Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Prednáška 21: Rozdiel medzi revíziami
(→Oznamy) |
|||
(48 medziľahlých úprav od 2 ďalších používateľov nie je zobrazených) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
== Oznamy == | == Oznamy == | ||
− | + | Test | |
− | * | + | * Túto stredu '''11.12. o 18:10''' v posluchárňach F1 a F2 v trvaní 90 minút. |
− | + | * Viac informácií na stránke [[Zimný semester, semestrálny test]]. | |
− | + | * Zajtra pošleme pokyny emailom, prosím pozrite si ich. | |
− | |||
− | |||
− | * | ||
− | * | ||
+ | Prednášky | ||
+ | * V stredu v prvej polovici prednášky budú informácie k skúške a rady k skúškovému všeobecne, potom doberieme posledné učivo. | ||
+ | * Budúci pondelok bude nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++. | ||
+ | * Budúcu stredu prednáška nebude. | ||
− | + | Cvičenia | |
− | + | * Zajtra normálne cvičenia, dva príklady už máte zverejnené. | |
− | * | + | * Piatkové cvičenia povinné pre tých, ktorí v utorok nevyriešia rozcvičku. |
− | + | * Budúci utorok v rámci cvičení tréning na skúšku. | |
− | * | + | * V piatok 20.12. od 13:10 predtermín skúšky, cvičenia nebudú. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | == Opakovanie: aritmetický výraz ako strom == |
+ | |||
+ | [[Image:PROG-P21-aritm.png|thumb|right|Strom pre výraz <tt>(65 – 3 * 5)/(2 + 3)</tt>]] | ||
+ | |||
+ | Uzol takéhoto stromu môžeme reprezentovať nasledujúcou štruktúrou: | ||
+ | |||
+ | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
+ | struct treeNode { | ||
+ | // číselná hodnota (len v listoch) | ||
+ | double val; | ||
− | + | // operátor vo vnútorných uzloch, pre listy medzera | |
+ | char op; | ||
− | + | // smerníky na podstromy | |
+ | treeNode * left, * right; | ||
+ | }; | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
− | + | * Vnútorné uzly stromu zodpovedajú operátorom | |
− | + | * Listy zodpovedajú číselným hodnotám | |
− | * | ||
− | + | Videli sme | |
+ | * Štruktúru <tt>treeNode</tt> | ||
+ | * Vytvorenie stromu z postfixového výrazu (podobné na vyhodnocovanie, využíva sa zásobník hotových podstromov) | ||
+ | * Vyhodnotenie výrazu, výpis v postfixovej, prefixovej a infixovej forme, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduché rekurzívne funkcie) | ||
− | |||
− | + | Zaoberali sme sa aj všeobecnými binárnymi stromami, videli sme | |
+ | * Terminológiu | ||
+ | * Štruktúru <tt>node</tt> | ||
+ | * Výpis v poradí preorder, inorder, postorder, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduchá rekurzia, podobne ako pre výrazy) | ||
+ | * Hĺbka vrchola a výška stromu | ||
− | == | + | == Binárne vyhľadávacie stromy == |
− | + | [[Image:P22-BST.png|200px|right|thumb|Príklad binárneho vyhľadávacieho stromu.]] | |
+ | Stromy sa v informatike používajú na veľa účelov. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré môžu slúžiť na implementovanie abstraktného dátového typu dynamická množina, ktorý sme videli na [[Prednáška 14#Dynamick.C3.A1_mno.C5.BEina_2|prednáške 14]]. Prvky množiny nebudeme ukladať do poľa, ani v spájaného zoznamu, ale do vrcholoch binárneho stromu. | ||
+ | * V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0, 1 alebo 2 deti | ||
+ | * V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu <tt>int</tt>), tieto dáta niekedy voláme aj kľúč | ||
+ | * Pre každý vrchol ''v'' stromu platí: | ||
+ | ** Každý vrchol v ľavom podstrome ''v'' má hodnotu <tt>data</tt> menšiu ako vrchol ''v'' | ||
+ | ** Každý vrchol v pravom podstrome ''v'' má hodnotu <tt>data</tt> väčšiu ako vrchol ''v'' | ||
+ | * Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané | ||
+ | * Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov | ||
− | + | ''Cvičenie'': nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi ''1, 2, 3''. | |
+ | ===Definícia dátových štruktúr=== | ||
+ | Vrchol typu <tt>node</tt> | ||
+ | * Položka <tt>data</tt> typu <tt>int</tt> | ||
+ | * Smerník na ľavé a pravé dieťa | ||
+ | * Na niektoré úlohy (napr. mazanie vrcholu) sa hodí aj smerník na rodiča (ten má hodnotu <tt>NULL</tt> v koreni) | ||
+ | Celý strom je štruktúra obsahujúca iba smerník na koreň | ||
+ | * Pre prázdny strom je to <tt>NULL</tt>. | ||
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | |||
struct node { | struct node { | ||
− | + | /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu */ | |
− | + | int data; /* hodnota uložená vo vrchole */ | |
− | /* | + | node * parent; /* rodič vrchola, NULL v koreni */ |
− | + | node * left; /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */ | |
− | node *parent; // | + | node * right; /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */ |
− | node *left; / | ||
− | node *right; / | ||
}; | }; | ||
− | + | /* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */ | |
− | + | struct set { | |
− | + | node *root; /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */ | |
− | |||
− | /* | ||
− | struct | ||
− | node *root; | ||
}; | }; | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
− | + | Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu | |
− | |||
− | |||
− | |||
