1-DAV-202 Data Management 2023/24
Previously 2-INF-185 Data Source Integration

Materials · Introduction · Rules · Contact
· Grades from marked homeworks are on the server in file /grades/userid.txt
· Dates of project submission and oral exams:
Early: submit project May 24 9:00am, oral exams May 27 1:00pm (limit 5 students).
Otherwise submit project June 11, 9:00am, oral exams June 18 and 21 (estimated 9:00am-1:00pm, schedule will be published before exam).
Sign up for one the exam days in AIS before June 11.
Remedial exams will take place in the last week of the exam period. Beware, there will not be much time to prepare a better project. Projects should be submitted as homeworks to /submit/project.
· Cloud homework is due on May 20 9:00am.


Project

From MAD
Revision as of 20:09, 10 February 2023 by Brona (talk | contribs)
Jump to navigation Jump to search

The goal of the project is to apply and extend the skills acquired during the course while working on a data analysis project of your choice. Your task is to obtain data, analyze it and display the obtained results in clear graphs and tables. It is ideal if you obtain interesting or useful conclusions, but we will mainly evaluate your choice of suitable methods and technical difficulty of the project. The scope of programming or data analysis should correspond to roughly three homework assignments, but overall the project will be more demanding, because unlike assignments, you are not provided with data and a sequence of tasks, but you have to come up with them yourself, and the first ideas do not always work.

The emphasis should be on tools run on the command line and the use of technologies covered during the course, but if needed, you can supplement them by other methods. While prototyping your tool and creating visualizations for your final report, you may prefer to work in interactive environments such as the Jupyter notebook, but in the submitted version of the project, most of the code should be in scripts runnable from the command line, potentially excluding the final visualization, which can remain as a notebook or an interactive website (flask).

Project proposal

In roughly two-thirds of the semester, you will submit a project proposal with length of about half a page. In this proposal, state what data you will process, how you will collect it, what the purpose of the analysis is and what technologies you plan to use. You can slightly change the goals and technologies as you work on the project, but you should have an initial idea. We will give you feedback on the proposal, and in some cases it may be necessary to change the theme slightly or completely. For a suitable project proposal submitted on time, you will receive 5% of the total grade. We recommend consulting the instructors before submitting the proposal.

How to submit: file in txt alebo pdf format copied to /submit/navrh/username on the course server.

Odovzdanie projektov

Podobne ako pri domácich úlohách odovzdávajte adresár s požadovanými súbormi:

  • Vaše programy a súbory s dátami (veľmi veľké dátové súbory vynechajte)
  • Protokol podobne ako pri domácich úlohách
    • formát txt alebo pdf, stručné heslovité poznámky
    • obsahuje zoznam súborov, podrobný postup pri analýze dát (spustené príkazy), ako aj použité zdroje (dáta, programy, dokumentácia a iná literatúra atď)
  • Správu k projektu vo formáte pdf. Na rozdiel od menej formálneho protokolu by správu mal tvoriť súvislý text v odbornom štýle, podobne ako napr. záverečné práce. Môžete písať po slovensky alebo po anglicky, ale pokiaľ možno gramaticky správne. Správa by mala obsahovať:
    • úvod, v ktorom vysvetlíte ciele projektu, prípadne potrebné poznatky zo skúmanej oblasti a aké dáta ste mali k dispozícii
    • stručný popis metód, v ktorom neuvádzajte detailne jednotlivé kroky, skôr prehľad použitého prístupu a jeho zdôvodnenie
    • výsledky analýzy (tabuľky, grafy a pod.) a popis týchto výsledkov, prípadne aké závery sa z nich dajú spraviť (nezabudnite vysvetliť, čo znamenajú údaje v tabuľkách, osi grafov a pod.). Okrem finálnych výsledkov analýzy uveďte aj čiastkové výsledky, ktorými ste sa snažili overovať, že pôvodné dáta a jednotlivé časti vášho postupu sa správajú rozumne.
    • diskusiu, v ktorej uvediete, ktoré časti projektu boli náročné a na aké problémy ste narazili, kde sa vám naopak podarilo nájsť spôsob, ako problém vyriešiť jednoducho, ktoré časti projektu by ste spätne odporúčali robiť iným než vašim postupom, čo ste sa na projekte naučili a podobne

Projekty môžete robiť aj vo dvojici, vtedy však vyžadujeme rozsiahlejší projekt a každý člen by mal byť primárne zodpovedný za určitú časť projektu, čo uveďte aj v správe. Dvojice odovzdávajú jednu správu, ale po odovzdaní projektu majú stretnutie s vyučujúcimi individuálne.

