Vizualizácia dát · 1-DAV-105 · LS 2021/22


The new course website is at https://bbrejova.github.io/viz/

Difference between revisions of "Projekty"

From viz
Jump to navigation Jump to search
Line 7: Line 7:
 
==Témy projektov==
 
==Témy projektov==
  
Nižšie ponákame štyri témy projektov. Môžete si vzbrať jednu z nich, alebo navrhnúť vlastnú. K témam sú uvedené otázky, ktoré môžete skúmať, môžete si však vymyslieť aj iné. Spojenie dát z uvedených stránok s ďalšími zdrojmi dát je veľmi vítané.
+
Nižšie ponúkame štyri témy projektov. Môžete si vybrať jednu z nich, alebo navrhnúť vlastnú. K témam sú uvedené otázky, ktoré môžete skúmať, môžete si však vymyslieť aj iné. Spojenie dát z uvedených stránok s ďalšími zdrojmi dát je veľmi vítané.
  
 
===Nezamestnanosť===
 
===Nezamestnanosť===
Line 28: Line 28:
 
==Fázy projektu==
 
==Fázy projektu==
  
* '''Vytvorenie skupín:''' dohodnite sa na skupinách veľkosti 3-5 do pondelka 22.3. do 12:00. Jeden člen skupiny uvedie členov skupiny a názov skupiny do príslušnej diskusie na MS Teams. Názov by mal byť krátky, môže to byť napr. skratka obsahujúca prvé písmená vašich krstných mien alebo priezvisk. Nezaradení študenti budú rozdelení do skupín vyučujúcimi.
+
* '''Vytvorenie skupín:''' dohodnite sa na skupinách veľkosti 4-5 do pondelka 22.3. do 12:00. Jeden člen skupiny uvedie členov skupiny a názov skupiny do príslušnej diskusie na MS Teams. Názov by mal byť krátky, môže to byť napr. skratka obsahujúca prvé písmená vašich krstných mien alebo priezvisk. Nezaradení študenti budú rozdelení do skupín vyučujúcimi.
 
* '''Voľba témy:''' na cvičení 24.3. prediskutujte v skupine preferencie tém. Ak chcete navrhnúť vlastnú tému, musíte ju na tomto cvičení prediskutovať s vyučujúcimi. Výber témy treba ukončiť do pondelka 29.3. Jeden člen skupiny zapíše meno skupiny a názov témy do príslušnej diskusie na MS Teams. Najviac 3 skupiny môžu robiť tú istú tému, takže ak si už 3 iné skupiny vybrali a zapísali do diskusie vašu najobľúbenejšiu tému, musíte si zvoliť inú. Ak ste navrhli vlastnú tému, v tomto termíne treba odovzdať krátky popis témy.  
 
* '''Voľba témy:''' na cvičení 24.3. prediskutujte v skupine preferencie tém. Ak chcete navrhnúť vlastnú tému, musíte ju na tomto cvičení prediskutovať s vyučujúcimi. Výber témy treba ukončiť do pondelka 29.3. Jeden člen skupiny zapíše meno skupiny a názov témy do príslušnej diskusie na MS Teams. Najviac 3 skupiny môžu robiť tú istú tému, takže ak si už 3 iné skupiny vybrali a zapísali do diskusie vašu najobľúbenejšiu tému, musíte si zvoliť inú. Ak ste navrhli vlastnú tému, v tomto termíne treba odovzdať krátky popis témy.  
 
* '''Prvé kroky:''' Sťahovanie dát, ich úprava do vhodného formátu, zisťovanie základných charakteristík, opravovanie alebo odstraňovanie nesprávnych položiek. Na cvičení 31.3. začnete na týchto úlohách pracovať. Ideálne by ste ich dokončili pred ďalším týždňom, ale v niektorých projektoch toto môže byť väčšia časť projektu a trvať dlhšie.
 
* '''Prvé kroky:''' Sťahovanie dát, ich úprava do vhodného formátu, zisťovanie základných charakteristík, opravovanie alebo odstraňovanie nesprávnych položiek. Na cvičení 31.3. začnete na týchto úlohách pracovať. Ideálne by ste ich dokončili pred ďalším týždňom, ale v niektorých projektoch toto môže byť väčšia časť projektu a trvať dlhšie.
Line 37: Line 37:
  