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | /* | + | /* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */ |
− | void | + | void init(set &s) { |
− | + | s.root = NULL; | |
} | } | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
Riadok 80: | Riadok 97: | ||
=== Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu === | === Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu === | ||
− | Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle <tt> | + | Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle <tt>root</tt> realizujeme funkciou <tt>destroy</tt>, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Vytvoríme aj funkciu <tt>destroy</tt>, ktorá dostane množinu implementovanú ako strom a tento strom zlikviduje. |
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | /* | + | /* Uvoľní pamäť pre strom s koreňom root */ |
void destroy(node *root) { | void destroy(node *root) { | ||
if (root != NULL) { | if (root != NULL) { | ||
Riadok 92: | Riadok 109: | ||
} | } | ||
− | + | /* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť) */ | |
− | + | void destroy(set &s) { | |
− | + | destroy(s.root); | |
− | |||
− | /* Zlikviduje | ||
− | void | ||
− | destroy( | ||
} | } | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
Riadok 104: | Riadok 117: | ||
=== Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome === | === Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome === | ||
− | + | Funkcia <tt>findNode</tt> v podstrome s koreňom <tt>root</tt> hľadá uzol, ktorého položka dáta obsahuje hľadanú hodnotu <tt>x</tt>. Vráti takýto uzol alebo NULL ak neexistuje. | |
+ | * Najskôr porovná hľadaný kľúč s dátami v koreni: | ||
+ | ** ak sa rovnajú, končíme (našli sme, čo hľadáme), | ||
+ | ** ak je <tt>x</tt> menšie ako dáta v koreni, musí byť v ľavom podstrome, | ||
+ | ** ak je <tt>x</tt> väčšie, musí byť v pravom podstrome. | ||
+ | * V príslušnom podstrome sa rozhodujeme podľa tých istých pravidiel. | ||
+ | * Keď narazíme na prázdny podstrom, dáta sa v strome nenachádzajú. | ||
+ | * Dá sa zapísať rekurzívne alebo cyklom, lebo vždy ideme iba do jedného podstromu. | ||
− | + | Funkcia <tt>contains</tt> zavolá funkciu <tt>findNode</tt> pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu <tt>t</tt> a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom <tt>x</tt>. | |
− | + | <syntaxhighlight lang="C++"> | |
+ | /* Ak v strome s koreňom root existuje uzol s kľúčom x, | ||
+ | * vráti ho. Inak vráti NULL. */ | ||
+ | node * findNode(node *root, int x) { | ||
+ | node * v = root; | ||
+ | while (v != NULL && v->data != x) { | ||
+ | if (x < v->data) { | ||
+ | v = v->left; | ||
+ | } else { | ||
+ | v = v->right; | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | return v; | ||
+ | } | ||
− | + | /* Rekurzívna verzia */ | |
− | /* | + | node *findNodeR(node *root, int x) { |
− | node * | + | if (root == NULL || x == root->data) { |
− | if (root == NULL || root-> | ||
return root; | return root; | ||
− | } else if ( | + | } else if (x < root->data) { |
− | return | + | return findNodeR(root->left, x); |
− | } else { | + | } else { // x > root->data |
− | return | + | return findNodeR(root->right, x); |
} | } | ||
} | } | ||
+ | /* Zistí, či strom reprezentujúci množinu s | ||
+ | * obsahuje uzol s kľúčom x. */ | ||
+ | bool contains(set &s, int x) { | ||
+ | return findNode(s.root, x) != NULL; | ||
+ | } | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
− | + | Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu. | |
− | + | === Vkladanie do binárneho vyhľadávacieho stromu === | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Nasledujúca funkcia <tt>insertNode</tt> vloží nový uzol s kľúčom <tt>x</tt> na správne miesto podstromu zakoreneného v <tt>*root</tt>. | |
+ | * Predpokladáme, že prvok v strome nie je. | ||
+ | * Putujeme po strome podobne ako pri vyhľadávaní prvku, až kým nenarazíme na nulový smerník. | ||
+ | ** Na tomto mieste by mal byť nový prvok, takže ho tam pridáme ako nový list | ||
+ | ** Uvádzame rekurzívnu verziu, ale dá sa aj cyklom, podobne ako pri hľadaní | ||
+ | * Funkcia <tt>add</tt> vloží nový uzol pomocou funkcie <tt>insertNode</tt> ale zvlášť ošetrí prípad, keď ide o prvý uzol. | ||
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | node * | + | /* Funkcia vytvorí uzol s daným kľúčom |
− | node *v = | + | * a rodičom, deti nastaví na NULL. */ |
− | + | node * createBSTNode(int data, node * parent) { | |
− | + | node *v = new node; | |
− | + | v->data = data; | |
− | + | v->left = NULL; | |
− | + | v->right = NULL; | |
− | + | v->parent = parent; | |
− | |||
return v; | return v; | ||
} | } | ||
− | |||
− | + | /* Vloží nový uzol s hodnotou x | |
− | + | * na správne miesto stromu s koreňom root */ | |
− | + | void insertNode(node *root, int x) { | |
− | + | assert(root != NULL); | |
− | + | if (x < root->data) { | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | void insertNode(node *root, | ||
− | assert(root | ||
− | if ( | ||
if (root->left == NULL) { | if (root->left == NULL) { | ||
− | root->left = | + | root->left = createBSTNode(x, root); |
− | |||
} else { | } else { | ||
− | insertNode(root->left, | + | insertNode(root->left, x); |
} | } | ||
