Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25

Úvod · Pravidlá · Prednášky · Softvér · Testovač
· Kontaktujte nás pomocou e-mailovej adresy E-prg.png (bude odpovedať ten z nás, kto má príslušnú otázku na starosti alebo kto má práve čas).
· Prosíme študentov, aby si pravidelne čítali e-maily na @uniba.sk adrese alebo aby si tieto emaily preposielali na adresu, ktorú pravidelne čítajú.


Zimný semester, skúška: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(10 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.)
Riadok 5: Riadok 5:
 
==Termíny, prihlasovanie==
 
==Termíny, prihlasovanie==
  
Boli zverejnené predbežné termíny skúšok
 
* Piatok 16.12. 13:10 v H6 a H3
 
* Pondelok 9.1. 13:00 v H6 a H3
 
* Utorok 17.1. 13:00 v H6 a H3, hlavne 1. opravný termín
 
* Pondelok 30.1. 13:00 v H6, hlavne 2. opravný termín
 
  
'''Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie.''' Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.
+
Termíny skúšok
 +
* Piatok 20.12. 13:10 (predtermín)
 +
* Piatok 17.1. 9:00
 +
* Piatok 24.1. 9:00
 +
* Piatok 31.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín
 +
* Štvrtok 13.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín
 +
Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.
  
 
Prihlasovanie
 
Prihlasovanie
* Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od stredy 30.11. 20:00  
+
* Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od pondelka 2.12. 19:00  
 
* Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
 
* Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
* Opravnú písomku môžete na tomto predmete písať aj po skúške.
+
* Na skúšku môžete ísť iba ak ste úsešne absolvovali semestrálny test aspoň na 50% bodov.
* Celkovo budú iba uvedené štyri termíny. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.
+
* Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.
  
 
Špeciálne pravidlá pre predtermín
 
Špeciálne pravidlá pre predtermín
* Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 16.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
+
* Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 20.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
 +
 
 +
* Ak máte problémy so slovenčinou, môžeme vám na teste a skúške poskytnúť strojový preklad zadaní.
 +
** Pre riadny termín testu bolo treba nahlásiť záujem do 6.12.
 +
** Pre ostatné termíny najneskôr do utorka 17.12.
 +
** Použite [https://forms.office.com/e/209Muu7zsp formulár].
  
 
==Praktická skúška==
 
==Praktická skúška==
Riadok 32: Riadok 38:
 
* Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
 
* Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
 
* Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
 
* Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
* Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach
+
* Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach.
* Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača
+
* Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača.
* Okrem testovača nebude k dispozícii internet
+
* Okrem testovača nebude k dispozícii internet.
* Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke
+
* Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke.
* Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia
+
* Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia.
* Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program)
+
* Môžete použiť Kate, valgrind, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť.
* Môžete použiť Kate, valgrind, Netbeans, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť
 
 
** Nemôžete použiť online prostredia.
 
** Nemôžete použiť online prostredia.
 +
** VS Code nemá pluginy
 
* Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
 
* Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
 
* Prineste si aj preukaz študenta.
 
* Prineste si aj preukaz študenta.
* Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď) ako aj komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
+
* Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
 +
* Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program).
 +
* Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam"
  
 
== Príklady ==
 
== Príklady ==
Riadok 51: Riadok 59:
 
* V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok.
 
* V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok.
 
* V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup.  
 
* V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup.  
* Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez new, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. string, vector). Alokovanú pamäť odalokujte.
+
* Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez <tt>new</tt>, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. <tt>string</tt>, <tt>vector</tt>). Alokovanú pamäť odalokujte.
 
* Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť.  
 
* Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť.  
  
Riadok 62: Riadok 70:
 
'''Ukážkové príklady'''
 
'''Ukážkové príklady'''
  
Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na [http://prog.dcs.fmph.uniba.sk/ testovači], môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.
+
Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na [https://prog.dcs.fmph.uniba.sk/ testovači], môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.
 +
 
 +
'''Techniky hľadania chýb'''
 +
 
 +
Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje.
 +
* Pozrite si rady k hľadaniu chýb na [[Prednáška_5#H.C4.BEadanie_ch.C3.BDb_v_programe|prednáške 5]] a návod na použitie programu [[Valgrind]].
  
 
==Hodnotenie==
 
==Hodnotenie==
 
Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, '''aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači'''
 
Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, '''aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači'''
* Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna)
+
* Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna).
 
* Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod.
 
* Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod.
 
* Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili.
 
* Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili.
Riadok 83: Riadok 96:
  
 
==Opravné termíny==
 
==Opravné termíny==
* Opakovanie praktickej aj ústnej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
+
* Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
 
* Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
 
* Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
 
* Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.
 
* Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.

Aktuálna revízia z 07:59, 11. december 2024


Odporúčame tiež si preštudovať pravidlá predmetu.

Termíny, prihlasovanie

Termíny skúšok

  • Piatok 20.12. 13:10 (predtermín)
  • Piatok 17.1. 9:00
  • Piatok 24.1. 9:00
  • Piatok 31.1. 9:00, hlavne 1. opravný termín
  • Štvrtok 13.2. 9:00, hlavne 2. opravný termín

Ak zistíte konflikt našej skúšky s hromadnou skúškou alebo písomkou iného predmetu, dajte nám vedieť čím skôr. Na poslednú chvíľu už nedokážeme nájsť riešenie. Trvanie skúšky je cca 2,5 hodiny.

Prihlasovanie

  • Prihlasovanie je v AIS2/Votr otvorené od pondelka 2.12. 19:00
  • Na termín sa prihlasujte / odhlasujte najneskôr 24 hodín pred začiatkom termínu.
  • Na skúšku môžete ísť iba ak ste úsešne absolvovali semestrálny test aspoň na 50% bodov.
  • Celkovo budú iba uvedených päť termínov. Každý sa môže zúčastniť na najviac troch z nich.

Špeciálne pravidlá pre predtermín

  • Ak sa zúčastňujete predtermínu, body za tréningové príklady môžete dostať iba ak ich vyriešite do 20.12. 11:30 (toto neplatí, ak po predtermíne ešte idete na opravný termín skúšky).
  • Ak máte problémy so slovenčinou, môžeme vám na teste a skúške poskytnúť strojový preklad zadaní.
    • Pre riadny termín testu bolo treba nahlásiť záujem do 6.12.
    • Pre ostatné termíny najneskôr do utorka 17.12.
    • Použite formulár.

Praktická skúška

  • 2 hodiny práca pri počítači v halách H3, H6
  • Za určitých okolností môže byť čas predĺžený o 30 minút, viď pravidlá nižšie
  • Počas skúšky vám nebudeme pomáhať hľadať chyby vo vašom programe. Môžete sa však spýtať na nejasnosti v zadaní. Dajte nám tiež vedieť v prípade technických problémov alebo ak si myslíte, že v zadaní / kostre / vstupoch je chyba.

Ďalšie detaily

  • Nebudeme používať SVGdraw
  • Môžete používať aj črty C/C++, ktoré sme nebrali. Používajte len štandardné súčasti jazyka. Vaše programy by mali fungovať na testovači bez zvláštnych nastavení kompilátora a pod.
  • Odporúčame používať iba tie časti jazyka, s ktorými máte dostatočné skúsenosti.
  • Skúška bude v Linuxe, rovnaké prostredie ako na cvičeniach.
  • Odovzdávanie prostredníctvom špeciálnej verzie testovača.
  • Okrem testovača nebude k dispozícii internet.
  • Bude k dispozícii kópia poznámok z predmetu, ktoré vidíte na tejto stránke.
  • Budete používať špeciálne skúškové konto, takže nebudete mať k dispozícii žiadne svoje súbory alebo nastavenia.
  • Môžete použiť Kate, valgrind, ale aj iné nástroje, ktoré bežia v Linuxe v učebniach a nepotrebujú internet. Prípadné problémy s použitím iného softvéru vám však nebudeme pomáhať riešiť.
    • Nemôžete použiť online prostredia.
    • VS Code nemá pluginy
  • Môžete použiť pero alebo ceruzku na robenie poznámok (odporúčame).
  • Prineste si aj preukaz študenta.
  • Zakázané sú akékoľvek ďalšie pomôcky (mobily a elektronické zariadenia, poznámky a iné papierové materiály atď), komunikácia s inými osobami než s vyučujúcimi predmetu ako aj pokusy o narušenie riadneho chodu testovača.
  • Pri reštarte počítača sa stratia všetky súbory, používajte testovač ako zálohu (odovzdajte aj nedokončený program).
  • Každých cca 20 minút vás vyučujúci vyzvú, aby ste v najbližších minútach odovzdali svoj program na testovač. Ak práve nerobíte na žiadnom programe, odovzdajte krátku správu, napr. "rozmyslam"

Príklady

Na skúške budete riešiť dva príklady za rovnaký počet bodov

Prvý príklad

  • V prvom príklade budete mať za úlohu samostatne napísať celý program, ktorý rieši zadanú úlohu. Typicky bude treba načítať dáta, spracovať ich a vypísať výsledok.
  • V tomto príklade môžete použiť ľubovoľný postup.
  • Budú však zakázané polia pevných veľkostí. Polia alokujte dynamicky cez new, alebo použite štruktúry, ktoré menia veľkosť podľa potreby (napr. string, vector). Alokovanú pamäť odalokujte.
  • Predtým ako začnete programovať, si poriadne rozmyslite, aké dátové štruktúry (polia, matice, struct-y a pod.) chcete v programe použiť.

