1-DAV-202 Data Management 2023/24
Previously 2-INF-185 Data Source Integration

Materials · Introduction · Rules · Contact
· Grades from marked homeworks are on the server in file /grades/userid.txt
· Please submit project proposals until Friday April 12. Topics from potential bachelor topic supervisors can be found in /tasks/temy.txt (in Slovak).
· Due to Student Research Conference, Javascript and Bioinf3 homeworks are due on April 25, 9:00am.


Difference between revisions of "Genomika"

From MAD
Jump to navigation Jump to search
 
(67 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
Stránka k predmetu 2-INF-269/15 Genomika
 
Stránka k predmetu 2-INF-269/15 Genomika
 +
* [[Genomika: cvičenie UCSC browser|Cvičenie na prvý týždeň]]
 +
* [[Predbežné informácie k štátniciam]] - z minulého roku
 +
* [[Genomika: Informácie ku trackom]] - z minulého roku
 +
* [[Genomika: Rozvojové projekty]] - z minulého roku
 +
* [http://genomika.compbio.fmph.uniba.sk/ Náš browser]
 +
* [https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeO-uod8pGqWeLoMHBuG1gMdoh5dFdjq-qmg6LfbCbq6ORynA/viewform?usp=sf_link Dotazník]
 +
* [https://github.com/fmfi-genomika/genomika-2020 Github]
  
 
==Obsahové prerekvizity==
 
==Obsahové prerekvizity==
 
* Metódy v bioinformatike a Integrácia dátových zdrojov
 
* Metódy v bioinformatike a Integrácia dátových zdrojov
 
* Ak ste skúsení v práci na príkazovom riadku v Linuxe, Integráciu je možné brať aj súčasne s Genomikou
 
* Ak ste skúsení v práci na príkazovom riadku v Linuxe, Integráciu je možné brať aj súčasne s Genomikou
 +
 +
==Ciele predmetu==
 +
 +
===Základné ciele:===
 +
* Vystaviť vás interdisciplinárnej komunikácii a spolupráci.
 +
* Budovať schopnosť rýchlo sa oboznámiť s podstatnými znalosťami z vám neznámej oblasti, ktorá vám umožní efektívne komunikovať s klientami a kolegami, ktorí nie sú informatici.
 +
* Rozvíjať schopnosti tímovej spolupráce a organizácie práce.
 +
* Vyskúšať si projekt, kde nastupujete do "rozbehnutého vlaku" (práca s existujúcim softvérom s potrebou vývoja vlastných rozšírení).
 +
 +
===Vedomostná náplň pre všetkých:===
 +
* Zoznámiť sa s modernými biotechnológiami, ktoré sú podstatným zdrojom fenoménu "big data" a sú základom moderného medicínskeho výskumu.
 +
 +
===Pre vážnych záujemcov o bioinformatiku:===
 +
* Vyskúšať si prácu s reálnymi biologickými dátami.
 +
* Prísť do kontaktu s odborníkmi z prírodných vied.
 +
 +
==Hodnotenie==
 +
* Písomná skúška: 50% (spoločná pre biológov aj informatikov)
 +
* Práca skupiny ako celku: 25%
 +
* (Preukázateľný) individuálny prínos k úspešnosti projektu: 25%
 +
* Známky A: 90+, B: 80+, C: 70+, D: 60+, E: 50+
 +
 +
Poznámky k hodnoteniu cvičení:
 +
* Obzvlášť malý alebo veľký podiel na práci skupiny môže vieť k individuálnej zmene váh (v extrémnych prípadoch môže individuálne hodnotenie tvoriť až 50% celej známky)
 +
* Za každú fázu skupinového projektu (t.j. po každom stretnutí) vám budú pridelené čierne a/alebo červené body
 +
** Červené body sú za splnené úlohy a ich počet odzrkadľuje kvalitu, kvantitu a náročnosť práce
 +
** Čierne body sú za úlohy, ktoré vám boli priradené, ale ktoré ste nesplnili, obzvlášť ak od nich závisí ďalší postup ostatných členov skupiny.
 +
** Čierne body môžu byť udelené aj za prístup narúšajúci úspešné napredovanie tímu (neospravedlnená neprítomnosť na stretnutí, narušenie práce spoločného servera a pod.)
 +
** Individuálne hodnotenie je neklesajúca funkcia od počtu červených bodov a nerastúca od počtu čiernych.
  