} else { | } else { | ||
if (root->right == NULL) { | if (root->right == NULL) { | ||
− | root->right = | + | root->right = createBSTNode(x, root); |
− | |||
} else { | } else { | ||
− | insertNode(root->right, | + | insertNode(root->right, x); |
} | } | ||
} | } | ||
} | } | ||
− | + | /* Vloží do stromu pre množinu s nový uzol s kľúčom x */ | |
− | + | void add(set &s, int x) { | |
− | + | if (s.root == NULL) { | |
− | + | // špeciálny prípad, keď vkladáme prvý uzol | |
− | /* | + | s.root = createBSTNode(x, NULL); |
− | void | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | if ( | ||
− | |||
} else { | } else { | ||
− | insertNode( | + | insertNode(s.root, x); |
} | } | ||
} | } | ||
Riadok 196: | Riadok 217: | ||
Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu. | Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu. | ||
− | '' | + | '''Cvičenia''' |
+ | * Ako bude vyzerať strom po nasledujúcej postupnosti operácií? | ||
+ | <pre> | ||
+ | set s; | ||
+ | init(s); | ||
+ | add(s, 2); | ||
+ | add(s, 5); | ||
+ | add(s, 3); | ||
+ | add(s, 10); | ||
+ | add(s, 7); | ||
+ | </pre> | ||
+ | * Napíšte nerekurzívny variant funkcie <tt>insertNode</tt>. | ||
+ | * Do funkcie doplňte <tt>assert</tt>, ktorý deteguje prípad, že vkladaná hodnota sa už v strome nachádza. | ||
+ | * Napíšte funkciu <tt>treeSort</tt>, ktorá z poľa celých čísel <tt>a</tt> pomocou volaní funkcie <tt>add</tt> vytvorí binárny vyhľadávací strom a následne pomocou prehľadávania tohto stromu v poradí ''inorder'' pole <tt>a</tt> utriedi. | ||
+ | |||
+ | ===Minimum a následník=== | ||
+ | Uvedieme teraz dve funkcie, ktoré sa zídu pri mazaní prvku zo stromu, ale môžu sa zísť aj inokedy. | ||
+ | |||
+ | Prvá funkcia <tt>minNode</tt> nájde vo vyhľadávacom strome uzol, v ktorom je uložená najmenšia hodnota. | ||
+ | * Všetky prvky menšie ako koreň sú v ľavom podstrome, bude tam zrejme aj minimum. | ||
+ | * Tá istá úvaha platí pre koreň ľavého podstromu. | ||
+ | * Ideme teda doľava kým sa dá, posledný vrchol vrátime (list alebo vrchol, ktorý má iba pravé dieťa). | ||
+ | * Nie je treba teda prechádzať celý strom a nemusíme sa ani pozerať na položku <tt>data</tt> v uzloch. | ||
+ | * Dá sa napísať cyklom aj rekurzívne. | ||
+ | * Obalom pre používateľa bude funkcia <tt>min</tt>, ktorá pomocou funkcie <tt>minNode</tt> nájde minimálny kľúč v danej množine. | ||
+ | |||
+ | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
+ | /* Vráti uzol s minimálnym kľúčom v strome s koreňom v */ | ||
+ | node *minNode(node *v) { | ||
+ | assert(v != NULL); | ||
+ | while (v->left != NULL) { | ||
+ | v = v->left; | ||
+ | } | ||
+ | return v; | ||
+ | } | ||
− | + | /* Vráti minimálnu hodnotu v množine s */ | |
+ | int min(set &s) { | ||
+ | assert(s.root != NULL); | ||
+ | return minNode(s.root)->data; | ||
+ | } | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
− | + | ''Cvičenia'': | |
+ | * Napíšte rekurzívny variant funkcie <tt>minNode</tt>. | ||
+ | * Ako by bolo treba funkciu zmeniť, aby hľadala maximum? | ||
− | |||
− | + | Funkcia <tt>successorNode</tt> nájde pre daný uzol <tt>v</tt> jeho ''následníka'' (angl. ''successor'') v binárnom vyhľadávacom strome, čiže uzol, ktorý vo vzostupnom poradí podľa kľúčov nasleduje bezprostredne za uzlom <tt>v</tt>. | |
+ | * Ak má uzol <tt>v</tt> pravé dieťa, následník uzla <tt>v</tt> bude vrchol s minimálnym kľúčom v pravom podstrome. | ||
+ | * V opačnom prípade môže byť následníkom uzla <tt>v</tt> jeho rodič, ak <tt>v</tt> je jeho ľavé dieťa. | ||
+ | * Ak je <tt>v</tt> pravým dieťaťom svojho rodiča, môže to byť jeho prarodič (ak je rodič uzla <tt>v</tt> ľavým dieťaťom tohto prarodiča), atď. | ||
+ | * Vo všeobecnosti teda ide o najbližšieho predka uzla <tt>v</tt> takého, že <tt>v</tt> patrí do jeho ľavého podstromu. | ||
+ | * V strome existuje práve jeden uzol bez následníka (najväčší prvok). | ||
+ | ** Ako presne sa bude funkcia nižšie pre tento prvok správať? | ||
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | /* | + | /* Vráti uzol, ktorý vo vzostupnom poradí uzlov |
− | node * | + | * podľa kľúčov nasleduje za v. |
− | assert( | + | * Ak taký uzol neexistuje, vráti NULL. */ |
− | if ( | + | node *successorNode(node *v) { |
− | return minNode( | + | assert(v != NULL); |
− | } | + | if (v->right != NULL) { |
− | + | return minNode(v->right); | |
+ | } | ||
+ | while (v->parent != NULL | ||
+ | && v == v->parent->right) { | ||
+ | v = v->parent; | ||
} | } | ||
+ | return v->parent; | ||
} | } | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
+ | === Mazanie z binárneho vyhľadávacieho stromu === | ||
− | // | + | Nasledujúca funkcia <tt>remove</tt> zmaže z binárneho vyhľadávacieho stromu uzol s kľúčom <tt>x</tt> (predpokladá, že taký je). |
+ | * Najprv pomocou funkcie <tt>findNode</tt> nájde uzol <tt>v</tt> s kľúčom <tt>x</tt>. | ||
+ | * Ak je ''v'' list, jednoducho ho zmažeme. | ||
+ | * Ak má ''v'' jedno dieťa, toto dieťa prevesíme priamo pod rodiča ''v'' a ''v'' zmažeme. | ||
+ | * Ak má ''v'' dve deti, nájdeme nasledovníka ''v'', t.j. minimum v pravom podstrome ''v''. | ||
+ | * Tento nasledovník nemá ľavé dieťa, vieme ho teda zmazať. | ||
