Programovanie (2) v Jave
1-INF-166, letný semester 2023/24

Prednášky · Pravidlá · Softvér · Testovač
· Vyučujúcich predmetu možno kontaktovať mailom na adresách uvedených na hlavnej stránke. Hromadná mailová adresa zo zimného semestra v letnom semestri nefunguje.
· JavaFX: cesta k adresáru lib je v počítačových učebniach /usr/share/openjfx/lib.


Letný semester, prednáška č. 2: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Riadok 13: Riadok 13:
 
* Triedu teda možno chápať ako „vzor”, podľa ktorého sa vytvárajú objekty.  
 
* Triedu teda možno chápať ako „vzor”, podľa ktorého sa vytvárajú objekty.  
  
''Príklad'':  
+
''Príklad'': nasledujúca trieda <tt>Fraction</tt> reprezentuje jeden zlomok. Obsahuje dve premenné <tt>numerator</tt> a <tt>denominator</tt> zodpovedajúce čitateľu a menovateľu zlomku a metódu na vyhodnotenie zlomku.
 +
 
 +
<syntaxhighlight lang="java">
 +
public class Fraction {
 +
    int numerator;
 +
    int denominator;
 +
 
 +
    double evaluate() {
 +
        return (double) numerator / denominator;
 +
    }
 +
}
 +
</syntaxhighlight>
 +
 
 +
Inštanciami tejto triedy, t.j. objektmi typu <tt>Fraction</tt> sú konkrétne realizácie triedy <tt>Fraction</tt> (napr. zlomok s čitateľom 2 a menovateľom 3). O spôsobe ich vytvorenia si povieme o chvíľu.
  
 
<!-- co je a co nie je objekt -->
 
<!-- co je a co nie je objekt -->

Verzia zo dňa a času 20:02, 18. február 2021

Oznamy

  • Na test pre pokročilých sa v prípade záujmu treba prihlásiť do utorka 23. februára, 11:30.
  • Prvú bonusovú úlohu treba odovzdať do stredy 24. februára, 11:30.

Základné koncepty objektovo orientovaného programovania

Objekty a triedy

Dvoma najzákladnejšími konceptmi objektovo orientovaného programovania (OOP) sú triedy a objekty.

  • Trieda (angl. class) je typ, ktorý podobne ako struct v C/C++ môže združovať údaje rôznych typov. Okrem toho ale obvykle obsahuje aj definície metód na manipuláciu s týmito údajmi.
  • Objekt (angl. object) je inštancia triedy – obsahuje teda už nejakú konkrétnu sadu údajov vyhovujúcu definícii triedy, na ktorú možno aplikovať metódy triedy.
  • Triedu teda možno chápať ako „vzor”, podľa ktorého sa vytvárajú objekty.

Príklad: nasledujúca trieda Fraction reprezentuje jeden zlomok. Obsahuje dve premenné numerator a denominator zodpovedajúce čitateľu a menovateľu zlomku a metódu na vyhodnotenie zlomku.

public class Fraction {
    int numerator;
    int denominator;

    double evaluate() {
        return (double) numerator / denominator;
    }
}

Inštanciami tejto triedy, t.j. objektmi typu Fraction sú konkrétne realizácie triedy Fraction (napr. zlomok s čitateľom 2 a menovateľom 3). O spôsobe ich vytvorenia si povieme o chvíľu.


Referencie na objekty

Konštruktory a inicializácia objektov

Kľúčové slovo this

Modifikátory prístupu

Zapuzdrenie

Metódy get a set

Preťažovanie metód

Statické vs. nestatické metódy

Ďalšie príklady

Odkazy