 
==Prednášky==
 
==Prednášky==
* Prednášky spolu s predmetom PriF.KBCh/N-mCBI-119/15 na Prírodovedeckej fakulte (pre magisterské programy Genetika, Biochémia a Molekulárna biológia)
+
* Spojené s predmetom N-mCBI-119/15 na Prírodovedeckej fakulte (spoločne s magisterskými študentami genetiky, molekulárnej biológie a biochémie)
* Pozor prednášky sa riadia harmonogramom PriFUK, kde je semester 13.2.2017 až 12.5.2017
+
* Prednášajúci:
* Prednášajú [https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=user-org-user&user_no=10065 Peter Baráth] (Chemický ústav SAV), [http://www.biocenter.sk/ib.html Ingrid Bhatia] (Katedra biochémie PriFUK), [http://compbio.fmph.uniba.sk/~bbrejova/ Broňa Brejová] (Katedra informatiky FMFI), [https://sluzby.fmph.uniba.sk/ludia/kollar53 Richard Kollár] (Katedra aplikovanej matematiky a štatistiky FMFI), [http://biochemici.sk/index.php/about/employees/24-nebohacovamartina Martina Neboháčová] (Katedra biochémie PriFUK), [http://www.biocenter.sk/jn.html Jozef Nosek] (Katedra biochémie PriFUK), [http://www.biocenter.sk/lt.html Ľubomír Tomáška] (Katedra genetiky PriFUK), [https://www.researchgate.net/profile/Ivan_Valent Ivan Valent] (Katedra fyzikálnej a teoretickej chémie PriFUK), [http://compbio.fmph.uniba.sk/~tvinar/ Tomáš Vinař] (Katedra aplikovanej informatiky FMFI)
+
** [https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=user-org-user&user_no=10065 Peter Baráth] (Chemický ústav SAV)  
* [https://moodle.uniba.sk/moodle/moodle16/course/view.php?id=1322 Moodle s materiálmi k prednáškam]
+
** [http://compbio.fmph.uniba.sk/~bbrejova/ Broňa Brejová] (Katedra informatiky FMFI)
 +
** [https://sluzby.fmph.uniba.sk/ludia/kollar53 Richard Kollár] (Katedra aplikovanej matematiky a štatistiky FMFI)
 +
** [http://biochemici.sk/index.php/about/employees/24-nebohacovamartina Martina Neboháčová] (Katedra biochémie PriFUK)
 +
** [http://www.biocenter.sk/jn.html Jozef Nosek] (Katedra biochémie PriFUK)  
 +
** [http://www.biocenter.sk/lt.html Ľubomír Tomáška] (Katedra genetiky PriFUK)
 +
** [https://www.researchgate.net/profile/Ivan_Valent Ivan Valent] (Katedra fyzikálnej a teoretickej chémie PriFUK)
 +
** [http://compbio.fmph.uniba.sk/~tvinar/ Tomáš Vinař] (Katedra aplikovanej informatiky FMFI)
 +
* [https://moodle.uniba.sk/moodle/moodle17/course/view.php?id=1322 Moodle s materiálmi k prednáškam]
 
* Učebnica [https://www.amazon.de/Genomika-Jozef-Nosek/dp/1494230623/ref=tmm_pap_title_0?_encoding=UTF8&qid=&sr= čiernobiela], [https://www.amazon.de/Genomika-Jozef-Nosek/dp/1493731335 farebná], vo fakultnej knižnici na prezenčné použitie so signatúrou I-INF-N-20
 