+ | * Jeho údaje presunieme do vrcholu ''v''. | ||
+ | * Tiež treba dať pozor na mazanie koreňa. | ||
− | /* | + | <syntaxhighlight lang="C++"> |
− | + | /* Zmaže zo stromu pre množinu s uzol s kľúčom x */ | |
− | + | void remove(set &s, int x) { | |
− | + | // Nájde uzol s hodnotou, ktorú treba vymazať. | |
− | } | + | node *v = findNode(s.root, x); |
+ | // Skontrolujme, že požadovaný uzol existuje | ||
+ | assert(v != NULL); | ||
+ | |||
+ | // Nájde uzol *rm, ktorý sa reálne zmaže | ||
+ | node *rm; | ||
+ | if (v->left == NULL || v->right == NULL) { | ||
+ | rm = v; | ||
+ | } else { | ||
+ | rm = successorNode(v); | ||
+ | // Presunie kľúč uzla *rm do uzla *v | ||
+ | v->data = rm->data; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | // ak má uzol rm dieťa, jeho rodičom bude rodič rm | ||
+ | node *child; | ||
+ | if (rm->left != NULL) { | ||
+ | child = rm->left; | ||
+ | } else { | ||
+ | child = rm->right; | ||
+ | } | ||
+ | if (child != NULL) { | ||
+ | child->parent = rm->parent; | ||
+ | } | ||
+ | if (rm->parent == NULL) { | ||
+ | s.root = child; | ||
+ | } else if (rm == rm->parent->left) { | ||
+ | rm->parent->left = child; | ||
+ | } else if (rm == rm->parent->right) { | ||
+ | rm->parent->right = child; | ||
+ | } | ||
+ | // rm už nie je v strome, uvoľníme jeho pamäť | ||
+ | delete rm; | ||
+ | } | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> | ||
− | + | === Zložitosť jednotlivých operácií === | |
− | < | + | |
+ | * Časová zložitosť operácií <tt>contains</tt>, <tt>add</tt> aj <tt>remove</tt> je úmerná výške stromu, ktorú označíme <tt>h</tt>. | ||
+ | * Minule sme ukázali, že pre strom s ''n'' uzlami máme log<sub>2</sub>''(n+1)-1 ≤ h ≤ n-1''. | ||
+ | * Zložitosť uvedených operácií je teda v najhoršom prípade lineárna od počtu uzlov stromu (tento prípad nastane, ak prvky vkladáme od najmenšieho po najväčší alebo naopak). | ||
+ | * Dá sa však ukázať, že ak sa prvky vkladajú v náhodnom poradí, výška stromu bude v priemere logaritmická od počtu uzlov. | ||
+ | * Na predmete ''Algoritmy a dátové štruktúry'' (druhý ročník) sa tieto tvrdenia dokazujú poriadne a preberajú sa tam aj varianty vyhľadávacích stromov, pre ktoré je zložitosť uvedených operácií logaritmická aj v najhoršom prípade. | ||
− | + | == Ukážkový program s binárnymi vyhľadávacími stromami == | |
<syntaxhighlight lang="C++"> | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
− | #include < | + | #include <iostream> |
+ | #include <cassert> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
+ | struct node { | ||
+ | /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu */ | ||
+ | int data; /* hodnota uložená vo vrchole */ | ||
+ | node * parent; /* rodič vrchola, NULL v koreni */ | ||
+ | node * left; /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */ | ||
+ | node * right; /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */ | ||
+ | }; | ||
− | // | + | /* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */ |
+ | struct set { | ||
+ | node *root; /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */ | ||
+ | }; | ||
+ | /* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */ | ||
+ | void init(set &s) { | ||
+ | s.root = NULL; | ||
+ | } | ||
− | + | /* Uvoľní pamäť pre strom s koreňom root */ | |
− | + | void destroy(node *root) { | |
− | + | if (root != NULL) { | |
− | + | destroy(root->left); | |
− | + | destroy(root->right); | |
− | + | delete root; | |
− | + | } | |
− | + | } | |
− | + | ||
− | + | /* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť) */ | |
+ | void destroy(set &s) { | ||
+ | destroy(s.root); | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | /* Ak v strome s koreňom root existuje uzol s kľúčom x, | ||
+ | * vráti ho. Inak vráti NULL. */ | ||
+ | node * findNode(node *root, int x) { | ||
+ | node * v = root; | ||
+ | while (v != NULL && v->data != x) { | ||
+ | if (x < v->data) { | ||
+ | v = v->left; | ||
+ | } else { | ||
+ | v = v->right; | ||
} | } | ||
− | if ( | + | } |
− | + | return v; | |
− | + | } | |
− | + | ||
− | + | /* Rekurzívna verzia */ | |
− | + | node *findNodeR(node *root, int x) { | |
− | + | if (root == NULL || x == root->data) { | |
− | + | return root; | |
+ | } else if (x < root->data) { | ||
+ | return findNodeR(root->left, x); | ||
+ | } else { // x > root->data | ||
+ | return findNodeR(root->right, x); | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | /* Zistí, či strom reprezentujúci množinu s | ||
+ | * obsahuje uzol s kľúčom x. */ | ||
+ | bool contains(set &s, int x) { | ||
+ | return findNode(s.root, x) != NULL; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | /* Funkcia vytvorí uzol s daným kľúčom | ||
+ | * a rodičom, deti nastaví na NULL. */ | ||
+ | node * createBSTNode(int data, node * parent) { | ||
+ | node *v = new node; | ||
+ | v->data = data; | ||
+ | v->left = NULL; | ||
+ | v->right = NULL; | ||
+ | v->parent = parent; | ||
+ | return v; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | /* Vloží nový uzol s hodnotou x | ||
+ | * na správne miesto podstromu zakoreneného v root */ | ||
+ | void insertNode(node *root, int x) { | ||
+ | assert(root != NULL); | ||
