Programovanie (2) v Jave
1-INF-166, letný semester 2023/24

Prednášky · Pravidlá · Softvér · Testovač
· Vyučujúcich predmetu možno kontaktovať mailom na adresách uvedených na hlavnej stránke. Hromadná mailová adresa zo zimného semestra v letnom semestri nefunguje.
· JavaFX: cesta k adresáru lib je v počítačových učebniach /usr/share/openjfx/lib.


Prednáška 21: Rozdiel medzi revíziami

Z Programovanie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Riadok 9: Riadok 9:
 
** Už dnes po prednáške sa na testovači objavia tréningové príklady na skúšku. Za niektoré budete môcť získať bonusový bod, ak ich vyriešite do 12.1. (ako tréning sa dajú riešiť aj neskôr). V utorok na cvičeniach pribudne ešte jeden tréningový príklad za 4 body. Ak prídete na cvičenia a odovzdáte na konci aspoň rozumne rozrobenú verziu programu, získate jeden bonusový bod, aj keď ho nestihnete dokončiť.
 
** Už dnes po prednáške sa na testovači objavia tréningové príklady na skúšku. Za niektoré budete môcť získať bonusový bod, ak ich vyriešite do 12.1. (ako tréning sa dajú riešiť aj neskôr). V utorok na cvičeniach pribudne ešte jeden tréningový príklad za 4 body. Ak prídete na cvičenia a odovzdáte na konci aspoň rozumne rozrobenú verziu programu, získate jeden bonusový bod, aj keď ho nestihnete dokončiť.
 
* V piatok 17.12. od 12:00 predtermín skúšky, doplnkové cvičenia nebudú
 
* V piatok 17.12. od 12:00 predtermín skúšky, doplnkové cvičenia nebudú
 
== Sylaby predmetu ==
 
=== Základy ===
 
 
'''Konštrukcie jazyka C'''
 
* premenné typov <tt>int</tt>, <tt>double</tt>, <tt>char</tt>, <tt>bool</tt>, konverzie medzi nimi
 
* podmienky (<tt>if</tt>, <tt>else</tt>, <tt>switch</tt>), cykly (<tt>for</tt>, <tt>while</tt>)
 
* funkcie (a parametre funkcií - odovzdávanie hodnotou, referenciou, smerníkom)
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
void f1(int x){}                                //hodnotou
 
void f2(int &x){}                                //referenciou
 
void f3(int* x){}                                //smerníkom
 
void f(int a[], int n){}                        //polia bez & (ostanú zmeny)
 
void kresli(Turtle &t){}                        //korytnačky, SVGdraw a pod. s &
 
</syntaxhighlight>
 
 
'''Polia, reťazce''' (char[])
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int A[4]={3, 6, 8, 10};
 
int B[4];             
 
B[0]=3; B[1]=6; B[2]=8; B[3]=10;
 
 
char C[100] = "pes";
 
char D[100] = {'p', 'e', 's', 0};
 
</syntaxhighlight>
 
* funkcie strlen, strcpy, strcmp, strcat
 
 
'''Súbory, spracovanie vstupu'''
 
* cin, cout alebo printf, scanf
 
* fopen, fclose, feof
 
* fprintf, fscanf
 
* getc, putc, ungetc, fgets, fputs
 
* spracovanie súboru po znakoch, po riadkoch, po číslach alebo slovách
 
 
'''Smerníky, dynamicky alokovaná pamäť, dvojrozmerné polia'''
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int i;    // „klasická“ celočíselná premenná
 
int *p;  // ukazovateľ na celočíselnú premennú
 
 
p = &i;        // spravne
 
p = &(i + 3);  // zle i+3 nie je premenna
 
p = &15;        // zle konstanta nema adresu
 
i = *p;        // spravne ak p bol inicializovany
 
 
int * cislo = new int;  // alokovanie jednej premennej
 
*cislo = 50;
 
..
 