* Učebnica [https://www.amazon.de/Genomika-Jozef-Nosek/dp/1494230623/ref=tmm_pap_title_0?_encoding=UTF8&qid=&sr= čiernobiela], [https://www.amazon.de/Genomika-Jozef-Nosek/dp/1493731335 farebná], vo fakultnej knižnici na prezenčné použitie so signatúrou I-INF-N-20
 +
 +
=== Čo si máte odniesť z prednášky? ===
 +
* Pochopiť podstatné myšlienky prezentácie / textu (o akej technológii sa bavíme, aký typ dát tam vystupuje, akým spôsobom ich získavame, aký je princíp fungovania)?
 +
* Nie je podstatné (ani možné) na 100% ovládať terminológiu
 +
** využívajte znalosti získané v MBI! (je dobré si pred prednáškou zopakovať relevantnú časť)
 +
** treba sa preniesť nad fakt, že nie každému slovu budete rozumieť
 +
** je ok sa na pár minút stratiť v detailoch (ale nie je ok sa stratiť na 70% prednášky)
 +
** treba sa priebežne pýtať rozumné otázky smerujúce k vyjasneniu podstatných vecí
 +
** (tréning k interdisciplinárnej komunikácii ide oboma smermi ;))
 +
** Don't panic! Väčšina prednášok je v knihe
 +
* Tréning v schopnosti rozlíšiť podstatné od nepodstatného (veľmi dôležitý do budúcnosti)
 +
* V prípade veľkých problémov sa môžeme dohodnúť na konzultáciách ku konkrétnym otázkam
  
 
==Cvičenia==
 
==Cvičenia==
 
* Cvičiaci [http://compbio.fmph.uniba.sk/~bbrejova/ Broňa Brejová] a [http://compbio.fmph.uniba.sk/~tvinar/ Tomáš Vinař]
 
* Cvičiaci [http://compbio.fmph.uniba.sk/~bbrejova/ Broňa Brejová] a [http://compbio.fmph.uniba.sk/~tvinar/ Tomáš Vinař]
* Náplňou cvičení je tvorba prehliadača genómov na báze softvéru [http://genome-euro.ucsc.edu/ UCSC genome browser] pre vybrané genómy. Pri tejto tvorbe si precvičíme prácu s genomickými dátami a vytvoríme aj potenciálne užitočný nástroj
+
* Tvorba prehliadača genómov na báze softvéru [http://genome-euro.ucsc.edu/ UCSC genome browser] pre vybrané genómy.  
* Budeme pracovať ako skupina, ktorá má spoločný cieľ. Konkrétne podciele na najbližší čas si vždy rozdelíme medzi jednotlivých členov (prípadne dvojice) na spoločnom stretnutí.
+
* Ak budú výsledky dobré, reálna šanca na využitie na Prírodovedeckej fakulte UK aj v medzinárodnej komunite!
* Stretnutie sa uskutoční v rozvrhovom čase pre cvičenia približne raz za dva týždne. Jednotliví členovia skupiny zosumarizujú, čo sa im z predchádzajúcich úloh podarilo a čo nie, na aké problémy narazili, čo sa zaujímavé naučili a pod. Podiskutujeme, ako by sa tieto problémy mohli riešiť, rozmyslíme ďalšie úlohy a dohodneme sa, kto bude čo robiť.
+
* Väčšinu práce budeme robiť v čase cvičení 2 vyučovacie hodiny týždenne kvôli ľahšej koordinácii. Prípadné neprítomnosti si bude treba nahradiť intenzívnejšou prácou doma.
* Po skončení diskusnej časti stretnutia začnete na dohodnutých úlohách pracovať v počítačovej miestnosti, pokračujete individuálne do ďalšieho stretnutia
 
* Ak sa v danom týždni nekoná stretnutie celej skupiny, môžete v čase cvičení využiť miestnosť na prácu na projekte, najmä ak chcete koordinovať viac ľudí. V prípade záujmu môžeme prísť aj my a niečo poradiť (dohodnite si to vopred).
 
  
==Hodnotenie==
+
===Je toto reálny model niečoho s čím sa môžem stretnúť v praxi?===
* Prednášková časť je ukončená písomnou skúškou, ktorá tvorí 50% známky, skúšku organizuje prof. Nosek
+
* Vo väčšine firiem nastupujete do rozbehnutého projektu.
* 50% známky je za prácu na cvičeniach, pričom cca 25% známky je celkový dojem z úspešnosti skupiny ako celku a 25% z individuálneho prínosu daného študenta
+
* Nie je neobvyklé, že skupina ľudí odíde a zanechá po sebe nesúrodú dokumentáciu a rozrobenú prácu, na ktorej vy musíte pokračovať.
* Známky A: 90+, B: 80+, C: 70+, D: 60+, E: 50+
+
* Nie príliš schopný manažér.
 +
* Firmy so stabilným produktom používajú zabehnuté technológie (z vášho pohľadu legacy postupy s prvkami zastaralých programovacích jazykov); nie je finančne ani časovo možné neustále refaktorovať na nové platformy
 +
* V tomto projekte: hlavná časť softvéru v C/C++, Perl; databáza MySQL - jadro podporného softvéru vyvinuté na prelome tisícročí
 +
* Ťažiskom projektu je vyhľadávanie, spracovanie a porozumenie dátam
 +
* Vývoj softvéru je pomocný prvok s dôrazom na dosiahnutie konkrétneho cieľa; kľúčová je reprodukovateľnosť, vítaná je znovupoužiteľnost v iných kontextoch
 +
 