 
=== Kontrolné stretnutia===
 
=== Kontrolné stretnutia===
* Na každom cvičení od 7.4. do 5.5. sa uskutoční stretnutie skupiny s vyučujúcimi ohľadom pokroku na projekte
+
* Na každom cvičení od 7.4. do 5.5. sa uskutoční stretnutie skupiny s vyučujúcimi ohľadom pokroku na projekte. Stretnutie začnú cca 15 minút po začiatku cvičenia, takže môžete sa ešte predtým rýchlo poradiť.
* Aktuálny plán na cvičenie 7.4. (na ďalších cvičeniach potenciálne prispôsobíme):
+
* Skupina má v denníku nachystané stručné poznámky ohľadom aktuálneho stavu (kto čo spravil, aké sú ďalšie plány a či sú prípadne nejaké problémy).  
** Obidve vyučujúce v čase 9:10-9:40 navštívia na 5 minút každú skupinu (rozpis približných časov [https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NEwvPuRUoTC6sPukrrg4UCcTnb5dlFGUi0eI-T8ZTTQ/edit?usp=sharing v tabuľke])
+
* Jeden člen skupiny otvorí túto časť denníka a veľmi stručne za cca 2 minúty ju odreferuje. Má prichystané aj ďalšie súbory, takže vie rýchlo v prípade potreby ukázať dokončené alebo rozrobené vizualizácie alebo tabuľky. Každý týždeň by mal referovať iný člen skupiny.
** Skupina má v denníku nachystané stručné poznámky ohľadom aktuálneho stavu (kto čo spravil, aké sú ďalšie plány a či sú prípadne nejaké problémy).  
+
* Nasleduje diskusia, do ktorej sa podľa potreby zapája celá skupina.
** Jeden člen skupiny nazdieľa túto časť denníka a veľmi stručne za cca 2 minúty ju odreferuje. Má prichystané aj ďalšie súbory, takže vie rýchlo v prípade potreby ukázať dokončené alebo rozrobené vizualizácie alebo tabuľky. Každý týždeň by mal referovať iný člen skupiny.
+
* Zvyšok cvičenia môžete podľa vlastného uváženia pracovať na projekte (skupinovo alebo individuálne) alebo na individuálnych úlohách k predmetu.  
** Nasleduje diskusia, do ktorej sa podľa potreby zapája celá skupina.
 
** Ak treba dlhšiu diskusiu, naplánujeme si ešte jedno stretnutie v druhej polovici cvičenia.
 
* Zvyšok cvičenia môžete podľa vlastného uváženia pracovať na projekte (skupinovo alebo individuálne) alebo na individuálnych úlohách k predmetu. Buďte prihlásení v MS Teams, keby sme vás potrebovali kontaktovať.
 
  
 
==Technické pokyny==
 
==Technické pokyny==
Line 50: Line 47:
 
* Projekt by mal byť v jazyku Python, spustiteľný v prostredí Colab a pracujúci prevažne s knižnicami preberanými na prednáške, hoci v menšej miere môžete použiť aj iné.  
 
* Projekt by mal byť v jazyku Python, spustiteľný v prostredí Colab a pracujúci prevažne s knižnicami preberanými na prednáške, hoci v menšej miere môžete použiť aj iné.  
 
* Spravte si svoju kópiu spracovávaných dát, aby vás neohrozilo, ak dáta zo zdrojovej stránky zmiznú alebo sa zmenia. Ak dáta vyžadujú rozsiahle predspracovanie, uložte si aj predspracované dáta.
 
* Spravte si svoju kópiu spracovávaných dát, aby vás neohrozilo, ak dáta zo zdrojovej stránky zmiznú alebo sa zmenia. Ak dáta vyžadujú rozsiahle predspracovanie, uložte si aj predspracované dáta.
 +
* Dáta sa vám budú dobre načítavať, ak si ich dáte na web, napríklad na fakultný server daVinci [http://davinci.fmph.uniba.sk/], [http://davinci.fmph.uniba.sk/dokuwiki/howtos/personal-web]
 
* Do dát robte čo najmenej manuálnych zásahov.
 
* Do dát robte čo najmenej manuálnych zásahov.
 
* Počas práce na projekte priebežne píšte denník a zdieľajte ho s vyučujúcimi (linku dajte do diskusie v kanáli skupiny)
 
* Počas práce na projekte priebežne píšte denník a zdieľajte ho s vyučujúcimi (linku dajte do diskusie v kanáli skupiny)
Line 58: Line 56:
  
 
===Správa===
 
===Správa===
Správa (report) je dokument, ktorý by ste odovzdali "zákazníkovi", t.j. zadávateľovi projektu, vysvetľujúci vaše výsledky. Mal by obsahovať:
+
Správa (report) je dokument, ktorý by ste odovzdali "zákazníkovi", t.j. zadávateľovi projektu, vysvetľujúci vaše výsledky. Mal by obsahovať nasledujúce časti
* hlavičku s názvom projektu, zoznamom autorov a dátumom
+
 
