Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
2016/17 Programovanie (1) v C/C++
Ako spustiť Kate v učebni
- Prihláste sa do Linuxu rovnakým menom a heslom, aké používate v AISe
- V menu s ponukou programov nájdite Kate (v časti Utilities), alebo stlačte ALT+F2 a napíšte Kate
Práca s Kate
Kate je úplne základný textový editor, ponúka však dostatok špeciálnych nastavení, aby sa s v nej pohodlne písali jednoduché programy (nie je však úplne vhodná na väčšie projekty).
Vytvorenie nového programu
- File -> New (Ctrl+N) vytvorí nový textový súbor
- uložte ho pomocou File -> Save (Ctrl+S), bude od vás žiadať nejaké meno a môžete si zvoliť kam bude daný súbor umiestnený, nazvať si ho môžeme napr. program.cpp
- dôležité je pridať koncovku .cpp , vďaka nej Kate vie, že chcete programovať v C++ a mal by vám automaticky zapnúť C++ zvýrazňovanie (ktoré je veľmi praktické)
Zvýrazňovanie a odsádzanie
- ak sa zvýrazňovanie nezaplo automaticky (alebo neviete, či je zapnuté), overiť to môžete v Tools -> Highlighting -> Sources, tam by malo byť zaškrtnuté C++
- užitočná funkcia je tiež automatické C++ odsádzanie, ktoré spôsobí, že vaše programy majú peknú štruktúru a sú prehľadnejšie
- zapnúť si ho viete v Tools -> Indentation, mali by ste mať zaškrtnuté C Style
Terminál
- Kate nemá vstavané kompilovanie ani spúšťanie (keďže je to textový editor), preto na to treba používať terminál
- v Kate však viete mať priamo otvorenú lištu s terminálom, čo je veľmi praktické, mala by sa nachádzať dole pod textovým oknom (poprípade tam máte malú ikonku Terminal, keď na ňu kliknete, otvorí sa vám terminál)
- ak ju nevidíte, skúste View -> Tool Views a zaškrtnite Show Terminal
- ak ju stále nevidíte, skúste Settings -> Configure Kate -> Plugins a tam zaškrtnite Plugin s terminálom
Práca s teminálom
- to čo potrebujete vedieť s terminálom ohľadom Kate je len to, ako sa v termináli dostať do priečinku s vaším súborom
- ľahká cesta je cez Tools -> Synchronize Terminal with Current Document
- lepšie je však naučiť sa asi 3 príkazy a byť schopný sa orientovať v termináli, zíde sa vám to
- v termináli by ste mali vidieť asi svoje meno, nejaké ďalšie veci a potom :~$ za ktorým kliká kurzor (keď kliknete do terminálu)
- časť za : vám hovorí, v ktorom priečinku sa nachádzate, ~ je domový priečinok
- príkaz list - ls - napíšte tieto dva znaky a stlačte Enter, objaví sa vám zoznam súborov a priečinkov v priečinku v ktorom ste
- príkaz change directory - cd meno_priečinka - presunie sa do priečinka s daným menom, ak sa taký priečinok nachádza v aktuálnom priečinku
- príkaz change directory - cd .. - posuniete sa o jeden priečinok dozadu
- ak budete pri písaní mena priečinka/súboru stláčať Tabulátor, bude sa vám to snažiť automaticky doplniť hľadaný súbor, ak je možností viac, doplní čo najviac znakov, ktoré sú rovnaké
Kompilovanie a spustenie
- ak sa nachádzate v priečinku, v ktorom sa nachádza váš .cpp program, môžete ho pomocou konzoly kompilovať a spúšťať
- príkaz make meno_suboru_bez_koncovky - napíšeme meno súboru, ale bez koncovky (tu Tabulátor nefunguje), v tom istom priečinku sa vytvorí súbor meno_suboru_bez_koncovky, čo bude spustiteľný program (linuxový ekvivalent .exe)
- príkaz g++ program.cpp -o program - vytvorí to isté ako príkaz pred tým, akurát vieme nastavovať parametre g++
- príkaz ./spustitelny_subor - spustí daný program v priečinku, ak mal niečo vypísať, vypíše to do konzoly, ak mal niečo čítať, načítava to tiež z konzoly (ak nie je povedané inak)
Pozor: ak chcete niečo písať do terminálu, musíte naň kliknúť aby ste zmenili focus
Práca v Kate s grafickou knižnicou SVGdraw
- stiahnite si knižnicu
- Stiahnuté súbory SVDdraw.cpp a SVGdraw.h si uložte do priečinku, v ktorom máte svoje programy
- do vlastného programu potom musíte na začiatok pridať riadok #include "SVGdraw.h"
- po spustení sa vám vytvorí obrázok v priečinku, v ktorom máte svoj program
Upozornenie: do #include musíte dať cestu k súboru SVGdraw.h. Preto je na prednáškach používavný riadok #include "../SVGdraw.h", keďže daný súbor je o uložený o jeden priečinok vyššie. Je na vás, kam si to uložíte, akurát majte nalinkovanú správnu cestu
Kompilácia s grafickou knižnicou SVGdraw
- kompilátor potrebuje vedieť, že váš program chce používať funkcie z iného súboru (SVGdraw.cpp) a preto mu musíte povedať, aby ich nalinkoval. Obyčajný make fungovať nebude
- použite príkaz g++ program.cpp SVGdraw.cpp -o program
- vytvorí sa vám súbor program, ktorý môžete normálne spustiť pomocou ./program