Vizualizácia dát · 1-DAV-105 · LS 2021/22


The new course website is at https://bbrejova.github.io/viz/

Difference between revisions of "Skúška"

From viz
Jump to navigation Jump to search
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
Pokyny k skúške upresníme neskôr. Základné informácie viď [[Pravidlá##.C3.9Astna_sk.C3.BA.C5.A1ka|pravidlá predmetu]]
 
 
<!--
 
 
==Základné pravidlá==
 
==Základné pravidlá==
 
Z [[Pravidlá|pravidiel predmetu]]:
 
Z [[Pravidlá|pravidiel predmetu]]:
* Váha písomky v záverečnom hodnotení je 20%, ústnej skúšky 10%
+
* Váha ústnej skúšky v záverečnom hodnotení je 10%
* Z obidvoch ale musíte získať aspoň polovicu bodov, inak máte známku Fx
+
* Musíte ale získať aspoň polovicu bodov, inak máte známku Fx
* U oboch máte nárok na dva opravné termíny
+
* Máte nárok na dva opravné termíny
 
 
==Písomka==
 
* Trvanie 60-90 minút.
 
* Vypĺňate text do Google doc, zadanie v slovenčine distribuované a odovzdávané cez Google classroom.
 
* Ste prihlásení v MS Teams na špeciálnej schôdzi, kde budú na začiatku pokyny a počas písomky môžu byť občas upozornenia na chyby v zadaní alebo iné organizačné oznamy. Máte vypnutý mikrofón aj kameru.
 
** Ak máte otázku k zadaniu, zdvihnite ruku, pripojíme sa ku vám súkromným hovorom.
 
** Môžeme vás kontaktovať súkromným hovorom aj v rámci kontroly, v tom prípade zapnite mikrofón a kameru a zdieľajte nám svoju obrazovku.
 
* Okrem zadania, do ktorého píšete pomocou Google doc a povolenej komunikácie v rámci MS Teams s vyučujúcimi, máte povolené '''iba tieto pomôcky''':
 
** Kalkulačka so základnými aritmetickými operáciami a funkciami (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie, odmocnina, logaritmus).
 
** Čistý papier a pero na poznámky, výpočty a podobne (neodovzdáva sa).
 
* Je teda '''zakázané'''
 
** Komunikovať so spolužiakmi a ďalšími osobami okrem vyučujúcich akýmkoľvek spôsobom
 
** Hľadať informácie v akýchkoľvek zdrojoch (materiály k predmetu, vaše súbory, internet, papierové materiály)
 
** Používať iný softvér, ako napríklad programátorské prostredia a podobne
 
* Pred začiatkom skúšky vypnite všetky programy na komunikáciu okrem MS Teams, pozatvárajte okná a stránky nesúvisiace so skúškou
 
  
 
==Ústna skúška==
 
==Ústna skúška==
  
Individuálny hovor s vyučujúcimi cez MS Teams
+
Individuálny hovor s prednášajúcou cez MS Teams
 
* Ku každému termínu ústnych skúšok zverejníme približný harmonogram.  
 
* Ku každému termínu ústnych skúšok zverejníme približný harmonogram.  
 
* Od uvedeného času buďte prihlásení na MS Teams, čakajte na náš hovor. Časy sú orientačné, môžeme vás kontaktovať aj neskôr. Nemali by ste však čakať dlhšie ako hodinu.
 
* Od uvedeného času buďte prihlásení na MS Teams, čakajte na náš hovor. Časy sú orientačné, môžeme vás kontaktovať aj neskôr. Nemali by ste však čakať dlhšie ako hodinu.
 
* Počas hovoru si zapnite mikrofón a kameru, v prípade potreby zdieľajte obrazovku.
 
* Počas hovoru si zapnite mikrofón a kameru, v prípade potreby zdieľajte obrazovku.
  
Na riadnom termíne bude obsahom skúšky:
+
Na riadnom termíne budú obsahom skúšky otázky k projektu.
* otázky k projektu,
 
* diskusia k písomke.
 
