Programovanie (1) v C/C++
1-INF-127, ZS 2024/25
Prednáška 1: Rozdiel medzi revíziami
(→Oznamy) |
|||
(51 medziľahlých úprav od rovnakého používateľa nie je zobrazených.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
Pozrite si [[Zimný semester, úvodné informácie|úvod k predmetu]] a [[Zimný semester, pravidlá|pravidlá]]. | Pozrite si [[Zimný semester, úvodné informácie|úvod k predmetu]] a [[Zimný semester, pravidlá|pravidlá]]. | ||
− | == | + | ==Oznamy== |
* Zajtra budú hlavné cvičenia s prvými bodovanými príkladmi | * Zajtra budú hlavné cvičenia s prvými bodovanými príkladmi | ||
+ | ** Stretneme sa všetci v H6, po krátkom úvode sa rozdelíme medzi H3 a H6 | ||
** Oboznámenie sa s prostredím, s testovačom, riešenie jednoduchých príkladov k prvej prednáške | ** Oboznámenie sa s prostredím, s testovačom, riešenie jednoduchých príkladov k prvej prednáške | ||
** Budete potrebovať prihlasovacie meno a heslo do AIS2 na prihlásenie na počítač v učebni | ** Budete potrebovať prihlasovacie meno a heslo do AIS2 na prihlásenie na počítač v učebni | ||
** Aspoň na úvod cvičenia odporúčame prísť aj pokročilým | ** Aspoň na úvod cvičenia odporúčame prísť aj pokročilým | ||
− | * Do | + | ** Ak z vážnych príčin nemôžete prísť, kontaktujte nás a dohodneme náhradné riešenie |
− | * Test pre pokročilých bude | + | * V stredu druhá prednáška |
− | + | * Tento piatok počítačová učebňa I-H6 nie je k dispozícii. Doplnkové cvičenia budú iba formou '''nepovinných konzultácií''' pre tých, ktorí potrebujú poradiť s inštaláciou softvéru alebo majú otázky k úlohám alebo učivu. Ak máte otázky k softvéru alebo k úlohám, prineste si vlastný notebook. Miestnosť oznámime neskôr. | |
+ | * Do zajtra sa v prípade záujmu prihláste na test pre pokročilých. | ||
+ | * Test pre pokročilých bude v piatok počas doplnkových cvičení. | ||
== Programátorské prostredie == | == Programátorské prostredie == | ||
* Na tomto predmete budeme programovať v jazyku '''C++''', budeme však z neho používať len malú časť | * Na tomto predmete budeme programovať v jazyku '''C++''', budeme však z neho používať len malú časť | ||
− | * | + | * Cvičenia a skúšky budú v operačnom systéme '''Linux''', ukážeme vám ako používať editor '''Kate''' |
− | |||
* Môžete používať aj iné programátorské prostredia, ale | * Môžete používať aj iné programátorské prostredia, ale | ||
− | ** odovzdané programy | + | ** odovzdané programy musia správne pracovať na testovači |
** počas skúšky budete mať k dispozícii len to, čo beží v učebniach v Linuxe | ** počas skúšky budete mať k dispozícii len to, čo beží v učebniach v Linuxe | ||
− | ** viac informácií na stránke [[# | + | ** viac informácií na stránke [[Zimný semester, softvér#In.C3.A9_program.C3.A1torsk.C3.A9_prostredia|o alternatívach ku Kate]] |
− | * | + | * Potrebné nástroje si môžete nainštalovať zadarmo aj na vašom počítači alebo môžete mimo rozvrhu používať školské učebne |
− | |||
==Prvý program== | ==Prvý program== | ||
* Tradične sa v učebniciach programovania ako prvý uvádza program, ktorý iba vypíše na obrazovku text <tt>"Hello world!"</tt>. Tu je v jazyku C++: | * Tradične sa v učebniciach programovania ako prvý uvádza program, ktorý iba vypíše na obrazovku text <tt>"Hello world!"</tt>. Tu je v jazyku C++: | ||
− | + | <syntaxhighlight lang="C++"> | |
#include <iostream> | #include <iostream> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
− | int main( | + | int main() { |
cout << "Hello world!" << endl; | cout << "Hello world!" << endl; | ||
} | } | ||
− | + | </syntaxhighlight> | |