+ | if (x < root->data) { | ||
+ | if (root->left == NULL) { | ||
+ | root->left = createBSTNode(x, root); | ||
+ | } else { | ||
+ | insertNode(root->left, x); | ||
} | } | ||
− | if ( | + | } else { |
− | + | if (root->right == NULL) { | |
− | } | + | root->right = createBSTNode(x, root); |
− | + | } else { | |
− | + | insertNode(root->right, x); | |
} | } | ||
} | } | ||
− | |||
− | |||
} | } | ||
− | |||
− | === | + | /* Vloží do stromu pre množinu s nový uzol s kľúčom x */ |
+ | void add(set &s, int x) { | ||
+ | if (s.root == NULL) { | ||
+ | // špeciálny prípad, keď vkladáme prvý uzol | ||
+ | s.root = createBSTNode(x, NULL); | ||
+ | } else { | ||
+ | insertNode(s.root, x); | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | /* Vráti uzol s minimálnym kľúčom v strome s koreňom v */ | ||
+ | node *minNode(node *v) { | ||
+ | assert(v != NULL); | ||
+ | while (v->left != NULL) { | ||
+ | v = v->left; | ||
+ | } | ||
+ | return v; | ||
+ | } | ||
− | + | /* Vráti minimálnu hodnotu v množine s */ | |
− | + | int min(set &s) { | |
− | + | assert(s.root != NULL); | |
− | + | return minNode(s.root)->data; | |
+ | } | ||
− | + | /* Vráti uzol, ktorý vo vzostupnom poradí uzlov | |
− | /* | + | * podľa kľúčov nasleduje za v. |
+ | * Ak taký uzol neexistuje, vráti NULL. */ | ||
node *successorNode(node *v) { | node *successorNode(node *v) { | ||
assert(v != NULL); | assert(v != NULL); | ||
Riadok 287: | Riadok 483: | ||
return minNode(v->right); | return minNode(v->right); | ||
} | } | ||
− | while (v->parent != NULL && v == v->parent->right) { | + | while (v->parent != NULL |
+ | && v == v->parent->right) { | ||
v = v->parent; | v = v->parent; | ||
} | } | ||
return v->parent; | return v->parent; | ||
} | } | ||
− | |||
− | |||
− | + | /* Zmaže zo stromu pre množinu s uzol s kľúčom x */ | |
− | + | void remove(set &s, int x) { | |
− | + | // Nájde uzol s hodnotou, ktorú treba vymazať. | |
− | + | node *v = findNode(s.root, x); | |
− | void | + | // Skontrolujme, že požadovaný uzol existuje |
− | node *v = findNode( | + | assert(v != NULL); |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | // Nájde uzol *rm, ktorý sa reálne zmaže | |
+ | node *rm; | ||
if (v->left == NULL || v->right == NULL) { | if (v->left == NULL || v->right == NULL) { | ||
rm = v; | rm = v; | ||
} else { | } else { | ||
rm = successorNode(v); | rm = successorNode(v); | ||
+ | // Presunie kľúč uzla *rm do uzla *v | ||
+ | v->data = rm->data; | ||
} | } | ||
− | + | ||
− | + | // ak má uzol rm dieťa, jeho rodičom bude rodic rm | |
− | + | node *child; | |
− | |||
− | |||
− | node *child; | ||
if (rm->left != NULL) { | if (rm->left != NULL) { | ||
child = rm->left; | child = rm->left; | ||
} else { | } else { | ||
child = rm->right; | child = rm->right; | ||
− | } | + | } |
if (child != NULL) { | if (child != NULL) { | ||
child->parent = rm->parent; | child->parent = rm->parent; | ||
} | } | ||
if (rm->parent == NULL) { | if (rm->parent == NULL) { | ||
− | + | s.root = child; | |
} else if (rm == rm->parent->left) { | } else if (rm == rm->parent->left) { | ||
rm->parent->left = child; | rm->parent->left = child; | ||
Riadok 333: | Riadok 525: | ||
rm->parent->right = child; | rm->parent->right = child; | ||
} | } | ||
+ | // rm už nie je v strome, uvoľníme jeho pamäť | ||
delete rm; | delete rm; | ||
} | } | ||
− | |||
− | = | + | /* Vypíše podstrom s koreňom * root v poradí preorder */ |
+ | void printInorder(node * root) { | ||
+ | if (root != NULL) { | ||
+ | cout << " " << root->data; | ||
+ | printInorder(root->left); | ||
+ | printInorder(root->right); | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
− | + | int main() { | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | set s; | |
+ | init(s); | ||
− | + | cout << "Vkladame 2,5,3,10,7 do s." << endl; | |
+ | add(s, 2); | ||
+ | add(s, 5); | ||
+ | add(s, 3); | ||
+ | add(s, 10); | ||
+ | add(s, 7); | ||
− | < | + | cout << "Obsahuje s cisla 2 a 4?" << endl; |
− | + | cout << contains(s, 2) << endl; | |
− | + | cout << contains(s, 4) << endl; | |
− | |||
− | |||
+ | cout << "Minimum s: " << min(s) << endl;; | ||
− | + | cout << "Vypis v inorder poradi" << endl; | |
+ | printInorder(s.root); | ||
+ | cout << endl; | ||
+ | cout << "Mazeme 2,5,10 z s." << endl; | ||
+ | remove(s, 5); | ||
+ | remove(s, 2); | ||
+ | remove(s, 10); | ||
− | + | cout << "Vypis v inorder poradi" << endl; | |
− | + | printInorder(s.root); | |
− | + | cout << endl; | |
− | + | ||
− | + | destroy(s); | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
} | } | ||
</syntaxhighlight> | </syntaxhighlight> |
Aktuálna revízia z 09:19, 9. december 2024
Obsah
Oznamy
Test
- Túto stredu 11.12. o 18:10 v posluchárňach F1 a F2 v trvaní 90 minút.
- Viac informácií na stránke Zimný semester, semestrálny test.
- Zajtra pošleme pokyny emailom, prosím pozrite si ich.
Prednášky
- V stredu v prvej polovici prednášky budú informácie k skúške a rady k skúškovému všeobecne, potom doberieme posledné učivo.
- Budúci pondelok bude nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++.
- Budúcu stredu prednáška nebude.
Cvičenia
- Zajtra normálne cvičenia, dva príklady už máte zverejnené.