 +
===Typický priebeh cvičenia===
 +
Budeme podľa potreby striedať nasledujúce aktivity
 +
* Krátke prezentácie členov tímu o postupe / dosiahnutí cieľov (vrátane prezentácie informácií, ktoré by mohli byť užitočné kolegom pri ich práci ale aj vysvetlenie významu spracovaných dát)
 +
* Diskusia k aktuálnym problémom, brain storming ohľadom riešenia aktuálnych problémov
 +
* Rozdelenie práce na nových cieľoch
 +
* Individuálna alebo skupinová práca, cvičiaci pomôžu riešiť technické problémy / zodpovedať otázky.
 +
* Môžeme sa porozprávať aj o terminológii potrebnej k ďalšej prednáške
 +
 
 +
==Ǔlohy pre vás==
  
Poznámky k hodnoteniu cvičení
+
* Skúste si spraviť [[Genomika: cvičenie UCSC browser|cvičenie]] na prácu s UCSC prehliadačom
* Ak niektorí študenti budú mať obzvlášť malý alebo obzvlášť veľký podiel na práci skupiny, môže byť váha ich individuálneho hodnotenia zvýšená (v extrémnych prípadoch až 50% celej známky)
+
* Rozmyslíme a dohodneme si spôsob organizácie a koordinácie v rámci skupiny
* Za každú fázu skupinového projektu (t.j. po každom stretnutí) vám budú pridelené čierne a/alebo červené body
+
* Vyplniť dotazník: [https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeO-uod8pGqWeLoMHBuG1gMdoh5dFdjq-qmg6LfbCbq6ORynA/viewform?usp=sf_link], prijať pozvánku za člena Github projektu
** Červené body sú za splnené úlohy a ich počet odzrkadľuje kvalitu, kvantitu a náročnosť práce
+
* Skúsiť sa prihlásiť na server
** Čierne body sú za úlohy, ktoré vám boli priradené, ale ktoré ste nesplnili, obzvlášť ak od nich závisí ďalší postup ostatných členov skupiny. Takisto čierne body dostanete za iné správanie, ktoré narúša úspešné napredovanie skupiny (neospravedlnená neprítomnosť na stretnutí, narušenie práce spoločného servera a pod.)
+
* Pre ďalšiu prednášku je vhodné si z MBI zopakovať úvod do biológie pre informatikov (cvičenie) a prednášku o sekvenovaní a zostavovaní genómov
** Individuálne hodnotenie je neklesajúca funkcia od počtu červených bodov a nerastúca od počtu čiernych, presný prepočet určíme neskôr.
 
  
 
==Koordinácia v rámci skupiny a s cvičiacimi==
 
==Koordinácia v rámci skupiny a s cvičiacimi==
* Projekt na GitHube https://github.com/bbrejova/genomika-2017
+
Mali by ste si vytvoriť spôsob organizácie práce a jej výsledkov v rámci skupiny
** Slúži na ukladanie skriptov a dokumentácie, koordinácia úloh pomocou issues
+
* Mala by existovať verejne dostupná a prehľadná dokumentácia k všetkému, čo ste robili
** Verejne prístupný, píšeme po anglicky, neuvádzame záležitosti súvisiace skôr s predmetom než samotným cieľom našej práce
+
** Celkový komentár, o čo v danej úôlohe ide
** Nabudúce spolu dohodneme vhodnú štruktúru
+
** Kde ste stiahli dáta, ako ste ich spracovali (ideálne postupnosť všetkých relevantných príkazov), poznámky k problematickým krokom
 