* Samotný text je vypísaný príkazom <tt>cout << "Hello world!" << endl;</tt> | * Samotný text je vypísaný príkazom <tt>cout << "Hello world!" << endl;</tt> | ||
− | * Všimnite si, že text <tt>Hello world!</tt> sme dali do úvodzoviek, čím poukazujeme na to, že to nie sú príkazy programovacieho jazyka, ale text, s ktorým treba niečo robiť. | + | * Všimnite si, že text <tt>Hello world!</tt> sme dali do úvodzoviek, čím poukazujeme na to, že to nie sú príkazy programovacieho jazyka, ale text, s ktorým treba niečo robiť. |
− | * Za | + | * Za príkaz sme dali bodkočiarku, ktorá ho ukončuje. |
* O vypisovaní si povieme viac neskôr, ale už teraz môžete vypisovať rôzne texty tým, že zmeníte text medzi úvodzovkami. | * O vypisovaní si povieme viac neskôr, ale už teraz môžete vypisovať rôzne texty tým, že zmeníte text medzi úvodzovkami. | ||
− | * Riadok <tt>int main( | + | * Riadok <tt>int main() {</tt> označuje začiatok programu, program ide až po ukončovaciu zloženú zátvorku <tt>}</tt> |
* Jazyk C++ sám o sebe neobsahuje príkazy na vypisovanie (<tt>cout <<...</tt>). Na to potrebujeme použiť '''knižnicu''': súbor príkazov, ktoré niekto už naprogramoval a my ich len používame. Prvé dva riadky programu nám umožnia používať štandardnú knižnicu <tt>iostream</tt>, ktorá je súčasťou C++ a ktorá obsahuje príkazy na vypisovanie. | * Jazyk C++ sám o sebe neobsahuje príkazy na vypisovanie (<tt>cout <<...</tt>). Na to potrebujeme použiť '''knižnicu''': súbor príkazov, ktoré niekto už naprogramoval a my ich len používame. Prvé dva riadky programu nám umožnia používať štandardnú knižnicu <tt>iostream</tt>, ktorá je súčasťou C++ a ktorá obsahuje príkazy na vypisovanie. | ||
Riadok 46: | Riadok 47: | ||
===Spúšťanie programu=== | ===Spúšťanie programu=== | ||
* Na to, aby sme náš program mohli spustiť na počítači, potrebujeme ho najskôr '''skompilovať''', t.j. preložiť do spustiteľného strojového kódu. | * Na to, aby sme náš program mohli spustiť na počítači, potrebujeme ho najskôr '''skompilovať''', t.j. preložiť do spustiteľného strojového kódu. | ||
− | * Ako na to, nájdete | + | * Ako na to, nájdete [[Zimný_semester,_softvér#Kate|v návode na prácu s editorom Kate]] |
− | |||
==Ďalší jednoduchý program== | ==Ďalší jednoduchý program== | ||
* Podobným spôsobom môžeme vypísať aj iný text. Napríklad dnešný dátum: | * Podobným spôsobom môžeme vypísať aj iný text. Napríklad dnešný dátum: | ||
− | < | + | <syntaxhighlight lang="C++"> |
#include <iostream> | #include <iostream> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
− | int main( | + | int main() { |
− | cout << "Dnes je | + | cout << "Dnes je 18.9.2023." << endl; |
} | } | ||
− | </ | + | </syntaxhighlight> |
− | * Cvičenie: | + | * Cvičenie: Rozšírte program tak, aby na druhý riadok vypísal dátum v americkom formáte mesiac/deň/rok. |
==Premenné== | ==Premenné== | ||
Riadok 67: | Riadok 67: | ||
Príklad z cvičenia by mohol vyzerať napríklad takto: | Príklad z cvičenia by mohol vyzerať napríklad takto: | ||
− | < | + | <syntaxhighlight lang="C++"> |
#include <iostream> | #include <iostream> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
− | + | int main() { | |
− | int main( | + | cout << "18.9.2023" << endl; |
− | cout << " | + | cout << "9/18/2023" << endl; |
− | |||
− | cout << "9/ | ||
} | } | ||
− | </ | + | </syntaxhighlight> |
− | Ak by sme v ňom chceli zmeniť dátum na prvú prednášku o rok, museli by sme pomeniť vhodné | + | Ak by sme v ňom chceli zmeniť dátum na prvú prednášku o rok, museli by sme pomeniť vhodné čísla na dvoch miestach. Navyše keď vidíme v programe nejaké číslo, nemusí byť úplne jasné, čo znamená. |