delete cislo;
 
 
int a[4];
 
int *b = a;  // a,b su teraz takmer rovnocenne premenne
 
 
int *A = new int[n]; // alokovanie 1D pola danej dlzky
 
..
 
delete[] A;
 
 
int **a;      // alokovanie 2D matice
 
a = new int *[n];
 
for (int i = 0; i < n; i++) a[i] = new int[m];
 
..
 
for (int i = 0; i < n; i++) delete[] a[i];
 
delete[] a;
 
</syntaxhighlight>
 
 
=== Abstraktné dátové typy ===
 
 
Abstraktný dátový typ '''dynamické pole''' (rastúce pole)
 
* operácie init, add, get, set, length
 
 
Abstraktný dátový typ '''dynamická množina''' (set)
 
* operácie init, find, insert, remove
 
* implementácie pomocou
 
** neutriedeného poľa
 
** utriedeného poľa
 
** spájaných zoznamov
 
** binárnych vyhľadávacích stromov
 
** hašovacej tabuľky
 
** lexikografického stromu (ak kľúč je reťazec)
 
 
Abstraktné dátové typy '''rad a zásobník'''
 
* operácie pre rad (frontu, queue): init, isEmpty, enqueue, dequeue, peek
 
* operácie pre zásobník (stack): init, isEmpty, push, pop
 
* implementácie: v poli alebo v spájanom zozname
 
* využitie: ukladanie dát na spracovanie, odstránenie rekurzie
 
* kontrola zátvoriek a vyhodnocovanie výrazov pomocou zásobníka
 
 
 
=== Dátové štruktúry ===
 
[[Image:PROG-list.png|right|200px]]'''Spájané zoznamy'''
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
struct node {
 
    int data;
 
    item* next;
 
};
 
struct linkedList {
 
    item* first;
 
};
 
void insertFirst(linkedList &z, int d){
 
    /* do zoznamu z vlozi na zaciatok novy prvok s datami d */
 
    item* p = new item;  // vytvoríme nový prvok
 
    p->data = d;          // naplníme dáta
 
    p->next = z.first;    // prvok bude prvým prvkom zoznamu (ukazuje na doterajší začiatok)
 
    z.first = p;          // tento prvok je novým začiatkom
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
 
[[Image:PROG-P21-aritm.png|thumb|right|Strom pre výraz (65 – 3*5)/(2 + 3)]]'''Binárne stromy'''
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
struct node {
 
    /* vrchol stromu  */
 
    dataType data;
 
    node * left;  /* lavy syn */
 
    node * right; /* pravy syn */
 
};
 
 
node * createNode(dataType data, node *left, node *right) {
 
    node *v = new node;
 
    v->data = data;
 
    v->left = left;
 
    v->right = right;
 
    return v;
 
}
 
</syntaxhighlight>
 
* prehľadávanie inorder, preorder, postorder
 
* použitie na uloženie aritmetických výrazov
 
 
[[Image:P22-BST.png|200px|right]]'''Binárne vyhľadávacie stromy'''
 
* vrcholy vľavo od koreňa menší kľúč, vpravo od koreňa väčší
 
* insert, find, remove v čase závisiacom od hĺbky stromu
 
 
[[Image:trie.jpg|right]]'''Lexikografické stromy'''
 
* ukladajú množinu reťazcov
 
* nie sú binárne: vrchol môže mať veľa synov
 
* insert, find, remove v čase závisiacom od dĺžky kľúča, ale nie od počtu kľúčov, ktoré už sú v strome
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
struct node {
 
    /* vrchol lexikografickeho stromu  */
 
    char data; // pismeno ulozene v tomto vrchole
 
    bool isWord; // je tento vrchol koncom slova?
 
    node* next[Abeceda]; // pole smernikov na deti   
 
};
 
</syntaxhighlight>
 
 
 
'''Hašovanie'''
 
* hašovacia tabuľka veľkosti ''m''
 