* úvod stručne predstavujúci tému projektu  
+
* Hlavičku s názvom projektu, zoznamom autorov a dátumom
* popis odkiaľ ste získali dáta a ako ste ich spracovali (či ich bolo potrebné nejako filtrovať alebo inak meniť), základné charakteristiky dát  
+
* Obsah so zoznamom kapitol a linkami alebo číslami strán (pokiaľ možno vygenerovaný automaticky)
* výsledky ďalších analýz
+
* Úvod stručne predstavujúci tému projektu  
* záver so stručným zhrnutím hlavných výsledkov a možnosťami ďalšej práce.
+
* Popis odkiaľ ste získali dáta a ako ste ich spracovali (či ich bolo potrebné nejako filtrovať alebo inak meniť), základné charakteristiky dát (pre jednotlivé použité tabuľky  uveďte význam jednotlivých stĺpcov a počet riadkov, prípadne aj ďalšie sumárne štatistiky)
Mal by to byť formálny text bez gramatických chýb, napísaný v slovenskom alebo anglickom jazyku. Obrázky a tabuľky by mali mať popisky vysvetľujúce čo je na grafe alebo v tabuľke zobrazené a mali by byť očíslované (obrázok/figure 1, tabuľka/table 1 atď.) Navyše na každý obrázok a tabuľku sa odvolajte v hlavnom texte (na obrázku 1 vidíme...) a vysvetlite, aké závery sa z neho dajú spraviť. Ak ste pri práci využili nejaké zdroje, uveďte ich v zozname literatúry na konci správy (zdroje dát, literatúru k oblasti, v ktorej robíte projekt). V správe neuvádzajte kód ani nepopisujte technické aspekty projektu (ako ste to programovali) a nemusíte tam ani uvádzať odkazy na zdroje, ktoré súvisia priamo s programovaním. Odovzdáva sa vo formáte pdf, môžete vytvoriť ako Google doc, ale aj v inom systéme (napríklad Latex/Overleaf).
+
* Výsledky ďalších analýz (rozdelené do viacerých kapitol). Ku každej analýze stručne popíšte, čo ste s dátami spravili, uveďte grafy alebo tabuľky s výsledkami, vysvetlite, aké trendy a iné závery na nich vidno. Pri záveroch pozor, aby ste z korelácie automaticky nepredpokladali kauzalitu. Z textu by malo byť jasné, čo sú skutočné pozorovania a čo vaše dohady. Vaše výsledky môžete porovnať s výsledkami z iných zdrojov (nie je to ale nutné).
 +
* Záver so stručným zhrnutím hlavných výsledkov a možnosťami ďalšej práce.
 +
 
 +
Po formálne stránke by správa mala byť formálny text bez gramatických chýb, napísaný v slovenskom alebo anglickom jazyku. Obrázky a tabuľky by mali mať popisky vysvetľujúce čo je na grafe alebo v tabuľke zobrazené a mali by byť očíslované (obrázok/figure 1, tabuľka/table 1 atď.) Navyše na každý obrázok a tabuľku sa odvolajte v hlavnom texte (na obrázku 1 vidíme...). Ak ste pri práci využili nejaké zdroje, uveďte ich v zozname literatúry na konci správy (zdroje dát, literatúru k oblasti, v ktorej robíte projekt). V správe neuvádzajte kód ani nepopisujte technické aspekty projektu (ako ste to programovali) a nemusíte tam ani uvádzať odkazy na zdroje, ktoré súvisia priamo s programovaním. Odovzdáva sa vo formáte pdf, môžete vytvoriť ako Google doc, ale aj v inom systéme (napríklad Latex/Overleaf).
  
 
Ak sa chcete inšpirovať, ako vyzerá formálny technický text s číslovanými obrázkami a tabuľkami, môžete si pozrieť zborník zo Študentskej vedeckej konferencie http://compbio.fmph.uniba.sk/svk2019/svk2019-zbornik.pdf (vaše články asi nebudú mať toľko matematiky a citovať budete asi skôr webstránky než vedecké publikácie, tiež nemusíte správu formátovať do dvoch stĺpcov).
 
Ak sa chcete inšpirovať, ako vyzerá formálny technický text s číslovanými obrázkami a tabuľkami, môžete si pozrieť zborník zo Študentskej vedeckej konferencie http://compbio.fmph.uniba.sk/svk2019/svk2019-zbornik.pdf (vaše články asi nebudú mať toľko matematiky a citovať budete asi skôr webstránky než vedecké publikácie, tiež nemusíte správu formátovať do dvoch stĺpcov).
Line 78: Line 79:
 
Denník by mal vznikať priebežne a mal by byť členený na kapitoly, ktoré majú v nadpise uvedený stručný popis cieľa, kto sa na príslušnej časti podieľal a dátumy, kedy ste príslušnú analýzu robili. V tele kapitoly stručne popíšte čo ste robili, ako ste to robili, aké vznikli problémy, či sa ich podarilo vyriešiť. V denníku nechajte aj popis práce, ktorá napokon neviedla k úspešným grafom použitým v správe.  
 