Program teraz prepíšeme tak, aby sme deň, mesiac a rok mali zapísané symbolicky a mohli ich meniť na jednom mieste. | Program teraz prepíšeme tak, aby sme deň, mesiac a rok mali zapísané symbolicky a mohli ich meniť na jednom mieste. | ||
− | < | + | <syntaxhighlight lang="C++"> |
#include <iostream> | #include <iostream> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
− | + | int main() { | |
− | int main( | + | int den = 18; |
− | int den = | ||
int mesiac = 9; | int mesiac = 9; | ||
− | int rok = | + | int rok = 2023; |
cout << den << "." << mesiac << "." << rok << endl; | cout << den << "." << mesiac << "." << rok << endl; | ||
− | |||
cout << mesiac << "/" << den << "/" << rok << endl; | cout << mesiac << "/" << den << "/" << rok << endl; | ||
} | } | ||
− | </ | + | </syntaxhighlight> |
Symbolickým hodnotám '''den, mesiac, rok''' sa hovorí '''premenné'''. | Symbolickým hodnotám '''den, mesiac, rok''' sa hovorí '''premenné'''. | ||
− | * | + | * Premenná je vyhradené miesto v pamäti počítača, ku ktorému v programe pristupujeme pod určitým názvom. |
* Do tejto pamäti si môžeme zapísať hodnotu a neskôr ju použiť. | * Do tejto pamäti si môžeme zapísať hodnotu a neskôr ju použiť. | ||
Riadok 108: | Riadok 104: | ||
Ak v programe premenným priradíme iné čísla, môžeme vypísať iný dátum. | Ak v programe premenným priradíme iné čísla, môžeme vypísať iný dátum. | ||
− | Príkaz <tt>int x = 100;</tt> vieme rozpísať aj na dva príkazy < | + | Príkaz <tt>int x = 100;</tt> vieme rozpísať aj na dva príkazy: |
+ | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
+ | int x; | ||
+ | x = 100; | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
+ | Prvý z nich vytvorí premennú <tt>x</tt>, ktorá bude mať nejakú ľubovoľnú hodnotu a druhý túto počiatočnú hodnotu zmení na 100. | ||
==Zhrnutie== | ==Zhrnutie== | ||
* Programy, ktoré sme doteraz videli, vyzerali takto: | * Programy, ktoré sme doteraz videli, vyzerali takto: | ||
** Najprv sme zapli používanie niekoľkých knižníc | ** Najprv sme zapli používanie niekoľkých knižníc | ||
− | ** Samotný program začínal <tt>int main( | + | ** Samotný program začínal <tt>int main() {</tt> a končil zloženou zátvorkou <tt>}</tt> |
** Program mohol mať niekoľko príkazov ukončených bodkočiarkami, ktoré sa vykonávajú jeden po druhom. | ** Program mohol mať niekoľko príkazov ukončených bodkočiarkami, ktoré sa vykonávajú jeden po druhom. | ||
Riadok 130: | Riadok 131: | ||
== Textový výpis a načítanie == | == Textový výpis a načítanie == | ||
− | Vieme už vypísať niečo na obrazovku (výstup | + | Vieme už vypísať niečo na obrazovku (výstup, output) a podobne môžeme aj čítať, čo nám používateľ napíše na klávesnici (vstup, input). Takéto zadané hodnoty tiež uložíme do premenných, aby sme s nimi mohli ďalej pracovať. |
===Sčítanie čísel=== | ===Sčítanie čísel=== | ||
− | Nasledujúci program od | + | Nasledujúci program od používateľa vypýta dve čísla a vypíše ich súčet. |
− | < | + | <syntaxhighlight lang="C++"> |
#include <iostream> | #include <iostream> | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
− | int main( | + | int main() { |
int x, y; | int x, y; | ||
Riadok 150: | Riadok 151: | ||
cout << x << "+" << y << "=" << result << endl; | cout << x << "+" << y << "=" << result << endl; | ||
} | } | ||
− | </ | + | </syntaxhighlight> |
− | Tu je príklad behu programu, keď | + | Tu je príklad behu programu, keď používateľ zadal čísla 10 a 3: |
<pre> | <pre> | ||
Riadok 160: | Riadok 161: | ||
</pre> | </pre> | ||