* kľúč ''k'' premietneme nejakou funkciou na index v poli (0,...,m-1}
 
* každé políčko hašovacej tabuľky spájaný zoznam prvkov, ktoré sa tam zahašovali
 
* v ideálnom prípade sa prvky rozhodia pomerne rovnomerne, zoznamy krátke, rýchle hľadanie, vkladenie, mazanie
 
* v najhoršom prípade všetky prvky v jednom zozname, pomalé hľadanie a mazanie
 
<syntaxhighlight lang="C++">
 
int hash(int k, int m){ // veľmi jednoduchá hašovacia funkcia, v praxi väčšinou zložitejšie
 
    return abs(k) % m;
 
}
 
struct node {
 
    int item;
 
    node* next;
 
};
 
 
struct set {
 
    node** data;
 
    int m;
 
};
 
</syntaxhighlight>
 
 
=== Algoritmy ===
 
 
'''Rekurzia'''
 
* Rekurzívne funkcie
 
* Vykresľovanie fraktálov
 
* Prehľadávanie s návratom (backtracking)
 
* Vyfarbovanie
 
* Prehľadávanie stromov
 
 
'''Triedenia'''
 
* nerekurzívne: Bubblesort, Selectionsort, Insertsort
 
* rekurzívne: Mergesort, Quicksort
 
* súvisiace algoritmy: binárne vyhľadávanie
 
 
'''Matematické úlohy'''
 
* Euklidov algoritmus, Eratostenovo sito
 
* Práca s aritmetickými výrazmi: vyhodnocovanie postfixovej formy, prevod z infixovej do postfixovej, reprezentácia vo forme stromu
 
  
 
== Binárne vyhľadávacie stromy ==
 
== Binárne vyhľadávacie stromy ==

Verzia zo dňa a času 23:18, 11. december 2021

Oznamy

Plán prednášok a cvičení na zvyšok semestra:

  • Dnes informácia o skúškach, detaily skúšky z programovania, pokračujeme v učive o stromoch
  • Tento piatok 10.12. cez cvičenia semestrálny test.
  • V pondelok 13.12. bude bežná prednáška, pokračujú stromy.
  • V stredu 15.12. dokončíme stromy, potom nepovinná prednáška o nepreberaných črtách jazykov C a C++ (táto nepovinná časť učiva nebude vyžadovaná na skúške, ale môžete ju použiť).
  • V utorok 14.12. v rámci cvičení tréning na skúšku.
    • Už dnes po prednáške sa na testovači objavia tréningové príklady na skúšku. Za niektoré budete môcť získať bonusový bod, ak ich vyriešite do 12.1. (ako tréning sa dajú riešiť aj neskôr). V utorok na cvičeniach pribudne ešte jeden tréningový príklad za 4 body. Ak prídete na cvičenia a odovzdáte na konci aspoň rozumne rozrobenú verziu programu, získate jeden bonusový bod, aj keď ho nestihnete dokončiť.
  • V piatok 17.12. od 12:00 predtermín skúšky, doplnkové cvičenia nebudú

Binárne vyhľadávacie stromy

Príklad binárneho vyhľadávacieho stromu.

Stromy sa v informatike často používajú. Ďalším príkladom sú binárne vyhľadávacie stromy, ktoré slúžia na ukladanie množiny prvkov. Prvky množiny teda nemáme v poli, ani v spájanom zozname, ale vo vrcholoch binárneho stromu.

  • V binárnom vyhľadávacom strome má každý vrchol 0,1 alebo 2 deti
  • V každom vrchole máme položku s dátami (pre jednoduchosť typu int)
  • Pre každý vrchol v stromu platí:
    • Každý vrchol v ľavom podstrome v má hodnotu data menšiu ako vrchol v
    • Každý vrchol v pravom podstrome v má hodnotu data väčšiu ako vrchol v
  • Z toho vyplýva, že ak vypíšeme strom v inorder poradí, dostaneme prvky usporiadané
  • Pre danú množinu kľúčov existuje veľa vyhľadávacích stromov


Cvičenie: nájdite všetky binárne vyhľadávacie stromy pozostávajúce z troch uzlov s kľúčmi 1, 2, 3.

