Návod INF: Rozdiel medzi revíziami

Z Bakalárska práca
Prejsť na: navigácia, hľadanie
(Štúdium v poslednom ročníku)
Riadok 5: Riadok 5:
 
* [[Písomná práca]]
 
* [[Písomná práca]]
 
* [[Odovzdávanie prác]]
 
* [[Odovzdávanie prác]]
 
==Štúdium v poslednom ročníku==
 
 
* Pri zápise si skontrolujte, či spolu so zapísanými predmetmi máte splnené požiadavky na ukončenie štúdia (stáva sa, že tesne pred štátnicou sa zistí, že študentovi chýbajú kredity)
 
** celkovo aspoň 180 kreditov
 
** všetky povinné predmety (vrátane angličtiny a telocviku)
 
** splnené podmienky na povinne voliteľné predmety
 
* Pozor na to, že nespravené skúšky znamenaju o rok dlhšie štúdium (a platenie školného)
 
* Pokiaľ možno, nenechávajte si príliš veľa predmetov na letný semester, lebo budete mať dosť starostí s dokončovaním bakalárky a prípravou na štátnice
 
* V letnom semestri budete tiež mať skrátené skúškové obdobie, na konci treba odovzdať index na kontrolu pred štátnicami
 
* Pri voľbe výberoviek zohľadnite svoje budúce zameranie na magisterskom štúdiu (ako aj zameranie bakalárskej práce)
 
** Magisterský program informatika pravdepodobne pobeží podľa novej akreditácie, na plánovanie štúdia odporúčame [http://kedrigern.dcs.fmph.uniba.sk/kralovic/new/other/minf on-line nástroj]
 
* Nezabudnite sa do príslušného termínu prihlásiť na štátnice a magisterské štúdium
 
* Podľa informácií zo študijného oddelenia, nie ste po splnení všetkých povinností bakalárskeho štúdia ďalej študentami. Tými sa stávate až po zápise na magisterské štúdium.
 
** v sociálnej poisťovni  [http://www.socpoist.sk/aktuality-absolventi-bakalarskeho-studia-po-ukonceni-studia-nemaju-ziadne-povinnosti-voci-sp/48411s58343c nemáte žiadne povinnosti]
 
** v zdravotnej poisťovni by ste v prípade následného prijatia tiež nemali potrebovať nič nahlasovať (citujem zo zákona 580/2004: "ak zápis na vysokoškolské štúdium druhého stupňa alebo tretieho stupňa bol vykonaný do konca kalendárneho roka, v ktorom bolo získané vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo druhého stupňa v dennej forme štúdia"). V prípade neprijatia je však potrebné sa nahlásiť do 8 dní od poslednej povinnosti (je možné, že stačí do 8 dní od doručenia o neprijatí).
 
  
 
==Výber školiteľa a témy==
 
==Výber školiteľa a témy==

Verzia zo dňa a času 09:01, 17. február 2015

Na tejto stránke budeme postupne zhromažďovať dobré rady k bakalárskej práci a k štúdiu v poslednom ročníku.

Výber školiteľa a témy

Zo smernice UK o záverečných prácach:

Bakalárskou prácou má študent preukázať schopnosť tvorivo pracovať v študijnom odbore, v ktorom absolvoval študijný program. Študent má preukázať primeranú znalosť vedomostí o problematike a uplatniť svoje schopnosti pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry. Môže ísť aj o kompiláciu, syntetický prehľad literatúry, prípadne jej aplikáciu v praxi alebo o riešenie čiastkovej úlohy, ktorá súvisí s budúcim zameraním študenta.

Bakalárska práca vám umožní dozvedieť sa viac o nejakej oblasti a navyše si túto oblasť môžete sami vybrať.

Typy bakalárskych prác

  • Implementačné: návrh a implementácia softéru
  • Teoretické: riešenie teoretických otvorených problémov
  • Prehľadové: spracovanie prehľadu určitej oblasti na základe dostupnej literatúry
  • Prípadne kombinácia
  • V každom prípade je dôležitá samotná písomná práca, v ktorej popíšete existujúce výsledky v danej oblasti a prezentujete svoje výsledky

Možní školitelia

  • Mali by mať aspoň titul Mgr. alebo Ing.
  • Zamestnanci alebo doktorandi Katedry informatiky
  • Zamestnanci alebo doktorandi iných katedier (najčastejšie Katedra aplikovanej informatiky a Katedra algebry, geometrie a didaktiky matematiky)
  • Zriedkavejšie aj školitelia z iných škôl, zo SAV, prípadne z praxe
  • Pozor, externí školitelia nepoznajú zvyklosti na našej fakulte resp. v našom odbore. Doporučujeme konzultovať napr. na tomto predmete.

