Výber školiteľa a témy, DAV: Rozdiel medzi revíziami
Z Bakalárska práca
(Vytvorená stránka „__TOC__ Zo smernice UK o záverečných prácach: : ''Bakalárskou prácou má študent preukázať schopnosť tvorivo pracovať v študijnom odbore, v ktorom absolvov...“) |
|||
Riadok 8: | Riadok 8: | ||
===Typy bakalárskych prác=== | ===Typy bakalárskych prác=== | ||
− | + | ||
− | + | Vlastný prínos bakalárskej práce v študijnom programe Dátová veda môže byť napríklad: | |
− | * | + | |
− | * | + | * '''vypracovanie náročnejšej analýzy reálnych dát s následnou interpretáciou výsledkov;''' ideálne študent v rámci práce použije viacero alternatívnych prístupov a v porovnaní výsledkov vyzdvihne výhody a nevýhody jednotlivých prístupov |
− | * | + | * '''implementácia netriviálneho algoritmu na analýzu dát, ktorý pochádza z odbornej literatúry alebo sa jedná o vlastný algoritmus;''' nemalo by ísť o priamočiaru reimplementáciu existujúceho nástroja, v ideálnom prípade vlastnosti algoritmu budú demonštrované na simulovaných alebo reálnych dátach, prípadne bude implementácia porovnaná s inými implementáciami / algoritmami |
− | * | + | * '''vytvorenie zmysluplnej aplikácie pre potreby praxe alebo pre potreby vedeckého výskumu;''' práca by mala obsahovať aj porovnanie vytvorenej aplikácie s inými podobnými aplikáciami, ak je to pre danú problematiku relevantné |
− | * V každom prípade je dôležitá samotná písomná práca, v ktorej popíšete existujúce výsledky v danej oblasti a prezentujete svoje výsledky | + | * porovnanie dvoch alebo viacerých metód/algoritmov na analýzu dát, spravidla v kontexte konkrétnej aplikácie; predpokladá sa, že autor bakalárskej práce v rámci práce demonštruje, že rozumie princípom porovnávaných metód / algoritmov |
− | + | * '''vytvorenie prehľadu problematiky relevantnej pre študijný program, ktorá presahuje vedomosti získané v rámci bakalárskeho štúdia;''' v rámci prehľadovej práce by mal študent preukázať, že po technickej stránke rozumie používaným metódam; témy, ku ktorým už existujú učebnice alebo dobré prehľady ale nie sú vhodné ako témy prehľadových prác | |
+ | * '''teoretické témy z oblasti matematiky alebo informatiky;''' dokázanie nových výsledkov | ||
+ | |||
+ | |||
+ | V študijnom programe Bioinformatika môžete taktiež riešiť témy z oblasti informatiky, matematiky alebo dátovej vedy, ale ideálne práca súvisí s bioinformatikou. Obvyklé typy prác: | ||
+ | * '''analýza konkrétnych biologických dát pomocou existujúcich bioinformatických nástrojov s interpretáciou výsledkov'''; ideálne je porovnať viacero prístupov alebo nastavení programu; text by mal demonštrovať, že študent rozumie použitým metódam a toto porozumenie využije pri diskusii získaných výsledkov | ||
+ | * '''vytváranie softvérových riešení prepájajúcich viacero existujúcich bioinformatických nástrojov''' (tzv. pipeline); opäť s dôkladným otestovaním a uvažovaním alternatív pre jednotlivé fázy výpočtu | ||
+ | * '''dizajn a implementácia vlastného bioinformatického algoritmu;''' vrátane porovnania s existujúcimi metódami | ||
+ | * '''využitie metód strojového učenia a štatistickej analýzy na konkrétny bioinformatický problém;''' opäť vrátane dôkladného testovania a porovnania | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | V každom prípade je dôležitá samotná písomná práca, v ktorej popíšete existujúce výsledky v danej oblasti a prezentujete svoje výsledky | ||
+ | * Rozsah cca 30 strán textu v odbornom štýle | ||
===Možní školitelia=== | ===Možní školitelia=== | ||
* Mali by mať aspoň titul Mgr. alebo Ing. | * Mali by mať aspoň titul Mgr. alebo Ing. | ||
− | * Zamestnanci alebo doktorandi | + | * Zamestnanci alebo doktorandi na FMFI UK, v prípade bioinformatiky tiež PriF UK, LF UK a pod. |
− | + | ||
* Zriedkavejšie aj školitelia z iných škôl, zo SAV, prípadne z praxe | * Zriedkavejšie aj školitelia z iných škôl, zo SAV, prípadne z praxe | ||
* Pozor, externí školitelia nepoznajú zvyklosti na našej fakulte resp. v našom odbore. Odporúčame konzultovať napr. na tomto predmete. | * Pozor, externí školitelia nepoznajú zvyklosti na našej fakulte resp. v našom odbore. Odporúčame konzultovať napr. na tomto predmete. | ||
Riadok 30: | Riadok 42: | ||
* Zistite, akí školitelia pôsobia v tejto oblasti | * Zistite, akí školitelia pôsobia v tejto oblasti | ||
** Vyučujúci predmetov v tejto oblasti | ** Vyučujúci predmetov v tejto oblasti | ||
− | ** | + | ** Príklady bakalárskych prác z minulosti [[Školitelia a témy DAV]] |