- Piatkové cvičenia povinné pre tých, ktorí v utorok nevyriešia rozcvičku.
- Budúci utorok v rámci cvičení tréning na skúšku.
- V piatok 20.12. od 13:10 predtermín skúšky, cvičenia nebudú.
Opakovanie: aritmetický výraz ako strom
Uzol takéhoto stromu môžeme reprezentovať nasledujúcou štruktúrou:
struct treeNode {
// číselná hodnota (len v listoch)
double val;
// operátor vo vnútorných uzloch, pre listy medzera
char op;
// smerníky na podstromy
treeNode * left, * right;
};
- Vnútorné uzly stromu zodpovedajú operátorom
- Listy zodpovedajú číselným hodnotám
Videli sme
- Štruktúru treeNode
- Vytvorenie stromu z postfixového výrazu (podobné na vyhodnocovanie, využíva sa zásobník hotových podstromov)
- Vyhodnotenie výrazu, výpis v postfixovej, prefixovej a infixovej forme, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduché rekurzívne funkcie)
Zaoberali sme sa aj všeobecnými binárnymi stromami, videli sme
- Terminológiu
- Štruktúru node
- Výpis v poradí preorder, inorder, postorder, uvoľnenie pamäte stromu (jednoduchá rekurzia, podobne ako pre výrazy)
- Hĺbka vrchola a výška stromu
Binárne vyhľadávacie stromy
Stromy sa v informatike používajú na veľa účelov. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré môžu slúžiť na implementovanie abstraktného dátového typu dynamická množina, ktorý sme videli na prednáške 14. Prvky množiny nebudeme ukladať do poľa, ani v spájaného zoznamu, ale do vrcholoch binárneho stromu.
- V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0, 1 alebo 2 deti
- V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu int), tieto dáta niekedy voláme aj kľúč
- Pre každý vrchol v stromu platí:
- Každý vrchol v ľavom podstrome v má hodnotu data menšiu ako vrchol v
- Každý vrchol v pravom podstrome v má hodnotu data väčšiu ako vrchol v
- Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané
- Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov
Cvičenie: nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi 1, 2, 3.
Definícia dátových štruktúr
Vrchol typu node
- Položka data typu int
- Smerník na ľavé a pravé dieťa
- Na niektoré úlohy (napr. mazanie vrcholu) sa hodí aj smerník na rodiča (ten má hodnotu NULL v koreni)
Celý strom je štruktúra obsahujúca iba smerník na koreň
- Pre prázdny strom je to NULL.
struct node {
/* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu */
int data; /* hodnota uložená vo vrchole */
node * parent; /* rodič vrchola, NULL v koreni */
node * left; /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
node * right; /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */
};
/* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */
struct set {
node *root; /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
};
Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu
/* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
void init(set &s) {
s.root = NULL;
}
Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu
Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle root realizujeme funkciou destroy, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Vytvoríme aj funkciu destroy, ktorá dostane množinu implementovanú ako strom a tento strom zlikviduje.
/* Uvoľní pamäť pre strom s koreňom root */
void destroy(node *root) {
if (root != NULL) {
destroy(root->left);
destroy(root->right);
delete root;
}
}
/* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť) */
void destroy(set &s) {
destroy(s.root);
}
Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome
Funkcia findNode v podstrome s koreňom root hľadá uzol, ktorého položka dáta obsahuje hľadanú hodnotu x. Vráti takýto uzol alebo NULL ak neexistuje.
- Najskôr porovná hľadaný kľúč s dátami v koreni:
- ak sa rovnajú, končíme (našli sme, čo hľadáme),
- ak je x menšie ako dáta v koreni, musí byť v ľavom podstrome,
- ak je x väčšie, musí byť v pravom podstrome.
- V príslušnom podstrome sa rozhodujeme podľa tých istých pravidiel.
- Keď narazíme na prázdny podstrom, dáta sa v strome nenachádzajú.
- Dá sa zapísať rekurzívne alebo cyklom, lebo vždy ideme iba do jedného podstromu.
Funkcia contains zavolá funkciu findNode pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu t a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom x.
/* Ak v strome s koreňom root existuje uzol s kľúčom x,
* vráti ho. Inak vráti NULL. */
node * findNode(node *root, int x) {
node * v = root;
while (v != NULL && v->data != x) {
if (x < v->data) {
v = v->left;
} else {
v = v->right;
}
}
return v;
}
/* Rekurzívna verzia */
node *findNodeR(node *root, int x) {
if (root == NULL || x == root->data) {
return root;
} else if (x < root->data) {
return findNodeR(root->left, x);
} else { // x > root->data
return findNodeR(root->right, x);
}
}
/* Zistí, či strom reprezentujúci množinu s
* obsahuje uzol s kľúčom x. */
bool contains(set &s, int x) {
return findNode(s.root, x) != NULL;
}
Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu.
Vkladanie do binárneho vyhľadávacieho stromu
Nasledujúca funkcia insertNode vloží nový uzol s kľúčom x na správne miesto podstromu zakoreneného v *root.
- Predpokladáme, že prvok v strome nie je.
- Putujeme po strome podobne ako pri vyhľadávaní prvku, až kým nenarazíme na nulový smerník.
- Na tomto mieste by mal byť nový prvok, takže ho tam pridáme ako nový list
- Uvádzame rekurzívnu verziu, ale dá sa aj cyklom, podobne ako pri hľadaní
- Funkcia add vloží nový uzol pomocou funkcie insertNode ale zvlášť ošetrí prípad, keď ide o prvý uzol.