Hľadanie témy

  • Zvoľte si oblasť informatiky, ktorá vás zaujíma.
    • Ideálne je v tej istej oblasti pokračovať aj na diplomovej práci, ak sa vám však prestane páčiť, nie je problém zamerať sa na magisterskom štúdiu na niečo iné.
    • Môže ísť o oblasť, ktorej by ste sa chceli venovať aj neskôr profesionálne, alebo naopak môžete využiť bakalársku prácu ako šancu robiť niečo, čo vás baví, ale asi vás neuživí.
  • Zistite, akí školitelia pôsobia v tejto oblasti
    • Vyučujúci predmetov v tejto oblasti
    • Môžete sa pozrieť, kto v minulosti školil práce v podobnej oblasti
      • Na stránke Katedry informatiky (za roky 2007-2012) [1]
      • V akademickej knižnici UK [2] zadajte ako žáner bakalárske práce a ako predmet 9.2.1 (kód študijného odboru informatika), prípadne zvoľte určitý rozsah rokov
  • Oslovte potenciálnych školiteľov e-mailom alebo osobne, spýtajte sa, aké ponúkajú témy
    • Témy niekedy môžete nájst aj v systéme AIS, na stránkach katedier, na osobných stránkach školiteľov, na rôznych nástenkách a pod.
  • Niekedy si naopak študent sám vymyslí tému a naopak hľadá školiteľa, ktorý by bol ochotný ju školiť.
  • Doporučujeme hľadať tému čím skôr, lebo obľúbení školitelia budú neskôr obsadení

Administratíva

  • Školiteľ (ak je z fakulty) zapíše dohodnutú tému do AIS a pridá vás tam ako študenta
    • Treba zadať názov a cieľ práce, oboje v slovenskom aj anglickom jazyku a zvoliť aj jazyk, v akom bude práca písaná
  • Garant (doc. Olejár) potom tému v systéme AIS elektronicky schváli (ak je zadanie vhodné)
  • Téma by mala byť v AIS aj schválená do 31.10. Mali by ste si preto tému nájsť v dostatočnom predstihu, aby školiteľ a garant mali čas vybaviť túto administratívu
  • Po schválení školiteľ vytlačí zadanie
    • Jedno vytlačené zadanie podpísané študentom aj školiteľom treba zaniesť na študijné oddelenie
    • Jedno vytlačené a podpísané zadanie budete potrebovať zaviazať do práce, ale stačí vytlačiť aj neskôr
  • Zadanie sa dá modifikovať so súhlasom školiteľa a garanta (napr. zmena názvu práce, zmena jazyka), ale je to administratívne náročné pre školiteľa, preto je ideálne zvládnuť finálnu verziu zadania už teraz
    • Po zmene zadania treba opäť zaniesť podpísanú kópiu na študijné
  • Ak váš školiteľ nie je z fakulty, dajte nám vedieť, pomôžeme vám so zadávaním témy do AIS

Rady k samotnej práci

Typický postup prác

  • V prvej fáze budete asi hlavne študovať súvisiacu literatúru, ktorú vám navrhne školiteľ, prípadne si nájdete sami
  • Keď sa zorientujete v problematike, môžete v súčinnosti so školiteľom zostaviť plán resp. návrh softvéru
  • Nasleduje samotné riešenie zadaného problému, jeho testovanie a vylepšovanie
  • V neskorších fázach doporučujeme paralelne s riešením problému pracovať aj na spisovaní práce, aby vám na to nezostalo príliš málo času