  
 
U projektu by ste mali dôkladne rozumieť častiam kódu, na ktorých ste spolupracovali a mali by ste ich vedieť modifikovať.
 
U projektu by ste mali dôkladne rozumieť častiam kódu, na ktorých ste spolupracovali a mali by ste ich vedieť modifikovať.
Line 43: Line 23:
  
 
Pri opravných termínoch ústnej skúšky môžeme namiesto o projekte diskutovať o niektorých riešeniach individuálnych alebo skupinových zadaní, ktoré budete aj modifikovať. O tomto vás budeme v prípade potreby vopred informovať.
 
Pri opravných termínoch ústnej skúšky môžeme namiesto o projekte diskutovať o niektorých riešeniach individuálnych alebo skupinových zadaní, ktoré budete aj modifikovať. O tomto vás budeme v prípade potreby vopred informovať.
 
==Obsah písomky==
 
* Na písomke '''nebudú''' úlohy týkajúce sa programovania v Pythone a detailov príkazov z knižníc Pandas, Matplotlib atď
 
* Obsahom písomky budú preberané pojmy podľa sylabov uvedených nižšie
 
 
==Sylabus k písomke==
 
 
'''Typy dát:'''
 
* Dlhé vs široké tabuľky
 
* Typy premenných (kategorické, nominálne, ordinálne, numerické, diskrétne, spojité, pomerové, intervalové)
 
 
'''Základné typy grafov:'''
 
* Bodové, čiarové, plošné, stĺpcové/pruhové, koláčové, skladané pruhové, histogram, paralelné súradnice, teplotná mapa, dot plot, strip plot, radarový graf
 
* Rôzne aspekty grafov: lineárne vs. logaritmické osi, začiatok v nule, triedenie stĺpcov, small multiples
 
 
'''Základné štatistické pojmy:'''
 
* Priemer, medián, modus, kvantily a kvartily, minimum, maximum, kvartilové rozpätie, rozptyl a smerodajné odchýlka odľahlé hodnoty, Pearsonov a Spearmanov korelačný koeficient
 
* Vlastnosti rôznych mier: zmena pri lineárnej transformácii premennej ax+b, citlivosť na odľahlé hodnoty, vlastnosti korelačného koeficientu
 
* Krabicový graf
 
 
'''Pokročilejšie štatistické pojmy:'''
 
* Hustota rozdelenia pravdepodobnosti, distribučná funkcia, empirická kumulatívna distribučná funkcia, normálne rozdelenie, kernel density estimation, violin plot, zhlukovanie
 
 
'''Ďalšie typy grafov:'''
 
* Word cloud, waterfall chart, Gantt chart
 
 
'''Ľudské vnímanie:'''
 
* Štádia spracovania vizuálneho signálu (príznaky/features, vzory/patterns, symboly, význam a interpretácia/meaning).
 
* Oko a jeho úloha v spracovaní vizuálneho signálu (sietnica, šedá a žltá škvrna, svetlocitlivé a farbocitlivé bunky, sakadické pohyby).
 
* Základné preatentívne príznaky (farba, tvar, veľkosť, poloha/pohyb) a ich hierarchia.
 
* Gestalt a jeho zákony (emergence, reification, multistability, invariance, proximity, similarity, closure, symmetry, continuity, common fate)
 
* Ilúzie a vizuálne paradoxy (chyby pri vnímaní uhlov, dĺžok, vzdialeností, vzájomnej polohy v kontexte okolia).
 
* Základné kognitívne predpojatosti a chyby v úsudku (biases).
 
 
'''Zásady dobrej vizualizácie:'''
 
* Konvergentné a divergentné myslenie a ich úloha v spracovaní dát a vizualizácii.
 
* Zásady (Cairo: truthful, functional, insightful, enlightening, beautiful, working).
 
* Hierarchia vizuálnych atribútov, good practice vo vizualizácii.
 
 
'''Farby a formáty:'''
 
* Svetlo a farby (spektrálne a imaginárne farby), oko a vnímanie farieb (tyčinky a čapíky, žltá škvrna, chyby a vrodené/získané poruchy vnímania farieb).
 