/* Funkcia vytvorí uzol s daným kľúčom
* a rodičom, deti nastaví na NULL. */
node * createBSTNode(int data, node * parent) {
node *v = new node;
v->data = data;
v->left = NULL;
v->right = NULL;
v->parent = parent;
return v;
}
/* Vloží nový uzol s hodnotou x
* na správne miesto stromu s koreňom root */
void insertNode(node *root, int x) {
assert(root != NULL);
if (x < root->data) {
if (root->left == NULL) {
root->left = createBSTNode(x, root);
} else {
insertNode(root->left, x);
}
} else {
if (root->right == NULL) {
root->right = createBSTNode(x, root);
} else {
insertNode(root->right, x);
}
}
}
/* Vloží do stromu pre množinu s nový uzol s kľúčom x */
void add(set &s, int x) {
if (s.root == NULL) {
// špeciálny prípad, keď vkladáme prvý uzol
s.root = createBSTNode(x, NULL);
} else {
insertNode(s.root, x);
}
}
Čas vkladania je tiež v najhoršom prípade úmerný hĺbke stromu.
Cvičenia
- Ako bude vyzerať strom po nasledujúcej postupnosti operácií?
set s; init(s); add(s, 2); add(s, 5); add(s, 3); add(s, 10); add(s, 7);
- Napíšte nerekurzívny variant funkcie insertNode.
- Do funkcie doplňte assert, ktorý deteguje prípad, že vkladaná hodnota sa už v strome nachádza.
- Napíšte funkciu treeSort, ktorá z poľa celých čísel a pomocou volaní funkcie add vytvorí binárny vyhľadávací strom a následne pomocou prehľadávania tohto stromu v poradí inorder pole a utriedi.
Minimum a následník
Uvedieme teraz dve funkcie, ktoré sa zídu pri mazaní prvku zo stromu, ale môžu sa zísť aj inokedy.
Prvá funkcia minNode nájde vo vyhľadávacom strome uzol, v ktorom je uložená najmenšia hodnota.
- Všetky prvky menšie ako koreň sú v ľavom podstrome, bude tam zrejme aj minimum.
- Tá istá úvaha platí pre koreň ľavého podstromu.
- Ideme teda doľava kým sa dá, posledný vrchol vrátime (list alebo vrchol, ktorý má iba pravé dieťa).
- Nie je treba teda prechádzať celý strom a nemusíme sa ani pozerať na položku data v uzloch.
- Dá sa napísať cyklom aj rekurzívne.
- Obalom pre používateľa bude funkcia min, ktorá pomocou funkcie minNode nájde minimálny kľúč v danej množine.
/* Vráti uzol s minimálnym kľúčom v strome s koreňom v */
node *minNode(node *v) {
assert(v != NULL);
while (v->left != NULL) {
v = v->left;
}
return v;
}
/* Vráti minimálnu hodnotu v množine s */
int min(set &s) {
assert(s.root != NULL);
return minNode(s.root)->data;
}
Cvičenia:
- Napíšte rekurzívny variant funkcie minNode.
- Ako by bolo treba funkciu zmeniť, aby hľadala maximum?
Funkcia successorNode nájde pre daný uzol v jeho následníka (angl. successor) v binárnom vyhľadávacom strome, čiže uzol, ktorý vo vzostupnom poradí podľa kľúčov nasleduje bezprostredne za uzlom v.
- Ak má uzol v pravé dieťa, následník uzla v bude vrchol s minimálnym kľúčom v pravom podstrome.
- V opačnom prípade môže byť následníkom uzla v jeho rodič, ak v je jeho ľavé dieťa.
- Ak je v pravým dieťaťom svojho rodiča, môže to byť jeho prarodič (ak je rodič uzla v ľavým dieťaťom tohto prarodiča), atď.
- Vo všeobecnosti teda ide o najbližšieho predka uzla v takého, že v patrí do jeho ľavého podstromu.
- V strome existuje práve jeden uzol bez následníka (najväčší prvok).
- Ako presne sa bude funkcia nižšie pre tento prvok správať?
/* Vráti uzol, ktorý vo vzostupnom poradí uzlov
* podľa kľúčov nasleduje za v.
* Ak taký uzol neexistuje, vráti NULL. */
node *successorNode(node *v) {
assert(v != NULL);
if (v->right != NULL) {
return minNode(v->right);
}
while (v->parent != NULL
&& v == v->parent->right) {
v = v->parent;
}
return v->parent;
}
Mazanie z binárneho vyhľadávacieho stromu
Nasledujúca funkcia remove zmaže z binárneho vyhľadávacieho stromu uzol s kľúčom x (predpokladá, že taký je).
- Najprv pomocou funkcie findNode nájde uzol v s kľúčom x.
- Ak je v list, jednoducho ho zmažeme.
- Ak má v jedno dieťa, toto dieťa prevesíme priamo pod rodiča v a v zmažeme.
- Ak má v dve deti, nájdeme nasledovníka v, t.j. minimum v pravom podstrome v.
- Tento nasledovník nemá ľavé dieťa, vieme ho teda zmazať.
- Jeho údaje presunieme do vrcholu v.
- Tiež treba dať pozor na mazanie koreňa.
/* Zmaže zo stromu pre množinu s uzol s kľúčom x */
void remove(set &s, int x) {
// Nájde uzol s hodnotou, ktorú treba vymazať.
node *v = findNode(s.root, x);
// Skontrolujme, že požadovaný uzol existuje
assert(v != NULL);
// Nájde uzol *rm, ktorý sa reálne zmaže
node *rm;
if (v->left == NULL || v->right == NULL) {
rm = v;
} else {
rm = successorNode(v);
// Presunie kľúč uzla *rm do uzla *v
v->data = rm->data;
}
// ak má uzol rm dieťa, jeho rodičom bude rodič rm
node *child;
if (rm->left != NULL) {
child = rm->left;
} else {
child = rm->right;
}
if (child != NULL) {
child->parent = rm->parent;
}
if (rm->parent == NULL) {
s.root = child;
} else if (rm == rm->parent->left) {
rm->parent->left = child;
} else if (rm == rm->parent->right) {
rm->parent->right = child;
}
// rm už nie je v strome, uvoľníme jeho pamäť
delete rm;
}
Zložitosť jednotlivých operácií
- Časová zložitosť operácií contains, add aj remove je úmerná výške stromu, ktorú označíme h.
- Minule sme ukázali, že pre strom s n uzlami máme log2(n+1)-1 ≤ h ≤ n-1.