− | + | ** Môžete hľadať aj bakalárske práce v akademickej knižnici UK zvoľte rozšírené vyhľadávanie, zadajte ako žáner bakalárske práce a ako predmet napríklad Informatika alebo Matematika, zotrieďte podľa roku vydania [http://alis.uniba.sk:8088/search/query?match_1=MUST&field_1=ud25&term_1=bakal%C3%A1rske+pr%C3%A1ce&match_2=PHRASE&field_2=s&term_2=informatika&sort=dateNewest&theme=Katalog] | |
− | ** | + | |
* Oslovte potenciálnych školiteľov e-mailom alebo osobne, spýtajte sa, aké ponúkajú témy | * Oslovte potenciálnych školiteľov e-mailom alebo osobne, spýtajte sa, aké ponúkajú témy | ||
** Témy niekedy môžete nájsť aj v systéme AIS, na stránkach katedier, na osobných stránkach školiteľov, na rôznych nástenkách a pod. | ** Témy niekedy môžete nájsť aj v systéme AIS, na stránkach katedier, na osobných stránkach školiteľov, na rôznych nástenkách a pod. | ||
* Niekedy si naopak študent sám vymyslí tému a naopak hľadá školiteľa, ktorý by bol ochotný ju školiť. | * Niekedy si naopak študent sám vymyslí tému a naopak hľadá školiteľa, ktorý by bol ochotný ju školiť. | ||
− | |||
* Odporúčame hľadať tému '''čím skôr''', lebo obľúbení školitelia budú neskôr obsadení | * Odporúčame hľadať tému '''čím skôr''', lebo obľúbení školitelia budú neskôr obsadení | ||
Verzia zo dňa a času 07:29, 17. september 2022
Zo smernice UK o záverečných prácach:
- Bakalárskou prácou má študent preukázať schopnosť tvorivo pracovať v študijnom odbore, v ktorom absolvoval študijný program. Študent má preukázať primeranú znalosť vedomostí o problematike a uplatniť svoje schopnosti pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry. Môže ísť aj o kompiláciu, syntetický prehľad literatúry, prípadne jej aplikáciu v praxi alebo o riešenie čiastkovej úlohy, ktorá súvisí s budúcim zameraním študenta.
Bakalárska práca vám umožní dozvedieť sa viac o nejakej oblasti a navyše si túto oblasť môžete sami vybrať.
Typy bakalárskych prác
Vlastný prínos bakalárskej práce v študijnom programe Dátová veda môže byť napríklad:
- vypracovanie náročnejšej analýzy reálnych dát s následnou interpretáciou výsledkov; ideálne študent v rámci práce použije viacero alternatívnych prístupov a v porovnaní výsledkov vyzdvihne výhody a nevýhody jednotlivých prístupov
- implementácia netriviálneho algoritmu na analýzu dát, ktorý pochádza z odbornej literatúry alebo sa jedná o vlastný algoritmus; nemalo by ísť o priamočiaru reimplementáciu existujúceho nástroja, v ideálnom prípade vlastnosti algoritmu budú demonštrované na simulovaných alebo reálnych dátach, prípadne bude implementácia porovnaná s inými implementáciami / algoritmami
- vytvorenie zmysluplnej aplikácie pre potreby praxe alebo pre potreby vedeckého výskumu; práca by mala obsahovať aj porovnanie vytvorenej aplikácie s inými podobnými aplikáciami, ak je to pre danú problematiku relevantné
- porovnanie dvoch alebo viacerých metód/algoritmov na analýzu dát, spravidla v kontexte konkrétnej aplikácie; predpokladá sa, že autor bakalárskej práce v rámci práce demonštruje, že rozumie princípom porovnávaných metód / algoritmov
- vytvorenie prehľadu problematiky relevantnej pre študijný program, ktorá presahuje vedomosti získané v rámci bakalárskeho štúdia; v rámci prehľadovej práce by mal študent preukázať, že po technickej stránke rozumie používaným metódam; témy, ku ktorým už existujú učebnice alebo dobré prehľady ale nie sú vhodné ako témy prehľadových prác
- teoretické témy z oblasti matematiky alebo informatiky; dokázanie nových výsledkov
V študijnom programe Bioinformatika môžete taktiež riešiť témy z oblasti informatiky, matematiky alebo dátovej vedy, ale ideálne práca súvisí s bioinformatikou. Obvyklé typy prác:
- analýza konkrétnych biologických dát pomocou existujúcich bioinformatických nástrojov s interpretáciou výsledkov; ideálne je porovnať viacero prístupov alebo nastavení programu; text by mal demonštrovať, že študent rozumie použitým metódam a toto porozumenie využije pri diskusii získaných výsledkov
- vytváranie softvérových riešení prepájajúcich viacero existujúcich bioinformatických nástrojov (tzv. pipeline); opäť s dôkladným otestovaním a uvažovaním alternatív pre jednotlivé fázy výpočtu
- dizajn a implementácia vlastného bioinformatického algoritmu; vrátane porovnania s existujúcimi metódami
- využitie metód strojového učenia a štatistickej analýzy na konkrétny bioinformatický problém; opäť vrátane dôkladného testovania a porovnania
V každom prípade je dôležitá samotná písomná práca, v ktorej popíšete existujúce výsledky v danej oblasti a prezentujete svoje výsledky
- Rozsah cca 30 strán textu v odbornom štýle
Možní školitelia
- Mali by mať aspoň titul Mgr. alebo Ing.