Odporúčania

  • Snažte si naplánovať čas, rozvrhnúť etapy riešenia na dobu do termínu odovzdania
    • Nechajte si aj rezervu pre prípad problémov
    • Pred termínom odovzdania by ste mali mať dosť času, aby školiteľ stihol prečítať prácu, dať vám komentáre a vy ich ste stihli zapracovať
  • Pracujte priebežne, nenechávajte si všetko na poslednú chvíľu
  • Pravidelne komunikujte so školiteľom (osobne príp e-mailom). Konzultujte ho, ak máte otázky, posielajte mu predbežné verzie softvéru aj textu do bakalárskej práce.
  • Udržujte si priebežne poznámky k tomu, čo robíte. Často sa stáva že vo fáze spisovania výsledkov si už študenti nepamätajú, čo robili pred pol rokom a musia sa k tomu prácne vracať. Zapisujte si napr.
    • poznámky k naštudovanej literatúre
    • zoznam použitých zdrojov (knihy, články, webstránky, softvér, zdroje dát atď.)
    • uvažované varianty návrhu (nielen víťazný variant)
    • presný postup pri spracovaní použitých dát
    • výsledky výpočtových experimentov

Písomná práca

Rozsah, formálna úprava

  • Smernica odporúča rozsah aspoň 30-40 normostrán, t.j. 54 000 až 72 000 znakov vrátane medzier.
  • Smernica odporúča veľkosť písma 12pt, riadkovanie 1,5, okraje vľavo 3,5 cm, vpravo 2 cm, zhora a zdola 2,5 cm.
  • Slovenský alebo anglický jazyk, vyvarujte sa gramatických chýb a preklepov.
  • Píšte v prvej osobe množného čísla.
  • Odovzdáva sa pdf a aj tlačené exempláre, detaily neskôr

Členenie práce

  • Predná strana obalu - požadované údaje a formát nájdete v smernici
  • Titulný list - podobný na prednú stranu obalu, opäť detaily v smernici
  • Zadanie z AIS - školiteľ vie stiahnuť z AIS, poslať Vám v pdf
  • Poďakovanie (nepovinné)
    • Môžete poďakovať školiteľovi, prípadne ďalším osobám, ktoré vám pri práci nejako pomohli, poradili, poskytli dáta a pod.
  • Abstrakt v slovenčine a v angličtine
    • Abstrakt je veľmi krátke zhrnutie (jeden odstavec, cca 1/4 strany) výsledkov práce.
    • Mal by byť pochopiteľný bežnému informatikovi.
    • Abstrakt sa zvykne zverejňovať aj samostatne, nepoužívajte preto skratky a pod. zavedené v práci.
    • V abstrakte uveďte aj 3-5 kľúčových slov.
  • Obsah
    • Pokiaľ možno generovaný automaticky
  • Zoznamy tabuliek, obrázkov, použitých skratiek (nepovinné)
  • Úvod
    • Rozsah cca 1-2 strany
    • Stručný úvod do problematiky, stav poznania v danej oblasti, význam a ciele práce
    • Opäť v jazyku zrozumiteľnom bežnému informatikovi
    • Pojmy potrebné v úvode stručne vysvetlite, formálne definície nechajte na neskôr
    • Na konci úvodu môžete stručne vymenovať, čo sa nachádza v jednotlivých kapitolách práce.
  • Ďalšie kapitoly
    • Samotnú prácu čleňte na niekoľko kapitol podľa potreby
    • Úvodné kapitoly obsahujú podrobnejší úvod do problematiky, definície potrebných pojmov, prehľad súvisiacej literatúry alebo existujúcich riešení problému
    • Ďalšie kapitoly potom obsahujú vaše výsledky
    • Ak máte v práci experimenty (výpočtové alebo s užívateľmi) alebo pracujete s nejakými dátami, podrobne popíšte detaily postupu tak, aby váš experiment vedel niekto iný zreplikovať
    • Ak v práci robíte návrh softvéru, je vhodné rozdiskutovať niekoľko možností riešenia a zdôvodniť, prečo ste zvolili danú možnosť
  • Záver
    • Rozsah cca 1-2 strany
    • Zhrňte dosiahnuté výsledky, popíšte v čom predstavujú pokrok, uveďte možnosti na ďalšiu prácu v oblasti (otvorené problémy)
    • Abstrakt, úvod a záver obsahujú podobné informácie. Abstrakt je kratší text, ktorý má pomôcť čitateľovi sa rozhodnúť, či vôbec prácu chce čítať. Úvod má umožniť zorientovať sa v práci skôr než ju začne čítať a záver sumarizuje najdôležitejšie veci po tom, ako prácu prečítal, môže sa teda viac zamerať na detaily a využívať pojmy zavedené v práci.
  • Zoznam použitej literatúry
    • Uveďte zoznam všetkých zdrojov, ktoré v práci citujete (knihy, články, webstránky, softvér a pod.)
    • Použite jednotné formátovanie, k jednotlivým typom zdrojov uveďte dostatočné identifikačné údaje
    • Viac o práci s literatúrou neskôr
  • Prílohy
    • nepovinná časť
    • napr. rozsiahle tabuľky a iné materiály, ktoré nie sú nevyhnutné pre hlavnú časť práce
    • softvér sa väčšinou prikladá v elektronickej forme (DVD), v krátkej tlačenej prílohe samotnej práce len uveďte, že k práci je priložené DVD a čo zhruba obsahuje

