}
- Cvičenie: Rozšírte program tak, aby na druhý riadok vypísal dátum v americkom formáte mesiac/deň/rok.
Premenné
Príklad z cvičenia by mohol vyzerať napríklad takto:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "23.9.2024" << endl;
cout << "9/23/2024" << endl;
}
Ak by sme v ňom chceli zmeniť dátum na prvú prednášku o rok, museli by sme pomeniť vhodné čísla na dvoch miestach. Navyše keď vidíme v programe nejaké číslo, nemusí byť úplne jasné, čo znamená.
Program teraz prepíšeme tak, aby sme deň, mesiac a rok mali zapísané symbolicky a mohli ich meniť na jednom mieste.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int den = 23;
int mesiac = 9;
int rok = 2024;
cout << den << "." << mesiac << "." << rok << endl;
cout << mesiac << "/" << den << "/" << rok << endl;
}
Symbolickým hodnotám den, mesiac, rok sa hovorí premenné.
- Premenná je vyhradené miesto v pamäti počítača, ku ktorému v programe pristupujeme pod určitým názvom.
- Do tejto pamäti si môžeme zapísať hodnotu a neskôr ju použiť.
- Príkaz int x = 100; vytvorí novú premennú a uloží do nej hodnotu 100.
- Každá premenná má určitý typ, ktorý určuje, aké hodnoty do nej môžeme ukladať.
- Tieto premenné majú typ int, čo je skratka zo slova integer, celé číslo.
Ak v programe premenným priradíme iné čísla, môžeme vypísať iný dátum.
Príkaz int x = 100; vieme rozpísať aj na dva príkazy:
int x;
x = 100;
Prvý z nich vytvorí premennú x, ktorá bude mať nejakú ľubovoľnú hodnotu a druhý túto počiatočnú hodnotu zmení na 100.
Zhrnutie
- Programy, ktoré sme doteraz videli, vyzerali takto:
- Najprv sme zapli používanie niekoľkých knižníc
- Samotný program začínal int main() { a končil zloženou zátvorkou }
- Program mohol mať niekoľko príkazov ukončených bodkočiarkami, ktoré sa vykonávajú jeden po druhom.
- Logiku za tým, prečo jednotlivé príkazy píšu tak, ako sa píšu, sme zatiaľ ešte nevysvetľovali, mali by ste však byť schopní modifikovať príklady uvedené v prednáške menením čísel, textov v úvodzovkách, pridávaním ďalších príkazov a podobne.
- Upozornenia:
- Je rozdiel medzi malými a veľkými písmenami
- Všetky čiarky, bodkočiarky, zátvorky a podobne sú dôležité
- Na väčšine miest v programe môžeme voľne pridávať medzery a konce riadku, snažíme sa tým program spraviť prehľadný
- Programy, ktoré sme videli doteraz, nie sú veľmi zaujímavé, lebo vždy robia to isté a robia pevný počet krokov, ktoré sme museli ručne všetky vypísať. Ďalej uvidíme
- načítanie, ktoré nám umožní získať dáta od používateľa
- podmienky, ktoré nám umožnia vykonávať príkazy podľa okolností
- cykly, ktoré nám umožnia opakovať tie isté príkazy veľa krát
Textový výpis a načítanie
Vieme už vypísať niečo na obrazovku (výstup, output) a podobne môžeme aj čítať, čo nám používateľ napíše na klávesnici (vstup, input). Takéto zadané hodnoty tiež uložíme do premenných, aby sme s nimi mohli ďalej pracovať.
Sčítanie čísel
Nasledujúci program od používateľa vypýta dve čísla a vypíše ich súčet.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int x, y;
cout << "Please enter the first number: ";
cin >> x;
cout << "Please enter the second number: ";
cin >> y;
int result = x + y;
cout << x << "+" << y << "=" << result << endl;
}
Tu je príklad behu programu, keď používateľ zadal čísla 10 a 3:
Please enter the first number: 10 Please enter the second number: 3 10+3=13
- Tento program používa na vstup a výstup príkazy z knižnice iostream a teda do hlavičky programu dáme #include <iostream> a using namespace std;
- Program najskôr vytvorí dve premenné x a y typu int (a nepriradzuje im zatiaľ žiadne hodnoty).
- Potom príkazom cout vypíše text "Please enter the first number: " aby používateľ vedel, čo má robiť.
- Potom pomocou príkazu cin načíta číslo od používateľa do premennej x.
- To isté opakuje pre premennú y.
- Potom vytvorí novú premennú result a uloží do nej súčet x a y.
- Nakoniec vypíše výsledok aj s výrazom, ktorý sme počítali, pomocou príkazu cout.
Viac o príkaze cout
- Pomocou cout vypisujeme na konzolu, t.j. textovú obrazovku.
- To, čo chceme vypísať, pošleme na cout pomocou šípky <<
- cout << endl; vypíše koniec riadku.
- Môžeme naraz vypísať aj viac vecí oddelených šípkami <<
- Napr. cout << x << "+" << y << "=" << result << endl; vypíše najskôr obsah premennej x (napr. hodnotu 10), potom znamienko plus (ktoré máme v úvodzovkách), potom obsah premennej y, potom znamienko rovnosti, potom obsah premennej result a nakoniec koniec riadku.
Viac o príkaze cin
- Pomocu cin načítavame z konzoly údaje od používateľa.
- Tieto údaje pošleme do premenných pomocou šípky >>
- Opäť môžeme načítať aj viac vecí naraz, napr. nasledovný úryvok si vypýta obe čísla naraz a uloží ich do premenných x a y
cout << "Please enter two numbers separated by a space: ";
cin >> x >> y;
- Pozor, cin nekontroluje, že používateľ zadáva rozumné hodnoty. Čo sa stane, ak namiesto čísla zadá nejaké písmená a podobne?