- Zložitosť uvedených operácií je teda v najhoršom prípade lineárna od počtu uzlov stromu (tento prípad nastane, ak prvky vkladáme od najmenšieho po najväčší alebo naopak).
- Dá sa však ukázať, že ak sa prvky vkladajú v náhodnom poradí, výška stromu bude v priemere logaritmická od počtu uzlov.
- Na predmete Algoritmy a dátové štruktúry (druhý ročník) sa tieto tvrdenia dokazujú poriadne a preberajú sa tam aj varianty vyhľadávacích stromov, pre ktoré je zložitosť uvedených operácií logaritmická aj v najhoršom prípade.
Ukážkový program s binárnymi vyhľadávacími stromami
#include <iostream>
#include <cassert>
using namespace std;
struct node {
/* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu */
int data; /* hodnota uložená vo vrchole */
node * parent; /* rodič vrchola, NULL v koreni */
node * left; /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
node * right; /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */
};
/* Samotná dynamická množina (obal pre používateľa). */
struct set {
node *root; /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
};
/* Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
void init(set &s) {
s.root = NULL;
}
/* Uvoľní pamäť pre strom s koreňom root */
void destroy(node *root) {
if (root != NULL) {
destroy(root->left);
destroy(root->right);
delete root;
}
}
/* Zlikviduje množinu s (uvoľní pamäť) */
void destroy(set &s) {
destroy(s.root);
}
/* Ak v strome s koreňom root existuje uzol s kľúčom x,
* vráti ho. Inak vráti NULL. */
node * findNode(node *root, int x) {
node * v = root;
while (v != NULL && v->data != x) {
if (x < v->data) {
v = v->left;
} else {
v = v->right;
}
}
return v;
}
/* Rekurzívna verzia */
node *findNodeR(node *root, int x) {
if (root == NULL || x == root->data) {
return root;
} else if (x < root->data) {
return findNodeR(root->left, x);
} else { // x > root->data
return findNodeR(root->right, x);
}
}
/* Zistí, či strom reprezentujúci množinu s
* obsahuje uzol s kľúčom x. */
bool contains(set &s, int x) {
return findNode(s.root, x) != NULL;
}
/* Funkcia vytvorí uzol s daným kľúčom
* a rodičom, deti nastaví na NULL. */
node * createBSTNode(int data, node * parent) {
node *v = new node;
v->data = data;
v->left = NULL;
v->right = NULL;
v->parent = parent;
return v;
}
/* Vloží nový uzol s hodnotou x
* na správne miesto podstromu zakoreneného v root */
void insertNode(node *root, int x) {
assert(root != NULL);
if (x < root->data) {
if (root->left == NULL) {
root->left = createBSTNode(x, root);
} else {
insertNode(root->left, x);
}
} else {
if (root->right == NULL) {
root->right = createBSTNode(x, root);
} else {
insertNode(root->right, x);
}
}
}
/* Vloží do stromu pre množinu s nový uzol s kľúčom x */
void add(set &s, int x) {
if (s.root == NULL) {
// špeciálny prípad, keď vkladáme prvý uzol
s.root = createBSTNode(x, NULL);
} else {
insertNode(s.root, x);
}
}
/* Vráti uzol s minimálnym kľúčom v strome s koreňom v */
node *minNode(node *v) {
assert(v != NULL);
while (v->left != NULL) {
v = v->left;
}
return v;
}
/* Vráti minimálnu hodnotu v množine s */
int min(set &s) {
assert(s.root != NULL);
return minNode(s.root)->data;
}
/* Vráti uzol, ktorý vo vzostupnom poradí uzlov
* podľa kľúčov nasleduje za v.
* Ak taký uzol neexistuje, vráti NULL. */
node *successorNode(node *v) {
assert(v != NULL);
if (v->right != NULL) {
return minNode(v->right);
}
while (v->parent != NULL
&& v == v->parent->right) {
v = v->parent;
}
return v->parent;
}
/* Zmaže zo stromu pre množinu s uzol s kľúčom x */
void remove(set &s, int x) {
// Nájde uzol s hodnotou, ktorú treba vymazať.
node *v = findNode(s.root, x);
// Skontrolujme, že požadovaný uzol existuje
assert(v != NULL);
// Nájde uzol *rm, ktorý sa reálne zmaže
node *rm;
if (v->left == NULL || v->right == NULL) {
rm = v;
} else {
rm = successorNode(v);
// Presunie kľúč uzla *rm do uzla *v
v->data = rm->data;
}
// ak má uzol rm dieťa, jeho rodičom bude rodic rm
node *child;
if (rm->left != NULL) {
child = rm->left;
} else {
child = rm->right;
}
if (child != NULL) {
child->parent = rm->parent;
}
if (rm->parent == NULL) {
s.root = child;
} else if (rm == rm->parent->left) {
rm->parent->left = child;
} else if (rm == rm->parent->right) {
rm->parent->right = child;
}
// rm už nie je v strome, uvoľníme jeho pamäť
delete rm;
}
/* Vypíše podstrom s koreňom * root v poradí preorder */
void printInorder(node * root) {
if (root != NULL) {
cout << " " << root->data;
printInorder(root->left);
printInorder(root->right);
}
}
int main() {
set s;
init(s);
cout << "Vkladame 2,5,3,10,7 do s." << endl;
add(s, 2);
add(s, 5);
add(s, 3);
add(s, 10);
add(s, 7);
cout << "Obsahuje s cisla 2 a 4?" << endl;
cout << contains(s, 2) << endl;
cout << contains(s, 4) << endl;
cout << "Minimum s: " << min(s) << endl;;
cout << "Vypis v inorder poradi" << endl;
printInorder(s.root);
cout << endl;
cout << "Mazeme 2,5,10 z s." << endl;
remove(s, 5);
remove(s, 2);
remove(s, 10);
cout << "Vypis v inorder poradi" << endl;
printInorder(s.root);
cout << endl;
destroy(s);
}