Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Zimný semester, skúška: Rozdiel medzi revíziami
(32 medziľahlých úprav od 2 ďalších používateľov nie je zobrazených) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
− | Na tejto stránke pribudnú informácie ohľadom skúšok. Podrobnejšie informácie o skúške a rady k zvládnutiu prvého skúškového budú na prednáške v stredu 9.12. Odporúčame účasť na tejto prednáške. | + | <!-- Na tejto stránke pribudnú informácie ohľadom skúšok. Podrobnejšie informácie o skúške a rady k zvládnutiu prvého skúškového budú na prednáške v stredu 9.12. Odporúčame účasť na tejto prednáške. --> |
Odporúčame tiež si preštudovať '''[[Zimný semester, pravidlá|pravidlá predmetu]]'''. | Odporúčame tiež si preštudovať '''[[Zimný semester, pravidlá|pravidlá predmetu]]'''. | ||
Riadok 5: | Riadok 5: | ||
==Termíny, prihlasovanie== | ==Termíny, prihlasovanie== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Termíny skúšok | |
+ | * Piatok 20.12. 13:10 (predtermín) | ||
+ | * Piatok 17.1. 9:00 | ||
+ | * Piatok 24.1. 9:00 | ||
+ | * Piatok 31.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín | ||
+ | * Štvrtok 13.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín | ||
+ | Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny. | ||
Prihlasovanie | Prihlasovanie | ||
− | * | + | * Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od pondelka 2.12. 19:00 |
− | * Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu | + | * Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu. |
− | + | * Na skúšku môžete ísť iba ak ste úsešne absolvovali semestrálny test aspoň na 50% bodov. | |
− | * | + | * Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich. |
− | * Celkovo budú iba | ||
− | + | Špeciálne pravidlá pre predtermín | |
− | + | * Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 20.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky). | |
− | * | + | * Ak máte problémy so slovenčinou, môžeme vám na teste a skúške poskytnúť strojový preklad zadaní. |
− | * | + | ** Pre riadny termín testu bolo treba nahlásiť záujem do 6.12. |
− | * | + | ** Pre ostatné termíny najneskôr do utorka 17.12. |
− | ** | + | ** Použite [https://forms.office.com/e/209Muu7zsp formulár]. |
− | ** | ||
− | == | + | ==Praktická skúška== |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | * 2 hodiny práca pri počítači v halách H3, H6 | |
− | * | + | * Za určitých okolností môže byť čas '''predĺžený''' o 30 minút, viď pravidlá nižšie |
− | * | + | * Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní / kostre / vstupoch je chyba. |
− | + | ||
− | + | Ďalšie detaily | |
− | * | ||
− | |||
* Nebudeme používať SVGdraw | * Nebudeme používať SVGdraw | ||
* Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod. | * Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod. | ||
− | + | * Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti. | |
− | + | * Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach. | |
− | + | * Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača. | |
− | * | + | * Okrem testovača nebude k dispozícii internet. |
− | * | + | * Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke. |
− | * | + | * Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia. |
− | * | + | * Môžete použiť Kate, valgrind, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť. |
+ | ** Nemôžete použiť online prostredia. | ||
+ | ** VS Code nemá pluginy | ||
+ | * Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame). | ||
+ | * Prineste si aj preukaz študenta. | ||
+ | * Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača. | ||
+ | * Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program). | ||
+ | * Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam" | ||
== Príklady == | == Príklady == | ||
Riadok 61: | Riadok 59: | ||
* V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok. | * V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok. | ||
* V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup. | * V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup. | ||
− | * Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez new, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. string, vector). Alokovanú pamäť odalokujte. | + | * Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez <tt>new</tt>, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. <tt>string</tt>, <tt>vector</tt>). Alokovanú pamäť odalokujte. |
* Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť. | * Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť. | ||
Riadok 68: | Riadok 66: | ||
* V tomto príklade môžete mať v zadaní predpísaný spôsob, ako máte niektoré časti naprogramovať. | * V tomto príklade môžete mať v zadaní predpísaný spôsob, ako máte niektoré časti naprogramovať. | ||
* Budú sa vyžadovať aj zložitejšie časti učiva, ako napríklad zoznamy, stromy a rekurzia. | * Budú sa vyžadovať aj zložitejšie časti učiva, ako napríklad zoznamy, stromy a rekurzia. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Ukážkové príklady''' | ||
+ | |||
+ | Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na [https://prog.dcs.fmph.uniba.sk/ testovači], môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením. | ||
+ | |||
+ | '''Techniky hľadania chýb''' | ||
+ | |||
+ | Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje. | ||
+ | * Pozrite si rady k hľadaniu chýb na [[Prednáška_5#H.C4.BEadanie_ch.C3.BDb_v_programe|prednáške 5]] a návod na použitie programu [[Valgrind]]. | ||
==Hodnotenie== | ==Hodnotenie== | ||
Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, '''aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači''' | Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, '''aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači''' | ||
− | * Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna) | + | * Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna). |
* Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod. | * Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod. | ||
* Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili. | * Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili. | ||
Riadok 80: | Riadok 88: | ||
* V druhej úlohe budeme jednotlivé funkcie hodnotiť zvlášť, takže môžete získať čiastočné body, ak ste niekoľko funkcií napísali správne. | * V druhej úlohe budeme jednotlivé funkcie hodnotiť zvlášť, takže môžete získať čiastočné body, ak ste niekoľko funkcií napísali správne. | ||
* Na hodnotenie môže mať menší vplyv aj úprava a štýl programu (komentáre, mená premenných, odsadzovanie, členenie dlhšieho programu na funkcie,...) | * Na hodnotenie môže mať menší vplyv aj úprava a štýl programu (komentáre, mená premenných, odsadzovanie, členenie dlhšieho programu na funkcie,...) | ||
− | * Na tejto skúške nezáleží na rýchlosti vášho programu. Radšej napíšte jednoduchý, prehľadný a hlavne správny pomalší program, než rýchlejší, ale zbytočne zložitý, či nesprávny. | + | * Na tejto skúške nezáleží na rýchlosti vášho programu (pokiaľ zbehne v časovom limite, ktorý však nie je prísny). Radšej napíšte jednoduchý, prehľadný a hlavne správny pomalší program, než rýchlejší, ale zbytočne zložitý, či nesprávny. |
==Predĺženie času== | ==Predĺženie času== | ||
Riadok 87: | Riadok 95: | ||
* Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku '''body iba z jedného príkladu'''. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr) | * Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku '''body iba z jedného príkladu'''. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr) | ||
− | == | + | ==Opravné termíny== |
− | + | * Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili). | |
− | + | * Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi. | |
− | + | * Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr. | |
− | |||
− | * Ak sa | ||
− | |||
− | |||
− |
Aktuálna revízia z 07:59, 11. december 2024
Odporúčame tiež si preštudovať pravidlá predmetu.