− | * Tento program používa na vstup a výstup príkazy z knižnice iostream a teda do hlavičky programu dáme <tt>#include <iostream></tt> a <tt>using namespace std;</tt> | + | * Tento program používa na vstup a výstup príkazy z knižnice <tt>iostream</tt> a teda do hlavičky programu dáme <tt>#include <iostream></tt> a <tt>using namespace std;</tt> |
* Program najskôr vytvorí dve premenné <tt>x</tt> a <tt>y</tt> typu <tt>int</tt> (a nepriradzuje im zatiaľ žiadne hodnoty) | * Program najskôr vytvorí dve premenné <tt>x</tt> a <tt>y</tt> typu <tt>int</tt> (a nepriradzuje im zatiaľ žiadne hodnoty) | ||
− | * Potom príkazom <tt>cout</tt> vypíše text <tt>"Please enter the first number: "</tt> aby | + | * Potom príkazom <tt>cout</tt> vypíše text <tt>"Please enter the first number: "</tt> aby používateľ vedel, čo má robiť. |
* Potom pomocou príkazu <tt>cin</tt> načíta číslo od používateľa do premennej <tt>x</tt> | * Potom pomocou príkazu <tt>cin</tt> načíta číslo od používateľa do premennej <tt>x</tt> | ||
* To isté opakuje pre premennú <tt>y</tt> | * To isté opakuje pre premennú <tt>y</tt> | ||
Riadok 171: | Riadok 172: | ||
* Pomocou <tt>cout</tt> vypisujeme na konzolu, t.j. textovú obrazovku | * Pomocou <tt>cout</tt> vypisujeme na konzolu, t.j. textovú obrazovku | ||
− | * To, čo chceme vypísať pošleme na <tt>cout</tt> pomocou šípky <tt><<</tt> | + | * To, čo chceme vypísať, pošleme na <tt>cout</tt> pomocou šípky <tt><<</tt> |
* <tt>cout << endl;</tt> vypíše koniec riadku | * <tt>cout << endl;</tt> vypíše koniec riadku | ||
* Môžeme naraz vypísať aj viac vecí oddelených šípkami <tt><<</tt> | * Môžeme naraz vypísať aj viac vecí oddelených šípkami <tt><<</tt> | ||
Riadok 178: | Riadok 179: | ||
=== Viac o príkaze cin === | === Viac o príkaze cin === | ||
− | * Pomocu <tt>cin</tt> načítavame z konzoly údaje od | + | * Pomocu <tt>cin</tt> načítavame z konzoly údaje od používateľa |
* Tieto údaje pošleme do premenných pomocou šípky <tt>>></tt> | * Tieto údaje pošleme do premenných pomocou šípky <tt>>></tt> | ||
* Opäť môžeme načítať aj viac vecí naraz, napr. nasledovný úryvok si vypýta obe čísla naraz a uloží ich do premenných ''x'' a ''y'' | * Opäť môžeme načítať aj viac vecí naraz, napr. nasledovný úryvok si vypýta obe čísla naraz a uloží ich do premenných ''x'' a ''y'' | ||
+ | <syntaxhighlight lang="C++"> | ||
+ | cout << "Please enter two numbers separated by a space: "; | ||
+ | cin >> x >> y; | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
− | + | * Pozor, <tt>cin</tt> nekontroluje, že používateľ zadáva rozumné hodnoty. Čo sa stane, ak namiesto čísla zadá nejaké písmená a podobne? | |
− | |||
− | |||
− | * Pozor, cin nekontroluje, že | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Verzia zo dňa a času 07:56, 16. september 2023
Pozrite si úvod k predmetu a pravidlá.
Obsah
Oznamy
- Zajtra budú hlavné cvičenia s prvými bodovanými príkladmi
- Stretneme sa všetci v H6, po krátkom úvode sa rozdelíme medzi H3 a H6
- Oboznámenie sa s prostredím, s testovačom, riešenie jednoduchých príkladov k prvej prednáške
- Budete potrebovať prihlasovacie meno a heslo do AIS2 na prihlásenie na počítač v učebni
- Aspoň na úvod cvičenia odporúčame prísť aj pokročilým
- Ak z vážnych príčin nemôžete prísť, kontaktujte nás a dohodneme náhradné riešenie
- V stredu druhá prednáška
- Tento piatok počítačová učebňa I-H6 nie je k dispozícii. Doplnkové cvičenia budú iba formou nepovinných konzultácií pre tých, ktorí potrebujú poradiť s inštaláciou softvéru alebo majú otázky k úlohám alebo učivu. Ak máte otázky k softvéru alebo k úlohám, prineste si vlastný notebook. Miestnosť oznámime neskôr.