Denník by mal vznikať priebežne a mal by byť členený na kapitoly, ktoré majú v nadpise uvedený stručný popis cieľa, kto sa na príslušnej časti podieľal a dátumy, kedy ste príslušnú analýzu robili. V tele kapitoly stručne popíšte čo ste robili, ako ste to robili, aké vznikli problémy, či sa ich podarilo vyriešiť. V denníku nechajte aj popis práce, ktorá napokon neviedla k úspešným grafom použitým v správe.  
  
Denník by mal tiež obsahovať prípravu na kontrolné stretnutie s vyučujúcimi, ktoré sa budú konať na cvičeniach od 7.4. a tiež závery z takéhoto stretnutia. Takisto si píšte poznámky z ďalších prípadných skupinových stretnutí  - aký ďalší postup a delenie úloh sa dohodlo.
+
Denník by mal tiež obsahovať prípravu na kontrolné stretnutie s vyučujúcimi, ktoré sa budú konať na cvičeniach a tiež závery z takéhoto stretnutia. Takisto si píšte poznámky z ďalších prípadných skupinových stretnutí  - aký ďalší postup a delenie úloh sa dohodlo.
  
 
Denník slúži pre vyučujúcich na monitorovanie pokroku. Ale slúži aj pre vás. Pomôže vám udržať sa v obraze, čo sa v skupine deje, čo sa dohodlo na stretnutiach a občerstviť si pamäť pri písaní záverečnej správy.  
 
Denník slúži pre vyučujúcich na monitorovanie pokroku. Ale slúži aj pre vás. Pomôže vám udržať sa v obraze, čo sa v skupine deje, čo sa dohodlo na stretnutiach a občerstviť si pamäť pri písaní záverečnej správy.  
  
 
Pri väčších projektoch analýzy dát je dobré udržiavať si takéto poznámky, lebo na konci projektu si už nemusíte pamätať niektoré detaily zo začiatku. Takisto to pomáha koordinácii v rámci skupiny.
 
Pri väčších projektoch analýzy dát je dobré udržiavať si takéto poznámky, lebo na konci projektu si už nemusíte pamätať niektoré detaily zo začiatku. Takisto to pomáha koordinácii v rámci skupiny.
 +
 +
Na záver do denníku dopíšte stručný prehľad pre každého člena skupiny, na ktorých častiach projektu pracoval.
  
 
==Prezentácie==
 
==Prezentácie==
* Prezentácie budú posledný týždeň semestra počas prednášky aj cvičení.
+
* Prezentácie budú posledný týždeň semestra počas cvičení.
 
* Každá skupina spraví jednu spoločnú prezentáciu, ktorá má trvať 10-15 minút.
 
* Každá skupina spraví jednu spoločnú prezentáciu, ktorá má trvať 10-15 minút.
 
* Prezentácia má byť v jednom súbore, zdieľa ju jeden člen skupiny, ale v rozprávaní sa vystriedajú všetci členovia. Každý člen rozpráva aspoň 2 minúty.
 
* Prezentácia má byť v jednom súbore, zdieľa ju jeden člen skupiny, ale v rozprávaní sa vystriedajú všetci členovia. Každý člen rozpráva aspoň 2 minúty.
Line 96: Line 99:
  
 
==Hodnotenie==
 
==Hodnotenie==
Podľa [[Pravidlá|pravidiel predmetu]] v súvislosti z projektom získate až 50% známky.
+
Podľa [[Pravidlá|pravidiel predmetu]] v súvislosti z projektom získate až 55% známky.
 
* Po každom kontrolnom stretnutí sa budú dať získať 3% za priebežnú prácu na projekte, spolu 15%.
 
* Po každom kontrolnom stretnutí sa budú dať získať 3% za priebežnú prácu na projekte, spolu 15%.
 
** Každý člen skupiny by sa v priebehu týždňa mal zúčastniť nejakej práce na projekte, aj keď nie je dokončená. V prípade špeciálnych okolností nám dajte vedieť.
 
** Každý člen skupiny by sa v priebehu týždňa mal zúčastniť nejakej práce na projekte, aj keď nie je dokončená. V prípade špeciálnych okolností nám dajte vedieť.
 
* Finálna prezentácia je za 5%.
 
* Finálna prezentácia je za 5%.
* Finálne hodnotenie odovzdaného projektu je za 20%.
+
* Finálne hodnotenie odovzdaného projektu je za 25%.
 
* Individuálna ústna skúška súvisiaca s projektom je za 10%, treba získať aspoň polovicu bodov.
 
* Individuálna ústna skúška súvisiaca s projektom je za 10%, treba získať aspoň polovicu bodov.
 
-->
 
-->

Revision as of 21:42, 15 February 2022

Pokyny k projektom upresníme neskôr. Základné informácie viď pravidlá predmetu.