Štýl a formátovanie

Jazyk

  • Práca by mala byť v spisovnej slovenčine alebo angličtine, v odbornom jazyku, nepoužívajte neformálne výrazy
  • Pri prácach v slovenčine používajte slovenskú terminológiu, alebo ak skutočne neexistujte, zaveďte si vlastnú. Nie je vhodné používať v slovenskom texte anglické termíny (s výnimkou skratiek). Pri prvom použití menej obvyklého slovenského pojmu môžete v zátvorke uviesť anglický preklad.
  • Všetky použité skratky takisto definujte pri prvom použití.
  • Terminológiu a označnie používajte konzistentne. Všetky pojmy okrem úplne základných (ktoré pozná každý bakalár INF) definujte. Ak potrebujete skutočne presnú definíciu, definujte aj základné pojmy. Používajte definície zaužívané v literatúre (ak existujú).

Číslovanie

  • V prvej časti práce (po Obsah) číslujte strany rímskymi číslami, ďalej arabskými
    • Úvod teda začína na strane 1.
    • Titulná strana a zadanie nemajú číslo strany, ale počítajú sa do číslovania, takže poďakovanie môže byť na strane iii.
  • Všetky tabuľky a obrázky by mali byť číslované. Každý obrázok a tabuľka by mala mať popis, ktorý sumarizuje jej obsah a vysvetľuje použité označenie, skratky a pod. Každý obrázok a tabuľku by ste mali spomenúť v hlavnom texte jeho číslom, napr. "Výsledky experimentu sú uvedené v tabuľke 6." Obrázky a tabuľky nemusia byť umiestnené presne na tom mieste, kde sa používajú, môžu byť aj na vrchu aktuálnej či nasledujúcej stránky.
  • Takisto číslujte teorémy, lemy, definície atď. prípadne aj matematické výrazy, ktoré sú na samostatnom riadku. Takéto číslovanie vám umožňuje sa na dané prvky textu odvolávať na iných miestach práce. Je vhodné číslovanie a odvolávanie spraviť automaticky.

Úprava

  • V práci používajte iba malý počet fontov a veľkostí písma.
  • Špeciálne formátovanie, ako napríklad hrubé a šikmé písmo, používajte s mierou a konzistentným spôsobom v celej práci.
  • Taktiež s mierou používajte zoznamy s odrážkami resp. číslované, často je lepšie nahradiť ich súvislým textom.

Text

  • Priebežne pomáhajte čitateľovi zorientovať sa v texte. V úvode každej kapitoly a podkapitoly stručne popíšte, o čom v tejto časti budete písať. Formálne zadefinované pojmy vysvetlite aj neformálne, prípadne ilustrujte na príklade. Vysvetlite, z akých dôvodov definujte príslušné pojmy alebo dokazujete príslušné lemy.
  • Zátvorky a komentáre pod čiarou môžu pomôcť oddeliť poznámky od hlavného toku textu, sú však pre čitateľa unavujúce a preto ich tiež používajte s mierou.

Matematika

  • Ak vaša práca nie je o logike ako takej, nepoužívajte v texte matematické symboly kvatifikátorov, konjukcie, disjukcie, implikácie a pod, ale ich rozpíšte slovne.
  • Krátke matematické výrazy môžete mať priamo vo vete, ale zložitejšie výrazy dajte vystredené na zvláštny riadok.
  • Nezačínajte vetu matematickým označením. Napr. namiesto "f(x) je rastúca." napíšte "Funkcia f(x) je rastúca.
  • Dôkaz môžete ukončiť prázdnym štvorekom znamenajúcim QED.
  • Násobenie v matematických výrazoch neoznačujte hviezdičkou (x*y). Často možno operátor násobenia vynechať (xy), v prípade potreby použite použite bodku v strede riadku.