Druhý príklad

  • V druhom príklade dostanete kostru programu, pričom vašou úlohou bude doprogramovať niektoré funkcie.
  • V tomto príklade môžete mať v zadaní predpísaný spôsob, ako máte niektoré časti naprogramovať.
  • Budú sa vyžadovať aj zložitejšie časti učiva, ako napríklad zoznamy, stromy a rekurzia.


Ukážkové príklady

Niektoré ukážkové príklady na skúšku budú k dispozícii na testovači, môžete si ich v rámci tréningu vyriešiť a odovzdať. Pre realistickejší tréning si vždy prečítajte zadanie tesne predtým, ako príklad začnete riešiť, aby ste odhadli, koľko času vám príklad zaberie vrátane čítania zadania a rozmýšľania nad riešením.

Techniky hľadania chýb

Pre niektorých študentov nie je ani tak problém napísať takmer kompletný program, ale skôr nájsť v ňom chyby, kvôli ktorým nefunguje.

Hodnotenie

Aby ste mali šancu úspešne ukončiť predmet, aspoň jeden z príkladov vám musí prejsť všetky testy na testovači

  • Túto podmienku nebudeme považovať za splnenú, ak váš program nerieši zadanú úlohu (t.j. jeho myšlienka nie je v zásade správna).
  • Podmienku však považujeme za splnenú, ak váš program prejde všetky vstupy, má v zásade správnu myšlienku, ale nedostane plný počet bodov napríklad kvôli chýbajúcemu uvoľneniu pamäte, statickým poliam, menšej chybe, ktorá sa neprejavila na daných vstupoch a pod.
  • Dobre si rozmyslite, s ktorým príkladom chcete začať a snažte sa ho dokončiť, kým nedostanete OK na testovači. Potom ho môžete ešte vylepšovať alebo sa snažiť vyriešiť aspoň časť príkladu, ktorý ste ešte neriešili.

Bodové hodnotenie

  • V prvom rade budeme hodnotiť správnosť myšlienky vášho programu. Predtým, ako začnete programovať, si dobre prečítajte zadanie a rozmyslite, ako budete úlohu riešiť.
  • Ďalej je veľmi dôležité, aby sa program dal skompilovať (v štandardnom prostredí) a aby správne fungoval na všetkých vstupoch spĺňajúcich podmienky v zadaní.
  • V druhej úlohe budeme jednotlivé funkcie hodnotiť zvlášť, takže môžete získať čiastočné body, ak ste niekoľko funkcií napísali správne.
  • Na hodnotenie môže mať menší vplyv aj úprava a štýl programu (komentáre, mená premenných, odsadzovanie, členenie dlhšieho programu na funkcie,...)
  • Na tejto skúške nezáleží na rýchlosti vášho programu (pokiaľ zbehne v časovom limite, ktorý však nie je prísny). Radšej napíšte jednoduchý, prehľadný a hlavne správny pomalší program, než rýchlejší, ale zbytočne zložitý, či nesprávny.

Predĺženie času

  • Ak v riadnom čase 2 hodiny nemáte na testovači OK ani z jedného príkladu, zo skúšky by ste mali dostať Fx.
  • Dovolíme vám však predĺžiť čas skúšky o najviac 30 minút.
  • Ak zostanete na predĺženie, budeme vám rátať do výsledku body iba z jedného príkladu. Konkrétne z toho, za ktorý ste dostali OK na testovači (ak z oboch, tak z toho, za ktorý ste mali OK skôr)

Opravné termíny

  • Opakovanie praktickej skúšky sa riadi študijným poriadkom fakulty. Máte nárok na dva opravné termíny (ale len v rámci termínov, ktoré sme určili).
  • Ak po skúške máte nárok na známku E alebo lepšiu, ale chceli by ste si známku ešte opraviť, musíte sa dohodnúť so skúšajúcimi.
  • Ak sa zo závažných dôvodov (napr. zdravotných, alebo konflikt s inou skúškou) nemôžete zúčastniť termínu skúšky alebo písomky, dajte o tom vyučujúcim vedieť čím skôr.