Definícia dátových štruktúr

Vrchol typu node

  • Položka data typu int
  • Smerník na ľavé a pravé dieťa
  • Na niektoré úlohy (napr. mazanie vrcholu) sa hodí aj smerník na rodiča (ten má hodnotu NULL v koreni)

Celý strom je štruktúra obsahujúca iba smerník na koreň

  • Pre prázdny strom je to NULL.
struct node {
    /* vrchol binárneho vyhľadávacieho stromu  */
    int data;       /* hodnota */
    node * parent;  /* rodič vrchola, NULL v koreni */
    node * left;    /* ľavé dieťa, NULL ak neexistuje */
    node * right;   /* pravé dieťa, NULL ak neexistuje */
};

/* Samotná štruktúra binárneho vyhľadávacieho stromu (obal pre používateľa). */
struct binarySearchTree {
    node *root;  /* koreň stromu, NULL pre prázdny strom */
};

Inicializácia prázdneho binárneho vyhľadávacieho stromu

/** Funkcia inicializuje prázdny binárny vyhľadávací strom */
void bstInit(binarySearchTree &t) {    
    t.root = NULL;
}

Likvidácia binárneho vyhľadávacieho stromu

Likvidáciu podstromu zakoreneného v danom uzle root realizujeme funkciou destroy, obdobne ako pri všeobecných binárnych stromoch. Používateľovi navyše dáme k dispozícii aj funkciu bstDestroy, ktorá zlikviduje binárny vyhľadávací strom t tak, že zavolá funkciu destroy na jeho koreň.

/* Uvolni pamat pre podstrom s korenom *root. */
void destroy(node *root) {
    if (root != NULL) {
        destroy(root->left);
        destroy(root->right);
        delete root;
    }
}

/* Zlikviduje strom t (uvolni pamat). */
void bstDestroy(binarySearchTree &t) {
    destroy(t.root);
}

Hľadanie v binárnom vyhľadávacom strome

Funkcia findNode v podstrome s koreňom root hľadá uzol, ktorého položka dáta obsahuje hľadaný kľúč key. Vráti takýto uzol alebo NULL ak neexistuje

  • Najskôr porovná hľadaný kľúč s dátami v koreni
    • Ak sa rovnajú, končíme (našli sme, čo hľadáme)
    • Ak je hľadaná hodnota menšia ako dáta v koreni, musí byť v ľavom podstrome, ak je väčšia v pravom
  • V príslušnom podstrome sa rozhodujeme podľa tých istých pravidiel
  • Keď narazíme na prázdny podstrom, dáta sa v strome nenachádzajú
  • Dá sa zapísať rekurzívne alebo cyklom, lebo vždy ideme iba do jedného podstromu

Funkcia bstFind zavolá funkciu findNode pre koreň daného binárneho vyhľadávacieho stromu t a pomocou nej zistí, či tento strom obsahuje uzol s kľúčom key.

/* Ak v strome s korenom root existuje uzol s klucom key, 
 * vrati ho na vystupe. Inak vrati NULL. */
node * findNode(node *root, int key) {
    node * v = root;
    while (v != NULL && v->data != key) {
        if (key < v->data) {
            v = v->left;
        } else {
            v = v->right;
        }
    }
    return v;
}

/** Rekurzívna verzia */
node *findNodeR(node *root, int key) {
    if (root == NULL || key == root->data) {
        return root;
    } else if (key < root->data) {
        return findNodeR(root->left, key);
    } else {  // key > root->data
        return findNodeR(root->right, key);
    }
}

/* Zisti, ci strom t obsahuje uzol s klucom key. */
bool bstFind(binarySearchTree &t, int key) {
    return findNode(t.root, key) != NULL;
}

Čas výpočtu je v najhoršom prípade úmerný výške stromu.