- Do zajtra sa v prípade záujmu prihláste na test pre pokročilých.
- Test pre pokročilých bude v piatok počas doplnkových cvičení.
Programátorské prostredie
- Na tomto predmete budeme programovať v jazyku C++, budeme však z neho používať len malú časť
- Cvičenia a skúšky budú v operačnom systéme Linux, ukážeme vám ako používať editor Kate
- Môžete používať aj iné programátorské prostredia, ale
- odovzdané programy musia správne pracovať na testovači
- počas skúšky budete mať k dispozícii len to, čo beží v učebniach v Linuxe
- viac informácií na stránke o alternatívach ku Kate
- Potrebné nástroje si môžete nainštalovať zadarmo aj na vašom počítači alebo môžete mimo rozvrhu používať školské učebne
Prvý program
- Tradične sa v učebniciach programovania ako prvý uvádza program, ktorý iba vypíše na obrazovku text "Hello world!". Tu je v jazyku C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Hello world!" << endl;
}
- Samotný text je vypísaný príkazom cout << "Hello world!" << endl;
- Všimnite si, že text Hello world! sme dali do úvodzoviek, čím poukazujeme na to, že to nie sú príkazy programovacieho jazyka, ale text, s ktorým treba niečo robiť.
- Za príkaz sme dali bodkočiarku, ktorá ho ukončuje.
- O vypisovaní si povieme viac neskôr, ale už teraz môžete vypisovať rôzne texty tým, že zmeníte text medzi úvodzovkami.
- Riadok int main() { označuje začiatok programu, program ide až po ukončovaciu zloženú zátvorku }
- Jazyk C++ sám o sebe neobsahuje príkazy na vypisovanie (cout <<...). Na to potrebujeme použiť knižnicu: súbor príkazov, ktoré niekto už naprogramoval a my ich len používame. Prvé dva riadky programu nám umožnia používať štandardnú knižnicu iostream, ktorá je súčasťou C++ a ktorá obsahuje príkazy na vypisovanie.
Spúšťanie programu
- Na to, aby sme náš program mohli spustiť na počítači, potrebujeme ho najskôr skompilovať, t.j. preložiť do spustiteľného strojového kódu.
- Ako na to, nájdete v návode na prácu s editorom Kate
Ďalší jednoduchý program
- Podobným spôsobom môžeme vypísať aj iný text. Napríklad dnešný dátum:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Dnes je 18.9.2023." << endl;
}
- Cvičenie: Rozšírte program tak, aby na druhý riadok vypísal dátum v americkom formáte mesiac/deň/rok.
Premenné
Príklad z cvičenia by mohol vyzerať napríklad takto:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "18.9.2023" << endl;
cout << "9/18/2023" << endl;
}
Ak by sme v ňom chceli zmeniť dátum na prvú prednášku o rok, museli by sme pomeniť vhodné čísla na dvoch miestach. Navyše keď vidíme v programe nejaké číslo, nemusí byť úplne jasné, čo znamená.
Program teraz prepíšeme tak, aby sme deň, mesiac a rok mali zapísané symbolicky a mohli ich meniť na jednom mieste.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int den = 18;
int mesiac = 9;
int rok = 2023;
cout << den << "." << mesiac << "." << rok << endl;
cout << mesiac << "/" << den << "/" << rok << endl;
}
Symbolickým hodnotám den, mesiac, rok sa hovorí premenné.
- Premenná je vyhradené miesto v pamäti počítača, ku ktorému v programe pristupujeme pod určitým názvom.
- Do tejto pamäti si môžeme zapísať hodnotu a neskôr ju použiť.
- Príkaz int x = 100; vytvorí novú premennú a uloží do nej hodnotu 100.
- Každá premenná má určitý typ, ktorý určuje, aké hodnoty do nej môžeme ukladať.
- Tieto premenné majú typ int, čo je skratka zo slova integer, celé číslo.