+
** Genome browser by mal mať tiež informácie o jednotlivých trackoch pre používateľov, s linkou na technickejšiu dokumentáciu
* Každý študent má Google document, v ktorom si vedie stručný denník
+
** V angličtine, ale stačia stručné poznámky
** Tento denník zdieľajte s cvičiacimi na zápis, budú vám tam dopisovať body
+
* Mal by byť verejne prístupný archív zdrojových kódov všetkých programov, ktorý ste pre predmet napísali
** V každej fáze uveďte dátum stretnutia, ktorým fáza začala a pod neho stručný zoznam vecí, ktoré ste spravili s linkami do GitHubu na výsledky vašej práce
+
* Spracovávané dáta by mali byť na serveri genomika v adresári /data, okrem príliš veľkých medzivýslekdov
** Uveďte tiež stručný sumár, čo sa vám oproti plánu podarilo alebo nepodarilo, prípadne či s niečím boli ťažkosti, či ste spravili niečo oproti plánu navyše a pod.
+
* Malo by byť tiež jasné, kto pracuje na akej úlohe, aké úlohy sú ešte nepriradené, aké veci treba ešte dorobiť, čo je hotové a pod.
** Tento denník je vhodným podkladom pre ďalšie plánovacie stretnutie, kde sa o vašich výsledkoch budeme rozprávať, treba si ho teda pripraviť pred stretnutím
 
** Ak si ale na stretnutí spomeniete na niečo, čo chcete pridať k denníku predchádzajúcej správy, spravte to ešet v deň stretnutia, potom predchádzajúcu fázu nemeniť
 
** Najnovšiu fázu majte vždy na vrchu dokumentu, aby sa dala rýchlo nájsť
 
  
* Chceme aj nejaký mailing list / skupinu na oznamy ostatným členom?
+
Každému študentovi tiež vytvoríme Google doc, do ktorého si bude písať '''denník'''
 +
* Stručný heslovitý prehľad, čo sa podarilo spraviť v jendotlivých týždňoch semestra, prípadne väčšie prekážky, ktoré bolo treba pritom riešiť
 +
* Použitie pri hodnotení
 +
* Do denníka vám tiež nakopírujeme pridelené body
  
==Plán na prvé týždne==
+
Osvedčené z minulého roku:
 +
* Zdrojový kód na Githube (napr. [https://github.com/fmfi-genomika/genomikaMalGlo])
 +
* Dokumentácia ako wiki na Githube (napr. [https://github.com/fmfi-genomika/genomikaMalGlo/wiki])
 +
* Organizácia úloh ako Project na GitHube [https://github.com/fmfi-genomika/genomikaMalGlo/projects/1]
 +
* Plus vhodná organizácia súborov na serveri a dokumentácia pre používateľov
  
V prvých troch týždňoch plánujeme stretnutie každý týždeň
+
Github na tento rok: https://github.com/fmfi-genomika/genomika-2019
* 23.2.: organizačné detaily, práca s UCSC prehliadačom
 
** úloha do ďalšieho týždňa: vytvoriť si Google doc s denníkom, zdieľať s cvičiacimi, uviesť v ňom svoje meno a GitHub username, prijať pozvánku stať sa členom projektu
 
* 2.3.: celkové ciele skupiny
 
** úloha do ďalšieho týždňa: oboznámenie sa s existujúcimi prehliadačmi pre cieľové druhy, získanie genómových sekvencií, začiatok inštalácie browsera (rozdelíme si)
 
* 9.3: podrobnejšie ciele na prvé fázy
 
** rozdelíme konkrétne úlohy na ďalšie dva týždne
 
  
==UCSC prehliadač genómov==
+
===Neverejné dáta===
 +
* Niektorí budú pracovať aj so zatiaľ nezverejnenými dátami vyprodukovanými na PriFUK v spolupráci so zahraničím
 +
* Tieto dáta ani výsledky z nich získané nikde '''nezverejňujte'''
 +
* Všeobecné postupy pri ich spracovaní môžete zverejniť, bez podrobností o biologickom význame týchto dát
 +
* Ďalšiu dokumentáciu, ktorá  by mala zostať zatiaľ neverejná, budeme ukladať podľa potreby na zdieľaný Google doc

Latest revision as of 16:55, 19 February 2020

Stránka k predmetu 2-INF-269/15 Genomika

Obsahové prerekvizity

  • Metódy v bioinformatike a Integrácia dátových zdrojov
  • Ak ste skúsení v práci na príkazovom riadku v Linuxe, Integráciu je možné brať aj súčasne s Genomikou

Ciele predmetu

Základné ciele:

  • Vystaviť vás interdisciplinárnej komunikácii a spolupráci.
  • Budovať schopnosť rýchlo sa oboznámiť s podstatnými znalosťami z vám neznámej oblasti, ktorá vám umožní efektívne komunikovať s klientami a kolegami, ktorí nie sú informatici.
  • Rozvíjať schopnosti tímovej spolupráce a organizácie práce.
  • Vyskúšať si projekt, kde nastupujete do "rozbehnutého vlaku" (práca s existujúcim softvérom s potrebou vývoja vlastných rozšírení).