Zopár užitočných zdrojov

Plagiátorstvo

  • Vaše práce budú automatickým systémom porovnávané s inými odovzdanými prácami aj s vybranými zdrojmi na internete, nápadné podobnosti si môže všimnúť aj školiteľ alebo oponent. Preto je veľmi dôležité vyhnúť sa akémukoľvek opisovaniu.
  • Bakalársku prácu by ste mali celú napísať vlastnými slovami.
  • Ak chcete použiť krátky kus cudzieho textu (citát), jasne vyznačte, odkiaľ pochádza.
  • Takisto ak preberáte cudzie obrázky alebo tabuľky, uveďte zdroj.
    • Pozor na autorské práva, používate iba obrázky s vhodnou otvorenou licenciou
  • Pri prehľade literatúry si robte poznámky a potom spíšte text vlastnými slovami. Neopisujte resp. neprekladajte mechanicky celé kusy textu z iných zdrojov.

Odovzdávanie prác

Zmena zadania

  • Názov práce musí byť rovnaký s názvom uvedeným v zadaní práce
  • Ak chcete (so súhlasom školiteľa) zmeniť názov alebo jazyk práce, je potrebné v dostatočnom predstihu zmeniť zadanie
  • Na to treba súčinnosť školiteľa a garanta, preto to naozaj riešte iba ak naozaj treba a dostatočne skoro pred termínom odovzdania

Elektronická verzia práce

  • Odovzdáva sa v systéme AIS
  • Pdf súbor, ktorý sa dá previesť na čistý text
  • Má obsahovať nepodpísané zadanie (vypýtajte si od školiteľa v pdf formáte, v prípade problémov kontaktujte B. Brejovú)
  • Pri odovzdávaní treba vyplniť aj ďalšie údaje, napr. abstrakt a počet strán
  • Vo zvláštnom súbore môžete odovzdať prílohy (napr. zdrojový text vášho programu, príp. dáta a pod., vo formáte zip, príp tgz)
  • Keď máte odovzdanú prácu aj prílohy a všetko dobre prekontrolované, označte prácu ako finálnu. Potom už nie je možné v práci robiť žiadne ďalšie zmeny.

Odovzdávanie do katedrového systému

  • Pre ľahšie spracovanie vyžaduje Katedra informatiky odovzdanie práce aj do katedrového systému [3]

Vytlačená verzia práce

  • Má byť identická s elektronickou
  • Jednostranná tlač, pevná väzba (tvrdé dosky alebo termoväzba), nesmie byť možné vyberať stránky
  • Elektronické prílohy sa zvyknú v písomnej práci prikladať ako CD alebo DVD v papierovej obálke vlepenej zvnútra na zadný obal práce
  • Pozor na správnu úpravu titulnej stránky a ďalších povinných náležitostí
  • Je potrebné vytlačiť 3 kópie práce
    • Dve zanesiete do určeného termínu na Katedru informatiky aj s ďalšími náležitosťami, jednu odovzdáte školiteľovi
  • V jednom odovzdanom výtlačku práce má byť zadanie s originál podpisom študenta aj školiteľa, v ďalších stačia fotokópie
    • Nezabudnite si teda s dostatočným predstihom vypýtať od školiteľa podpísané zadanie, prípadne sa dohodnite, že podpíše priamo zviazané práce

Licenčné zmluvy

  • Po odovzdaní práce vám AIS vygeneruje licenčné zmluvy podľa zákona
  • Obe zmluvy je potrebné vytlačiť a podpísať v 3 kópiách
  • Jednu kópiu podpísanú zástupcom fakulty dostanete na štátniciach naspäť

Odovzdávanie prác na Katedre informatiky

  • Prineste 2 kópie práce, 3 podpísané kópie z oboch zmlúv, 1 kópiu titulnej strany, e-mail na vás aj na školiteľa
  • Odovzdáva sa na sekretariáte Katedry informatiky u pani Pažickej, M-254

Po odovzdaní

  • Vaša práca bude odoslaná na kontrolu originality a tiež oponentovi (ktorého vyberá garant)
  • Školiteľský aj oponentský posudok nájdete buď v AIS alebo na sekretariáte KI, mali by ste ho dostať aspoň 3 dni pred obhajobou
  • Prezentáciu na obhajobu tiež odovzdávajte cez katedrový systém aspoň 16 hodín pred obhajobami [4]