Obsah
Termíny, prihlasovanie
Termíny skúšok
- Piatok 20.12. 13:10 (predtermín)
- Piatok 17.1. 9:00
- Piatok 24.1. 9:00
- Piatok 31.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín
- Štvrtok 13.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín
Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.
Prihlasovanie
- Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od pondelka 2.12. 19:00
- Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
- Na skúšku môžete ísť iba ak ste úsešne absolvovali semestrálny test aspoň na 50% bodov.
- Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.
Špeciálne pravidlá pre predtermín
- Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 20.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
- Ak máte problémy so slovenčinou, môžeme vám na teste a skúške poskytnúť strojový preklad zadaní.
- Pre riadny termín testu bolo treba nahlásiť záujem do 6.12.
- Pre ostatné termíny najneskôr do utorka 17.12.
- Použite formulár.
Praktická skúška
- 2 hodiny práca pri počítači v halách H3, H6
- Za určitých okolností môže byť čas predĺžený o 30 minút, viď pravidlá nižšie
- Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní / kostre / vstupoch je chyba.
Ďalšie detaily
- Nebudeme používať SVGdraw
- Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
- Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
- Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach.
- Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača.
- Okrem testovača nebude k dispozícii internet.
- Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke.
- Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia.
- Môžete použiť Kate, valgrind, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť.
- Nemôžete použiť online prostredia.
- VS Code nemá pluginy
- Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
- Prineste si aj preukaz študenta.
- Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
- Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program).
- Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam"
Príklady
Na skúške budete riešiť dva príklady za rovnaký počet bodov
Prvý príklad
- V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok.
- V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup.
- Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez new, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. string, vector). Alokovanú pamäť odalokujte.
- Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť.
Druhý príklad
- V druhom príklade dostanete kostru programu, pričom vašou úlohou bude doprogramovať niektoré funkcie.
- V tomto príklade môžete mať v zadaní predpísaný spôsob, ako máte niektoré časti naprogramovať.
- Budú sa vyžadovať aj zložitejšie časti učiva, ako napríklad zoznamy, stromy a rekurzia.
Ukážkové príklady
Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na testovači, môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.
Techniky hľadania chýb
Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje.
- Pozrite si rady k hľadaniu chýb na prednáške 5 a návod na použitie programu Valgrind.
Hodnotenie
Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači
- Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna).
- Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod.
- Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili.
Bodové hodnotenie
- V prvom rade budeme hodnotiť správnosť myšlienky vášho programu. Predtým, ako začnete programovať, si dobre prečítajte zadanie a rozmyslite, ako budete úlohu riešiť.
- Ďalej je veľmi dôležité, aby sa program dal skompilovať (v štandardnom prostredí) a aby správne fungoval na všetkých vstupoch spĺňajúcich podmienky v zadaní.
- V druhej úlohe budeme jednotlivé funkcie hodnotiť zvlášť, takže môžete získať čiastočné body, ak ste niekoľko funkcií napísali správne.
- Na hodnotenie môže mať menší vplyv aj úprava a štýl programu (komentáre, mená premenných, odsadzovanie, členenie dlhšieho programu na funkcie,...)
- Na tejto skúške nezáleží na rýchlosti vášho programu (pokiaľ zbehne v časovom limite, ktorý však nie je prísny). Radšej napíšte jednoduchý, prehľadný a hlavne správny pomalší program, než rýchlejší, ale zbytočne zložitý, či nesprávny.
Predĺženie času
- Ak v riadnom čase 2 hodiny nemáte na testovači OK ani z jedného príkladu, zo skúšky by ste mali dostať Fx.
- Dovolíme vám však predĺžiť čas skúšky o najviac 30 minút.
- Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku body iba z jedného príkladu. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr)
Opravné termíny
- Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
- Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
- Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.