Vedomostná náplň pre všetkých:

  • Zoznámiť sa s modernými biotechnológiami, ktoré sú podstatným zdrojom fenoménu "big data" a sú základom moderného medicínskeho výskumu.

Pre vážnych záujemcov o bioinformatiku:

  • Vyskúšať si prácu s reálnymi biologickými dátami.
  • Prísť do kontaktu s odborníkmi z prírodných vied.

Hodnotenie

  • Písomná skúška: 50% (spoločná pre biológov aj informatikov)
  • Práca skupiny ako celku: 25%
  • (Preukázateľný) individuálny prínos k úspešnosti projektu: 25%
  • Známky A: 90+, B: 80+, C: 70+, D: 60+, E: 50+

Poznámky k hodnoteniu cvičení:

  • Obzvlášť malý alebo veľký podiel na práci skupiny môže vieť k individuálnej zmene váh (v extrémnych prípadoch môže individuálne hodnotenie tvoriť až 50% celej známky)
  • Za každú fázu skupinového projektu (t.j. po každom stretnutí) vám budú pridelené čierne a/alebo červené body
    • Červené body sú za splnené úlohy a ich počet odzrkadľuje kvalitu, kvantitu a náročnosť práce
    • Čierne body sú za úlohy, ktoré vám boli priradené, ale ktoré ste nesplnili, obzvlášť ak od nich závisí ďalší postup ostatných členov skupiny.
    • Čierne body môžu byť udelené aj za prístup narúšajúci úspešné napredovanie tímu (neospravedlnená neprítomnosť na stretnutí, narušenie práce spoločného servera a pod.)
    • Individuálne hodnotenie je neklesajúca funkcia od počtu červených bodov a nerastúca od počtu čiernych.

Prednášky

Čo si máte odniesť z prednášky?

  • Pochopiť podstatné myšlienky prezentácie / textu (o akej technológii sa bavíme, aký typ dát tam vystupuje, akým spôsobom ich získavame, aký je princíp fungovania)?
  • Nie je podstatné (ani možné) na 100% ovládať terminológiu
    • využívajte znalosti získané v MBI! (je dobré si pred prednáškou zopakovať relevantnú časť)
    • treba sa preniesť nad fakt, že nie každému slovu budete rozumieť
    • je ok sa na pár minút stratiť v detailoch (ale nie je ok sa stratiť na 70% prednášky)
    • treba sa priebežne pýtať rozumné otázky smerujúce k vyjasneniu podstatných vecí
    • (tréning k interdisciplinárnej komunikácii ide oboma smermi ;))
    • Don't panic! Väčšina prednášok je v knihe
  • Tréning v schopnosti rozlíšiť podstatné od nepodstatného (veľmi dôležitý do budúcnosti)
  • V prípade veľkých problémov sa môžeme dohodnúť na konzultáciách ku konkrétnym otázkam

Cvičenia

  • Cvičiaci Broňa Brejová a Tomáš Vinař
  • Tvorba prehliadača genómov na báze softvéru UCSC genome browser pre vybrané genómy.
  • Ak budú výsledky dobré, reálna šanca na využitie na Prírodovedeckej fakulte UK aj v medzinárodnej komunite!
  • Väčšinu práce budeme robiť v čase cvičení 2 vyučovacie hodiny týždenne kvôli ľahšej koordinácii. Prípadné neprítomnosti si bude treba nahradiť intenzívnejšou prácou doma.

Je toto reálny model niečoho s čím sa môžem stretnúť v praxi?