Ak v programe premenným priradíme iné čísla, môžeme vypísať iný dátum.
Príkaz int x = 100; vieme rozpísať aj na dva príkazy:
int x;
x = 100;
Prvý z nich vytvorí premennú x, ktorá bude mať nejakú ľubovoľnú hodnotu a druhý túto počiatočnú hodnotu zmení na 100.
Zhrnutie
- Programy, ktoré sme doteraz videli, vyzerali takto:
- Najprv sme zapli používanie niekoľkých knižníc
- Samotný program začínal int main() { a končil zloženou zátvorkou }
- Program mohol mať niekoľko príkazov ukončených bodkočiarkami, ktoré sa vykonávajú jeden po druhom.
- Logiku za tým, prečo jednotlivé príkazy píšu tak, ako sa píšu, sme zatiaľ ešte nevysvetľovali, mali by ste však byť schopní modifikovať príklady uvedené v prednáške menením čísel, textov v úvodzovkách, pridávaním ďalších príkazov a podobne.
- Upozornenia:
- Je rozdiel medzi malými a veľkými písmenami
- Všetky čiarky, bodkočiarky, zátvorky a podobne sú dôležité
- Na väčšine miest v programe môžeme voľne pridávať medzery a konce riadku, snažíme sa tým program spraviť prehľadný
- Programy, ktoré sme videli doteraz, nie sú veľmi zaujímavé, lebo vždy robia to isté a robia pevný počet krokov, ktoré sme museli ručne všetky vypísať. Ďalej uvidíme
- načítanie, ktoré nám umožní získať dáta od používateľa
- podmienky, ktoré nám umožnia vykonávať príkazy podľa okolností
- cykly, ktoré nám umožnia opakovať tie isté príkazy veľa krát
Textový výpis a načítanie
Vieme už vypísať niečo na obrazovku (výstup, output) a podobne môžeme aj čítať, čo nám používateľ napíše na klávesnici (vstup, input). Takéto zadané hodnoty tiež uložíme do premenných, aby sme s nimi mohli ďalej pracovať.
Sčítanie čísel
Nasledujúci program od používateľa vypýta dve čísla a vypíše ich súčet.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int x, y;
cout << "Please enter the first number: ";
cin >> x;
cout << "Please enter the second number: ";
cin >> y;
int result = x + y;
cout << x << "+" << y << "=" << result << endl;
}
Tu je príklad behu programu, keď používateľ zadal čísla 10 a 3:
Please enter the first number: 10 Please enter the second number: 3 10+3=13
- Tento program používa na vstup a výstup príkazy z knižnice iostream a teda do hlavičky programu dáme #include <iostream> a using namespace std;
- Program najskôr vytvorí dve premenné x a y typu int (a nepriradzuje im zatiaľ žiadne hodnoty)
- Potom príkazom cout vypíše text "Please enter the first number: " aby používateľ vedel, čo má robiť.
- Potom pomocou príkazu cin načíta číslo od používateľa do premennej x
- To isté opakuje pre premennú y
- Potom vytvorí novú premennú result a uloží do nej súčet x a y.
- Nakoniec vypíše výsledok aj s výrazom, ktorý sme počítali, pomocou príkazu cout.
Viac o príkaze cout
- Pomocou cout vypisujeme na konzolu, t.j. textovú obrazovku
- To, čo chceme vypísať, pošleme na cout pomocou šípky <<
- cout << endl; vypíše koniec riadku
- Môžeme naraz vypísať aj viac vecí oddelených šípkami <<
- Napr. cout << x << "+" << y << "=" << result << endl; vypíše najskôr obsah premennej x (napr. hodnotu 10), potom znamienko plus (ktoré máme v úvodzovkách), potom obsah premennej y, potom znamienko rovnosti, potom obsah premennej result a nakoniec koniec riadku.
Viac o príkaze cin
- Pomocu cin načítavame z konzoly údaje od používateľa
- Tieto údaje pošleme do premenných pomocou šípky >>
- Opäť môžeme načítať aj viac vecí naraz, napr. nasledovný úryvok si vypýta obe čísla naraz a uloží ich do premenných x a y
cout << "Please enter two numbers separated by a space: ";
cin >> x >> y;
- Pozor, cin nekontroluje, že používateľ zadáva rozumné hodnoty. Čo sa stane, ak namiesto čísla zadá nejaké písmená a podobne?