Typické časti projektu

Väčšina projektov obsahuje nasledujúce kroky, ktoré by sa mali premietnuť aj v správe

  • Získanie dát. Toto môže byť ľahké, ak vám dáta niekto priamo dá alebo ich stiahnete ako jeden súbor z internetu, alebo náročnejšie, napríklad ak ich parsujete z veľkého množstva súborov alebo webstránok. Nezabudnite na (aspoň námatkovú) kontrolu, či sa vám podarilo dáta stiahnuť správne. V správe by malo byť jasne uvedené, kde a ako ste dáta získali.
  • Predspracovanie dát do vhodného tvaru. Táto etapa zahŕňa parsovanie vstupných formátov, vyberanie užitočných dát, ich kontrola, odfiltrovanie nevhodných alebo neúplných položiek a podobne. Dáta si uložte do súboru alebo databázy vo vhodnom tvare, v ktorom sa vám s nimi bude dobre ďalej pracovať. Nezabudnite na kontrolu, či dáta vyzerajú byť v poriadku a spočítajte základné štatistiky, napríklad celkový počet záznamov, rozsahy rozličných atribútov a podobne, ktoré môžu vám aj čitateľovi správy ilustrovať, aký je charakter dát.
  • Ďalšie analýzy na dátach a vizualizácia výsledkov. V tejto fáze sa pokúste v dátach nájsť niečo zaujímavé alebo užitočné pre zadávateľa projektu. Výsledkom môžu byť statické grafy a tabuľky, alebo aj interaktívna webstránka (flask). Aj v prípade interaktívnej webstránky však aspoň niektoré výsledky uveďte aj v správe.

Ak sa váš projekt od týchto krokov výrazne odlišuje, poraďte sa s vyučujúcimi.

Vhodné témy projektov

  • Môžete spracovať nejaké dáta, ktoré potrebujete do bakalárskej alebo diplomovej práce, prípadne aj dáta, ktoré potrebujte na iný predmet (v tom prípade uveďte v správe, o aký predmet ide a takisto upovedomte aj druhého vyučujúceho, že ste použili spracovanie dát ako projekt pre tento predmet). Obzvlášť pre DAV a BIN študentov môže byť tento predmet vhodnou príležitosťou nájsť si tému bakalárskej práce a začať na nej pracovať.
  • Môžete skúsiť zopakovať analýzu spravenú v nejakom vedeckom článku a overiť, že dostanete tie isté výsledky. Vhodné je tiež skúsiť analýzu aj mierne obmeniť (spustiť na iné dáta, zmeniť nejaké nastavenia, zostaviť aj iný typ grafu a pod.)
  • Môžete skúsiť nájsť niekoho, kto má dáta, ktoré by potreboval spracovať, ale nevie ako na to (môže ísť o vedcov z rôznych oblastí, ale aj neziskové organizácie a pod.) V prípade, že takýmto spôsobom kontaktujete tretie osoby, bolo by vhodné pracovať na projekte obzvlášť zodpovedne, aby ste nerobili zlé meno našej fakulte.
  • V projekte môžete porovnávať niekoľko programov na tú istú úlohu z hľadiska ich rýchlosti či presnosti výsledkov. Obsahom projektu bude príprava dát, na ktorých budete programy bežať, samotné spúšťanie (vhodne zoskriptované) ako aj vyhodnotenie výsledkov.
  • A samozrejme môžete niekde na internete vyhrabať zaujímavé dáta a snažiť sa z nich niečo vydolovať. Študenti si často vyberajú témy súvisiace s ich koníčkami a aktivitami, napríklad športy, počítačové hry, programátorské súťaže a iné.