  • Vo väčšine firiem nastupujete do rozbehnutého projektu.
  • Nie je neobvyklé, že skupina ľudí odíde a zanechá po sebe nesúrodú dokumentáciu a rozrobenú prácu, na ktorej vy musíte pokračovať.
  • Nie príliš schopný manažér.
  • Firmy so stabilným produktom používajú zabehnuté technológie (z vášho pohľadu legacy postupy s prvkami zastaralých programovacích jazykov); nie je finančne ani časovo možné neustále refaktorovať na nové platformy
  • V tomto projekte: hlavná časť softvéru v C/C++, Perl; databáza MySQL - jadro podporného softvéru vyvinuté na prelome tisícročí
  • Ťažiskom projektu je vyhľadávanie, spracovanie a porozumenie dátam
  • Vývoj softvéru je pomocný prvok s dôrazom na dosiahnutie konkrétneho cieľa; kľúčová je reprodukovateľnosť, vítaná je znovupoužiteľnost v iných kontextoch

Typický priebeh cvičenia

Budeme podľa potreby striedať nasledujúce aktivity

  • Krátke prezentácie členov tímu o postupe / dosiahnutí cieľov (vrátane prezentácie informácií, ktoré by mohli byť užitočné kolegom pri ich práci ale aj vysvetlenie významu spracovaných dát)
  • Diskusia k aktuálnym problémom, brain storming ohľadom riešenia aktuálnych problémov
  • Rozdelenie práce na nových cieľoch
  • Individuálna alebo skupinová práca, cvičiaci pomôžu riešiť technické problémy / zodpovedať otázky.
  • Môžeme sa porozprávať aj o terminológii potrebnej k ďalšej prednáške

Ǔlohy pre vás

  • Skúste si spraviť cvičenie na prácu s UCSC prehliadačom
  • Rozmyslíme a dohodneme si spôsob organizácie a koordinácie v rámci skupiny
  • Vyplniť dotazník: [1], prijať pozvánku za člena Github projektu
  • Skúsiť sa prihlásiť na server
  • Pre ďalšiu prednášku je vhodné si z MBI zopakovať úvod do biológie pre informatikov (cvičenie) a prednášku o sekvenovaní a zostavovaní genómov

Koordinácia v rámci skupiny a s cvičiacimi

Mali by ste si vytvoriť spôsob organizácie práce a jej výsledkov v rámci skupiny

  • Mala by existovať verejne dostupná a prehľadná dokumentácia k všetkému, čo ste robili
    • Celkový komentár, o čo v danej úôlohe ide
    • Kde ste stiahli dáta, ako ste ich spracovali (ideálne postupnosť všetkých relevantných príkazov), poznámky k problematickým krokom
    • Genome browser by mal mať tiež informácie o jednotlivých trackoch pre používateľov, s linkou na technickejšiu dokumentáciu
    • V angličtine, ale stačia stručné poznámky
  • Mal by byť verejne prístupný archív zdrojových kódov všetkých programov, ktorý ste pre predmet napísali
  • Spracovávané dáta by mali byť na serveri genomika v adresári /data, okrem príliš veľkých medzivýslekdov
  • Malo by byť tiež jasné, kto pracuje na akej úlohe, aké úlohy sú ešte nepriradené, aké veci treba ešte dorobiť, čo už je hotové a pod.

Každému študentovi tiež vytvoríme Google doc, do ktorého si bude písať denník

  • Stručný heslovitý prehľad, čo sa podarilo spraviť v jendotlivých týždňoch semestra, prípadne väčšie prekážky, ktoré bolo treba pritom riešiť
  • Použitie pri hodnotení
  • Do denníka vám tiež nakopírujeme pridelené body

Osvedčené z minulého roku:

  • Zdrojový kód na Githube (napr. [2])
  • Dokumentácia ako wiki na Githube (napr. [3])
  • Organizácia úloh ako Project na GitHube [4]
  • Plus vhodná organizácia súborov na serveri a dokumentácia pre používateľov

Github na tento rok: https://github.com/fmfi-genomika/genomika-2019

Neverejné dáta

  • Niektorí budú pracovať aj so zatiaľ nezverejnenými dátami vyprodukovanými na PriFUK v spolupráci so zahraničím
  • Tieto dáta ani výsledky z nich získané nikde nezverejňujte
  • Všeobecné postupy pri ich spracovaní môžete zverejniť, bez podrobností o biologickom význame týchto dát
  • Ďalšiu dokumentáciu, ktorá by mala zostať zatiaľ neverejná, budeme ukladať podľa potreby na zdieľaný Google doc