- Zamestnanci alebo doktorandi na FMFI UK, v prípade bioinformatiky tiež PriF UK, LF UK a pod.
- Zriedkavejšie aj školitelia z iných škôl, zo SAV, prípadne z praxe
- Pozor, externí školitelia nepoznajú zvyklosti na našej fakulte resp. v našom odbore. Odporúčame konzultovať napr. na tomto predmete.
Hľadanie témy
- Zvoľte si oblasť informatiky, ktorá vás zaujíma.
- Ideálne je v tej istej oblasti pokračovať aj na diplomovej práci, ak sa vám však prestane páčiť, nie je problém zamerať sa na magisterskom štúdiu na niečo iné.
- Môže ísť o oblasť, ktorej by ste sa chceli venovať aj neskôr profesionálne, alebo naopak môžete využiť bakalársku prácu ako šancu robiť niečo, čo vás baví, ale možno vás neuživí.
- Zistite, akí školitelia pôsobia v tejto oblasti
- Vyučujúci predmetov v tejto oblasti
- Príklady bakalárskych prác z minulosti Školitelia a témy DAV
- Môžete hľadať aj bakalárske práce v akademickej knižnici UK zvoľte rozšírené vyhľadávanie, zadajte ako žáner bakalárske práce a ako predmet napríklad Informatika alebo Matematika, zotrieďte podľa roku vydania [1]
- Oslovte potenciálnych školiteľov e-mailom alebo osobne, spýtajte sa, aké ponúkajú témy
- Témy niekedy môžete nájsť aj v systéme AIS, na stránkach katedier, na osobných stránkach školiteľov, na rôznych nástenkách a pod.
- Niekedy si naopak študent sám vymyslí tému a naopak hľadá školiteľa, ktorý by bol ochotný ju školiť.
- Odporúčame hľadať tému čím skôr, lebo obľúbení školitelia budú neskôr obsadení
Administratíva
- Školiteľ (ak je z fakulty) zapíše dohodnutú tému do AIS a pridá vás tam ako študenta
- Treba zadať názov a cieľ práce (názov v slovenskom aj anglickom jazyku) a zvoliť aj jazyk, v akom bude práca písaná
- Garant (doc. Olejár) potom tému v systéme AIS elektronicky schváli (ak je zadanie vhodné)
- Téma by mala byť v AIS aj schválená do 31.10. Mali by ste si preto tému nájsť v dostatočnom predstihu, aby školiteľ a garant mali čas vybaviť túto administratívu
- Po schválení študent alebo školiteľ vytlačí zadanie
- Jedno vytlačené zadanie podpísané študentom aj školiteľom treba zaniesť na študijné oddelenie
- Jedno vytlačené a podpísané zadanie budete potrebovať zaviazať do práce, ale stačí vytlačiť aj neskôr
- Zadanie sa dá modifikovať so súhlasom školiteľa a garanta (napr. zmena názvu práce, zmena jazyka), ale je to administratívne náročné pre školiteľa, preto je ideálne zvládnuť finálnu verziu zadania už teraz
- Po zmene zadania treba opäť zaniesť podpísanú kópiu na študijné
- Ak váš školiteľ nie je z fakulty, dajte nám vedieť, pomôžeme vám so zadávaním témy do AIS
- Ideálne je, ak školiteľ pošle e-mailom B.Brejovej vyplnené údaje podľa tohto formulára