* Kódovanie farieb (chromatický diagram, gamut), aditívne (RGB, HSL, HSV) a subtraktívne (CMYK, RBY) farebné modely. Farby a ich interpretácie (farby v kultúre, upriamenie pozornosti v obrázku).
 
* Farebné palety a ich využitie pri vizualizácii (monochromatické, analógové, komplementárne, triády, divergentné/kvalitatívne/sekvenčné palety vo vizualizácii)
 
* Reprezentácia a ukladanie dát (digitálne, online, tlač) a vhodné dátové formáty pre vizualizáciu.
 
 
'''Časové rady:'''
 
* Časová zložka (cyklickosť/linearita časovej zložky)
 
* Šum a chyby v meraní (detekcia, redukcia/odstránenie, chýbajúce dáta)
 
* Trendy v časových dátach (stúpajúci, klesajúci, konštantný/flat) a ich vizualizácia.
 
 
'''Siete a hierarchie:'''
 
* Grafy (uzly a hrany, artikulácie a mosty, kružnice/cykly), relácie (symetria, tranzitivita, kardinalita) a stromy (koreň, uzol, list)
 
* Vizualizácia vzťahov (arc diagram, matice, dendrogram, tree maps)
 
 
'''Mapy a geografické dáta:'''
 
* Mierka (small scale/large scale mapy a ich použitie)
 
* Projekcie (vplyv na zachovanie uhlov/vzdialeností/plôch)
 
* Vizualizácia geografických dát (choropleth, kartogram, isaritmické mapy)
 
 
'''Infografika a interaktivita:'''
 
* Infografika vs. InfoViz (podobnosti a rozdiely)
 
* Infografika (publikum a nástroje)
 
* Vizuálny jazyk (vizuálne slová, gramatika, symboly)
 
* Princípy a zásady tvorby infografiky (Tufteho pricípy)
 
* Interaktivita (PHIGS a UX elementy)
 
-->
 

Latest revision as of 23:50, 4 May 2022

Základné pravidlá

Z pravidiel predmetu:

  • Váha ústnej skúšky v záverečnom hodnotení je 10%
  • Musíte ale získať aspoň polovicu bodov, inak máte známku Fx
  • Máte nárok na dva opravné termíny

Ústna skúška

Individuálny hovor s prednášajúcou cez MS Teams

  • Ku každému termínu ústnych skúšok zverejníme približný harmonogram.
  • Od uvedeného času buďte prihlásení na MS Teams, čakajte na náš hovor. Časy sú orientačné, môžeme vás kontaktovať aj neskôr. Nemali by ste však čakať dlhšie ako hodinu.
  • Počas hovoru si zapnite mikrofón a kameru, v prípade potreby zdieľajte obrazovku.

Na riadnom termíne budú obsahom skúšky otázky k projektu.

U projektu by ste mali dôkladne rozumieť častiam kódu, na ktorých ste spolupracovali a mali by ste ich vedieť modifikovať.

  • Môžeme požadovať, aby ste v niektorom grafe alebo výpočte spravili určitú zmenu
  • Dôležitejšie než dospieť k požadovanému výsledku je ukázať nám, ako by ste postupovali. Môžete vyhľadávať potrebné informácie v dokumentácii a iných zdrojoch ale komentujte čo a prečo robíte.

Pred uvedeným termínom si na počítači prichystajte:

  • kópiu notebooku pre váš projekt otvorenú v Colabe, pričom načítajte dáta a spustite všetky bunky, aby bolo možné rýchlo začať niečo meniť a skúšať,
  • súbor so správou k projektu, lebo môže byť potrebné ho zdieľať, aby sme o ňom mohli diskutovať

Pri opravných termínoch ústnej skúšky môžeme namiesto o projekte diskutovať o niektorých riešeniach individuálnych alebo skupinových zadaní, ktoré budete aj modifikovať. O tomto vás budeme v prípade potreby vopred informovať.